Nou, een wolfje is het zeker wel ja
. en nu ook redelijk getemd!
Het was even flink zoeken naar een lekkere afstelling van de stuurlijnen, maar die heb ik nu wel gevonden. Eerst moest ik behoorlijk aangeremd vliegen omdat anders het midden inklapte bij ieder vlaagje. Dit komt natuurlijk ook gedeeltelijk omdat het midden amper geremd word met de nieuwe stuurlijnen. Met de stuurlijnen voornamelijk strakker aan de tips stuurt hij een heel stuk beter, om het midden open te houden moest ik echter zover remmen dat de tips al snel stallde..
Eind van de week heb ik 2 kleine knoopjes in de C-main gemaakt om het midden iets langzamer te zetten. Daarna konden de stuurlijnen zo goed als los zonder dat hij inklapte. Een wereld van verschil
. Hij wilde ietsje minder naar voren prikken, maar nog wel genoeg.
Een Nadeel van een plek met veel parapenters: Turbulentie...
Met mijn echte parapente kende ik het natuurlijk al en dan nog moet je goed uitkijken. Als je vlak achter iemand langs vliegt tot zelfs nog 10 meter ofzo, dan merk je de turbulentie van het scherm enorm (vooral tandems en zware piloten). Het scherm krijgt even een klap, loopt een stukje leeg en je zakt vaak 1 a 2 meter. Het mag duidelijk zijn dat een minimaal belast schermpje van 0.55m² daar niet heel goed tegen kan. De andere parapenters vonden hem erg leuk en vlogen graag lekker dichtbij. Paar keer op een ander scherm geland enzo, super tof! Maarja, 1 voorlangs was genoeg om hem naar beneden te laten stuiteren. Hij hersteld uiteindelijk wel, maar daar had ik meestal niet genoeg hoogte voor.
Hierdoor ben ik eigenlijk alleen nog maar gaan vliegen als de echte parapentes niet meer konden (en ook omdat ik daarvoor natuurlijk zelf zo lang mogelijk wilde vliegen). Met minimale wind kon ik hem met wat lood prima trimmen en heerlijk blijven vliegen op een niet eens zo steil stukje. Vloog lekker, je moet alleen wel rustig de bochten door. het duurt even voor hij echt gaat. Goed vooruit kijken dus. Stallen gaat ook leuk, helico-landing is helemaal mooi. draait supersnel.
Elke gram meer ballast zet hij gelijk om in snelheid en dat was zeker waar ik naar op zoek was. Als het lekker waaide was het echter te druk, dus daarmee heb ik hem nog niet veel kunnen testen. Het zag er in ieder geval wel nog een stuk strakker uit allemaal.
Voor een volgende die efficient moet gaan zweven wil ik toch naar meer cellen denk ik, de tips misschien wat mooier en nog hier en daar wat aanpassen. Het liefst zou ik in de lucht het schuifje in surfplan van de camber vh profiel nog willen veranderen om te zien wat dat doet... maarja, das een beetje lastig...

Het was even flink zoeken naar een lekkere afstelling van de stuurlijnen, maar die heb ik nu wel gevonden. Eerst moest ik behoorlijk aangeremd vliegen omdat anders het midden inklapte bij ieder vlaagje. Dit komt natuurlijk ook gedeeltelijk omdat het midden amper geremd word met de nieuwe stuurlijnen. Met de stuurlijnen voornamelijk strakker aan de tips stuurt hij een heel stuk beter, om het midden open te houden moest ik echter zover remmen dat de tips al snel stallde..
Eind van de week heb ik 2 kleine knoopjes in de C-main gemaakt om het midden iets langzamer te zetten. Daarna konden de stuurlijnen zo goed als los zonder dat hij inklapte. Een wereld van verschil

Een Nadeel van een plek met veel parapenters: Turbulentie...
Met mijn echte parapente kende ik het natuurlijk al en dan nog moet je goed uitkijken. Als je vlak achter iemand langs vliegt tot zelfs nog 10 meter ofzo, dan merk je de turbulentie van het scherm enorm (vooral tandems en zware piloten). Het scherm krijgt even een klap, loopt een stukje leeg en je zakt vaak 1 a 2 meter. Het mag duidelijk zijn dat een minimaal belast schermpje van 0.55m² daar niet heel goed tegen kan. De andere parapenters vonden hem erg leuk en vlogen graag lekker dichtbij. Paar keer op een ander scherm geland enzo, super tof! Maarja, 1 voorlangs was genoeg om hem naar beneden te laten stuiteren. Hij hersteld uiteindelijk wel, maar daar had ik meestal niet genoeg hoogte voor.
Hierdoor ben ik eigenlijk alleen nog maar gaan vliegen als de echte parapentes niet meer konden (en ook omdat ik daarvoor natuurlijk zelf zo lang mogelijk wilde vliegen). Met minimale wind kon ik hem met wat lood prima trimmen en heerlijk blijven vliegen op een niet eens zo steil stukje. Vloog lekker, je moet alleen wel rustig de bochten door. het duurt even voor hij echt gaat. Goed vooruit kijken dus. Stallen gaat ook leuk, helico-landing is helemaal mooi. draait supersnel.
Elke gram meer ballast zet hij gelijk om in snelheid en dat was zeker waar ik naar op zoek was. Als het lekker waaide was het echter te druk, dus daarmee heb ik hem nog niet veel kunnen testen. Het zag er in ieder geval wel nog een stuk strakker uit allemaal.
Voor een volgende die efficient moet gaan zweven wil ik toch naar meer cellen denk ik, de tips misschien wat mooier en nog hier en daar wat aanpassen. Het liefst zou ik in de lucht het schuifje in surfplan van de camber vh profiel nog willen veranderen om te zien wat dat doet... maarja, das een beetje lastig...