nieuweling en de Fairmount Alpine

• Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Gaat al goed Arjan.... Wil je 1 tip geven voor een ankerlier : Mechano :D vooral op die grote.,. je lier zelf komt toch in je boot te zitten,dus niemand die het zo 1.2.3 ziet.....

Grtz Vincent

@ Edwin..

Heb jij beide ankers op 1 lier? Als je hem gebruikt... Gaan dan 2 ankers tegelijk,of kun je bepalen welke je wil laten gaan?

Kleine updates:

Dekjes ( nog los)
Ankerkluizen.

Foto-WY8LEMVA.jpg

Foto-ZDVJDZHE.jpg

Foto-XZDBUEJV.jpg

Foto-FYSQ7MAS.jpg

Helaas laatste dag van mn vakantie. Dus vanaf morgen zal het wat langzamer gaan.

Gr
Arjan

@ Edwin..

Heb jij beide ankers op 1 lier? Als je hem gebruikt... Gaan dan 2 ankers tegelijk,of kun je bepalen welke je wil laten gaan?

Hoi Arjan,

Beide kettingen gaan tegelijk. Bij de lier die ik heb kun je niet kiezen helaas.
Je kan niet alles hebben haha....

Je gaat lekker kerel.....

Mvg Edwin

Nou komt het er toch bijna op aan om de romp te gaan bekleden. Ik wil natuurlijk geen last hebben van vocht schades en wil mijn spantjes natuurlijk ook behandelen. Nu zat ik even te denken en heb hier het topic. hoe krijg ik mijn romp waterdicht... bekeken.. Hm.. Als ik alles met G4 moet gaan doen, dan wordt het een kostbaar iets.

Ik vraag me af of insmeren met hars en daarna een goede filler er over en goed in de verf zetten ook waterdicht is.. Als je dat topic leest, dan wordt je al gek van al die meningen..

G4 is een impregneer middel voor hout, voorkomt dat hout gaat zuigen zodra er water op komt, voordeel G4 is dat je een goede hechting hebt met epoxy/polyester/lak, Ik zou dat wel doen aangezien het niet echt de kosten zijn (18 euro 1 liter), Buitenkant zou ik persoonlijk een mat overheen treken met epoxy of polyesterhars, Er gaan genoeg uren in je boot zitten en zou zonde zijn als je ergens tegen aan vaart en je hebt schade.....

Als je even googlet G4 impregneer dan kom je al wat tegen en kan je ook kijken waar je het goedkoopst uitbent....

Hier heb ik al wat gevonden....
G 4 impregneerhars

Epoxy bestel ik bij Mr. Boat.
Mr. Boat Welkom bij Mr.Boat

Grtz Vincent,

Hm.. Als ik alles met G4 moet gaan doen, dan wordt het een kostbaar iets.

Ik vraag me af of insmeren met hars en daarna een goede filler er over en goed in de verf zetten ook waterdicht is.. Als je dat topic leest, dan wordt je al gek van al die meningen..
Hoezo een duur verhaal? Een liter G4 kost iets van €14,= en daar smeer je heel wat van weg.
Daarnaast dient het gelijk als hechtmiddel voor polyester. Ik neem tenminste aan dat je de romp gaat voor zien van een aantal laagjes glasmat met polyester?

Hm.. Als ik alles met G4 moet gaan doen, dan wordt het een kostbaar iets.

Hoezo een kostbaar iets? Een liter G4 kost iets van €14,= en daar kan je heel wat mee weg smeren.
En wat is €14,= om de houdbaarheid van je schip met jaren te verlengen?
Daarnaast dient het gelijk als hechtmiddel voor polyester. Ik neem tenminste aan dat je de romp gaat voor zien van een aantal laagjes glasmat met polyester?

Ga niet beknibbelen op iets wat invloed heeft op de waterdichtheid van je model. De Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor:
"Penny wise and pound foolish".

Die euro's die je in een goede bescherming van je houten romp investeert, verdienen zich vanzelf terug door minder ellende met lekkages, hout wat wegrot enz enz.
Vergelijk het met het houtwerk van een huis: een keer in de paar jaar moet je het schilderen. Doe je dat niet, bespaar je een keer de kosten van schuurpapier en verf, maar een paar jaaqr later zit je met een onkostenpost van doorgerotte kozijnen enz.

14 of vooruit, 20 euro investeren in een pot G4... Een regelaar voor je boeg- en hekschroef is duurder!

btw hars is NIET waterdicht... het is poreus. vandaar dat er ook gelcoat overheen moet. niet dat je boot meteen gaat lekken als je alleen hars hebt, maar je krijgt wel last van vochtwerking en mogelijk osmose

btw hars is NIET waterdicht... het is poreus. vandaar dat er ook gelcoat overheen moet. niet dat je boot meteen gaat lekken als je alleen hars hebt, maar je krijgt wel last van vochtwerking en mogelijk osmose

Let op dit geld alleen voor polyesterhars, epoxyhars is eigenlijk helemaal waterdicht en heeft ook geen last van osmose. Epoxy is dus een prima alternatief voor G4. (misschien zelfs beter....)

Let op dit geld alleen voor polyesterhars, epoxyhars is eigenlijk helemaal waterdicht en heeft ook geen last van osmose. Epoxy is dus een prima alternatief voor G4. (misschien zelfs beter....)

Epoxy is een alternatief voor polyester en niet voor G4. Als ik mij niet vergis wordt G4 ook gebruikt als voorbehandling bij epoxy.
Ook zullen onze schepen niet zo gauw last hebben van osmose omdat ze hiervoor over het algemeen te kort in het water liggen.

In dit geval is het een alternatief, want smeert beide goedjes op je romp om hem waterdicht te krijgen. Inderdaad, het is geen alternatief voor G4 als je er mee wil lamineren.
Of G4 wordt gebruikt als voorbehandeling bij epoxy weet ik niet, ik heb het in elk geval nog nooit gedaan en ook nog nooit gehoord dat het gedaan wordt.
Op de werft waar ik stage liep heb ik nooit iets voorbehandeld voor het gebruik van epoxy, op schuren na dan. Het hecht op ontzettend veel en zeker hout.

G4 wordt gebruikt als hechtlaag voor polyerster en niet voor epoxy.
Voor epoxy is er injecteerhars (hele dunne epoxy met lage viscositeit) te krijgen.
Dit dringt dieper in zachte houtsoorten als bv mdf. Daarna kan je er met epoxy overheen.
En epoxy kun je weer over polyester heen zetten maar niet andersom.

Laat je anders eens goed informeren bij bv Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.
Je krijgt er zeer goede service en uitleg.

Laatst bewerkt:
hele DUNNE epoxy met HOGE viscositeit?? Volgens mij kan dat niet ;)
Het moet dunne epoxy met een LAGE viscositeit zijn neem ik aan.

Werkt G4 dan ook goed op merantie multiplex? Ik dacht namelijk dat het veel duurder was.. Euro of 15 voor een liter valt best mee, maar hoop wel dat multiplex dan ook goed zuigt.
De romp wil ik inderdaad nog wel behandelen met polyester.. @ adam... Zou vlies in ee paar laagjes goed genoeg zijn? Lijkt me dat het voordeel van vlies is dat je een mooie gladde laag krijgt als je de hars met een roller er opzet? En is het verstandig als de romp er op zit om tegen de spanten en binnenkant romp strookjes polyester mat te maken voor extra stevigheid? (als alles in de G4 staat voor de hechting) En durft iemand een gokje te wagen hoeveel liter ik ongeveer nodig zal hebben van G4?

Gr
Arjan

Back