P-51 'Strega'

Zoals op de tekening te zien is lopen de uitlaten een beetje krom. :?

Je kunt proberen die dunne aluminium buisjes te buigen (vullen met fijn zand, afsluiten, hoop toestanden); dat doen we maar even niet . . . :nooo:

Maar 60 graad naar achter (30 tussen romp en uitlaat) is denk ik een waarde waarmee eea. er realistisch uitziet. :D

Eerste (proef)boringen verricht, en het gaat nu als een tierelier. :D

Mn. het feit dat er nu sperholz aan de boven en aan de onderkant (binnenkant) zit, maakt dat het gat veel 'strakker' wordt. :D

Binnenkort plaatjes.

jan

Hoi Jan,

Ik dacht laten we eens even in de archieven neuzen en zien waar we Jan mee kunnen helpen... :celebrate:

Misschien heb ik nog een paar nuttige dingen gevonden...zie maar wat je ermee doet.

Dcp04283.jpg

Dcp04288.jpg

Dcp04290.jpg

Dcp04291.jpg

Dcp04294.jpg

Dcp04302.jpg

SF0106ss.jpg

repair03.JPG

repair04.JPG

repair05.JPG

Zo, nu is het wel genoeg denk ik!!!!
Niet laten merken dat je me nu graag ziet hé Jan. :wink:

Succes
Tom

Die eerste kist: 8O

Wat is dat voor een beest???

De tweede: ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de hoek niet voor alle typen Mustang gelijk is . . .

Soms 45°, soms 30° . . . :roll:

Ik heb al voor 30° gekozen, dus maakt nu niet meer uit . . . :?

Thanks anyway!

(BTW, van welke site komen deze plaatjes? 8) )

jan

valt mee, 5 paginas over de uitlaatjes :wink:

maken die dingen jan, ophouden met treuzelen, en door aan dat ding !!!
terug naar het echte bouwwerk :D

Hoi Jan,

Die eerste kist is eentje van Fiberclassics nu Composite ARF.
Vraag me niet waar ze van komen, zou het niet kunnen zeggen, maar ik dacht van proscale of zoiets.

Tom

Jan !

Ik heb dit forum twee weken (?) niet gevolgd. De chaos is inderdaad compleet. :lol: Ik liep 5 bladzijden achter !

Wat een gedoe om een gat schuin te boren, en dat vervolgens enkele keren te herhalen !
Er zijn duidelijk geen timmerlieden onder de lezers :roll: :nooo:

Mocht je nog eens onder hoeken moeten boren: wel eens van een zweihaak gehoord ? :nooo:
Ik kan nog geen afbeeldingen plaatsen, dus een omschrijving (google) :

"Een zweihaak is een handig :yes: gereedschap dat vooral door timmerlieden wordt gebruikt, het staat ook bekend als zwaaihaak en zwei.

Het bestaat uit twee losse gedeelten die met een schroef aan elkaar zijn bevestigd en die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Op deze manier kunnen alle hoeken ingesteld worden. :lol:
Zo kan men nauwkeurig bepalen onder welke hoek bijvoorbeeld een verstek gezaagd (lees geboord) moet worden.

Eenzelfde gereedschap met een vaste hoek van 90° heet schrijfhaak".

Tot zover Google. Joost heeft vast wel een plaatje.

Met een geodriehoek kan het natuurlijk ook, maar dan moet je object wel groot genoeg zijn.

Het geheim: maak eerst een goede mal ! (om de boor goed in te stellen)

Men neme een kubusje (niet eens echt nodig, mag ook balkje zijn, maar wel handig, alle zijden moeten wel 90° zijn.

Bepaal op de bovenkant een punt waar je wil boren.
Zet dit punt met een schrijfhaak "over" op 2 willekeurige, maar wel aangrenzende en naast elkaar liggende zijden (timmermansterm).

Je hebt dan een V met rechte hoeken getekent op de bovenkant, op de 2 zijkanten staat nu nog niets, je ziet alleen net waar de V de ribben raakt.

Kies voor zijde 1 de helling van de hoek, 45 graden oid, wat je ook gekozen hebt. HET LIJKT MIJ WEL HANDIG OM DAT VOORAF TE BEREKENEN / TE KIEZEN OF DESNOODS TE GOKKEN ! (Dat moest er even uit ) :wink:

Trek lang de zweihaak met stift deze lijn.
Kies voor zijde 2 de andere helling , 15 graden oid (wel even nadenken welke richting de helling moet hebben!! In dit geval 15 graden of 165 graden:) Trek lang de zweihaak ook deze lijn.

Plaats het blok onder de boor op je standaard
(jij boort toch geen hout met metaalboren ?? :offtopic:
Ik twijfelde bij een foto :yes: Hoog toerental gebruiken lijkt mij 8O

We gaan verder met deze cursus.

Zet de punt van de boor precies, en dichtbij, boven de punt van de V

Kijk recht naar zijde 1 en kantel de boor of de standaard zo (ALLEEN over de X as) , dat boortje en de getekende lijn (voor het oog) precies in elkaars verlengde liggen.

"Loop" 90 graden om en doe hetzelfde m.b.t. de Y as (X as uiteraard hetzelfde laten).
Je boor staat nu in de hoek (x en y as) t.o.v. het te boren object die jij had gekozen.
Laatste tip: eerst boren in een recht stuk hout, daarna pas afvlakken en op maat maken / schuren.

Wat weegt zo'n uitlaatje nu ?? :) Zoveel ? :lol:

Als Jan nu niet met twee perfecte uitlaten op de proppen komt weet ik het ook niet meer. :lol: :wink:

nee he ik dacht dat we eindelijk het uitlaten verhaal voorbij waren :wink:

ik wacht met smart op de vleugel perikelen.

@Jaap!

Bedankt! :D

Volgens mij heb ik (op weliswaar iets andere wijze) in essentie wel hetzelfde gedaan wat jij beschrijft. :roll:

(Heb je alle foto's en schetsen al helemaal doorgrondt?)

(BTW, hoe is het mogelijk dat de vader van een moderator geen foto kan plaatsen? Overigens lijkt me filmpje van het hele procede nog meer op z'n plaats :yes: ))

En voor wat de boren betreft: misschien moet ik maar eens naar de winkel en expliciet om houtboortjes vragen.

Want je hebt denk ik gelijk: ik geloof dat dit metaalboortjes zijn.
(Die me overigens verkocht zijn als "Daar kun je ook heel goed hout mee boren, hoor" :? )

@Gerard!
Kom over een week of wat eens terug (moet voor het werk ook een klus afmaken, bouwen staat even op een laag pitje :cry: )

@Jonathan
Het streven is om jullie versteld te laten staan.
(Hoewel: het gaat in laatste instantie uiteindelijk vooral om de lol die ik er zelf aan heb . . . :yes: )

Eén ding gaat niet helemaal lukken, ben ik bang: op de foto's van Tom is te zien dat er ruimte zit tussen de uitlaat zelf en het 'blok' waar ze uitkomen.
Daar heb ik geen rekening mee gehouden . . . :?

jan

hoe is het mogelijk dat de vader van een moderator geen foto kan plaatsen
de moderator is niet thuis dus moet ik (broeder moderator :D )
het vuile werk maar weer op knappen
nou vooruit dan maar weer :wink:

nou hier is een foto van een ''zweihaak''
Zweihaak.jpg

hoop ik :oops:

Ja Jan,

Begin nu maar eens met de bouw van de Vleugel, ik zeg maar zo,

- zonder uitlaten vliegt het wel :wink:

MAAR

- ZONDER VLEUGEL VLIEGT HET NIET :lol:

Groet,

Appie

@Niek

You ain't seen nothing yet . . . 8O

De meeste Brilmannen werken onder schuilnamen. 8)

Op dit forum zijn er 6 actief.

@Appie!

Eerst moeten de ribbetjes van Tom (ik bedoel de gefreesde voor de Strega :wink: ) arriveren . . .

Maar zoals gezegd: drukdrukdruk . . .

jan brilman (echte naam)

Niet om de verwarring nog groter te maken maar in een boek wat ik nog had liggen kwam ik de volgende foto nog tegen van uitlaten op de Mustang .... hmmmm ....... zien er weer net iets anders uit ................ sorry ;)

afb10226.jpg

Hou nou eens op met die UITLATEN man :help:

1 ding moet ik even kwijt,

SUPER DRAADJE DIT :thumbsup: :yes:

Altijd als ik m'n mailbox open en ik zie P51, dan denk ik YES weer een "post" in het Jan Brilman P51 draadje, snel ff kijken :D

we gaan lekker zo door, DUS.....................

We gaan de komende 6 a 10 pagina's besteden aan de vleugels van de "Jan Brilman Strega Saga" :teacher: en vervolgens nog een pagina of 5 a 6 aan het kielvlak/stabilo gebeuren. :wink:

Vervolgens schat ik in dat we nog een pagina of 10 over de motor/prop combinatie gaan ouwehoeren :proost: en dan natuurlijk ook nog Servo's, ontvanger, Accu's regelaar etc. ik zet ook op dat onderwerp nog in op zo'n pagina of 5 a 7 :roll:

Oke, ik heb verder geen onzin meer te melden, maar PLEASE geen UITLATEN MEER !!

Grts,

Appie

Zeg Jan, kan je die uitlaten er niet uitlaten?

Kom je ook naar Markelo/Almelo Zaterdag? Is misschien een goede uitlaatklep voor je. 8)

Back