Nogmaals: welke zender

Klinkt niet als iets waar ik nou eens aan moet beginnen. :hammer:

Voor die paar euro . . .jan.

Fijn dat het je gelukt is , even doorhebben en het is een eitje , dan kan je later ook de leuke extras voor telemetrie zelf er ook in krijgen
Voor sensors en veel andere leuke dingen voor je Jeti zender >>> https://www.rc-thoughts.com/
Een handige vriend (voor de electronica) van me heeft de Gps en vario sensors gebouwd , die werken grandioos op de Jeti zender/ontvangers samen met de Lua apps

Arno :)

Ik was vanavond een model aan het opbouwen dat ooit een beetje gecrashed is, sloot een accu aan om zender en model te binden, begint een mevrouw spontaan te vertellen dat de accu-spanning te laag is! :)

Wonderlijk. :hammer:

(Ze had wel gelijk, trouwens.)

jan.

Een van de kleine zegeningen van Jeti. Je kan de spanning waarbij de mevrouw begint te klagen, ook nog instellen.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat, als je de configuratie van de vleugel moet ingeven, de optie '0 flaps, 0 ailerons' ontbreekt.

jan.

Maar, als ik het goed begrijp, krijg je dus enkel de door mij rond pag. 10 gevreesde problemen, als de man die jou de kist verkoopt (of een verenigingslid dat een t-hekel aan je heeft)
- met de hand het richtingroerservo (het armpje) helemaal naar links draait
- armpje er af schroeft
- richtingroer een eind naar rechts zet
- het armpje er weer op schroeft.

En als je dan de zender aanzet (of is alleen een accu aan de ontvanger koppelen ook al genoeg?) . . . :hammer:

(Ik reageer vaak wat secundair :) . . .)

jan.

Maar, als ik het goed begrijp, krijg je dus enkel de door mij rond pag. 10 gevreesde problemen, als de man die jou de kist verkoopt (of een verenigingslid dat een t-hekel aan je heeft)
- met de hand het richtingroerservo (het armpje) helemaal naar links draait
- armpje er af schroeft
- richtingroer een eind naar rechts zet
- het armpje er weer op schroeft.

En als je dan de zender aanzet (of is alleen een accu aan de ontvanger koppelen ook al genoeg?) . . . :hammer:

(Ik reageer vaak wat secundair :) . . .)

jan.

Ja, daar komt het wel op neer.

GJ

In de manual zie ik dit.

upload_2022-3-15_13-52-17.png

upload_2022-3-15_13-52-43.png

Die lock kun je niet mbv. een schakelaar activeren (waar je dan weer per ongeluk tegenaan kunt stoten?).

jan.

Denk dat het wel kan, maar dan kun je het beste een vergrendelbare schakelaar gebruiken. Die heeft Jeti gewoon in zijn assortiment: https://www.jetimodel.com/katalog/ds-replacement-switch-2-position-lock.htm

A
lleen ben je dan voor louter werken aan je toestel altijd een schakelaar kwijt, want je moet er één wisselen op je zender tenzij je nog niet alle posities bezet hebt. Deze schakelaar wordt ook gebruikt met de RC-switch, waarmee je een toestel op afstand aan en uit kunt schakelen. Dan wil je tijdens de vlucht ook niet per ongeluk je toestel uit zetten, dat geeft zo’n rotzooi meestal:hammer:

Ik ben de afgelopen uren ook al tot de conclusie gekomen dat dit een hele goeie oplossing is.
upload_2022-3-15_15-39-32.png

Geen schakelaar kwijt, en veilig.

Kortom helemaal top.

jan.

Bijlagen

• upload_2022-3-15_15-39-3.png
    upload_2022-3-15_15-39-3.png
    3,8 KB · Weergaven: 68
Je kan zelfs als extra veiligheid de motor pas activeren zodra je de throttlecut schakelaar omhaalt en !! De gasstick in de laagste stand zet
Dit om te voorkomen dat je model vertrekt terwijl je het gas half open heb staan en de throttlecut schakelaar omhaalt

de mogelijkheden zijn gigantisch en in te stellen zoals je het zelf graag wilt (maak het trouwens niet te complex)
Wellicht handig om een lua appje te installeren waar je alle schakelaar functies kan oproepen vanaf je display
Heel handig als je met aangepaste schakelaar bezetting werkt en je op t veld even niet meer weet welke schakelaar wat doet

2A6F31A7-82E6-4D81-878D-A9C0F999F53D.jpeg

Al staat de motorstick op vol gas en je activeert de motor met de veiligheidsschakelaar, dan start de motor niet. Eerst moet de gasstick in de motor uit positie worden gezet voor de motor kan starten.

Ik neem aan dat dat ook geldt als je met alleen die F1 'schakelaar' werkt.

Toch?

(Ik vind waar die link naar verwerkt al behooooorlijk ingewikkeld worden . . .)

jan.

Dus, los van dat verhaal van de motorveiligheidsschakelaar van Mugen, als de stick op volgas staat en ik 'ontgrendel de throttle' met F1, dan begint 'ie gelijk volgas te lopen?

Opletten dus.

We gaan het binnenkort allemaal zien . . .

jan.

Dus, los van dat verhaal van de motorveiligheidsschakelaar van Mugen, als de stick op volgas staat en ik 'ontgrendel de throttle' met F1, dan begint 'ie gelijk volgas te lopen?

Opletten dus.

We gaan het binnenkort allemaal zien . . .

jan.
ik durf niet te zeggen hoe dat gaat met een electromodel, als je de stekker erin plugt en de gasstick staat open dan doet ie het geloof ik ook niet, maar heb je de accu ingeplugt en dan de throttlecut erop
vervolgens de stick half gas en de throttlecut omhaalt dan zal het ding er vandoor gaan ..... KIJK UIT met experimenteren !!!
het is even kloten als je dit de eerste keer insteld, gewoon even de tijd voor nemen en de instelling ergens noteren dan is het de volgende keer een eitje

Als je gaat (moet?) experimenteren dan altijd de prop van de motor halen. Gaat de motor per ongeluk draaien dan is er niets aan de hand.

• Like
Reactions: Cnn
Alleen zo jammer dat je met de prop er af geen idee hebt of de rem werkt...

Ik heb zo-even de vario module besteld, bevestiging gekregen . . .
upload_2022-3-17_13-31-8.png

Nu zou er toch een 'activation mail' moeten komen?

Er gebeurt (nog) niks . . .

Deze bevestiging zat bij de ongewenste mail, maar die is nog steeds leeg . . .

(Doe ik (weer eens) iets verkeerd?)

jan.

Back