Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Planelover_crazy_murdock,

    Da's toch iets te positief denk ik. Een vleugeltje van alleen roofmate gooi je bij de eerste start in minimaal twee stukken. Het glas moet er niet op om de vleugel minder poreus te maken maar om de nodige stevigheid te geven. Alleen roofmate is een beetje flexie flexie, Om een idee te geven, een gemiddelde DLG vleugel is aan de tip niet dikker dan 5 รก 6 millimeter.

    Frans
     
  2. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Positief blijven he 8)
    Ja het kan wat te slap zijn dan... maar met een ligger verbetert het al een stuk. Glas erop zorgt idd voor de torsiestijfheid, was ik een beetje vergeten, maar met tape kun je dat ook halen voor zulke kleine kistjes.
    Dat lijkt me wel wat: roofmate vleugel met coroplast of balsa ligger en met tape bespannen.
     
  3. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Is het niet lastig om over de hele lengte van de vleugel de goede dikte te houden tijdens dit schaven en schuuren?? Ben hier wel benieuwd naar, lijkt mij leuk om ook een keer zo'n modelleke te maken.

    Groeten Maarten.
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Deal, dat wordt dus jouw inbreng? hop, weer eentje voor de DLG-dag :D
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Dat in model schuren van de vleugel is echt niet moeilijk en ik dacht dat mijn foto's voldoende info gaven. Tevens de Foto's van Frans geven voldoende duidelijkheid dacht ik.

    Dit weekend ga ik maar eens een Apogee vleugelje maken. Eens kijken wat dat doet. Ik zal hier wederom een fotoverslag van maken zodat ook de laatste vragen weg worden genomen.

    Ik ben het met Frans eens dat roofmate geen optie is. Ik heb meerdere SuperGee vleugels van dit materiaal gemaakt. Veel te slap . Door de nodige tape aan te brengen zal je het inderdaad behoorlijk kunnen verstevigen maar het gewicht zal ook toenemen. Om ook nog eens voldoende torsiestijfheid te krijgen zal er diagonaal tape aangebracht moeten worden. Weg profiel :|
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Maarten,

    Wat je wel nog hebt is een schuurblok of lat met voldoende lengte.
    Na het grof in vorm schaven het schuurblok over het balsa halen zo dat het blok altijd aan beide zijde over de mallen heen steekt. Doorgaan tot je de mallen raakt, en klaar is het vleugeldeel.
    Simpel toch.

    Frans
     
  7. dentompie

    dentompie Guest

    Leuk Theo, ik kijk uit naar je verslag! Op de thread over de apogee kun je ongeveer zien hoe ik het gedaan heb (zoals op de apogee site staat). Hopelijk kom jij met een eenvoudiger methode op de proppen: dat zou meer dan welkom zijn, want ik heb me toch suf staan schuren en schaven op die vleugel :)
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na wat schetsen en geschuif met de RC is de romp tekening gereed.
    Dat wordt dus plakken, een beetje dan, want het is niet veel hout.
    Rompje is 32 breed en 28 mm hoog
    Romp bodem 2 mm
    Zijkanten 1.5 mm
    Bovenkant zacht 5 mm
    Twee piepkleine spantjes
    En een stukje Amerikaans balsa (je weet wel dat keiharde grijze spul dat vaak in amerikaanse bouwdozen zit) voor de schroef.

    [​IMG]

    Frans
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Voor het zoeken der paaseieren nog wat aan het plakken geslagen.
    Alles past zo'n beetje in elkaar.
    Het geheel weegt nu 114 gram, dit is incl. RC.
    Komt nog afwerking en een paar kleine dingen zoals de werppen en wat lijm voor het staartdeel bij.
    Het gewicht van een Apogee ligt rond de 120 gram.
    Ik denk rond de 135 gram uit te komen. :?
    Lijkt me niet slecht, de volgende wordt zeker lichter. :roll:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten en een prettige pasen.

    Frans
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi!!!

    Dat pure hout blijf ik toch mooi vinden. Eigenlijk jammer dat er weer plastic overheen moet....
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Plastic??

    gewoon lekker spanlakken en met een spuitbus een leuk kleurtje over een van de tippen.
     
  12. peytr

    peytr Guest

    Ja, helemaal mee eens, transparant is the way to go. Ook een laagje watergedragen polyurethaan werkt goed, maar misschien is spanlak nog wat lichter.

    Kun je op de romp eventueel een laagje 25 gr. glas in opnemen (met poly werkt dat in ieder geval goed, met spanlak nooit geprobeerd), maar dat weegt natuurlijk wat.

    Kistje is trouwens een hoogtepunt uit deze draad, vind ik. Mooi, mooi, mooi......
    Ben zelf even met reparaties behept :oops: anders zat ik al weer zoiets in elkaar te plakken. Ik heb nog een klein bosje Skyshark 2Ps liggen......:roll:.
     
  13. cody

    cody

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Heerlen
    Welke maat carbonbuis heb je gebruikt?
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Transparant is idd "the way to go" vind ik, maar ik zat nog met het idee dat je ook zoiets nog moet bespannen. Er zitten toch ook gaten onderin de vleugel? Daar moet toch in ieder geval wat overheen?

    Op Mijn Quickflick heb ik doorzichtig folie gespannen. Supermooi :D.
    Voor dit projectje ben ik rustig aan spulletjes aan het verzamelen en heb nu al maar weer doorzichtig folie gekocht...
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    @Frans

    Hij is hartstikke mooi hoor. Ik ben echt heel benieuwd naar alle modellen die we allemaal op 11 juni te zien krijgen.

    De romp ziet er wel een beetje 'Buggy' uit (als je begrijpt wat ik bedoel).
    Wat ik elegant van de MicroDLG van Theo vond, is dat de koolstof staaf boven uit de romp kwam. Lijkt mij wat minder blessuregevoelig bij landingen en je kunt de servo's rechop zetten, makkelijker inbouwen en afstellen.

    Het begint hier ook te kriebelen...

    Succes allemaal!
     
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dank voor het mooi vinden. Maar mooi of niet, het gaat om het vliegen en dat moet nog worden bewezen.

    @ Btje,
    Om gewicht te besparen heb ik aan de onderzijde gaten in de vleugel gemaakt. Ik ben er echter niet veel mee op geschoten. De besparing is net zo groot als het gewicht van de Oracover light die er nu op moet om de gaten te dichten DUUUUUH, :roll: Maar maakt niet uit.

    @Petyr,
    Dat van de romp met 25 grams glasdoek en PU heb aan zitten denken.
    Ik ga er alsnog vanuit dat het rompje voldoende stevig is. Op mijn Gambler heb ik ook geen glas en dit gaat prima.

    @Sietse,
    Tja, net wat ik al eerder opmerkte de gaten motten nog dicht.
    Ik heb in Dortmund Oracover light wit gekocht. Nou ja, wit is het eigenlijk niet. Het is meer minder doorzichtig transparant. Een club lid had dit spul eens op een Tigermoth-je zitten en dat zag er goed uit.

    @Wubbe,
    A ha, zit een bug ook zo in elkaar. Ik heb deze opzet van de Gambler afgekeken. Het bouwen is lekker simpel en geeft een stevig rompje.
    Dat van het afstellen van de servo's heb je gelijk mee. In zijwanden van de Gambler heb ik twee gaatjes voor een schroeven draaier gemaakt om dit te vereenvoudigen.
    De opstelling in Theo's mini-Dlg is voor het afstellen wel wat handiger.

    @Cody,
    Klinkt raar maar ik weet het niet zeker.
    Het is wel een Skyshark stok.
    Ik vermoed dat het een zware 5P stok is (lengte 510 mm 7 gram). Deze zit ook in de Gambler en volgens mij is dit het reststuk hiervan.
    De Skyshark stok heeft een buiten diameter van 7mm.

    In Dortmund heb ik bij een vliegerstand een Skyshark stokje gezien.
    Deze was geheel glad aan de buitenzijde.
    Gewicht 11 gram voor 830 mm lengte.
    Als ik het goed herinner, type P90

    Stand,
    De werppen en versteviging zit in de vleugel.
    Het R-roer is verlijmd.
    Roeren los geneden en met tape "ingehangen"
    Toename gewicht 2 gram, totaal nu 116 gram.



    Groeten

    Frans
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Frans

    Ik kan haast niet wachten op je eerste vliegverslag!!
    Ik heb de romp ook helemaal niet verstevigd en hij houd zich prima. Ook Eric's gooigeweld heeft hij overleefd :lol: Ik heb er dan wel een lipo inzitten wat natuurlijk veel minder kracht op het rompje uitoefend tijdens de worp.

    Inmiddels ook het tweede "Apogee" vleugeltje klaar. Ondanks dat deze vleugel een groter oppervlak heeft lijkt hij veel kleiner dan mijn eerste vleugel.

    Ik wil de komende week wat extra booms bestellen. Weet iemand een adres ???
    Als het meezit gaat de hele familie mee op 11 juni. Zoonlief wil zowiezo vliegen en dochter twijfeld nog. Ik zal op voorhand dus nog maar wat extra MiniDLG's bouwen. 8)

    Helaas beschik ik niet over een goede videocamera anders zou ik wat filmpjes plaatsen.
     
  18. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Jep, ziet er goed uit Frans :wink:

    Ik vind het toch mooier met oracover en al helemaal als het in depron is :D (neemt niet weg dat het een prachtig stukje werk is)

    En ja, ik ben een depron believer :D

    Ah net op de kalender gezien wat er op 11 juni is [EDIT] Ooh sorry Theo, nu zie ik ook dat jij dat als onderschift hebt :roll: [/EDIT], een DLG-meeting :D niet zo ver weg van hier, denk dat ik ook kom. Zijn elektro kisten ook toegestaan? Dan neem ik een paar elektro kisten mee en m'n Big Red Herring (DLG't voor geen meter maar tis wel LOL), of ik bouw nog een extra DLG :D
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    over die stokkies.
    Die p90 is idd van een mooi glad type. die zijn erg licht, maar heb je al een keer bij een vliegwinkel gekeken, daar hebben ze ook nog wel eens taps toelopende. Ik heb in de vleugels van de supergee in aanbouw de "Skyshark Response Airframe 12" zitten (12 gram). als staart ga ik de 15 gebruiken. (15 gram).
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen

Deel Deze Pagina