Om nog even terug te komen op de ankerkluis en de driehoekige vorm in de boeg. Ik vond gisteravond foto's van het schip in aanbouw op een site van een constructiebedrijf die verschillende segmenten hebben gebouwd.
Hieronder kun je duidelijk de voorbereiding (lees uitsparing) zien waar de ankerkluis in de romp geplaatst is. Of deze boeg van de Ocean Wave of van een van haar 3 zusterschepen is durf ik niet te zeggen. Een beter voorbeeld is er niet!
Wanneer je goed kijkt is ook de schuin weglopende boegvorm te zien. Deze lijn loopt schuin weg vanaf het hijskatrol tot langs de boegschroef tunnel naar de onderzijde van de boeg.
Deze foto is willekeurig te vinden op naam. Bij toeval viel mijn oog op het anker.
Via de enkele ankerwinche op het voordek moest ze wel 1 ankerig voorzien zijn! Morgenavond als de files en reistijd het toelaten, stap ik weer naar de werf. Passen,meten, vergelijken en waarschijnlijk een stukje van het spant 13 en 13.5 infrezen om ruimte de maken voor de kluis.
Ook is nu duidelijk de vorm in de boeg te zien.
Vanavond een avondje binnen bij de kachel. Op onderzoek uit naar een goede bouwwijze om de roosters in de flanken van het onderwaterschip te maken. Ik ga ervan uit dat deze roosters voor doorvoer of afvoer van koelwater o.i.d. is.
Wellicht heeft het iets met ballast tanks te maken, ik weet het niet?????????
Ik denk aan triplex boxjes waar later bij de afbouw pas messing roosters in geplaatst gaan worden. In een van de boxen wil ik achter het rooster, uit het zicht een aanzuigbuis maken om een waterpompje op aan te sluiten voor de 2 waterkanonnen die bovenop de stuurhut komen te staan.
Waarom nu de boxen erin? Als deze zijn geplaatst heb ik een compleet casco wat van het voorjaar bij een beetje hogere temperatuur in epoxy gezet kan worden.
Dit is het uitgangspunt om de boxen te maken en te plaatsen (is niet zo spannend, gewoon leuk om ff te tekenen

).
Groet Dennis