P-40E Warhawk (verkocht)

Zou kunnen maar dan zit ik een beetje met de oberbrenging naar de cockpit toe en de daarbij weinige ruimte die ik heb ivm de schaal cockpit.

Tevens zou ik dan een hevel van 8,5 cm nodig moeten hebben en daarvoor kom ik ruimte te kort om die uitslag te benutten :(

Een ander idee van je uitvoering: omdat je servo toch maar 90graden draaid hoef je ook maar een kwartcircel schijf te maken ipv een hele schijf(circel). de straal van die kwart circel zou dan 2x de straal van de bestaande schijf moeten zijn. Ik denk dat je daar ruimte genoeg voor hebt, omdat je de servo dan kort tegen de zijwand kunt zetten.

succes

jetpropdlx zei:
de straal van die kwart circel zou dan 2x de straal van de bestaande schijf moeten zijn.

Goed idee, maar ik ben bang dat dan het moment voor de gemiddelde servo toch een beetje te groot wordt. Schuiven kost doorgaans behoorlijk veel kracht.

De ervaring die ik overigens met retractservo's heb (Graupner C 713), is dat die met een rotgang 180 gr maakt en niet te vertragen en neit te begrenzen is. Geen optie denk ik want je cockpit klapt met dezelfde rotgang open en dicht.

Tot nu toe zou ik geen betere optie weten dan een zeilservo.
Misschien perslucht (of was dat al eens genoemd?)

Groeten Huib

jetpropdlx zei:
de straal van die kwart circel zou dan 2x de straal van de bestaande schijf moeten zijn. Ik denk dat je daar ruimte genoeg voor hebt, omdat je de servo dan kort tegen de zijwand kunt zetten.
Nop, ga ik niet redden, de huidige schijf met 8cm zou 180 graden moeten draaien om de gewenste 11 cm verplaatsing te krijgen.
Als ik dus een verdraaiing van 90 graden heb zou de "halve schijf" 16 cm moeten worden.

Dat kan ik echt niet kwijt :( (kijk maar eens naar de ruimte die overblijft met de 8cm schijf :roll: ).

dus............. :|

Huib zei:
Schuiven kost doorgaans behoorlijk veel kracht.
ik denk dat dat nog wel mee valt.

Huib zei:
De ervaring die ik overigens met retractservo's heb (Graupner C 713), is dat die met een rotgang 180 gr maakt en niet te vertragen en neit te begrenzen is. Geen optie denk ik want je cockpit klapt met dezelfde rotgang open en dicht.
en dat is dan ook het probleem wat ik dus niet kan gebruiken.

Huib zei:
Tot nu toe zou ik geen betere optie weten dan een zeilservo.
Mhhh, dat begint er echt op te lijken.

Huib zei:
Misschien perslucht (of was dat al eens genoemd?)
Yep, was al eens genoemd :wink:
Is een mogelijkheid maar hiervoor wil ik het landingsgestel lucht niet gebruiken (en een extra cilinder + mechaniek, servo en een extra luchtschakelaar weegt dan onderhand net zoveel als een zeilwinch :lol: ).

En weer kompleet een nieuwe rails opgebouwd voor de schuifbare canopy.
Veel werk was het niet vandaar ook geen foto`s.

Ik heb gewoon het oude I profiel toegepast maar die loopt nu tussen 2 vuren latjes is.
HEt I profiel wordt naar voren en achteren getrokken door een kabel.
De voorzijde van de kabel komt straks op de ene zijde van de zeil winch trommel.
De achterzijde loopt via een buisje terug naar voren en wordt op de andere trommel van de zeilwinch aangesloten.

Zo ziet de rails er nu uit, het verschuift soepel:
Cockpit rail test 3

morgen de andere kant eens inbouwen en toch maar een zeil winch servo gaan bestellen (jammer van het gewicht maar ja :( )

Veelbelovend zeker, heb net ook een zeilwinch besteld dus binnenkort zal het toch echt zo moeten gaan werken als ik bedacht had.

Wordt ook wel tijd ook heb lang genoeg hier tegen aan lopen hikken.
Ondanks dat je steeds met andere componenten bezig bent voor de P40 schiet het niet op omdat ik met de cockpitkap vast zat.

Maar nu lijken we echt ergens uit te komen :)

Verder steeds wat kleine dingetjes aan de P40 gedaan, gisteren heb ik de scharnieren in het hoogte- en richtingsroer geplaatst.
Vanavond dat ook eens doen voor de rolroeren.

De "grote" :cry: zeilwinch servo is binnen zie hier het verschil met een "normale" servo:
p40-78.jpg

En hier moet ie komen:
p40-79.jpg

Maar we kunnen weer verder :roll:

Hij is echt groot en met spanning afwachten gaat bij mij niet want dan gebeurt er niets :(

Ik zal toch zelf weer aan de bak moeten, eens kijken of ik daar binnenkort weer de tijd voor heb :roll:

Maar lukken gaat het zeker :wink:

Hallo Berto,

180 graden servos kun je inderdaad niet vertragen en ook niet ervan de uitslag vergroten of verkleinen, want ze zijn niet proportioneel. Ze lopen van de ene uiterste stand naar de de andere uiterste stand.
Je kunt alleen maar (met een computerzender met mogelijkheid tot servo vertraging) het schakelmoment in 1 of 2 richtingen vertragen, dus niet het draaien zelf! (handig bij wieldeuren, zoals bij mijn P-61 Black Widow).

Enkele proportionele servos kun je 160 graden laten draaien door hem met de computerzender op 150% te zetten.

groetjes ,
Jan Hermkens.

Hoi Jan,

ook wel kom op dit wonderschone forum, ik heb al diverse malen je site bekeken met die geweldige modellen die jij bouwt.
Ongelooflijk wat een bakken dat doet ons geregeld in het niets staan.
:worship:

Maar evenveel plezier zullen we zeker wel hebben ik hoop je dan ook tezien tijdens de meeting op Oss ik ben wel benieuwd om ze eens real life te aanschouwen.

Enkele proportionele servos kun je 160 graden laten draaien door hem met de computerzender op 150% te zetten.
Dan heb ik zeker net niet diegene die dat wel kunnen :(
Maar dan zou ik nog met de grote van de schijf in de knoei komen omdat ik dan die 20 graden te weinig verdraaiing moet omzetten naar een grotere schijf dus of dat was gelukt :?

Affijn we gaan het nu eens op deze manier proberen (als het wat minder warm is in de hobbykamer :roll: ).

Ik hoop dat je ons met jouw kennis en ervaring in de toekomst nog veel handigheden bij kunt brengen.

Greetingz,
Berto.

Het heeft even geduurd maar ik heb net de P-40 weer even op de tafel gehad.

Grootste struikelblok is nog steeds de beweegbare cockpit maar ik denk dat ik dat binnenkort onder controle heb.

Heb even snel een set-up gemaakt met de zeilwinch servo en dit was het werkbare resultaat:
P-40 Cockpit test 4 27sec / 1,6mb

Het systeem loopt nog wat te zwaar maar dat komt even door de snelle opzet.

Ook ben ik dus nu erg blij met m`n MC-19, door tde toch wel wat uitbreiding tov de MC16/20 kan ik veel makkelijker de servouitslagen verkleine/vergoten en schakelaars veel makkelijker toewijzen.

Ik heb de cockpit nu even onder een schakelaar zitten met middenstand en dan kan ik dus ook de cockpit half open laten staan (zie je ook in het filmpje maar dat moet beter afgesteld worden).

Als ik hier even op door borduur gaat het helemaal goed komen :D

Berto, mooi gedaan dat sliding window. Enne nu niet teveel meer bouwen vandaag want als het goed is komt dat frummeltje toch vandaag?

Back