Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Heb je de ontvanger wel eerder aan gezet dan de zender?
Bij de futaba module krijgt ie m niet gevonden als je eerst de zender aan zet.
De Corona ontvangers hebben ook nog wel eens de gewoonte om de 1e keer niet te binden maar de 2e keer meesteal wel. Maar dit heb ik gek genoeg alleen met de 6 en 8 kanaals en de 4 kanaals zelden.

Ik heb alle volgorden meerdere malen geprobeerd ;). Ook het binden meermaals geprobeerd. Elke keer gaat netjes het rode lampje 2x oplichten. Volgens de handleiding is de binding dat succesvol. Nu beredeneer ik dat dit binden geheel los staat van de zender zelf. Ik bedoel: als ik gewoon 12V zou aansluiten op de voeding van de 2.4GHz module, zou er ook binding plaatsvinden.

Dus ik heb het sterke vermoeden dat er iets niet goed gaat met het zendersignaal (vanaf de gele draad dus).

Ik spreek hier inderdaad over de 8-kanaals versie. Morgen heb ik de zender en ontvanger weer hier. Ik zal toch eens proberen de gele draad los te maken van de 35MHz module.

Ik heb uiteindelijk de signaaldraad ook geschakeld tussen 35 MHz en 2.4 Ghz. En jawel: hij doet het!

Echter niet voor lang: de ontvangst verdwijnt steeds na een paar minuten... Opnieuw opengeschroefd, en wat blijkt: als je dat Corona-moduletje wat heen/weer beweegt dan gaat het gas zonder commando half open! Lekker spul....

Bind-probleem

Ik heb inmiddels ook een Corona DIY-set aangeschaft en ingebouwd. Ik deed dat evenwel niet in de zender doch in de module (na de 35 MhZ elektronica daaruit te hebben gehaald) van de stokoude Microprop Variomodul zender waarvan ik er 3 heb en die allen nog perfect functioneren. Alle componenten zitten in de module die bij deze zender te plaatsen is zonder de achterkant van de kast te verwijderen.

Maar: bij het binden is een merkwaardig probleem opgetreden waarvoor ik wil waarschuwen.
Het binden leek direct te zijn gelukt. Ik had voor de eerste test 4 servo's op de hoofdfuncties aangesloten; alle functies zaten op de juiste plaats. Na inbouw in een testmodel, nog met een borstelmotor en -regelaar, begon bij het aansluiten van de accu de motor half gas te lopen en deze liet zich niet met de gasstick regelen. Hoog/Laag liep 1 kant op erg langzaam. Tot mijn verbazing ontdekte ik daarna dat de motor opeens op de Links/Rechts functie zat: Links volgas; rechts uit. En de regelaar zat echt aangesloten op kanaal 1 !! Totale wanorde dus.

Vervolgens besloot ik de bindprocedure nog maar eens te herhalen. Precies volgens het boekje, in de tweede fase met eerst aanzetten van de ontvanger. Daarna weer naar het testmodel: alles OK!

Het zou kunnen zijn dat ik de eerste keer in de tweede fase gewoontegetrouw eerst de zender heb aangezet en toen de ontvanger. Maar vreemd dan dat er toch werd gebonden. Oppassen dus bij het binden en precies de handleiding volgen (die door de twee fasen nogal gecompliceerd is vergeleken bij mijn Futaba FASST).

Juun

moet je een beetje kunnen solderen om zo'n systeem te gebruiken?
ik wil denk ik dan gewoon compleet overstappen op mx12 2.4

ike

en toch moet je wel een beetje precies werken..
met je 100 watt weller en je loodgieters tin wordt het dus niets..

Benno

Met zoiets dus niet:

elelctronica-lrg-M97b4PaNyhSX.jpg

:D

Gewoon stap voor stap doen, en voorzichtig te werk gaan. Als je het niet durft, dan zou ik het niet doen.

nah ik heb een 30 watt soldeerbout met een dunne punt maar die wordt soms niet heet genoeg, best irritant.

zoiets moet me best kunnen lukken denk ik maja het is wel het hart van de zender zou je
bijna kunnen zeggen.

groeten ike

eindelijk was het eens menselijk vliegweer, en is de omgebouwde MX 12 in gebruik genomen
zowel op de 35 of de 2.4 ( module ASSAN ) en alles vlekkeloos verlopen
ik gebruik we een veiligheidsschakelaar
en alles is mooi ingebouwd ( net gepast )

Daar hoef je niet zo neerbuigend over te doen.
Ehhh, neerbuigend?!?!?!?!?

Vlieg zelf ook nog geregeld 35mHz en doe zeker niet neerbuigend tegenover ander 35mHz vliegers.

Werkt net zo goed als 2,4GHz en overstappen is zeker geen must.

Feit is alleen wel dat de 35mHz ontvangerverkoopprijs zwaar onderuit is gegaan met de komst van 2,4GHz.
Maar da`s alleen maar mooi voor de 35mHz vliegers.

Die kunnen goedkoop hun sets uitbreiden.

bij ons op de club zitten we op kanaal 79 MET 5 PILOTEN ,
dus hoe veel moet je dan zweven op een achtermiddag ( dus combi met 2.4 )

Bij de corona ombouwset zie ik een klein printplaatje met drukschakelaar en led lampje. Waar dient deze schakelaar voor en moet deze bedienbaar zijn aan de buitenzijde van de zender?

Dat is de "bind" knop, die moet idd bedienbaar zijn van buiten de zender.
Deze heb je nodig om een nieuwe ontvanger te binden aan jouw zendmodule.
(bij assan gebeurt dit trouwens door "wiebelen" met de rechter stik in alle 2 de richtingen)

vraag gele LED op de MX-16S ?

Ik heb mijn MX-16S omgebouwd met de corona DIY module.

Na de inbouw het volgende.
Bij de setup heb ik de volgende 4 stappen volgens de manual uitgevoerd.
1 de zender staat op PPM
2 de led op de zender knippert rood/groen dit hoort zo
3 Het binden gaat goed de rode led van ontvanger knippert 2X.
4 bij het aanzetten van de zender brand de led op de zender rood, het binden gaat goed, de rode led in de ontvanger knippert even en dan werken de servo's.

Zo te zien werkt alles goed, alleen staat in de manual dat als je de zender in stap 4 aanzet de led geel moet branden.
Die blijft bij mij dus rood!

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Back