Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Alle ASSAN hebben failsafe.
Het is DIE stick combo, zoals hij is toen je de zender aanzette!
Standaard dus neutraal, maar je kan hem dus zo zetten als jij wilt.

Zelf even getest toen ik met dezelfde vraag zat. maar het klopt...

Radio Controlled Models products and services

zoek daar de cache eens van na... een grote winkelketen in HK heeft hier tijd lang tussen gestaan. Mede door dit soort reviews kunnen hun selectief verkopen.

ook is hij redelijk positief over assan. echter heb ik samen met een van de mods dingen op de scope gezien waar wij stijl van achterover sloegen bij assan met betrekking tot een aantal positief opgenoemde dingen van assan.

Assan stuurt niet alle signalen in 1x uit. Zend protocol is hetzelfde als de oude 40mhz / 35 mhz modules van robbe.

Assan heeft op de 8 kanaals ontvangers een glitch zitten waar we u tegen zeggen het signaal is totaal niet mooi recht en is vervuild met ruis. dat regelaars en servos het signaal goed uitfilteren is een ander verhaal. Nu was dit echter alleen op de 8 kanaals park flyers daadwerkelijk zichtbaar. 6 en 7 kanaals ontvanger leek dit niet te hebben.

ik ben niet voor of tegen corona of assan. Ik sta vrij neutraal tegenover beiden.

Assan heeft een zeer goed bind proces.
Corona FHSS *welke zoveel fouten zouden moeten bevatten???* is samen met jeti de enigste zover bekend die multiswitches ondersteunen.

@ Psygho: klopt, dat staat dus ook in de tekst die ik quootte in post no. 217
@ Cheeta: Als je vindt dat die man niet deugt dan moet je dat aangeven, niet met vage beschuldigingen; ik weet van niks, ik kan niks met de URL die je geeft, zonder verder bewijs is het vuilspuiterij.

ik zeg niet dat die man niet deugt ik zet alleen vraagtekens bij sommige testen welke hij uitvoert, en de conclusies die hij trekt.

het is een goede informatiebron echter als ik corona fhss tegenover assan zet betwijfel ik welke van de 2 het beste is. Ook assan is absoluut geen heilige. En de corona FHSS tsja ik heb hier 6 sets liggen en kan niet zeggen dat ik een van de problemen zelf kan constateren.

hij kraakt de fail save van assan af zonder zich verdiept te hebben in de mogelijkheden welke assan nog meer heeft.

ook is hij de enige die echt concreet corona fhss afkraakte. naast hem kan ik maar weinig echte problemen vinden als ik het papegaaien gedrag even weglaat.

maar dit is mijn persoonlijke opvatting. een goede test doe je niet met 1 set maar meerdere sets uit meerdere productie lijnen.

Ik begrijp dat je dus niet wil aangeven waar te lezen valt dat hij door een van de grote RC winkels wordt gefinancierd. Misschien moet je het dan ook maar niet meer suggereren?

dit heeft op zijn sponsor pagina gewoon gestaan hoor. dat die nog wel is veranderen lijkt me logisch.

maar ik denk dat we beter weer ontopic kunnen gaan ;)

Niet, dat ik het met zijn testmethoden en met al zijn postings eens ben, maar het is natuurlijk niet nodig en beslist onjuist om de integriteit van deze man in twijfel te trekken. Op RC Groups heeft hij de gebruikersnaam XJet en kan hij in het 'vendors-forum' uiterst kritische postings plaatsen. Dit op het klierige af, zoals Jim Drew van XPS enkele jaren geleden heeft mogen ervaren.

Feit is, dat zijn artikel in RC Model Reviews er mede reden voor is geweest, dat Corona haar FHSS systeem van de markt heeft gehaald. Dit artikel is hier te vinden: Bugs in Corona/Turnigy FHSS 2.4GHz RC System Lees met name de 'bottom line'. Uiteraard gelden de gemelde issues alleen het Corona FHSS systeem en niet het Corona DSSS systeem, waarover hij een stuk positiever is.

om dan toch weer een ander punt aan te haken:

In a normal FM radio, the servo position data is sent 50 times per second but in the case of the Corona, even though the transmitter still produces information at this rate, it appears only to be sent to the receiver at a lower rate. In effect, the system is dropping some of the data.

dit strookt direct met de multiswitches die dus werken op de corona FHSS systemen. als er een pakket wegvalt dan zou een multiswitch al in trip schieten iets dat bij assan gebeurt

2. Uncommanded servo movements
I've not discovered the exact cause of these but they may well also be linked to the overstressed MCU. Because there is only so much processing power available and so much of the work is time-critical, there's a very good chance that every now and then the processor is asked to do two things at once. Clearly it can't do two things at *exactly* the same time and this manifests itself as a slightly stretched servo-pulse or two -- resulting in an uncommanded servo movement.
Corona themselves have confirmed the existence of the bug.

dit krijg ik alleen voor mekaar met een voeding op of onder de 4V.

3. Failure to relink
When testing for the lowest voltage at which the receiver would continue to operate, I discovered that sometimes the receiver will simply "go to sleep" and not relink with the transmitter, even once full operating voltage was restored. This is clearly not a good thing.
If you are flying a model with a weak BEC or battery, it's quite possible that the receiver could enter this state when heavy servo loads are experienced.

wat hier in feite al wordt bevestigd.. Een BEC voeding moet gewoon ten alle tijden toereikend zijn. Assan heeft hetzelfde probleem en valt ook weg als de bec niet in orde is.

4. Loss of RF link
It very much appears as if the Corona's FHSS receiver can be confused to the point of losing all contact with the transmitter if/when only a relatively small portion of the band is subjected to high noise levels.
Although there may be as much as 75% of the band unaffected, and although the transmitter continues to hop across that unaffected part of the band, the receiver is unable to extract valid data and all control is lost.
One of the key benefits of a frequency-hopping system is that it should be able to make use of even the smallest interference-free window within the band, the Corona can not. This may be attributed to the receiver processor being overloaded as it attempts to decode the noise as a valid signal -- thus leaving no time for hopping or other essential tasks.

met 20 draadloze netwerken en 4 zenders in de omgeving geactiveerd krijg ik totaal geen problemen met wegvallen van het signaal???

----------------
Het enigste probleem dat ik aantref bij corona FHSS is bij de eerste generatie met dubbele antenne. Het probleem doet zich alleen voor als de 2.4ghz antennes recht op lijn staan. en mijn spanning onder de 5V ligt.

mijn bec voeding is altijd 5,5V of 6V *robbe roxxy regelaar geeft een keurig 5,5V af*

en ik zorg ook voor een degelijke bedrading in mijn modellen. Bij slechte inbouw krijg je veel meer storingen maar dit is bij 40mhz nog veel erger.

ik heb geen dure spektrum analyzers. deze 2.4ghz meet apparatuur loopt in de duizenden euros.

Dirk, ik denk dat het zo is dat de oorspronkelijke failsafe van de MX12 is uitgeschakeld als je de Corona module gebruikt, en dat je nu alleen nog te maken hebt met die van de module.

Maar hoe heb jij die failsafe dan geprogrammeerd?
Precies zoals in de manual staat:
Schakel de ontvanger in;
Schakel de zender in;
Zet binnen 10 seconden hierna sticks en/of knuppels in de standen van de failsafe. (Je kan bijv. remkleppen openen etc.; throttle stick zal doorgaans al dicht staan)
Hierna het knopje van de ontvanger indrukken. Klaar.
Het is grappig om te zien dat, als je nu de zender uitschakelt, een seconde later de servo's naar de ingestelde positie draaien.

Jammergenoeg draaien ze soms dus door tot hun mechanische begrenzing... maar als de failsafe, na instellen, goed werkt dan blijft-ie oook goed werken, tenminste voor zover ik het uitgeprobeerd heb.

edit - ik vertel dit uit mijn hoofd, de manual ligt op zolder... moest je nou het knopje indrukken tot de led ophield met knipperen of zo... nou ja, daar kom je achter...

Laatst bewerkt:
Ah, bedankt

Ik raakte in verwarring door "adjust the switch or button that will setup you failsafe setting" en dacht dus dat ik in de failsafe setup van m'n zender moest zitten.

Ik ga het morgenavond eens even uittesten....

Dirk

Schakel de ontvanger in;
Schakel de zender in;
Zet binnen 10 seconden hierna sticks en/of knuppels in de standen van de failsafe. (Je kan bijv. remkleppen openen etc.; throttle stick zal doorgaans al dicht staan)
Het is grappig om te zien dat, als je nu de zender uitschakelt, een seconde later de servo's naar de ingestelde positie draaien.

Jammergenoeg draaien ze soms dus door tot hun mechanische begrenzing... maar als de failsafe, na instellen, goed werkt dan blijft-ie oook goed werken, tenminste voor zover ik het uitgeprobeerd heb.

edit - ik vertel dit uit mijn hoofd, de manual ligt op zolder... moest je nou het knopje indrukken tot de led ophield met knipperen of zo... nou ja, daar kom je achter...

Maar bij assan heb je dus die usb kabel nodig?

Van Assan weet ik alleen wat ik hier lees. Als ik het goed begrijp kan je iedere keer dat je het spul aanzet de failsafe instelling opnieuw kiezen (door de knuppels in die stand te zetten tijdens het inschakelen), OF met die USB kabel. Misschien moet je dat draadje over Assan inbouw opzoeken... daar zitten de mensen die dat precies weten.

Van Assan weet ik alleen wat ik hier lees. Als ik het goed begrijp kan je iedere keer dat je het spul aanzet de failsafe instelling opnieuw kiezen (door de knuppels in die stand te zetten tijdens het inschakelen), OF met die USB kabel. Misschien moet je dat draadje over Assan inbouw opzoeken... daar zitten de mensen die dat precies weten.
Daar de vraag gesteld ;) thnx iig

Ik zag je vraag op het andere draadje:
De corona module heeft een failsafe welke je instelt door je sticks op de gewenste positie te houden bij inschakelen van de ontvanger.
Dat is niet helemaal correct weergegeven - zie mijn uitleg hogerop. Bovendien: Als je het goed doet dan onthoudt de Corona RX de failsafe instelling. Bij Assan moet je iedere keer dat je 'm aanzet de failsafe opnieuw programmeren (knuppels dus in die stand) OF (als ik het goed heb begrepen) met de USB kabel voor langere tijd programmeren.

Ik heb me persoonlijk trouwnes nooit erg druk gemaakt over failsafe instellingen, daarvoor zijn mijn modellen niet groot en duur genoeg... misschien als ik nog eens een echt grote zwever heb, dat ik de remkleppen op failsafe zet.

Failsafe Corona DYI module instellen

Schakel de ontvanger in;
Schakel de zender in;

Yes, dat werkt, bedankt :!:

Toch wel de moeite waard, zelfs voor goedkope toestelletjes, om het zo in te stellen dat ze cirkelend naar beneden zweven. Ik ben één keer een toestelletje kwijtgeraakt die in een rechte lijn met de wind werd meegenomen, en ondanks dat het een goedkoop ding was vond ik dat helemaal niet leuk...

Hier na wat testen (nog) geen last van servo's die de hoek in vliegen.

Wow, hoe is het allemaal mogelijk voor dat geld...

Dirk

Back