Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Dank je wel Ad :worship:

Goed, dan nu de meest teleurstellende opname sinds het bestaan van de D6...

De accu's van de camera en de D6 waren bijna leeg, om tijd en energie te besparen heb ik voor de laatste opname gebruik gemaakt van een stroomversnelling.
Het is een kruising van waterkanalen die allemaal vis en plantjes bevatten, zeg maar gerust een hotspot voor mooie opnames.

De koers (blauwe lijn) van de D6 was vrij simpel, rechtdoor en dan naar de kant leiden waar ik hem kan oppakken.
Mijn koers (gele lijn) was wat lastiger, rennend de D6 in het oog houden en stuurcorrecties geven, zonder in het water te vallen bij de smalle sluisovergang.

Het hele traject is foutloos verlopen, ik zag zelfs 1 Snoek (rode lijn) die achter de D6 aanging, en de camera stond gelukkig naar achteren gericht.
Na het bekijken van de opname zag ik niet 1 maar 2 Snoeken die de achtervolging hadden ingezet, 2 Snoeken in beeld was me tot dusver nog niet gelukt.
Wel 2 Snoeken in het zelfde water maar niet in het zelfde plaatje.

Maar, de camerastand stond helemaal verkeerd, terwijl ik er wel op gelet had om de camera iets naar de bodem te richten.
Waarschijnlijk is de camerastand verschoven tijdens het te water laten van de D6, de oever bij het oostelijke kanaal is ongeveer 50cm hoog naar het wateroppervlak, dus ik moest het vaartuig vanaf die hoogte in het water laten vallen.

Dit is de enige screenshot uit de opname waarop de twee Snoeken met veel moeite te zien zijn, rechtsonder in beeld.

In deze video is de omgeving van dat kruispunt te zien, mooie reportage met Arjan Postma.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Robbie,

hier nog een foto van onze Stroep.
Zijn in een zwembad Raf z'n Skipjack gaan filmen.
Grtjs,Raf en Marc 3.

2lji9l4.jpg

2aaitm0.jpg

Goeie foto's Raf en Marc, de reflecties van het zonlicht op de Stroep geeft een mooi effect :cool:

Gisteren de accu's opgeladen en wat onderhoud verricht op de D6, schoonmaken, checken op lekkages/slijtages en de bewegende delen verse smering gegeven.
Vandaag weer een aantal waterkanalen verkennen in de AWD.

Vanmorgen het oostelijke deel van de AWD bezocht, niet voor herhaling vatbaar :nooo:
Vanaf de ingang Zandvoortselaan een heel eind langs het Noordoosterkanaal gelopen tot aan de Oranjekom, daarna via het Vogeleiland langs het Vandervlietkanaal weer terug gelopen.
Niet gefilmd.

Ik moet nu alleen nog het zuidelijke deel verkennen, beste is om dat via ingang Panneland te doen ter hoogte van Vogelenzang.
Probleem is dat het vreselijk ver fietsen en lopen is.
Dat is wel een nadeel, dat je niet mag fietsen in de AWD.

Zometeen nog maar een rondje Elswout doen, en morgenochtend weer wat opnames maken in Infiltratiegebied 2.

Het was een kort rondje Elswout want ik ben in het water gevallen :rolling:
Vlak na de tewaterlating merkte ik dat er een takje tussen het roer zat, toen ik één been in het water deed om de D6 te pakken zakte mijn voet 40cm weg in de blubber van de bodem.
Eén been op de oever en een been diep in het water was een onmogelijke positie om mijn balans te houden.
Je moet het geluid wel even hard zetten, dan hoor je rond de 45 seconden een plons.

Voor 2/3 was ik zeiknat,

Whoepsie! :lol:

Volgende keer beter, wel dapper dat je ook dit soort momenten met ons durft/wilt delen.
Ik kijk rustig uit naar de volgende mooie onderwaterbeelden.

Om 07:00 uur stond ik vanmorgen alweer in de AWD, en ik heb het droog gehouden vandaag :-D

De grote Snoek zat weer op zijn vertrouwde plek, vlakbij de grote buis.
Ben er achter gekomen dat niet 1 maar 2 grote Snoeken in het zelfde gebied leven, hun territorium grenst aan elkaar.
In de eerste instantie dacht ik dat er 1 Snoek rond zwom in 2 kanalen maar het zijn 2 verschillende exemplaren.

Deze opname is van een paar dagen geleden,

En deze is van vandaag, het is duidelijk te zien dat deze Snoek een stuk van zijn staartvin kwijt is, het patroon van zijn huid is ook anders.

Veder nog wat kleine visjes tussen de plantjes op beeld gekregen, deze screenshot laat mooi de verschillende contrasten groen zien.

Video met muziek uit de film die nu op TV is, rara welke film.

Dank jullie wel mannen :!:

Zojuist voor de verandering weer eens in 't Wed gefilmd en ik heb een nieuwe ontdekking gedaan.
Er zwemmen nog Graskarpers in 't Wed, in ieder geval 2 tot 4 stuks.
Ik had begrepen van de boswachters dat er ooit Graskarpers in de plas zwommen maar ze dachten dat ze allemaal dood waren.
De beelden zijn niet geweldig omdat de Graskarpers in de bodem aan het wroeten waren waardoor het water troebel word.

Ik wou nog een paar opnames maken in het Vogelmeer maar ik kwam er achter dat de voorband van de fiets lek is :-(
Straks even een mailtje sturen naar de boswachter om te melden dat er nog een aantal Graskarpers zwemmen in 't Wed.

Gisteren 12 opnames gemaakt in het Spartelmeer, Oosterplas, en 't Wed.
Allemaal weer verwijderd omdat er niets bijzonders op stond, wel ontdekt dat er in het Spartelmeer visjes zwemmen van het zelfde soort als in het Vogelmeer.

Vandaag weer wat opnames maken in de AWD.
Ik heb mijn twijfels over de identiteit van de Schildpad in het waterleidinggebied, het kan een uitgezette Rood of Geelwang zijn, maar ik sluit nog niet uit dat het gaat om een Europese Moersschildpad.
Het water uit de AWD komt via diverse waterwegen uit de Rijn, de Europese Moerasschildpad komt in het wild oa voor in Duitsland.
Het kan zijn dat de Schildpad is meegenomen met de stroming en terecht is gekomen in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Kennis gemaakt met 2 nieuwe Snoeken in de AWD, de Snoekopnames zijn gemaakt met de camera naar achteren gericht.
1 Snoek werkte mee aan 2 opnames waarin hij de achtervolging inzet op de D6, camerastand stond deze keer goed, niet te hoog en niet te laag.
Wel jammer dat het zonnetje niet scheen, dan was de belichting onderwater beter geweest.

Na het terugkijken van de beelden zag ik dat de tweede opname een verassing had, er verscheen een tweede Snoek in beeld die ik niet zag tijdens het varen.
Ik was teveel gefocust op de achtervolgende Snoek waardoor ik de tweede Snoek over het hoofd zag, de D6 vaarde over hem heen.
Toen de tweede Snoek in beeld verscheen haakte de achtervolgende Snoek wel af, waarschijnlijk om een territoriale vechtpartij te voorkomen.

Ook nog een korte opname gemaakt van de Graskarpers die weer op hun vaste plek zwommen, ze hadden vandaag geen zin om gefilmd te worden en gingen er snel vandoor.

Langs de Ringvaart geweest ter hoogte van gemaal Cruquius om de helderheid van het water te bekijken.
Dat is niet zo best, het heeft een bruine kleur waar niet doorheen te kijken is.

Volgens de informatie op Wikipedia zit er een populatie Europese Meervallen in de Ringvaart.
Ik denk dat het onmogelijk zal worden om een Meerval onderwater in beeld te krijgen.
Europese meerval - Wikipedia

-De locaties van de Meervallen worden niet vermeld, de Ringvaart is 60km lang.
-Slecht zicht onderwater en het scheepvaartverkeer en/of wind veroorzaken flinke golven.
-Meervallen gaan in de nacht op jacht en overdag zitten ze verscholen.

Vanmorgen om 7:00 uur stond ik in infiltratiegebied 2 van de AWD, aantal opnames gemaakt.
Een van de grote Snoeken zwom weer in zijn kanaal, veel kleine visjes die door het lichte zand goed zichtbaar zijn.

Vraag me af of zijn beschadigde staartvin weer aangroeit.

Een wateraanvoer die uitkomt in infiltratiegebied 1.

Hier smalle een opening die twee kanalen met elkaar verbind, omdat het ene kanaal lager ligt staat hier een flinke stroming.

De D6 is zonder problemen door de opening gekomen, volgende keer mag de camera een tikje hoger gezet worden.
Het draadalg beweegt als haren door de wind.

Ben weer terug geweest naar die smalle opening voor een betere opname, helaas zonder zonlicht.
Maar de camerastand stond deze keer wel goed, de bodem is nog te zien en een stuk van het wateroppervlak.

Ook nog een opname gemaakt met de camera naar achteren gericht, maar die is niet zo goed gelukt.
De D6 had met deze rit moeite om in het midden van de opening te blijven.

Deze pluk draadalg gelukkig kunnen ontwijken,

In het zelfde kanaal nog een hele kleine Snoek gevonden, hij is moeilijk te zien maar hij ligt op de bodem.

Door het warme weer is mijn Schildpad erg actief de laatste paar dagen, het water waar ze in zwemt is helder genoeg om een paar opnames in te maken.

Testopname,

De 'vijver' waar ze in zwemt is eigenlijk te klein om in te filmen, de D6 past erin maar kan niet manoeuvreren.
Alleen de camera kan ergens in de vijver geplaatst worden voor een paar korte opnames. Tijdens het filmen zal ik de Schildpad bezig moeten houden om te voorkomen dat ze te dichtbij de cameralens komt, anders kan de camera niet scherpstellen.

Back