Nou .....vuur is er in geweest ...... Hebben stoom gekregen.......maar is op zoveel plaatsen lek dat ik het met lucht eerst moet zien te dichten ......zijn we weer een paar dagen !!!! Verder 
gr John

gr John
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ach... dat is dan toch weer een tegenvaller...maar is op zoveel plaatsen lek dat...
zijn we weer een paar dagen !!!! Verder![]()
de video doet het weer, nog een vraagje, je ziet een rubberslang zitten aan het kleine keteltje dat een leiding naar de schoorsteen heeft, daar tuft ie veel water uit, die moet ik naar buiten leiden, anders loopt de boot vol, is dat normaal?zo ja moet ik die dus door de huid naar buiten leiden ?!De tweede video is "onder bewerking", niet te openen.
Dat zou ik niet doen, want dat is je olie-afscheider. Als je dat overboord leid, heb je een oliespoor achter de boot en krijg je problemen met iedere club waar je wilt gaan varen.je ziet een rubberslang zitten aan het kleine keteltje dat een leiding naar de schoorsteen heeft, daar tuft ie veel water uit, die moet ik naar buiten leiden, anders loopt de boot vol, is dat normaal?zo ja moet ik die dus door de huid naar buiten leiden ?!
daar tuft ie veel water uit,
de omkeer moet ik ook nakijken, om een of andere reden loopt hij in de andere stand heel zwaar.
Geen stoom uit de schoorsteen@brutus heeft de functie van deze condensor al uitgelegd.
In mijn stoomsleepboot vang ik dit oliehoudende water ook op in een tankje, in mijn geval van messing.
Wel aanvullende vraag.
Als de machine niet opstart en de stoomafsluiter staat open, komt er dan ook stoom uit het pijpje, of meer stoom uit de schoorsteen?
Dit zou kunnen duiden op een minder goede zuigerafdichting, interne lekkage.
Ik kan maar twee oorzaken bedenken waardoor de omkeerkoppeling bij omkeren zwaar draait.
1 De inwendige tandwielen draaien niet soepel, te weinig speling.
2 De verstelservo van de konische rem.
Indien deze te strak staat, vandaar de veren, dan drukt deze de vork ts zwaar in de groef, geeft weerstand.
Vervolgens door e grote aandrukkracht wordt het koppelingshuis sterk tegen het teflon taatslager gedrukt, geeft ook weerstand.
Het is de bedoeling, dat de aandrukkracht zodanig is, dat de konische rem niet slipt in het koppelingshuis.
Succes. Henk.
Dat zegt niks...Geen stoom uit de schoorsteen
nou ik denk dat ik het probleem heb gevonden ,ik heb de omkeer niet goed gemaakt,en moet dat opnieuw maken ,im zal dadelijk een filmpje erop zetten dan kan je het zien ....@brutus heeft de functie van deze condensor al uitgelegd.
In mijn stoomsleepboot vang ik dit oliehoudende water ook op in een tankje, in mijn geval van messing.
Wel aanvullende vraag.
Als de machine niet opstart en de stoomafsluiter staat open, komt er dan ook stoom uit het pijpje, of meer stoom uit de schoorsteen?
Dit zou kunnen duiden op een minder goede zuigerafdichting, interne lekkage.
Ik kan maar twee oorzaken bedenken waardoor de omkeerkoppeling bij omkeren zwaar draait.
1 De inwendige tandwielen draaien niet soepel, te weinig speling.
2 De verstelservo van de konische rem.
Indien deze te strak staat, vandaar de veren, dan drukt deze de vork ts zwaar in de groef, geeft weerstand.
Vervolgens door e grote aandrukkracht wordt het koppelingshuis sterk tegen het teflon taatslager gedrukt, geeft ook weerstand.
Het is de bedoeling, dat de aandrukkracht zodanig is, dat de konische rem niet slipt in het koppelingshuis.
Succes. Henk.
Nu ik er over nadenk: het kan handig zijn om onder die olieafscheider een zwanehals te maken, zodat daarlangs geen stoom ontsnapt, dat houdt je boot beduidnd droger
De natte stoom uit de machine wordt in de schoorsteen weer verhit tot droge stoom, en verdunt door de vermenging met verbrandingsgassen zodanig sterk dat je meestal ook de natte fase niet of nauwelijks meer ziet.