P-40E Warhawk (verkocht)

Yes hij doet het weer.............................

Naast m`n reguliere werk op de TD heb ik nog wat tijd om naast m`n hobby perikelen (een aantal waaronder Arvid weet wel wat ik bedoel :wink: ) om een sleuf in een vierkant-profiel te slijpen dus ik kwam al goed beslagen ten ijs thuis :)

Dit zijn de hoofdonderdelen voor het cockpit mechanisme,
vierkant profiel 8x8 (met gleuf), I profiel 5x5 en M3 draad:
p40-32.jpg

Hier heb ik het I-profiel op de juiste lengte gemaakt en voorzien van een gleufje waar een M3 moer in past (inmiddels zit deze moer in het midden want op elke uiteinde 1 werkte niet lekker, voor als nog):
p40-33.jpg

Het M3 draad draai je in de moer en het I-profiel schuif je in de gleuf van het vierkant profiel:
p40-34.jpg

Dit geheel schuif je dan in het vierkant-profiel (de moer moet je iets afslijpen):
p40-35.jpg

Als je nu dus het draadeinde EN het vierkant-profiel vast houdt op 1 plek en je draait aan het draadeinde dan zal het I-profiel door de gleuf glijden omdat de moer over het draadeinde loopt.

En zo zou de kap dan moeten kunnen bewegen.

Hier eenn kleine test met een afgedankte servo motor:
P-40 cockpit mechanisme test

Hier de plaatsbepaling van het vierkant-profiel in de romp:
p40-36.jpg

De eerste snede`s gemaakt:
p40-37.jpg

en verwijderd:
p40-38.jpg

Het past aardig hier het I-profiel in de "dicht" stand:
p40-39.jpg

en hier in de "open" stand:
p40-40.jpg

Voordat het vlekkeloos verloopt is er nog een lange weg te gaan maar we komen er wel :yes:

@ Phoenix,
Dank je, maar er moet nog veel gebeuren wil ik het veilig en goed werkend krijgen, maar we zetten door :yes:

Hier even een stukje film op het model met de cockpitkap.
Let niet op de afstelling van de kap hij hangt hier provosorisch maar op 1 bediening maar het lijkt wel wat te worden.

P-40 cockpit mechanisme test 2 met kap

Greetingz,
Berto.

Ik zit zo eens even een aantal malen het filmpje te kijken maar ik denk dat de snelheid van het openen en sluiten wel netjes is.

Wat is jullie mening hierover? (niet dat ik er veel aan kan doen maar toch :? ).

Ha die berto

Heb je goed gedaan.
Wat voor motortje heb je daar nu voor gebruikt.
De snelheid hoe de kap open gaat is toch mooi.
Hoe heb je de eind stops nu ingesteld.

Groetsels Onno

Hee Onno,

Ik gebruik 2 servomotortjes ervoor, deze worden met een plastic slangetje verbonden aan het M3 draadeinde omdat ze niet in 1 lijn kunnen liggen.
De motortjes zitten net achter het instrumenten paneel verstopt.

Eindstops zijn nog niet aanwezig maar dat wordt met behulp van Micro switches bepaald, deze moeten alleen nog even besteld worden.

Ik zie je zaterdag.......

Erg fraai 8)

Blijft dat slangetje ook langere tijd goed?
Misschien kun beter iets met kruiskoppelingetjes doen.

Hee WV,

Dank je.

Ik verwacht (of hoop :wink: ) dat dat slangtje het lange tijd blijft doen, maar het is momenteel even de enige oplossing hiervoor.
Een kruiskoppeling zou beter zijn maar die mag dan geen grotere diemeter hebben dan 5mm en die ben ik nog niet tegen gekomen.
Nu heb ik al materiaal aan de binnenzijde van de rompbeplating moeten verwijderen en eigelijk loopt het nog niet helemaal naar mijn zin.

Het liefst zou ik het geheel nog "fijner" maken met een slag kleiner materiaal en een M2 draadstang maar dan loop ik momenteel tegen uitvoerbaarheid aan (vooral de gleuf in het vierkant-profiel wordt dan veelste breed :( ).

Ik ben hier nog over aan het dokteren maar dat wordt misschien wat voor de P-51d Mustang of de F4U Corsair ik denk dat ik het bij de P40 maar even zo laat :)

Ziet er echt mooi uit, Berto.
Wordt een te gekke kist.
Pas maar op, straks durf je er niet meer mee te vliegen :wink:

Hee Jaap,

Vliegen gaat ie..... al is het maar 1 meter 8)
ik ben wel met je eens dat ik met dit model straks "voorzichter" zal zijn en het "erger" zal vinden als ie crasht, maar dat zal me er niet van weerhouden om er mee te vliegen :P

Super! In mijn volgende warbirds ben ik ook van plan om bewegende cockpits te maken. Maar stukje mooi werk!

Het ziet er zeker mooi uit, snelheid is goed, en het fimpje belooft veel.

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat weegt het hele gebeuren (twee profielen en draad) nou? :?

Toen ik 8 * 8 zag staan dacht ik: OEI! 8O , dat weegt wat . . . :(

Kun je geen kunststof (plastic) profielen nemen?

Mooi staaltje doorzetten. :D

Keep up the good work! 8)

jan.

Hee Jan,

gewicht????? heb ik ook nog niet echt rekening mee gehouden.

Ik denk (maar dat zal ik vandaag of morgens eens gaan meten) dat het geheel (profielen, motortjes, switches etc.) totaal +/- 200 gram zal zijn (althans dat hoop ik :? ).

Kunstof profiel zou ook een optie kunnen zijn maar dat is wel wat slijtage gevoeliger en niet zo star en conrad heeft deze niet in 8x8 (althans ik heb ze niet kunne vinden).

Maar ik zal de weegschaal van m`n werk eens meenemen en het gaan wegen, kijken wat het extra gewicht wordt :(

Maar werken, en vliegen, zal het :banana:

Ik zal zowiezo de hele kist eens op de weegschaal gaan zetten want ik ben nu eigenlijk ook best benieuwd wat dat "beest" nu al even weegt.

Zodra ik meer weet dan horen jullie het......

Grt,
Berto.

Super werk Berto! ziet er erg prof uit, zo'n open en dicht gaande cockpit kap.

zitten die eindschakelaars niet in cd-rom spelers? volgens mij ben ik daar een heel kleintje tegen gekomen. er zijn hier vast genoeg mensen te vinden die de schakelaars niet nodig hebben na demontage van een cd-rom ;-) (bind me er niet op vast :-) ) straks bediening via oud servo printplaatje met 2 vaste weerstanden?

succes!

kruiskoppelingen van technisch lego.. ik weet niet of het aan de 5mm eis voldoet, maar klein is het iig wel.. en en is bijna onverwoestbaar :P (voor plastic dan:P)

ziet er mooi uit, die cockpit opening.. maar er ontstaat nu een kier doordat de kap over het windscherm sluit. als daar wind onder komt dan dat de kap er aftrekken. en er kan vuil en olie in komen.

is het mogelijk de kap zo te laten sluiten dat die "in" het windscherm sluit?

waarschijnlijk is de werkelijke "schaal" methode de mooiste en de beste. een binnenframe in de glazen canopy, en aan het windscherm, met een profiel dat in elkaar past.

op airliners.net kon ik zo snel geen detail foto's vinden.. maar er zijn vast nog meer bronnen

schitterende oplossing met die rails trouwens! keep it up!

Rico

Die verbinding met een slangetje is een perfecte koppeling, niet veranderen!
Het vangt perfect alle uitlijnfouten op en gaat echt niet stuk.
Bij ons op het werk hebben we een keer een kapotte koppeling van een
5 pk hydrauliekpomp voor nood gerepareerd met een stuk rubber slang en twee slangklemmen. Hij loopt nu al twee jaar zo!

@ Pieteralje
Super werk Berto! ziet er erg prof uit
Dank je maar dat prof is iets te veel eer :oops:

zitten die eindschakelaars niet in cd-rom spelers?
Geen flauw idee maar ik zal eens gaan kijken, ik was al van plan om de kleinste micro switches bij Conrad te bestellen, maar ik zal hier eens achter aan gaan :wink:

straks bediening via oud servo printplaatje met 2 vaste weerstanden?
Vertel mij eens wat doen die 2 vaste weerstanden???
Ik moet hier nog wel wat voor verzinnen, ook hier dacht ik weer aan een onderdeel van Conrad een 2 weg schakelkanaal die met het omschakelen van een schakelaar op de zender ook de motordraairichting omdraaid.

Een miniregelaar is ook een optie en eigenlijk oo beter en veiliger dan kan ik namenlijk met een aparte akku (bv van het gloeisysteem) de kap bedienen en wordt hier niet de ontvangerakku voor gebruikt, mhhh, even het over denken waard :?

@ Rico van Dijk
kruiskoppelingen van technisch lego
Nop, geen optie deze zijn zeker 6mm :(

ontstaat er nu een kier doordat de kap over het windscherm sluit. als daar wind onder komt dan dat de kap er aftrekken. en er kan vuil en olie in komen.

is het mogelijk de kap zo te laten sluiten dat die "in" het windscherm sluit?
Dit gaat verzorgd worden, het is zoals je al aangaf de bedoeling dat de kap "in" het windscherm komt (zie voorbeeld van Arvid z`n Corsair)

Hier valt de kap van zijn Corsair "in" het windscherm:
Bouw_Corsair_83.jpg

We gaan rustig door, vrijdagavond weer een bouwavond :)

@ Arjan van Werde,
Het vangt perfect alle uitlijnfouten op
Kijk en dat is nou net hard nodig wat het is niet mogelijk om de motor perefect in lijn te krijgen met de as :(
Dus dan maar zo :P

Iedereen hartstikke bedankt voor zover voor jullie op- en aanmerkingen dat stimuleert veelal alleen maar meer om er mee door te gaan :yes:

Thanxs.

Ziet er goed uit Berto,

Het lijkt wel of op dit forum techinsch de lat steeds hoger komt te liggen. Lijkt me een goede ontwikkeling en het wordt steeds intressanter :lol:

gr. Marcel

Het lijkt wel of op dit forum techinsch de lat steeds hoger komt te liggen
Binnenkort komt er een semi-schaal forum bij.

Alle topics die niet echt serieus schaal zijn worden dan verbannen naar dat forum. :bye:

Dus zorg maar dat het schaal is! :evil:

:wink:

jan.

Back