oproep aan gebruikers van Langevelderslag

Ook georganiseerd vliegen wordt steeds moeilijker, zie het gemak waarmee bv de Zoetermeerse lvc zijn zweefveldje is kwijtgeraakt..

Precies waar ik als lid erg van baal!!!!!! De randstad is eigenlijk niet meer leuk in dat opzicht. Ook de argumenten vanuit de locale overheden zijn om te huilen...

Het oosten van het land is niet anders hoor....ons veld (Deventer Luchtvaart Club) is bijna 2 jaar dicht geweest door bezwaar van één persoon. We mochten dit jaar weer vliegen maar nog steeds blijven de procedures en bezwaren doorgaan.

Wellicht moeten we een collectief emigratie draadje openen naar een land met voldoende vrije vliegstekken. Werk en onderdak? Dat regelen we daarna wel weer ;)...

Maar wat bedoel je daar dan mee Ron? De zeilvliegstek op de LVS is niet van een vliegclub, het is een startplek waar KNVvL schermvliegers kunnen/mogen starten. Vandaar ook mijn vraag of de KNVvL afdeling modelvliegsport hier iets mee kan; er is immers geen modelvliegclub op deze plek.
Aha :)
Als de KNVvL zo op kan treden namens zeilvliegers, kan ze dat ook namens modelvliegers. Dan kun je mijn opmerking negeren, ik zat met 'rechtspersoon' e.d. in mijn hoofd.

Laatst bewerkt:
Ook ik denk dat de KNVvl zeker een goede rol kan spelen. Ik ben lid van deze organisatie en denk dat je er dan ook best wel wat van mag verwachten. Zeker op een plek die al reeds door de KNVvl is aangewezen voor een andere tak van de vliegsport.

Laatst bewerkt:
De zeilvliegstek op de LVS is niet van een vliegclub, het is een startplek waar KNVvL schermvliegers kunnen/mogen starten. Vandaar ook mijn vraag of de KNVvL afdeling modelvliegsport hier iets mee kan; er is immers geen modelvliegclub op deze plek.
Op LVS werd al in de jaren 70 door zeilvliegers (illegaal) gevlogen. Sinds, ik gok ernaar, een jaar of 15 heeft de afd. Zeilvliegen van de KNVvL toestemming om, onder zeer strikte voorwaarden, de plek te gebruiken om te starten (en te landen!). Sinds een handvol jaren is de toestemming uitgebreid naar de schermvliegers toe. Dat heeft zo z'n eigen problemen, maar dat doet hier even niet ter zake.
Het probleem voor de modelvliegers is hier, dat die een plek gebruiken buiten het in de toestemming afgesproken gebied.
En wat is nou het lullige... als er zeil, én scherm, én modelvliegers zijn, is het voor ons allemaal juist erg aantrekkelijk als een deel van al die drukte een eindje verderop kan gaan. Alleen, zo was het niet afgesproken.
De insteek van de beheerder is simpel: of jullie wat langer op mekaar wachten, of mekaar voor rot vliegen, maakt ons niet echt uit, maar je zal binnen dat afgezette rechthoekje moeten blijven...

Overigens: er heeft nooit in de regeling gestaan dat de stek was voorbehouden aan KNVvL leden - ook al is al het werk ervoor door leden van de KNVvL gedaan.
O ja, dat is ook zo: de KNVvL, dat zijn wij (althans, degenen onder ons die lid zijn). Dus als je zegt "kan de KNVvL dat doen", dan komt het erop neer dat je voorstelt het zelf te doen... wat Maarten nu dus aan het doen is.

Laatst bewerkt:
@Allen, wees gerust, één en ander zal mede gespeeld worden via de KNvvL. Er zijn inmiddels contacten gelegd. Ik heb goede hoop dat we hier uit gaan komen. Wel is het de bedoeling dat er een gebruikerslijst gaat komen. Inmiddels ligt er al een concept regelement voor de modelvliegers voor het gebruik van LVS waarin onder meer duidelijk is vastgelegd waar gelopen mag worden en vooral waar niet en hoe het zit met voorrang geven aan mandragend verkeer. Als er verder ontwikkelingen zijn zal ik dat laten weten. Over één ding wil ik wel vast duidelijk zijn: het huidige verbod is een gevolg van het betreden van het duin buiten de startplek. Vooralsnog ga ik er vanuit dat eruit is te komen met de juiste aanpak. Dit zal alleen een bestendig karakter kunnen krijgen wanneer er (na het verkrijgen van een vergunning) NIET buiten de startplek wordt gelopen. Dan zijn we straks weer terug bij af. Ik kom nog terug op het samenstellen van de gebruikerslijst. Wordt vervolgd. Groeten, Maarten

Hellingvliegen

Richard,

Begrijp me goed, ik heb voldoende fantasie om een inschatting te kunnen maken wat het betekend “Hellingvliegen in de duinen van Nederland”
Maar dat is het juist. Waar ik op tegen ben is, dat nu op dit forum van alles wordt bedacht in het belang voor te model hellingvliegers.
Of anders gezegd ik ben op tegen dat dit modelbouwforum wordt gebruikt voor deze zeer verstrekkende aangelegenheid. Ik vind het wel goed om mensen te mobiliseren om zich sterk te maken voor het “hellingzweven in Nederland”.
Het is geweldig dat voldoende vrijwilligers zijn die hun vrije tijd willen investeren voor de belangen van het hellingzweven in Nederland. Daar mijn dank voor.
De taak van deze mensen zal niet alleen zijn om te knokken voor vergunningen maar ook om alle model hellingzwevers proberen te bereiken en informeren over de afspraken die misschien nog gemaakt zullen worden. Hier op het forum bereik je maar een handjevol hellingzwevers. Heb niet die illusie dat ieder modelvlieger dit forum bekijkt.
Lukt het niet de modelvliegers te bereiken ben ik bang dat door verkeerd gedrag van welke modelvlieger dan ook heel veel werk wat met grote inzet is verricht met een berichtje op dit forum weer teniet wordt gedaan.

Trouwens, ik raak niet zo snel in paniek.
Want als ik hellingvliegen wil vind ik altijd nog een plek waar het wel mag.

Johannes

LVS

Hierbij wil ik alle LVS vliegers een hart onder de riem steken en succes toewensen deze vliegplaats erkent te krijgen.

En iedereen is welkom op onze helling welke mede door KNVVL is gerealiseerd.

Hé Daan,snel die Salto kopen.......Gr. jan-willem ;).

effe een vraagje tussendoor.

De afdeling modelvliegen van de KNVvL wordt gerund door vrijgewilligers, is dat ook zo voor de andere afdelingen van de KNVvL zoals de afdeling schermvliegen en zeilvliegen?

effe een vraagje tussendoor.

De afdeling modelvliegen van de KNVvL wordt gerund door vrijgewilligers, is dat ook zo voor de andere afdelingen van de KNVvL zoals de afdeling schermvliegen en zeilvliegen?

In principe wel. Bij het secretariaat werken een aantal mensen in loondienst, niet alleen voor administratie. Bij de afdelingen zitten bij mijn weten uitlsuitend vrijwilligers. Het was een club, weetjewel...

Opmerking was achterhaald.
Nog wel de volgende opmerking...
Handhavers balen ook van altijd maar één en de zelfde klager die ze vervolgens serieus moeten nemen en hun een hoop werk bezorgd. Zeker als ze ook nog eens de weg naar de raad v Staten kennen en vriendjes bij de gemeente hebben. Ze vinden het leuk om zich ergen in te bijten uit principe....niet eens omdat ze nu zo'n vreselijke overlast hebben. Ja deze mensen bestaan en bezorgen veel overlast

Laatst bewerkt:
In principe wel. Bij het secretariaat werken een aantal mensen in loondienst, niet alleen voor administratie. Bij de afdelingen zitten bij mijn weten uitlsuitend vrijwilligers. Het was een club, weetjewel...

Voor de volledigheid: De afdeling Parachutespringen heeft twee betaalde medewerkers in dienst en de afdeling Zweeflvliegen drie. Zij geven allerlei (voornamelijk) administratieve ondersteuning aan de vrijwilligers (waaronder de afdelingsbesturen) binnen de desbetreffende afdelingen.

Met vriendelijke groet,

Paul Beks

Update: vanmiddag heb ik uitgebreid overleg gehad met de KNvvL. De route is dat er eerst formele afspraken gemaakt moeten worden met de scherm -, en zeilvliegers ten aanzien van gezamelijk gebruik van de startplek LVS. Voor de duidelijkheid: de modelvliegers werden er slechts gedoogd en dan ben je kwetsbaar. Aan afspraken met betrekking tot gezamelijk gebruik wordt nu gewerkt. Als daar overeenstemming over is kan er een vergunning voor modelvliegen op de startplek worden aangevraagd. Daarover heb ik al contact met het Hoogheemraadschap gehad. Ook dat contact verliep in goede sfeer. Deze instantie hecht veel waarde aan bescherming van het duin. Nogmaals voor de duidelijkheid: het belopen van het gebied buiten de startbox is -wanneer we er verder uitkomen - niet toegestaan. Wanneer dat straks nog voorkomt lopen we het risico dat de starplek in zijn geheel op slot gaat. Achter de schermen ben ik hier druk mee bezig. Op dit moment wil ik niet te veel in details treden. Wel zal ik mijn best doen om de belangen voor de modelvliegers zo goed mogelijk te behartigen. Ik zie een positieve kant aan het geheel: wanneer alles goed verloopt beschikken we over een vergunning en dan staan we in de toekomst sterker. Er spelen nog andere positieve ontwikkelingen maar daarover later meer. Groeten, Maarten

Laatst bewerkt:
We wachten in spanning af Maarten!
Tot die tijd maar even niet daar vliegen (starten van het strand is namelijk ook wel te doen maar daar nu vliegen is denk ik een rode doek voor een stier houden)

Justus

Ook even een hart onder de riem van Maarten. Ik heb af en toe offline contact met Maarten over LVS (ook al over deze kwestie gehad), en hij is absoluut de juiste persoon om ons te representeren in deze. Hij heeft/legt de juiste contacten en weet volgens mij goed hoe met de instanties om te gaan. Laten we vertrouwen in hem hebben. Zelf had ik het niet zo goed aan kunnen pakken, maar ik help waar ik kan.

Laatst bewerkt:
Update: tijdens een komende bestuursvergadering zal het medegebruik LVS tussen Zeil -, en schermvliegers en modelvliegers op de agenda staan. Ik heb daarbij al een concept gebruiksregels als agendapunt ingebracht. Dit stuk is mede tot stand gekomen met inbreng van Fotor, Hans N. en Dirk Schipper. Op zich is dit stuk goed ontvangen. De contacten verlopen positief met begrip voor de wederzijdse standpunten. Wanneer er overeenstemming is ten aanzien van het medegebruik is de volgende stap het aanvragen van de vergunning. Ik zal jullie nader informeren als er weer nieuws is. Er wordt dus aan gewerkt!!

@Fotor: bedankt voor het vertrouwen!!!

Ik wens jullie veel succes in dit overleg. Ook heb ik zwaar respect voor de mannen die tijd en energie steken in het bereiken van een gebruikersovereenkomst. Ik kijk er naar uit dat we weer samen staan te vliegen. Ik hoop van harte dat die 10 minuten dat drie oldtimerzwevers samen vlogen niet onze laatste zijn geweest aan de kust. Daar zou ik erg verdrietig van worden.

Zet'm op!!

images

Berrie ook bedankt voor je vertrouwen! Ik ben nog steeds positief gestemd over het bereiken van een gunstige uitkomst. Zelf ben ik een voorstander van een proactieve aanpak, hier hebben we te maken met meerdere partijen waardoor één en ander niet in een week is opgelost. Er gebeurt inmiddels genoeg dus de ijzers die in het vuur liggen kunnen verder heet worden.

Overigens wil ik natuurlijk ook graag een keer samen met jouw en mijn FMT Grunau Baby op LVS in de lucht!! (en liefst nog een paar oltimers erbij)

Laatst bewerkt:
Back