Ombouw Marblehead naar RC

Geen reactie maar een oproep:

Naar aanleiding van de opmerking dat die oude vaan zeilboten bewaard moesten blijven heb ik het Maritiem Museum in Rotterdam gepolst. Zij zijn geinteresseerd, maar dat hangt af van wat er beschikbaar is.

De vraag is nu wie zijn oude vaan boot wil schenken en daarmee eeuwige roem wil vergaren.

Ik heb in kleine kring deze vraag reeds gesteld maar het antwoord was helaas negatief, "we hebben geen vaan boot meer"

Dus, wie heeft er zelf nog wat of weet ergens nog een museum stuk te liggen?

Ik plaats deze oproep om de twee ombouw draadjes , ombouw 45 jaar ode vaanzeiler en de ombouw van de marblehead.

Groet Joost vs

Bantock levert uitstekend afplak materiaal voor dekgaten. Sommigen zeggen dat het water doorlaat. Als dat al zo is, is het volgens mij maar een beetje.
Het is plakdacron dat ook wel bij zeilmakers te koop is. Ik heb een grote rol waar ik wel wat af wil knippen voor je. Is wel roze van kleur.
Tom heeft in ieder geval mijn boot eens onder water zien gaan door loslatend dekfolie.

Prothman loodjes zijn super. Om af te werken draait hij ze af. Is geheim proces; in ieder geval wilde hij niet laten zien hie hij het doet. Ik heb wel eens een partijtje bij hem opgehaald ten noorden van Hamburg.

Tom en Wim, dank voor je bezorgdheid. Die van mij is gelukkig nog nooit gezonken. Ik heb wel mijn grotere boot (Solo) een vol gehad, maar daar zaten gelukkig drijfkasten in.
Plakdacron is een goede suggestie want ik wou tzt toch een B tuig maken en daar heb je dat ook voor nodig en hier zit een vlieger winkel winke die dat spul heeft.
Prothmann heeft geen eigen website ?

wat een ellende...
advies gezocht
verleden jaar eerst met witte spuitverf de romp gedaan. Daarna nog een keer met gewone Histor verf op terpentine basis (alkyd).
Deze week weer geschuurd en met spuitplamuur behandelt. Bij het schuren kwam de histor al een beetje los. Na het spuitplamuren kreeg ik op verschillende plekjes een soort craquelee patroon. Zag er wel leuk uit maar was niet wat ik wou.
Zojuist geprobeerd alle histor verf weg te halen en ga straks weer spuitplamuren. Maar wat heb ik fout gedaan ?

en dan:
na het spuitplamuren grond spuitverf zoals Ton zei. maakt het merk of soort nog wat uit ?

Groet,
joost

joost dat wat er gebeurd noemt men branden ,de 2 soorten verf verdragen elkaar niet en dat geeft dus deze reactie,je spuitbus was mogelijk acryl en de histor dit verdraagt elkaar dus niet.de enige remedie hier op is ernstig goed schuren.spuit plamuur er op en nazien of het niet weer gebeurd zoja wederom schuren en op nieuw proberen.is dat goed gegaan dan primer er over en weer schuren tot het glad blijf,daarna kan je haar af spuiten met de gewenste kleur,en dan licht schuren waterproef p 2500 dan afmaken met blanke lak.het merk wat ik gebruik is motip
de fout is dat je de histor er op heb gekwast zorg dat deze echt weg is .
joost erg veel werk ,maar het resultaat mag er zijn ,kijk naar de boomerang.vgr tonsr

Hoi Ton
Ja gaan we doen. Jammer dar het buiten nu regent. Binnen spuiten is niet zo leuk.
Waarom nog die blanke lak?
Ik heb polyurethaan spuitlak. Eerst voorzichtig proberen ?

als je er een naam op zou plakken zitten de letters beschermd en blanke lak geeft mooie diepe glans.
polyurethaan daar heb ik geen ervaring mee joost,ik gebruik acryl van motip.
en ja eerst voorzichtig proberen ,mischien op een stukje afval hout om te zien wat er gebeurd

Ik gebruik ook altijd Motip lak uit een spuitbus. Altijd met dun laagje grondlak over de epoxy. Daarna, zonder schuren, de aflak erop.
Gebruik nooit polyester om boten te bouwen. Mix zekerheidshalve nooit verschillende verfsoorten.

Wat ook heel goed gaat is DD lak. Is eigenlijk mooier dan Motip. Maar omdat ik geen spuitinstallatie heb moet dat met kwast of roller. Is erg dun. Bijna water.
DD lak is oa te koop bij Polyservice.

Bij voor mij onbekende verf doe ik altijd een proefstukje.
Iedereen hier weet wel waarom. Joost nu ook:-)

Tja, verven blijft voor mij lastig. Na het grondig schuren kwamen er wat open luchtbelletjes tevoorschijn. Die zijn er natuurlijk gekomen jaren geleden bij het maken van de polyester romp. Die gaatjes zijn zo klein dat plamuur er moeilijk in gaat. Kortom volhouden !. Gelukkig is het geen mooi zeilweer.
DD lak ?? ik zag bij Polyservice dat het wordt gebruikt als aflak laag op hout of epoxyhars. Maar gaat dat dan goed op spuitverf ? Of roep ik dan weer een nieuw probleem op?
Volgende keer carbon en niet meer verven ....Black is beautiful

DD lak is een 2 componenten lak nooit op een 1 comp. verfsysteem gebruiken.
Word meestal gebruikt op een polyester romp als de gelkoot moet overschilderd worden.

Submarine ?
Alle verf eraf halen was nogal lastig omdat de verkeerde laag , met wit, op een goede laag iets ander wit, zat en ik niet door de polyester wou. Grappig genoeg loste de spuitplamuur de verkeerde laag een beetje op zodat je die enigszins kon wegschrapen.
Maar, eindelijk een beetje fatsoenlijke finish. Dankzij dat mooie spul, spuitplamuur en de nodige schuurpapiertjes.
Voorlopig even op zijn kop en in "battleship" grijs of "machine" grijs. Handiger voor het aanbrengen van de grondlaag.

Bijlagen

• laatste laag spuitplamuur.jpg
    laatste laag spuitplamuur.jpg
    198,8 KB · Weergaven: 344
joost licht op schuren waterproef 2500,de tranen weg schuren deze zie je door de lak terug, het is maar net dat het ruwe er af is dan primer,deze heb je ook in verschillende kleuren ,er van uit gaand dat het schip wit moet worden gebruik dan witte primer,en bij gebruik van het zelfde merk spuitbus heb je ook geen problemen.primer dat is voor een betere hecht laag en wat ik al schreef gebruik ongeveer de helft van de spuitbus ,als deze te ver leeg raakt,minder druk gaat hij spetteren en moet je,al weer,schuren .
wel een compliment ,ik weet wat voor werk het is joost.vgr tonsr

Ton en anderen
Gisteren had ik weer met spuitplamuur gewerkt. Ik ging ervan uit dat je dat als verf moest gebruiken, dus spuiten en afblijven. Maar gisteren zag ik nog wat kleine gaatjes (van de opengeschuurde luchtbelletjes) en heb die met de vinger dichtgesmeerd met de nog vloeibare spuitplamuur. Dat leek te werken. Ik vraag me dus af af je spuitplamuur net zoals gewone plamuur met een plamuurmes of een stukje plastic (creditcard type) kan gebruiken om oneffendheden weg te strijken.
Nieuwe toepassing ? Omdat het zo dun is (ik gebruik die van Albastine) loopt het redelijk makkelijk in de kleine gaatjes.

Ik vraag me ook af waarom je voor de primer dezelfde kleur adviseerd als voor de aflak laag ? Lijkt me lastig omdat je dan nietzo goed ziet waar je iets vergeten was ?

Het idee is: zo weinig mogelijk verf op de boot. Meer verf= meer nodeloos gewicht.
Als de verf makkelijk dekt over de ondergrond heb je minder verf nodig.

Ben zelf geen fan van spuitplamuur. In mijn ervaring hecht het matig en is mechanisch niet sterk.
Ik kwam daarachter toen ik dekfolie wilde verwijderen van een dek waar spuitplamuur op was gebruikt; trok de aflaklaag met de spuitplamuur er wel af... (mijn folie kleeft natuurlijk heel goed).
Daarom probeer ik de romp perfect te krijgen met epoxy plamuur (zeer dun). Dan Motip grondverf erop (zeer dun laagje) wit of grijs, dan aflak. De Motip grondverf is iets vullend. Wit voor lichte kleuren, grijs voor donker.
Zo behandeld blijft de verf erop, ook als je de dekfolie eraf trekt.

Ik gebruik de witte grondverf ook op mijn kiel en roer. Kan je heel goed zien of er vuil aanhangt en beschadigingen zijn makkelijk te repareren. De glanzende aflak is niet makkelijk te schuren.
Kijk maar op mijn avatar.

Joost
Ik zeg epoxy plamuur, omdat ik nooit polyester gebruik.
Epoxy plamuur maak ik zelf door in de aangemaakte epoxy vulmiddel te doen.
Hoe meer vulmiddel, hoe dikker de plamuur. Vulmiddel kunnen micro baloons of glass bubbels zijn oid. Uiterst fijne structuur. Poly service verkoopt dat.
Eigenlijk maak je epoxy lijm! Het is super sterk en wordt erg hard, dus moeilijker te schuren.

Je noemt autoplamuur. Dat ken ik en dat heb ik jaren gebruikt uit een tube van de bouwmarkt. Het spul dat ik gebruikte was makkelijk en snel te verwerken en reageerde goed met epoxy. In het kader van uitsluiten van problemen zou ik het alleen gebruiken na goed testen.

Wim

Slofje voor mijn kiel
Om de losneembare kiel die nu echt een stuk mooier is en dus meer bescherming vraagt ben ik met pur schuim in de weer geweest, zie de foto.
Wel lastig spul. eigenlijk moet je een soort mal maken en met plastic folie de mal en de kiel afdekken. Maar pur schuim droogt erg langzaam als er geen lucht bijkomt. Mede daarom is het advies om kleine beetjes te doen. Verder krijg ik het nooit voor elkaar om de volle bus te gebruiken. Na een paar keer is het einde verhaal.
Als ik nog een keer zou doen dan maak ik eerst een simpele mal van de twee helften samen. Purren, en dan doormidden snijden. Vervolgens voldoende uithollen zodat de kiel er ruim inpast. En dan nog eens purren met kiel. Wel plastic folie om de kiel en op het snijvlak. Volia!
Goed, deze voldoet zo wel.
20160117_114311_resized.jpg

Laatst bewerkt:
Joost
Niet eens zo'n gekke oplossing!

Ik gebruik al jaren dat ronde isolatie buis uit de bouwmarkt.
Is al voorbewerkt om open te snijden.
Dat kan je dan op de neus en de achterkant van de kiel doen
Bandje van klitteband er omheen en klaar. Kan evt. ook met tape.
Een grote maat buis is te gebruiken om het loodje te beschermen.
Wel voor en achterkant ruim laten uitsteken.

groet
wim

Beetje stil?
blijkbaar te koud om te zeilen en te koud om te knutselen ? Bij mij in ieder geval wel. Na de verfproblemen (die met warmer weer opgelost worden) nu aan de slag met de fittings voor de carbon mast. Zal ze tzt laten zien.
Groet Joost vs

Back