ombouw traxxas XO-1

Ik zou minimaal een AVC ontvanger van Spektrum inbouwen om de auto onder controle te houden.

"..De nieuw ontwikkelde AVC (Active Vehicle Control) technologie; een stukje ‘intelligente’ elektronica met onder andere een ingebouwde gyroscoop wat zorgt voor nauwkeurige bochten en constante, soepele acceleratie voor superieure handling zowel op off-road als op on-road terrein..."

Spektrum RC - AVC (Active Vehicle Control) Technology Overview - YouTube

hallo, bedankt voor de reacties. dit van die avc ontvanger lijkt me super. wel vroeg ik me af bestaat er geen zo'n systeem voor futaba want volgens mij kan je die avc ontvanger niet koppelen met futaba zender he??

wat we ook zullen veranderen is de traxxas servo naar een savox servo dit ivbm het speling al een beetje te verminderen naar de wielen

hallo, de laatste tijd enorm druk, dus nog niet veel foto's kunnen nemen vandaag hebben we de aluminium grondplaat gemonteerd en een systeem gemaakt met behulp van weerstandjes om zo de banden op te warmen tot +- 80 graden om zo een betere grip te hebben. ook willen we de kas van de auto ook gaan veranderen we willen zelf iets bouwen die de vorm heeft zoals van een formule 1 wagen.

hier staan enkele fotos van de auto nog zonder aanpassingen op facebook. ik zal zo spoedig mogelijk ook foto's posten hier op het forum

https://www.facebook.com/pages/Verbreek-200kmh-traxxas-xo-1-RC-auto/598054026947272

Even een vraagje, worden jullie ook beoordeeld op de uiterlijk vd auto?
Gezien hoe je over alu delen en nieuw kap praat en het enige wat je aandoet om hem 200km te halen is een andere motor en esc, lijkt net dat de uiterlijk vd auto belangrijker is dan de 200km.
Het enige toegevoegde waarde van een f1 look kap is misschien gewicht besparing. Maar dat valt ook te betwijfelen, want traxxas gebruik vrij dun lexan voor hun kappen. De stock kap kan voor genoeg neerwaardse druk zorgen bij 160km, dus bij 200km zal die voor nog meer zorgen, dus die stoch kap is goed genoeg voor 200km.
Let ook goed op bij het maken van een f1 look kap, dat het uit veel kleine stukjes plastic bestaat. Zoals de voor vleugel bv. Die zal je dus van dik plastic moeten maken, anders kan een dun klein stukje lexan verbuigen onder de 200km rijwind, waardoor je auto uit balans raakt.

Nogmaals mijn tip. Zorg eerst voor dat je auto zoveel mogelijk vermogen heeft en zo min mogelijk gewicht. Voor bodem plaat, had ik carbon ipv alu gebruikt, het is lichter. Ik zal ook zoveel mogelijk plastic gebruiken als dat mogelijk is. Indien stevigere materiaal vereist, dan carbon en geen alu. Tevens zal ik ook alle lagers veranderen naar betere lagers om minder rolweerstand te creeren. En totslot die banden verstevigen aan de binnen kant met glasvezel tape.

Edit: er zijn al meerdere mensen gelukt om een xo1 harder dan 200km te laten rijden door alleen de motor en esc te veranderen en 8s te gebruiken.

Het ontgaat me nog steeds wat het "studieelement" op universitair niveau is. Behalve onderdelen kopen op advies van een forum zie ik nog steeds geen onderbouwing waarom je bepaalde onderdelen nodig zou hebben. En toch ben ik benieuwd naar de vorderingen!

hey, inderdaad, het studieelement daar stellen wij ons jammergenoeg soms ook vragen bij. Wat voor ons meer de opdracht is om wekelijks vergaderingen uit te voeren hoe het proces van het autotje verloopt en zo leren vergaderen.
verder moeten we ook wekelijks een powerpoint presentatie geven in het frans om zo het frans onder de knie te krijgen.

en als laatste moeten wij een 'fictieve' bvba oprichtten om een bedrijfje te startten die zo'n auto's bouwt. dit om onze bedrijfsbeheer beter onder de knie te krijgen.

want dit is eigenlijk een gpr dus het draait niet zozeer eigenlijk echt om het volledig theoretisch berekenen. doordat wij vanaf 17 maart op stage moeten en daar ons "echte" eindwerk maken die wel praktisch en theoretisch moeten gemaakt worden. (in mijn geval 2 grote container generatoren uitbreiden naar touchscreen scherm waarbij je spanning, stroom, temperatuur etc kan aflezen. ook de 3 fasen sinussen kan aflezen. En als je 2 generatoren parallel plaatst, dat de eerste generator opstart. en de 2e generator ook. en ze regelen elkaar bij tot spanning en frequentie gelijk is en daarna schakelen ze automatisch parallel en moeten de verhoudingen van vermogen van de generatoren automatisch in verhouding blijven.)

tot hier de stage dan :D

inderdaad dus we zullen misschien dan beter de kap dan toch houden. ik zal dit eens bespreken met de medeleerlingen van mijn groep.

gisteren heb ik ook een savox servo bestelt voor het autotje om minder speling al op de servo te hebben, want op de traxxas servo zit best veel speling.

ook willen we eventueel een zwaardere motor steken maar we vinden tot nu toe geen motor. de 8s en xl2 esc is geen probleem, maar de motor vinden we gene die tot 8s kan gaan en die ook rond de 1650 of meer kv is. want die motor die er nu in zit is 1650 kv en het heeft geen nut om naar 8s te gaan maar dan minden dan 1650 kv te nemen. (dat vertelden ze mij ook nogmaals in de modelbouwwinkel. ik had gekeken voor zo'n leopard 5682 maar ze zeggen dat hij uiteindelijk niet veel verschil zal geven met de castle neu motor die er nu in zit.

Aha, het is me duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat het om het technische aspect ging, maar het is dus de organisatie van het project.
Houd ons op de hoogte van de vorderingen!

hey,

ja hoor vanavond/ vantweekend zal ik jullie meer fotos geven. hebben jullie een gedacht qua betere motor die we kunnen steken?

En nog steeds geen foto's.. :roll: Alle studenten hebben tegenwoordig wel een smartphone op zak, dus daar kan het niet aan liggen.
Wat ik er tot nu toe van lees is het iig een project van 3x niks, spul wat heel veel mensen een beetje voor de hobby doen. Ik had op z'n misnt verwacht dat je voor een HBO project vooraf spul moet uitzoeken, berekenen en onderbouwen alvorens wat te kopen.
Inplaats daarvaan word er blijkbaar maar wat spulletjes gekocht, en gaandeweg besloten wat "wel leuk' zou moeten kunnen werken. Als je dat als bedrijf zo zou doen, houdt je niet lang je hoofd boven water iig.

hey,

ja hoor vanavond/ vantweekend zal ik jullie meer fotos geven. hebben jullie een gedacht qua betere motor die we kunnen steken?

Die modelbouw winkel loog tegen je. Een 5698 motor is veel sterker dan de 1717 motor. Kijk eens naar de specs van een castle 2028 en 1717. Je ziet dat die 2028 ong 8pk kan leveren bij 8s en die 1717 maar 5pk. Je moet ook iets meer verdiepen in de vermogen envertanding van je auto. Het gaat niet om kv. Hoe hoger de kv, hoe sneller een motor kan draaien, maar hoe minder koppel die heeft. Dus met een lager kv motor, kan je zwaarder vertanden en daardoor toch sneller rijden. Zo zijn er mensen die 230km met die auto hebben gehaald. Tevens heb ik ook gevonden dat je goed voor de airdinamica moet zorgen. Je moet zorgen dat de voorkant vd auto constant op de grond blijft. Bij 200km een klein bultje waardoor je voorwielen vd grond afkomt is gegarandeerd een crash.

En nog steeds geen foto's.. :roll: Alle studenten hebben tegenwoordig wel een smartphone op zak, dus daar kan het niet aan liggen.
Wat ik er tot nu toe van lees is het iig een project van 3x niks, spul wat heel veel mensen een beetje voor de hobby doen. Ik had op z'n misnt verwacht dat je voor een HBO project vooraf spul moet uitzoeken, berekenen en onderbouwen alvorens wat te kopen.
Inplaats daarvaan word er blijkbaar maar wat spulletjes gekocht, en gaandeweg besloten wat "wel leuk' zou moeten kunnen werken. Als je dat als bedrijf zo zou doen, houdt je niet lang je hoofd boven water iig.

Psst Klamath, hij heeft een linkje naar een Facebook pagina gepost waar foto's staan ;)
Namelijk deze.

Ik zie dat je zei een chassis omgebouwd naar alu? Welke chassis bedoel je? Bodemplaat bestaat uit 2 gedeeltes, middenstuk die is al alu en die zijflappen, die zijn van plastic. Die plastic moet je nooit veranderen naar alu, want om een auto met 200km onder controlle te houden, moet je alle gewicht in het midden vd auto houden. Door alu aan de zijkant vd auto te plaatsen, verslecht je alleen de rijgedrag.

inderdaad, dat vinden wij ook het spijtige van de zaak, dat onze school alles al heeft aangekocht voor we aan ons project konden beginnen.

wat dachten jullie hiervan?
The Annihilator revealed.....Twin 8S power.

deze persoon behoudt die castle 1717 die maar tot 6s geschikt zijn, maar rijdt toch met 8 cellen. is dit dan toch niet schadelijk voor de motor?

vandaag zijn we aan het opzoeken hoe we dus kunnen berekenen welk vermogen we moeten kunnen leveren om aan die snelheid te geraken. en gaan we kijken om de body eens in een windtunnel te testen

De standaart 1717 motor die erin zit, is geschikt om op 8s te rijden. Nogmaals, kijk eerst even naar de specs van die1717 motor. Ik zal persoonlijk een leopard 5698 1000kv of een neu 2028 780kv erin doen. Dat zijn motoren die bijna dubbele vermogen kunnen verleveren dan de standaart 1717 die erin zit. Op 8s zal je auto met de standaart motor ong 190km gaan.
Maar met een grotere motor moet je ook naar een grotere pinion opzoek gaan. De standaart meegeleverde pinions zijn dan te klein voor zulke motoren.

inderdaad, dat vinden wij ook het spijtige van de zaak, dat onze school alles al heeft aangekocht voor we aan ons project konden beginnen.

wat dachten jullie hiervan?
The Annihilator revealed.....Twin 8S power.

deze persoon behoudt die castle 1717 die maar tot 6s geschikt zijn, maar rijdt toch met 8 cellen. is dit dan toch niet schadelijk voor de motor?

vandaag zijn we aan het opzoeken hoe we dus kunnen berekenen welk vermogen we moeten kunnen leveren om aan die snelheid te geraken. en gaan we kijken om de body eens in een windtunnel te testen

Zie mijn eerdere posting, maar hier in formules:

P=0,5(Rho)v(kwadraat) maal A maal cw maal v

P = luchtweerstandsvermogen in Watt
Rho = soortelijke massa lucht in kg/l
v = voertuigsnelheid in m/s
A = doorsnede (frontaaloppervlak) in vierkante meters
cw = luchtweerstandscoefficient (vormfactor) van het voertuig

Sorry voor de notatie, vanaf mijn telefoon..

Back