oproep aan gebruikers van Langevelderslag

Maarten,

Je bent een kei. Heel fijn dat jij die tijd investeert.
Maar ja, jij was dan ook de grootverbruiker van LVS. ;-)

En ja, eigenlijk wordt het wel weer tijd voor een mooie zonsondergangsessie met drie (of meer) oldtimers daar ...

Gr. Dirk.
 
Voor alle belangstellenden: na 3 maart zal ik een update geven ten aanzien van de lopende ontwikkelingen. Ik kan dan mogelijk iets meer vertellen ten aanzien van het verloop. Groeten, Maarten
 
Voor alle belangstellenden: na 3 maart zal ik een update geven ten aanzien van de lopende ontwikkelingen. Ik kan dan mogelijk iets meer vertellen ten aanzien van het verloop. Groeten, Maarten

Alvast heel veel dank voor je werk.

Rick

PS. Kun je ook wat aan het weer doen?
 
Ik ben benieuwd, Maarten! Het zal ook voor jou wel even spannend zijn.

May the Force be with you!

Vincent

[Stoute modus] En als het niets wordt, kunnen we altijd nog een bekeuringsfonds oprichten! [/stoute modus]
 
"Na 3 maart" is overigens een uitermate tactisch gekozen deadline ;)

Even zonder dollen, is er al wat nieuws?
 
De vergadering 3 maart is helaas niet doorgegaan doordat een belangrijk persoon op vakantie was...... (geen grapje)
 
Mijne heren,

We zijn een stap verder. Vanavond heb ik overleg gehad met de Scherm -, en zeilvliegers over medegebruik van de modelvliegers op Langevelderslag.
In principe is men akkoord. Dit akkoord is nodig om een zogenaamde keurvergunning aan te vragen bij het Hoogheemraadschap. Dat is dus de volgende stap. Ik heb al gesproken met het Hoogheemraadschap en dat gesprek verliep positief met begrip voor elkaars standpunten. Zoals ik aangaf zijn de scherm -, en zeilvliegers in principe akkoord. Wel zullen er duidelijke gebruiksregels worden opgesteld. Een concept ligt er welke nog zal worden aangescherpt. Het aanhouden van deze regels is van groot belang om in de toekomst van de stek gebruik te mogen maken - gesteld dat we de keurvergunning krijgen -. Dit klinkt schools, ik weet het. Voor het Hoogheemraadschap is het echter van groot belang dat er niet meer gelopen wordt buiten de startbox en dat daar afspraken over worden gemaakt die worden nagekomen. Dat geldt dus niet alleen voor de modelvliegers maar ook voor de schermvliegers. Ik zal jullie verder informeren met betrekking tot het verloop van de vergunning aanvraag. Er is nog een weg te gaan maar een begin is er.

Groeten, Maarten
 
even advocaat van de duivel spelen!

Stel nu je hebt die overeenkomst om te kunnen vliegen op die plek.

Geen van de modelvliegers gaat in de fout en wandelt buiten de aangegeven wegen en de stratbox.
Echter enkele onverlaten die niks met het vliegen (model of parapente) te maken hebben doen dit wel en zeer consequent. Hoe gaan jullie dan aangeven dat het niet door de vliegers gebeurd?
Trekt het hoogheemraad dan direct alles in of krijgen jullie dan het voordeel van de twijfel.
 
Als mensen ter plekke 'gepakt' worden in het duin is het voor de mensen van HHR ook wel duidelijk of het vliegers zijn of niet. Ik kan me niet voorstellen dat wij worden afgerekend op lui die zonder spullen in het duin gaan lopen.
 
De controle wordt uitgeoefend door zogenaamde buitengewoon opsporingsambtenaren die door dijkgraaf en hoogheemraden aangesteld worden.

Je mag verwachten dat deze duinwachters goed op de hoogte zijn van de bijzondere situatie op LVS.
 
even advocaat van de duivel spelen!

Stel nu je hebt die overeenkomst om te kunnen vliegen op die plek.

Geen van de modelvliegers gaat in de fout en wandelt buiten de aangegeven wegen en de stratbox.
Echter enkele onverlaten die niks met het vliegen (model of parapente) te maken hebben doen dit wel en zeer consequent. Hoe gaan jullie dan aangeven dat het niet door de vliegers gebeurd?
Trekt het hoogheemraad dan direct alles in of krijgen jullie dan het voordeel van de twijfel.

Iedereen die buiten de startbox over het duin loopt riskeert een boete.
De startbox is alleen toegankelijk voor scherm -, en zeilvliegers ( en als we een vergunning krijgen voor modelvliegers ). Er komen nog aanvullende regels waarover later meer waarmee we problemen gaan proberen te voorkomen. Ik verwacht niet dat wij afgerekend worden op overtredingen van anderen. Wanneer er een boete wordt uitgedeeld aan een officiële gebruiker wordt het een ander verhaal. Dat moet dus voorkomen worden.
Elkaar (met respect) aanspreken om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd hoort daar bij. Dat geldt dan voor alle gebruikers
 
Ik ken de situatie terplekke niet, en weet ook niet hoe en hoevaak men er controleerd.

Zoals gezegd advocaat van de duivel


ik maak dit geregeld mee in mijn huidige vak, en wordt regelmatig aan gesproken op fouten die anderen maken en moet dan praten als brugman om geen boete of waarschuwing te krijgen, terwijl ik mij aan de geldende regels houdt.
 
Hoe zit het als je een buiten landing hebt? Moet je je kist dan laten liggen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zijn de afgelopen jaren al wat strubbelingen over geweest tussen zeil- en schermvliegers. Deze laatsten hadden nogal eens de neiging om halverwege het duin te landen en terug omhoog te lopen, en andere gedragingen die niet in de geest van de toestemming waren.
Ik moet zeggen dat het hoogheemraadschap daar kennelijk enig begrip voor heeft opgebracht, en binnen de KNVvL is daar het een en ander over besproken. Door het aan de KNVvL over te laten heeft het Hoogheemraadschap blijk gegeven oog te hebben voor de verhoudingen.
Ook over incidenteel uit nood buiten het vak landende zeilvliegers is bij mijn weten nooit moeilijk gedaan.

Overigens, op het bord dat aanvankelijk jarenlang bij het begin van het pad stond, was te lezen dat alleen zeilvliegers toegang hadden tot de startplek; als je het letterlijk nam kon je daar nog niet eens je vrouw of kind mee naartoe nemen. Ook in die zin is er bij mijn weten nooit moeilijk gedaan.

Een probleem dat ik verwacht als de aanwezigheid van modelvliegers hier officiëel wordt:
Een modelvlieger wiens toestel, bij gebrek aan wind, beneden op het strand landt, zal niet graag de hele weg omlopen achter Nederzand om. Al die tijd heb je geen zicht op je toestel. Het zou me verbazen als iemand in zo'n situatie níét rechtuit het duin afloopt en over het hek stapt. Toch zou dat wel eens problemen kunnen gaan geven (ook vanwege de voorbeeldwerking).

Toen er alleen nog werd zeil-gevlogen, verbaasde het me wel eens dat er eigenlijk weinig nieuwsgierigen naar de plek toeliepen (al dan niet recht tegen het duin oplopend). Omdat modelvliegen wat dichter bij de mensen staat (je bent aanspreekbaarder) zou het me niet verbazen als de toestroom van publiek groter zal worden; en dan is het maar afwachten wanneer het hoogheemraadschap het te gek vindt.

Vroeger, toen een paar leden van de afdeling Zeilvliegen er veel tijd in staken om voor deze plek toestemming te krijgen, werd er over het Hoogheemraadschap wel eens gegrapt "ze zouden het liefst de konijnen er nog uithouden". Ik vraag me wel eens af hoe kwalijk het voor moeder Natuur zou zijn als het vak een stukje zou worden verbreed; als het drukker gaat worden zullen we, op mooie dagen, elkaar vast wel eens in de weg staan, dat kan niet missen. Het vak een stukje vergroten zou risico's en strubbelingen op voorhand aanzienlijk verminderen, terwijl die konijnen en andere fauna er, op de tijden dat zij de plek het liefst frequenteren, eigenlijk niks van zouden merken...
Zowiezo is er op de hele wereld geen andere zeil- of schermvlieg-landingsplek te vinden van zulke geringe afmetingen; en nu wordt het er nog wat drukker...
Kwestie van mekaar met enige zorgvuldigheid de ruimte laten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top