Nogmaals: welke zender

Gefeliciteerd en veel plezier met de zender.

Voor het verlengen van de stick:
Het verdikte deel van de stick bestaat uit twee delen. Het onderste deel vasthouden en het bovenste deel losdraaien. Nu het onderste deel naar boven draaien en en bovenste deel weer stevig vastdraaien.

Ah ja, dat was het.
En als dat niet helpt kan je ook nog langere knuppels kopen.

GJ

Ik kan de knuppels van plm. 22 mm boven het huis verstellen tot plm. 29 mm.

Dat helpt wel wat, maar (nog) langer is beter.

Er zijn langere knuppels te koop, maar hoe lang zijn die, hoever komen die boven het huis uit?

upload_2022-2-17_15-38-23.png

23 mm, tot max. . . . . ?

upload_2022-2-17_15-40-40.png

Aha!

Now we're talking.

Van plm. 22 (29) mm. naar 44 (?) mm.!

Ben ook nog steeds wel benieuwd naar de breedte van die andere tray, het blijft toch een beetje behelpen met deze, ben ik bang . . .

Deze die ik nu heb is onderaan 27,6 cm. breed.

jan.

Laatst bewerkt:
Als je handen eraf glijden kan je dubbelzijdig tape gebruiken.
En als ze er dan nog steeds afglijden werkt dunne secondelijm perfect.

GJ

Ff opgemeten en kom op 54mm tot aan het bolletje of 50mm tot de behuizing als de knuppel op zn langst is

image.jpg

Laatst bewerkt:
Wat ik zelf nog ga doen en wat hier beschreven wordt: https://www.rc-thoughts.com/2016/09/from-ds-to-dc-handheld-to-tray/

H
et vijlen van de draaibare haken zodat ze door de 180 graden heen opklappen, hierdoor komt de zender een beetje scheef naar beneden wat de natuurlijke positie van je handen ook is. Wel kleine stapjes en elke keer uitproberen, anders moet je nieuwe beugels kopen, das zonde.

Op deze website kun je overigens ook een softwaretool vinden om zelf spraakcommando’s te maken: https://www.rc-thoughts.com/tts/

H
ier zijn uitleg erover: https://www.rc-thoughts.com/text-to-speech-jeti/

Ik heb ook de lange Jeti sticks en vrij grote handen en geen last met sturen of dat mijn handen er af glijden (spec foam)
Ook de diverse andere pults die ik heb voor andere merken hebben ongeveer dezelfde opervlakte voor je handen
Zijn dus 40mm gemeten vanaf oppervlakte zender op deView media item 259753View media item 259351

Ondertussen ben ik me wel het hoofd aan het breken over de volgende vraag.

In een willekeurig model dat ik hier heb staan, staan de servo's, na trimmen, middelpuntverstelling, tegen het roer aanstoten! etc.etc., in een bepaalde stand.

Wat gaat er nou gebeuren als ik in de nieuwe zender volgens de regels der kunst het model aanmaak, de servo's op de ontvanger aansluit en de verbiding maak ('binden')?

Mijn grote angst is natuurlijk dat bv. het richtingroerservo direct 180° draait, en het roer in één massieve beweging uit de scharnieren trekt!

Of ziet de zender de stand van het servo, zoals die is, als de centrale stand?

jan.

Laatst bewerkt:
Als de zender wordt ingeschakeld, en daarna de ontvanger, dan gaan de servo, naar de positie die de sticks aangeven. Als je nog geen correcties hebt uitgevoerd v.w.b. te middenpositie e.d. dan gaan de servo's naar de exacte middenpositie. Dus niet naar een einduitslag. Maar voor je de ontvanger met de servo's aansluit moet je in de ontvanger met behulp van de Device Explorer de herhalingsfrequentie voor de servo's instellen. Voor normale servo's is dat 18 of 20 msec. Staat de herhalingsfrequentie te hoog, dan gaan gewone servo's snel in rook op.

Ik gebruik altijd eerst een (digitale) servotester om mn servo's neutraal te zetten (1500/1520us) , daarna kan je ze veilig in elke ontvanger aansluiten ( merk maakt niet uit)

Bedankt!

Er is een boekje meegeleverd met de zender, ga dat eerdaags ook eens doorvlooien.

Ben benieuwd of daar er iets over in staat.

Is toch vrij cruciale informatie, lijkt me . . .

Als ik het goed begrijp: toch beter de servoarmpjes even van de servo losmaken . . .

Mag ik uit de bijdragen concluderen dat iedere servo een eigen centrale middenpositie heeft?

jan.

Hieronder een (oud) verhaal over servo's en de middenstand. Zelf heb ik nog een aantal oude servo's met een afwijkende middenstand. In hoeverre nieuw servo's eventueel op dat vlak geprogrammeerd kunnen worden weet ik niet. Wel heb ik mijn oude MPX Profi 3010 aan moeten passen om de nieuwere servo's in de middenstand te krijgen. Op zich niet moeilijk, maar je moet het wel weten. Tegenwoordig is er een hoop gestandaardiseerd met impulsbreedtes tussen 1,0 en 2,0 milliseconde, met de middenstand op 1,5. Bij de MPX Cockpit MM kon je kiezen tussen de MPX middenstand van 1,6 of de UNI van 1,5 ms. Gr. Klaas.

Bijlagen

Bedankt!

Er is een boekje meegeleverd met de zender, ga dat eerdaags ook eens doorvlooien.

Ben benieuwd of daar er iets over in staat.

Is toch vrij cruciale informatie, lijkt me . . .

Als ik het goed begrijp: toch beter de servoarmpjes even van de servo losmaken . . .

Mag ik uit de bijdragen concluderen dat iedere servo een eigen centrale middenpositie heeft?

jan.
Ik zou ze, jou kennende(so far so good), gewoon loshalen. Die verrekte computer gaat met een beetje pech z'n eigen gang[emoji16]
Niet negatief bedoelt, maar als je de boel kraakt zou het zo de zijn.
Als je dat niet kunt zonder de kist te slopen, dan kun je misschien de kanalen een eind trimmen zodat ze nooit in de hoek kunnen?(boerenlogica)

Het bijgeleverde boekje is nogal compact. De handleiding van de DS-24 is veel uitgebreider gebreider en vrijwel geheel toepasbaar op de DS-12. De handleiding is op de site van Jeti te downloaden. Raad je aan eerst de handleiding te lezen voordat je met de zender aan de slag gaat.

Servo's die rond het midden veilig kunnen bewegen kun je ook veilig aan een ander systeem hangen
zolang je alles maar in het midden hebt staan als je de boel aan zet. Hij gaat niet opeens 180 graden
de andere kant op staan. Dus let op met je flap stick en servos - daar
kan het eenvoudig fout gaan. En ook niet even flink aan de sticks wiebelen tot de uiteinden als je voor het
eerst je model aan de nieuwe zender hangt: eerst de uitslagen beperken tot een veilige weg.

Maar voor de meeste zaken (hoogte, richting, rolroer) is het OK mits je roer middelpunt ook ongeveer rond servo 0 zit.
Als je het model nu behandelt als "vers nieuw gebouwd", dan komt het ook goed met instellen van de JETI zender.

Ik maak graag een nieuw model eerst aan in de zender (ik doe dat zelf via de PC maar dat maakt niet uit)
waarbij ik alle kanalen even een default waarde van 0 geef, en bij twijfel de uitslagen tijdelijk tot 50% beperk.
Je maakt dan niet acuut alles stuk bij testen, en kunt voorzichtig de uitslagen vergroten.

Doe je dat niet dan is het inderdaad heel goed mogelijk om servo's uit een vleugel te breken!

Jan, de middenstand is bij vrijwel elke zender gelijk.
Draairichting vaak ook.
Dus in theorie kan je alles gewoon ompluggen.
Alleen zijn de uitslagen bij Jeti groter dus je zal misschien je aansturing in een ander gaatje moeten prikken om dezelfde uitslag te halen als met je Robbe zender.
En anders (wat een minder goede oplossing is) de servoweg verkleinen in de zender.
Beste is alles mechanisch goed te hebben met 100% servouitslag.

GJ

Back