De zeilvliegstek op de LVS is niet van een vliegclub, het is een startplek waar KNVvL schermvliegers kunnen/mogen starten. Vandaar ook mijn vraag of de KNVvL afdeling modelvliegsport hier iets mee kan; er is immers geen modelvliegclub op deze plek.
Op LVS werd al in de jaren 70 door zeilvliegers (illegaal) gevlogen. Sinds, ik gok ernaar, een jaar of 15 heeft de afd. Zeilvliegen van de KNVvL toestemming om, onder zeer strikte voorwaarden, de plek te gebruiken om te starten (en te landen!). Sinds een handvol jaren is de toestemming uitgebreid naar de schermvliegers toe. Dat heeft zo z'n eigen problemen, maar dat doet hier even niet ter zake.
Het probleem voor de modelvliegers is hier, dat die een plek gebruiken buiten het in de toestemming afgesproken gebied.
En wat is nou het lullige... als er zeil, én scherm, én modelvliegers zijn, is het voor ons allemaal juist erg aantrekkelijk als een deel van al die drukte een eindje verderop kan gaan. Alleen, zo was het niet afgesproken.
De insteek van de beheerder is simpel: of jullie wat langer op mekaar wachten, of mekaar voor rot vliegen, maakt ons niet echt uit, maar je zal binnen dat afgezette rechthoekje moeten blijven...
Overigens: er heeft nooit in de regeling gestaan dat de stek was voorbehouden aan KNVvL leden - ook al is al het werk ervoor door leden van de KNVvL gedaan.
O ja, dat is ook zo: de KNVvL, dat zijn wij (althans, degenen onder ons die lid zijn). Dus als je zegt "kan de KNVvL dat doen", dan komt het erop neer dat je voorstelt het zelf te doen... wat Maarten nu dus aan het doen is.