Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Nou .....vuur is er in geweest ...... Hebben stoom gekregen.......maar is op zoveel plaatsen lek dat ik het met lucht eerst moet zien te dichten ......zijn we weer een paar dagen !!!! Verder :(

gr John
 
Alvorens te beginnen met solderen, kun je aangeven waar de lekkages zitten?
Dit, daar de bouwer van de stoommachine, waarschijnlijk het advies heeft gevolg van de ontwerper de heer wijlen A.M. Oudes.
In mijn documentatie uit 1987 kan ik misschien vinden, wat voor soldeer bedacht was.
Niet alles is hardgesoldeerd.
Zelfs de schuifkast op de cilinders is volgens advies niet hardgesoldeerd.

zijn we weer een paar dagen !!!! Verder :(

Het is geen aangenomen werk.
Maken en renoveren van een onder stoom werkende installatie is het zelfde als mieren vangen uit een mierennest.
Je hebt de ene nog niet gevangen of de volgende kruipt weer uit het nest.

Ik ben al meer dan 13 jaar bezig met mijn stoomsleepboot en heb nog steeds voldoening, dat elke stap een verbetering is.

Nogmaals, mijn verzoek, ga niet zomaar solderen.
Laat van je weten. Henk.
 
Mijn eerste indruk is dat er niks lekt wat middels solderen opgelost moet worden, want ik zie met gesloten stoomafsluiter je ketel behoorlijk rap in druk oplopen.
Maar je machine draait ontzettend zwaar, en lekt op verschillende punten, o.a. de schuifstangen van de verdeelkasten en de deksels van die kasten lijken ook te lekken.
Er maakt iets een vreselijk schurend geluid als de machine draait, en ik zie de machine zwaar draaien als de druk 3 bar is, maar bij 2 bar valt hij al stil.

Ter vergelijk, met de boot in het water valt mijn machine pas stil bij in de buurt van de 0,2 a 0,3 bar.

En wat ik eerder al in het draadje opmerkte, die aansturing van de stoomkraan, dat gaat niet voldoen. de "Z" die in die stuurstang gebogen is, veert enorm, en zal het op den duur begeven.
 
Deze stoommachine is een zelfstartende machine.
De stoomdruk is goed.
Daar deze moeite heeft om zelf te starten verwacht ik, dat er inwendige lekkage is.
Waarschijnlijk, als de machine stilgevallen is met een open stoom afsluiter, zie je stoom uit de schoorsteen komen.
Indien de machine nog orgineel is. Is de zuigerafdichting een stukje getwijnd teflon snoer.
Door het ontbreken van een veerkracht gaat deze afdichting snel lekken
In mijn machine heb ik wel een soort.van zuigerveer gebruikt.
Verder, deksel van het schuifhuis lekt ook, nieuwe pakking maken.
Je hebt van mij de gehele beschrijving van de sloep en machine gekregen.
Hierin kun je ook meer informatie lezen over de zuigerafdichting.
Ook een punt van aandacht zijn de beide bakschuiven, stoomschuiven, deze moeten licht over de spiegel schuiven en goed afdichten.
Een hoop puntjes, maar geen onoverkomelijke.

Laatste punt, de cardan koppeling.
Als je een cardan koppeling toepast, dan altijd 2 stuks. i.v.m het schokkend draaien van één koppeling, de tweede me dezelfde fout compenseert de eerste.
Daarom had ik een flexibele slang koppeling voorgesteld
Stoom is leuk, maar ook bewerkelijk.
 
Om te onderzoeken waarom de machine niet blijft draaien is het waarschijnlijk het beste deze los te koppelen van de omkeerkoppeling. Als de machine onbelast goed draait stap voor stap er iets aankoppelen om te ontdekken waar het zware punt zit.
Groet, Jan.
 
het valt allemaal nog wel mee, maar moet hier en daar de pakking nakijken
het loopt wel mooi, de omkeer moet ik ook nakijken, om een of andere reden loopt hij in de andere stand heel zwaar.
maar het is een start van een stoom leven, hahahaah.
Groeten John
De tweede video is "onder bewerking", niet te openen.
de video doet het weer, nog een vraagje, je ziet een rubberslang zitten aan het kleine keteltje dat een leiding naar de schoorsteen heeft, daar tuft ie veel water uit, die moet ik naar buiten leiden, anders loopt de boot vol, is dat normaal?zo ja moet ik die dus door de huid naar buiten leiden ?!
Groeten John
 
je ziet een rubberslang zitten aan het kleine keteltje dat een leiding naar de schoorsteen heeft, daar tuft ie veel water uit, die moet ik naar buiten leiden, anders loopt de boot vol, is dat normaal?zo ja moet ik die dus door de huid naar buiten leiden ?!
Dat zou ik niet doen, want dat is je olie-afscheider. Als je dat overboord leid, heb je een oliespoor achter de boot en krijg je problemen met iedere club waar je wilt gaan varen.

Je kunt het water vrij sterk beperken door die afscheider goed te isoleren (dan condenseert daar minder water) en dan is als het goed is het enige wat er uit komt een olieachtige drab (nog steeds minstens 90% water hoor).

Om je een idee te geven, bij mijn machientje komt daar bij een stoomsessie van pak hem beet 30 a 40 minuten ongeveer 50~75 ml troep uit, die ik opvang in een RVS bakje. (dat bakje kan uiteraard ook van ander materiaal zijn, maar RVS glimt zo mooi :D :D :D

Voor wat betreft het oplossen van het probleem met zwaar lopen: van begin tot eind werken: Eerst de koppeling tussen machine en keermechanisme los, kijken of de machine dan wel goed loopt. Hoeft geen mechanisch probleem te zijn, als de machine erg lang stil gestaan heeft kan er ook vuil tussen de lagers gekomen zijn.
Dan de koppeling er aan zonder schroefas. En zo verder.
Als alle onderdelen los van elkaar licht lopen, is het vermoedelijk een uitlijnprobleem.
 
daar tuft ie veel water uit,

@brutus heeft de functie van deze condensor al uitgelegd.
In mijn stoomsleepboot vang ik dit oliehoudende water ook op in een tankje, in mijn geval van messing.
Wel aanvullende vraag.
Als de machine niet opstart en de stoomafsluiter staat open, komt er dan ook stoom uit het pijpje, of meer stoom uit de schoorsteen?
Dit zou kunnen duiden op een minder goede zuigerafdichting, interne lekkage.

de omkeer moet ik ook nakijken, om een of andere reden loopt hij in de andere stand heel zwaar.

Ik kan maar twee oorzaken bedenken waardoor de omkeerkoppeling bij omkeren zwaar draait.
1 De inwendige tandwielen draaien niet soepel, te weinig speling.
2 De verstelservo van de konische rem.
Indien deze te strak staat, vandaar de veren, dan drukt deze de vork ts zwaar in de groef, geeft weerstand.
Vervolgens door e grote aandrukkracht wordt het koppelingshuis sterk tegen het teflon taatslager gedrukt, geeft ook weerstand.
Het is de bedoeling, dat de aandrukkracht zodanig is, dat de konische rem niet slipt in het koppelingshuis.

Succes. Henk.
 
@brutus heeft de functie van deze condensor al uitgelegd.
In mijn stoomsleepboot vang ik dit oliehoudende water ook op in een tankje, in mijn geval van messing.
Wel aanvullende vraag.
Als de machine niet opstart en de stoomafsluiter staat open, komt er dan ook stoom uit het pijpje, of meer stoom uit de schoorsteen?
Dit zou kunnen duiden op een minder goede zuigerafdichting, interne lekkage.



Ik kan maar twee oorzaken bedenken waardoor de omkeerkoppeling bij omkeren zwaar draait.
1 De inwendige tandwielen draaien niet soepel, te weinig speling.
2 De verstelservo van de konische rem.
Indien deze te strak staat, vandaar de veren, dan drukt deze de vork ts zwaar in de groef, geeft weerstand.
Vervolgens door e grote aandrukkracht wordt het koppelingshuis sterk tegen het teflon taatslager gedrukt, geeft ook weerstand.
Het is de bedoeling, dat de aandrukkracht zodanig is, dat de konische rem niet slipt in het koppelingshuis.

Succes. Henk.
Geen stoom uit de schoorsteen
Gr John
 
Geen stoom uit de schoorsteen
Dat zegt niks...

Droge stoom (gasvormig water) is onzichtbaar, Natte stoom (waterdamp, heel fijne waterdruppeltjes) is wit.
De natte stoom uit de machine wordt in de schoorsteen weer verhit tot droge stoom, en verdunt door de vermenging met verbrandingsgassen zodanig sterk dat je meestal ook de natte fase niet of nauwelijks meer ziet.

Nu ik er over nadenk: het kan handig zijn om onder die olieafscheider een zwanehals te maken, zodat daarlangs geen stoom ontsnapt, dat houdt je boot beduidnd droger (dat water kan nogal spetteren als er stoom meekomt).
 
@brutus heeft de functie van deze condensor al uitgelegd.
In mijn stoomsleepboot vang ik dit oliehoudende water ook op in een tankje, in mijn geval van messing.
Wel aanvullende vraag.
Als de machine niet opstart en de stoomafsluiter staat open, komt er dan ook stoom uit het pijpje, of meer stoom uit de schoorsteen?
Dit zou kunnen duiden op een minder goede zuigerafdichting, interne lekkage.



Ik kan maar twee oorzaken bedenken waardoor de omkeerkoppeling bij omkeren zwaar draait.
1 De inwendige tandwielen draaien niet soepel, te weinig speling.
2 De verstelservo van de konische rem.
Indien deze te strak staat, vandaar de veren, dan drukt deze de vork ts zwaar in de groef, geeft weerstand.
Vervolgens door e grote aandrukkracht wordt het koppelingshuis sterk tegen het teflon taatslager gedrukt, geeft ook weerstand.
Het is de bedoeling, dat de aandrukkracht zodanig is, dat de konische rem niet slipt in het koppelingshuis.

Succes. Henk.
nou ik denk dat ik het probleem heb gevonden ,ik heb de omkeer niet goed gemaakt,en moet dat opnieuw maken ,im zal dadelijk een filmpje erop zetten dan kan je het zien ....:(
gr John
 
Een soort van sifon gebruik ik ook in mijn schip.
Alleen hier een duikpijp, die vlak boven de bodem, enkele cm onder het niveau uitkomt.
Een nadeel is, dat als er geen condensaat in de tank staat, dat het even stoom en spetteren is.
De tank heeft een deksel met gat een een duikpijp om het condensaat af te zuigen.

Nu ik er over nadenk: het kan handig zijn om onder die olieafscheider een zwanehals te maken, zodat daarlangs geen stoom ontsnapt, dat houdt je boot beduidnd droger

Of een zwanenhals bij deze condensor werkt, ik heb mijn twijfels.

Condensor.jpg


De afgewerkte stoom gaat via een venturi naar de schoorsteen, een soort van trekaanjager.
Dit geeft een kleine drukverhoging, waardoor, indien een te klein hoogte verschil, de zwanenhals leeg geblazen kan worden.


De natte stoom uit de machine wordt in de schoorsteen weer verhit tot droge stoom, en verdunt door de vermenging met verbrandingsgassen zodanig sterk dat je meestal ook de natte fase niet of nauwelijks meer ziet.

De ketel is ook een exoot, een binnenvat met omliggende waterpijpen.
Ketel binnenwerk.jpg
iKetel samenvoeging.jpg


De schoorsteen is slechts 115mm hoog met ø30mm.
Dat de afgewerkte stoom wordt opgewarmd is duidelijk, maar ik verwacht, dat enkele cm boven de schoorsteen toch weer een stoompluim te zien is.

De getoonde tekeningen komen uit de tekeningen van H. Tjaberinga, NVM nr. 60.01.027.
De originele tekeningen van de stoominstallatie.
 
Back
Top