Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Heb ook deze corona set binnen, sta op het punt alles in te bouwen in mijn MX-12. Heeft iemand al ervaringen met het solderen van de antenne draad? Dus enkel de kern aan ANT op het printje of de coax strippen en de mantel aan het 2de soldeerlipje op de print?
Thanks,

Ik heb dus ook de kern en de mantel gesoldeerd. Bij mij was er al een stukje van de mantel kaal en voorgesoldeerd zelfs dacht ik. Dus de Kern op het ANT vakje solderen en de mantel op het vakje ernaast.

Rangecheck heb ik ook nog niet officieel gedaan. (hoeveel meter moet je lopen?)

Wel gewoon mijn nieuwe parapentje de lucht in gerost. Best ver en hoog al gevlogen en tot nu toe nog geen storing gemerkt :). Bij de meeste type vliegtuigen vind ik de antenne niet zo'n probleem, maar vooral voor mijn parapente met alle lijntjes is deze korte antenne toch wel ideaal hoor!
Hij zit dus hier op:
[media=youtube]UzGzzr4IGRc[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, het is idd wel de bedoeling dat je de mantel ook soldeert. De mantel was bij mij ook al ontbloot, dus het was een kweste van het kabeltje goed fixeren op de print en kort met een hete dunne stift de twee solderingen maken.

Het is raadzaam om daarna het kabeltje met een stukje tape te fixeren aan de module, zodat de soldeercontacten ontlast worden.

Dirk

Afgelopen week lopen chatten met mijn corona vrienden...
Heb daar het probleem van mijn bibberende servo's uitgelegd..
Blijkt dat er een onofficiele recall is op de fhss Systemen..

Corona heeft dus DSSS en FHSS systemen..
Ik ben een voorstander van de FHSS systemen en dus had ik me een FHSS setje gekocht..
Na overleg met Corona nu dus de keuze gekregen om uit te bouwen en terug te sturen ter omruil voor een DSSS systeem..
Niet echt wat me gelukkig maakt omdat het weer onkosten betekend (verzend kosten) en werk (uitbouwen in terug sturen)
en al die tijd niet vliegen (ondenk baar)

Moet me nu maar even beraden wat ik ga doen..
kost toch zo weer een paar weken voor het heen en terug sturen...

Benno

welk type ontvanger heb je. ik lees meer over die problemen maar heb het nog niet kunnen constateren op de 6 sets die ik hier heb liggen...

het enigste dat ik voor elkaar krijg en dat is met de dubbele antennes. is dat die staat te bibberen *slaat 2mm uit beide kanten op*. echter dit wordt veroorzaakt doordat alle antennes recht op lijn staan. het is dus belangrijk dat de 2 ontvanger antennes 90 graden staan.

filmpjes hiervan komen eraan.

De mantel was bij mij ook al ontbloot,
Tja dat was het gekke, bij mij was alleen de binnendraad ontbloot (en voorvertind), de mantel heb ik zelf moeten blootleggen. Dit in combinatie met het feit dat de manual maar van 1 draad spreekt ("solder the antenna connector at the port ANT on transmitting board") heeft me toch flink laten twijfelen. Maar, ze zitten er wel allebei aan nu.
Inderdaad een idee om die soldeerlas even te ontlasten. Met hotglue denk ik.

Het is op zich heel erg simpel, de kern of de ' binnendraad' komt op het gedeelte wat bij het woordje ' ant' zit, of de laatste soldeermogelijkheid richting het midden van de print.

De buitenmantel heeft al een soort soldeerbaar ringetje, zo heb ik het tenminste gedaan en het werkt 100% dus is het goed gegaan.

Eenmaal gebonden = gebonden, ik heb nog nooit hoeven re-binden.

Wel is het aanzetten vreemd, eerst de ontvangerspanning erop (1sec) en dan weer los, dan weer aan, en dan pas de zender.

Het kan ongeveer 30 sec duren voordat de zaak reageert, en als het reageert dan begint het
kallibreren, en dat duurt ook weer een tiental seconden. (kallibratieproces lijkt erg op storing, echter dat is het niet)

(...)De buitenmantel heeft al een soort soldeerbaar ringetje, zo heb ik het tenminste gedaan en het werkt 100% dus is het goed gegaan.
In eerste instantie had ik de mantel niet gesoldeerd... en toen werkte het ook. Op de werktafel hoor, dus geen rijkwijdte getest.

Wel is het aanzetten vreemd, eerst de ontvangerspanning erop (1sec) en dan weer los, dan weer aan, en dan pas de zender.

Het kan ongeveer 30 sec duren voordat de zaak reageert, en als het reageert dan begint het
kallibreren, en dat duurt ook weer een tiental seconden. (kallibratieproces lijkt erg op storing, echter dat is het niet)

Vreemd verhaal. Ik heb er hier helemaal geen last van. Ik kan zowel de ontvanger als de zender als eerste aanzetten en binnen drie seconden is er verbinding. Ik heb het niet getest met de meegeleverde 8-kanaals ontvanger, maar met een apart aangeschafte CR4D (DSSS) ontvanger....

Dirk

Binden lukte eerst niet, maar na zorgvuldiger lezen van de manual wel. Het is een beetje vreemde opeenvolging van handelingen. Maar eenmaal gebonden, lijkt de relatie TX-RX degelijker dan bij mijn Spektrum spul. Daar wil wel eens een ledje blijven knipperen of zo. Hier is het rocksteady meteen goed.
Natuurlijk nog maar héél kort ervaring mee...

Foto's;

full

full

En een Engelse review --> >Review: Corona 2.4GHz DSSS module/receiver

Die review had ik wel gezien maar nu drong het pas tot me door dat die kleine 4 kan. ontvanger ook bij het systeem hoort; die staat niet op de HK site. Wel mooi, voor depron speeltjes etc.

Ik las iets over failsafe (het ontbreken daarvan) in dat artikel, en ik was benieuwd wat 'ie precies zou doen dus heb net nog eens even wat zitten testen.

Het maakt dus niet uit of ik de zender of de ontvanger als eerste aanzet. Zodra beide zijn aangesloten begint het ontvanger-ledje snel te knipperen en binnen twee seconden start de regelaar zijn opstartmuziekje. Gelijk daarna is er verbinding. Als ik vervolgens de zender even uitschakel en weer inschakel is er binnen twee seconden weer verbinding (zonder opstartmuziekje).

Bij het uitschakelen van de zender tijdens een verbinding blijven de servo's in de laatste stand staan. Het gaskanaal wordt dichtgezet...

Wat mij betreft allemaal ideaal gedrag...

Dirk

ik heb erg mijn vraagtekens bij die site.

het wordt gerund door 1 persoon. welke van alle fabrikanten volgens zijn zeggen apparatuur krijgt om te testen.

ik heb sterk de indruk dat er ook geld mee gemoeid is achter de schermen.

Maar toch mooi dat hij het test;

Review: Corona 2.4GHz DSSS module and receiver (Part 2)
PUTTING THINGS TO THE TEST

The first and most obvious thing to check was exactly how the Corona DSSS system makes use of the 2.4GHz band. To do this I fired up the recently-reviewed WiSpy 2.4i spectrum analyzer and got this pretty picture:

It is immediately apparent that this system actually uses three parts of the band (strangely similar to the FlyDream 2.4 which claims frequency-hopping).

This is good, very good. In effect, the Corona DSSS system is a bit like the Spektrum DSM2 system on steroids. Whereas Spektrum uses two separate parts of the band, Corona is using three -- in theory offering up to a 50% potential improvement in interference resistance, nice!

Compare this to the much more limited use of the band that the cheaper FlySky 2.4 system offers and you can see that the Corona is a better choice in environments where interference might otherwise be an issue.

Vertaling;

Met de spectrale analyser (type/merk WiSpy 2.4i) is nagegaan hoe het Corona DSSS systeem werkt.

Wat opvalt is dat het systeem 3 delen uit de 2400 MHz-band gebruikt. (Vreemdgenoeg gelijkend op de Flydream 2.4 die frequency-hopping claimt.)

Dat is zelfs heel erg goed/gunstig. Het Corona DSSS systeem is een beetje als het Spektrum-DSM2-systeem, maar dan met een turbo erop.

Als Spektrum 2 delen in de bandbreedte gebruikt, gebruikt Corona er 3, in theorie is dat een verbetering van 50% en potentieel een verbetering in de gevoeligheid tegen storing, nice!

De nog-goedkopere FlySky2.4 heeft een beperkter gebruik van de bandbreedte, Corona is een betere keuze als het aankomt in omgevingen waar storingen zijn.

Laatst bewerkt:
ik heb erg mijn vraagtekens bij die site.
Ik eigenlijk niet. Hij had ook het Corona FHSS aan de tand gevoeld en te licht bevonden.
Hij legt ook uit dat-ie aanvankelijk het te testen spul zelf kocht. Dat is natuurlijk een grote belasting voor een persoon (vooral als het bij testen blijkt niet te deugen want dan kan je het niet meer doorverkopen).
Nu krijgt hij spul ter testing aangeboden. Hij heeft naar zijn zeggen Corona erop gewezen dat hij zonder terughoudendheid zou testen...
Hetzelfde gebeurt bij Steve's Digicams - Main Menu en dat is niet alleen een veel grotere markt maar het gaat ook om veel duurdere apparatuur.
Als die man van RCmodelreviews iets gunstig zou bespreken en het bleek niet te deugen... dan kon-ie zijn site meteen opdoeken.
Ik vind het juist erg gaaf van internet dat dit kan, een eenmans consumentenzaak die wereldwijd gelezen wordt.

Laatst bewerkt:
Ik las iets over failsafe (het ontbreken daarvan) in dat artikel, en ik was benieuwd wat 'ie precies zou doen dus heb net nog eens even wat zitten testen.
Dat vond ik een goed idee en ik heb het ook gedaan. De manual ernaast, en "Failsafe setting for receiver" uitgevoerd. Het gekke is dat ik meestal een goede failsafe setting krijg... dwz als ik dan de zender uitschakel, gaan de servo's naar de door mij ingeprogrammeerde stand. Er is dus wel degelijk een failsafe setting!

Alleen... af en toe gaat er iets fout, en ik weet niet waarom. Dan doe ik de zender uit en dan gaat de servo niet gewoon in de gewenste stand, maar helemaal in de hoek... verder dan hij normaliter gaat.
Als hij het wel goed doet, dan blijft het ook goed, dus de failsafe lijkt me bruikbaar. Als de servo meteen na het programmeren in de uithoek draait, dan blijft hij dat ook doen. Je zou denken dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het programmeren...
Ik heb net een mailtje geschreven aan Bruce Simpson van RC Model Reviews. (Hij lijkt op Paulus de Boskabouter dus ik vind hem aardig.) Wie weet... (hij noemt in zijn hele review de DIY module ook niet, misschien is er wel een verschil)

hmm, zouden de assan ontvangers ook failsafe hebben?
Staat in de Assan test van RC Model reviews:

One aspect that I'd hoped would put Assan at the top of the list of Chinese-made 2.4GHz module/receiver combos is failsafe.

My big gripe with all the other Chinese-made systems so far is that none of them have offered a useful failsafe capability.

Well it's true that the Assan does offer a failsafe but it's far from what I'd call "good".

Each time you power up the receiver, the initial stick positions on your transmitter are registered as the failsafe settings for that flight. Since many people flying fast/large models in areas where it's dangerous to have a model fly very far in an uncontrolled condition prefer to set their failsafes to produce a snap-roll (eg: full up, full right rudder and full left aileron or whatever), having to hold both sticks in these positions while operating the receiver switch is ridiculously awkward.

Other module-based systems such as XPS and WFly have perfectly practical ways of setting their failsafe settings without the need for an excellent memory and physical gymnastics -- so I consider Assan's solution to be better than nothing but marginal at best. What a shame.

en ook daar ga ik die test toch weer geen gelijk geven.

het is wel degelijk mogelijk je hebt alleen een v2 ontvanger en usb programmer nodig hiervoor.

Assan USB Kabel

wat ik al aangaf ik heb zelf geen hoge pet op van die site mede door de fouten die erin staan. ook mede omdat op google te vinden is hoe de site betaald wordt. daar ga ik verder geen woord vuil aan maken en laat ik voor ieder aan zich. Echter heb ik mijn twijfels daardoor sterk bij die site.

en ook daar ga ik die test toch weer geen gelijk geven.

het is wel degelijk mogelijk je hebt alleen een v2 ontvanger en usb programmer nodig hiervoor.

Assan USB Kabel

wat ik al aangaf ik heb zelf geen hoge pet op van die site mede door de fouten die erin staan. ook mede omdat op google te vinden is hoe de site betaald wordt. daar ga ik verder geen woord vuil aan maken en laat ik voor ieder aan zich. Echter heb ik mijn twijfels daardoor sterk bij die site.

Ik heb idd de v2 ontvangers, moet ik dus alleen die usb kabel nog evt even aanschaffen :)

Back