Tunnelvisie,
Afgelopen dagen flink in de weer geweest met het bouwen van de straalbuizen. Eerst een uurtje wezen shoppen bij de Hornb*ch om daar een arcenaal aan verschillende buisdiameters in te kopen. Verschillende pvc moffen en doorvoeren in 2en gezaagd en zo kwam ik uit op 3 buizen die varieerden van 70 tot 80 mm.
Waarom 3 verschillende zul je denken? Dat zal ik uitleggen. De het onderschip loopt ter hoogte van de buizen naar diverse kanten schuin weg. Voor mij gaf dit weer eens een vraagstuk van de moeilijkheidsgraad 8 om in een keer de juiste maat te kiezen. Volgens tekening zouden de schroeven 3.9mm straal zijn. Betekent voor de buis minimaal 80mm diameter. De buitendiameter van de buis was bepalend voor de maatvoering van de bouw. Door de verschillende buizen te passen bleek uiteindelijk de grootste buis de beste. Deze is 86mm en paste tijdens metingen niet, maar in praktijk perfect onder de romp.
Na het opbouwen van de draaibank (lees, ff de boormachine inspannen) heb ik een klembus gemaakt om de buis onder spanning in de draaibank te kunnen plaatsen. Hiervoor 2 plaatjes triplex romd gemaakt met een circel fohm ertussen. Door het aandraaien van de centrale bout perst het fohm naar buiten en klemt de buis vast aan de mal. Al draaiend het ik de straalbuis gemodelleerd?
Hieronder is de buis gemaakt en de sokkel waarmee de buis aan de romp is bevestigd.
En dit is het resultaat!
Om later, wanneer de schroeven en assen klaar zijn, heb ik alvast een mal gemaakt.
De straalbuissokkels heb ik doorgevoerd door de romp. Later wanneer de assen en schroeven er zijn kan er worden uitgelijnd. Wanneer alle delen dan goed gelijnd zijn giet ik met epoxy de sokkels in de romp vast.
Hier nog met lijmklemmen de sokkels vast geklemd. Door middel van shims stel ik later de sokkels in lijn af.
Affijn, een weekendje tunnelvisie achter de rug!
Groet Dennis