Hier zijn de afgelopen jaren al wat strubbelingen over geweest tussen zeil- en schermvliegers. Deze laatsten hadden nogal eens de neiging om halverwege het duin te landen en terug omhoog te lopen, en andere gedragingen die niet in de geest van de toestemming waren.
Ik moet zeggen dat het hoogheemraadschap daar kennelijk enig begrip voor heeft opgebracht, en binnen de KNVvL is daar het een en ander over besproken. Door het aan de KNVvL over te laten heeft het Hoogheemraadschap blijk gegeven oog te hebben voor de verhoudingen.
Ook over incidenteel uit nood buiten het vak landende zeilvliegers is bij mijn weten nooit moeilijk gedaan.
Overigens, op het bord dat aanvankelijk jarenlang bij het begin van het pad stond, was te lezen dat alleen zeilvliegers toegang hadden tot de startplek; als je het letterlijk nam kon je daar nog niet eens je vrouw of kind mee naartoe nemen. Ook in die zin is er bij mijn weten nooit moeilijk gedaan.
Een probleem dat ik verwacht als de aanwezigheid van modelvliegers hier officiëel wordt:
Een modelvlieger wiens toestel, bij gebrek aan wind, beneden op het strand landt, zal niet graag de hele weg omlopen achter Nederzand om. Al die tijd heb je geen zicht op je toestel. Het zou me verbazen als iemand in zo'n situatie níét rechtuit het duin afloopt en over het hek stapt. Toch zou dat wel eens problemen kunnen gaan geven (ook vanwege de voorbeeldwerking).
Toen er alleen nog werd zeil-gevlogen, verbaasde het me wel eens dat er eigenlijk weinig nieuwsgierigen naar de plek toeliepen (al dan niet recht tegen het duin oplopend). Omdat modelvliegen wat dichter bij de mensen staat (je bent aanspreekbaarder) zou het me niet verbazen als de toestroom van publiek groter zal worden; en dan is het maar afwachten wanneer het hoogheemraadschap het te gek vindt.
Vroeger, toen een paar leden van de afdeling Zeilvliegen er veel tijd in staken om voor deze plek toestemming te krijgen, werd er over het Hoogheemraadschap wel eens gegrapt "ze zouden het liefst de konijnen er nog uithouden". Ik vraag me wel eens af hoe kwalijk het voor moeder Natuur zou zijn als het vak een stukje zou worden verbreed; als het drukker gaat worden zullen we, op mooie dagen, elkaar vast wel eens in de weg staan, dat kan niet missen. Het vak een stukje vergroten zou risico's en strubbelingen op voorhand aanzienlijk verminderen, terwijl die konijnen en andere fauna er, op de tijden dat zij de plek het liefst frequenteren, eigenlijk niks van zouden merken...
Zowiezo is er op de hele wereld geen andere zeil- of schermvlieg-landingsplek te vinden van zulke geringe afmetingen; en nu wordt het er nog wat drukker...
Kwestie van mekaar met enige zorgvuldigheid de ruimte laten.