Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
mooie kist maatje!! hopelijk heb je hier meer mazzel mee als de vorige orlice:wink:
Hoi Aurectar,
Je vertaalt het goed, denk ik. Maar ik heb een beetje moeit met hoe die Fransoos het heeft opgeschreven. Er staat allereerst: "on passe progressivement de l'E 207 à l'E 205 qui ne fait plus que 11% d'épaisseur relative.".
Als ik dat letterlijk vertaal, kom ik uit op: "Men gaat geleidelijk over van E207 naar E205 die slechts 11% dik is.".
Tot zover geen probleem.
Vervolgens: "Ainsi, en passant d'un profil à l'autre, le bord d'attaque s'abaisse par rapport au bord de fuite".
Vertaald: Aldus overgaand van het ene naar het andere profiel, komt de vleugelneus lager te liggen dan de achterlijst.
En dat klopt niet.
Als de vleugelneus van de tip inderdaad lager ligt dan de achterlijst van de tip, dan is er sprake van een tipverdraaiing. Maar daar doelt hij m.i. niet op. Volgens mij doelt hij op de aerodynamische verdraaiing die ontstaat door de verschillende nullifthoeken van wortel- en tipprofiel. Maar dat zegt hij niet ...
Dirk.
Hij heeft dus toch tipverdraaiing ingebouwd, omdat het probleem van, en veroorzaakt door de negative lift aan de tippen bij deze kist niet of nauwelijks speelt. De verdraaiing begint bij de wortel van het rolroer, en eindigt bij de tip."faibles vitesses + grande solidité de l'aile = faible sensibilité à la déformation de l'aile en vol. C'est pourquoi n'ayant pas à connaître des inconvénients de ce procédé pour ce genre de planeur, j'ai doté le bout d'aile d'un vrillage négatif."
Hoi Aurectar,
Nee. Ik denk toch niet dat het woordspelingen zijn. Ik heb het verhaal nog eens goed doorgelezen (paragraaf 'Vrillage d'aile').
Hij begint met het probleem van (moderne) kisten die (erg) snel kunnen, en een (negatieve) tipverdraaiing combineren met een sterker gewelfd (meer Philips entry ;-)) profiel aan de tip. Bij hard vliegen/kleine invalshoeken is de wortel nog positief dragend en levert de tip al negatieve lift. "la torsion de l'aile en M" waarbij hij het ook nog verkeerd aanduidt als "torsion", maar het geen torsie is. De tip heeft negatieve lift, de wortel nog niet, en dus buigen de tippen naar beneden en krijgt de vleugel (in vooraanzicht) een M-vorm.
Iets verderop redeneert hij dat alle redenen om tipverdraaiing te vermijden bij zijn ASK 13 niet opgaan (ben ik met hem eens): de kist kan niet hard vanwege vorm en volume, de vleugel is relatief dik (kan dus beter het buigmoment aan). Het is daarom dat hij (zonder alle andere nadelen van tipverdraaiing te kennen/begrijpen) het vleugeleinde een negatieve tipverdraaiing heeft gegeven.
Hij heeft dus toch tipverdraaiing ingebouwd, omdat het probleem van, en veroorzaakt door de negative lift aan de tippen bij deze kist niet of nauwelijks speelt. De verdraaiing begint bij de wortel van het rolroer, en eindigt bij de tip.
Dat is op zich ook erg logisch. Hij strakt van E207 naar E205
E207 is 12% dik en heeft 2,5% welving.
E205 is 10,5% dik en heeft 3,0% welving.
Stel dat hij E205 zonder negatieve verdraaiing aan de tip heeft geplaatst. Wat gebeurt er dan?
Een sterker gewelfd profiel heeft een kleinere (negatiever) nullifthoek.
Stel nulifthoek E205 = -3 graden, en die van E207 = -2,5 graden. De vleugel is zonder verdraaiing gebouwd, en vliegt langzaam (invalshoek = 8 graden).
E205 begint vanaf -3 gr lift te leveren, en vliegt dus aerodynamisch gesproken met 11 graden boven de nullift. Aangezien de Cl meestal met 0,1 per graad stijgt, vliet E205 dux met een Cl=1,1
E207 daarentegen vliegt maar 10,5 gr 'boven nul'. Met een Cl=1,05.
Dat is dus wat je niet wilt: een hogere Cl aan de tip!
Kortom: alles pleit m.i. voor tipverdraaiing, maar ... ik heb het wel eens helderder opgeschreven zien worden. En dan komt niet alleen omdat het Frans is ...
Gr. Dirk.
Hij denkt zelf zonder verdraaiing te hebben gebouwd, maar dat klopt niet.Bonjour Dirk,
le profil utilisé est la suite Eppler 207 (emplanture), Eppler 205 (saumon).
L'Eppler 207 est plus épais, et possède un bord d'attaque plus haut que l'Eppler 205 (cela signifie qu'à plat il a une incidence plus grande)
En construisant l'aile bien à plat avec ces 2 profils, on obtient un vrillage aérodynamique (le bord d'attaque s'abaisse en allant vers le saumon, et l'épaisseur relative diminue) ... et tout va bien : pas besoin de vrillage géométrique.
cordialement, Louis
Ik heb het hem zelf gevraagd!
Hij denkt zelf zonder verdraaiing te hebben gebouwd, maar dat klopt niet.
Hij zegt het zelf al. Hij had alle profielen plat op de bouwtafel en dan zie je de neuslijst dalen/dichter bij de bouwplank komen (abaisser). De achterlijst blijft (uiteraard) op dezelfde hoogte. Kortom de koorde kantelt voorover: een negatieve tipverdraaiing.
Bovendien zegt hij ook "cela signifie qu'à plat il a une incidence plus grande" (dat betekent dat hij (E207) plat liggend een grotere invalshoek heeft [dus heeft E205 een kleinere invalshoek]).
Ik heb beide profielen ook nog eens vergeleken in Profili:
Hier zie je het erg goed. De onderzijde van E207 ligt een stuk lager dan die van E205. Als je beiden met de onderkant vlak op een plank legt ligt de neuslijst van E205 lager (ook bij even grote koordes). Kortom: negatieve tipverdraaiing.
Gr. Dirk.
oui, effectivement,
mais pour dire simple : le support sur lequel tu construis à plat doit être bien plan et pas vrillé avec l'utilisation de ces profils.
bonne construction !
Louis
--------------------------------------------------------------------------------
From: dirk@xxxxxxxxx.nl
To: louisxxxxxx@xxxxx.fr
Subject: RE: Question ASK 13
Date: Thu, 23 Feb 2012 18:39:15 +0100
Merci Louis pour cette reponse rapide,
“pas besoin de vrillage géométrique”?
Pour moi une vrillage géométrique c’est le cas quand les lignes droites entre bord d’attaque et bord de fuite n’ont pas une difference en incidence. Et cela est le cas dans ta description.
C’est peut-etre une chose de different definition.
A+ Dirk.
Hoi,
We zijn het eens.
Ik had het hem ook nog voorgelegd om zeker te weten dat er geen (ver)taalprobleem speelt. Zie hier:
Als je de dingen (profielen) goed bekijkt, krijg je een goed ontwerp. En dat doe jij, ook al verschillen we wel eens van aanpak. Maar daarin zijn we niet de enige.
N.B.
Ik krijg tegenwoordig de indruk dat de beste aanpak misschien wel een beetje van allebei is. Als profiel-ontwelving richting tip niet genoeg brengt, kun je nog een tikkie verdraaiing toepassen. Maar meer dan een halve graad heb je dan niet nodig.
Dirk.
Dirk, je hebt, zoals altijd, je huiswerk goed gedaan.
Interessant om even over deze items te bakkeleien.
Kan enkel maar nieuwe inzichten genereren.
Bij mij is deze belangstelling vooral ontstaan tengevolge negatieve ervaringen met redelijk tapse vleugels.
t.t.z. vleugels met een nogal kleine tipkoorde (10 a 11cm).
Ik wou een oplossing vinden voor dit bruuske uitvallen bij het draaien.
Gezien ik een voorliefde heb voor tapse vleugels ben ik ergens verplicht daarover te reflecteren.
Ik denk dat bij de Orlice van hier in dit draadje dat het probleem in dit verband minder aan de orde is.
Moest ik hem bouwen dan zou ik gewoonweg geen tipverdraaing toepassen.
Ik schat de koorde aan de tippen groot genoeg.
Gezien het een redelijk snel toestel is, moet aileron-werk volstaan om hem dwars-stabiel te houden.
Mvg,
Aurectar
Hallo Dirk en Aurectar,
Ik heb net de tipkoordes opgemeten
bij.3.10 mtr. 155 mm en 19 mm dik
bij 3.40 mtr 150 mm en 18 mm dik
in de vleugel is ongeveer 6 mm tipverdraaiing over de laatste 70 cm( bij 340 spanwijdte) naar boven toegepast door Wanitscheck.
Ik vind dit overigens wel een leuk gesprek omdat ik later toch voor de andere romp vleugels van 3.10 mtr. wil bouwen met HQ profiel zoals Dirk heeft bedacht.
Het leuke is dan ook om ze te kunnen vergelijken, hiervoor zal ik de vleugelpennen in beide rompen hetzelfde maken.
Nu zitten er 2 x 5 mm pen in, ik wil dit veranderen naar 6 mm tussen de liggers en 5 mm zoals origineel als achterste pen.
groet
Terence
Terence
Ziet er goed uit Terence .Maar op de foto tegen de kast aan staat nog meer bouwsel van je wat niet van orlice is.
Zullen we vast ook meer van horen.
Serge.
Dat is het middendeel van mijn F5j project, moet nog ingedekt worden, welvingskleppen maken en dan de buitendelen van de vleugels nog.
Ik heb wel de nodige foto's gemaakt hoor
wordt vervolgd als de Orlice klaar is
Terence
Strak hoor!
Zie ik nu goed dat de V-staart in 90gr staat? Ik kan het mis hebben, maar is dat normaliter niet net iets meer? Zeg 110/115?
----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor![]()