P-40E Warhawk (verkocht)

Nu de Dummy motor van de Stinson Reliant af is ben ik weer even begonnen met de P-40.
Het interieur setje is nog niet binnen dus we wachten nog even af.

Ik heb een begin gemaakt om de open gesneden staart weer netjes dicht te maken:
p40-46.jpg

p40-47.jpg

Voor jou Arvid hier een update (en voor de anderen ook natuurlijk),
p40-48.jpg

p40-49.jpg

Rest mij nu nog een laatste stukje balsa aan de voorzijde te plakken (inmiddels gebeurd) en in vorm te schuren (vanavond) en de wieldeuren te gaan maken.

De interieursetjes zijn inmiddels besteld en nu maar eens even afwachten wanneer die bij m`n werk worden afgeleverd, zal wel even duren vanuit de US.

Grt,
Berto.

Heb je al een oplossing gevonden voor het bedienen van de deuren bij het staartwiel?

Poging nummer 2 met het maken van de wieldeuren :)

Eerst de deuren maar eens op maat maken en schuren:
p40-50.jpg

p40-51.jpg

En zo zou het er ongeveer uit moeten komen te zien als de deuren gemonteerd zijn:
p40-52.jpg

p40-53.jpg

hallo berto! heerlijk of niet de balsa-stof-geur in je neus? wat je veel ziet op de amerikaanse forums is dat ze deurtjes voor landingsgestellen e.d. maken van epoxy en mat. ze foliën het stukje waar het komt met doorzichtige folie, maken een negatieve mal tekenen de omtrekken hierop en lamineren hierin dan de deurtjes. evt met extra details enzo maar ik weet niet hoever je hierin wil gaan. de schanieren zijn meestal zo gevormd dat de deurtjes iets los van de romp komen bij het open staan.

succes verder!

Hee Pieteralje,

deze methode kan ik nog gaan toepassen als ik wiel want het gedeelte wat ik van de romp heb opengezaagd moet ook weer geglast worden.
Dus dit is zeker nog een optie.

Verder ben ik gisterenmidaag de hele tijd bezig geweest met het zien te laten koppelen van de deuren aan het intrekmechanisme.

Het gaat net niet, ik heb alles geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.
Het probleem is dat er een soort van "vertraging" in moet zitten, het staartwiel moet eerst een stukje naar binnen en dan mogen de deuren pas sluiten.
Een "directe" verbinding werkte niet want dan zat steeds het wiel klem tussen de deuren tijdens het sluiten (openen ging wel).
Na vele pogingen en mislukkingen was ik het zat en heb mijn voet op de romp gezet :evil: (geintje :wink: ).

Nee maar ik wou resultaat zien dus ben ik op versie 2 overgestapt.
De versie is dat de deuren worden aangestuurd met een microservo helemaal achter in de romp en dat deze dan wordt aangestuurd met behulp van de Landing Gear Controller van JT.

Het geheel ziet er nu zo uit:
p40-54.jpg

p40-55.jpg

p40-56.jpg

en hier de test met alleen de linkerdeur:
P-40 TailWheel Door test
En ja er moeten nog "restrictors" tussen

Zo en weer verder.......

Het probleem is dat er een soort van "vertraging" in moet zitten, het staartwiel moet eerst een stukje naar binnen en dan mogen de deuren pas sluiten.
Ik begrijp precies wat je bedoelt.

Ziet er op het filmpje inderdaad 'flitsend' uit! :wink:

Maar je bent wel op de goede weg.

Zie ik daar bloed op de deuren? 8O

jan.

Wordt nog wel wat! Nu de tweede deur nog en dan het afstellen. Maar dit gaat zeker werken.

Ziet er grappig uit Berto. Het wieltje klapt overigens wel heel snel in en uit, is dit nog in te regelen?

@ Jan Brilman,
Gelukkig ik ben dus niet de enige :)
En ja ook in dit model zit mijn bloed, zweet en tranen :wink:

@ Arvid,
Het gaat zeker goed komen :yes:

@ Phoenix,
ook de kleine lettertjes lezen :wink:
Berto zei:
en hier de test met alleen de linkerdeur:
P-40 TailWheel Door test
En ja er moeten nog "restrictors" tussen
Ik ga dit dus nog regelen met zgn. "restrictors".
Ik moet nog even kijken of ik dit doe of dat ik de luchtschakelaar MET restrictors van Onno ga jatten :wink:
De luchtschakelaar met instelbare restrictors werkt mooier en is beter te "knijpen" dus ook de intrek en uitklap snelheid te regelen.

Hier wordt dus aan gewerkt.

Hoi Berto,

Werkt leuk zo. Overigens zijn er ook voor servo's vertragers in de handel. Die worden tussen de ontvanger en de servo geplaatst. De snelheid is met een potmeter in te stellen. Ik denk dat het een hoog-ohmig R-C netwerkje in de stuurlijn is.

Groeten Huib

Hee Huib,

klopt, er staat er toevallig ook hier eentje te koop(Robbe Servo Delay voor landingsgestel of monitor).

Maar ik zal de Landing Gear Controller van Jon moeten gaan toepassen anders gaat het fout.

Als ik hem direct zou koppelen met de bediening van het landingsgestel dan gaat het wiel er al uit voor de deuren open zijn en in terwijl de deuren ook direct dicht gaan wat dus ook weer niet werkt.

De Landing Gear Controller wordt er nu dus tussen gezet en als ik landingsgestel uit selecteer dan gaan eerst de staartwiel deuren open en dan gaat pas de servo van de luchtschakelaar in werking om het landinsggestel uit te klappen.

Bij het intrekken gaat het net andersom, eerst het landingsgestel in en dan staartwieldeuren dicht.

Voordeel van de Landing Gear Controller is ook dat de snelheid van de servo`s en de uitslag apart ingesteld kunnen worden.

Dus prima geschikt voor dit doel.

Zo de romp even aan de kant geschoven en de vleugel van het rek gepakt.

De vleugel is opgebouwd zoals aan gegeven op de tekening maar met grote modellen heb ik liever dat elk rolroer door een aparte servo wordt bediend ipv 1 servo in het mideen van de vleugel.
En op deze manier kan je de rolroeren mooi apart instellen qua uitslagdifferentieel.

Dus daar gaat het mes weer in een eigenlijk al klare vleugel maar het kan niet anders.

Het aftekenen waar we gaan "opereren":
p40-58.jpg

De "operatie" uitgevoerd:
p40-59.jpg

De originele stuurstang en de hevel verwijderd en het servosnoer al door de buis getrokken:
p40-60.jpg

Voorste gedeelte weer dicht gemaakt:
p40-61.jpg

En zo zou de servo ongeveer gemonteerd moeten worden:
p40-62.jpg

Op naar de andere kant :)

Het gaat weer lekker,

gisteren avond ook al een begin gemaakt met het mechanisme voor de Fuel Drop Tank.

Het mechanisme maken is niet zo`n probleem, monteren is een ander verhaal.

Als je de kist van nul af aan opbouwt moet je voordat je begint met de vleugelbouw beslissen of je een Fuel Drop Tank to wilt gaan passen.
Daar deze kist bijna klaar gekocht is moeten we dus weer gaan slopen (daar ben ik heel goed in heb ik gemerkt :wink: ).

Hier moet het "aangrijppunt" van de Fuel Drop Tank komen:
p40-63.jpg

Voor het (ont)koppelen gebruik een een geveerde sluiting:
p40-64.jpg

en het mechanisme zoals het zou moeten werken:
p40-65.jpg

De test opstelling:
p40-66.jpg

Hier een filmpje van het testen van het mechanisme en HET WERKT (beetje donker maar het ijzertje waar de Fuel Drop Tank aan komt te hangen valt in ieder geval):
P-40 Fuel Drop Tank mechanisme test

Nu komt zometeen de grootste klus en dat is alles in de vleugel bouwen.
Daarvoor zal ik een stuk uit het ronde vloeistuk wat onder op de vleugel zit moeten verwijderen, daar bouw ik dan het mechanisme met de servo op en dan moet het geheel weer gemonteerd worden, zo wordt de vleuegl zelf niet verzwakt. Alleen een servosnoertje trekken en klaar.

Het wordt nog een keertje wat :yes:

Zo'n geveerde sluiting is toch helemaal niet nodig?
Gewoon een kunststof buisje en een stukje staaldraad werkt volgens mij ook prima.

Is ook mogelijk, maar ik had gisterenavond eerst een ander idee waarvoor hij wel geveerd moest zijn maar wat vanochtend niet bleek te gaan omdat ik er niet bij kon (even niet nagedacht, het was al laat :?)

Vanochtend alleen even een filmpje gemaakt met de geveerde sluiting, ik kan dit nog vervangen voor een "gewoon" stukje staaldraad, spaart weer een "kostbare" geveerde sluiting uit :wink:

Back