parapent

Aleen doe ik het zoals Sietse volgens mij op pagina 2 vermeld heeft het gewoon met 3 mm depron.
Dan kan je je in elk geval de moeite van die S-slag in het profiel besparen. Als enige staartloze vleugel heeft een parapente dat niet nodig - vanwege het lage zwaartepunt en het pendel-effect.
Je ziet ook geen S-slag in 1:1 pents of ram-air parachutes.
Bart

S-Slag?

Wel reflex in ieder geval, anders issie niet te vliegen...

hebben echte parapentes ook. heb volgens mij in dit topic al eens een plaatje ervan gepost. Was mijn vorige scherm (DHV1). Die had vet veel reflex wat hem erg stabiel maakte. Mijn nieuwe scherm heeft amper meer reflex en duikt gigantisch in de bochten :). lekkâh!

In heb begin heb ik ook voor dat hele kleintje een parapentje gemaakt met profieltjes met bijna vlakke onderkant. Maar goed, dat blijkt dus echt niet te vliegen. Veel te instabiel.

Bekijk de profielen van parapentes... nog nooit een S-slag gezien. Over het algemeen vliegen parapentes met de trailing edge naar beneden... voor het geval dat je niet was opgevallen... :)
Bart

Goedenavond allemaal !
Na een tijdje bezig te zijn geweest is hij dan eidelijk af. :D
Hierbij alvast een foto:

p1010234zq0.jpg

Het bakje weegt totaal 105 gram.Meer foto's komen er nog aan. Voor de parachute heb ik 2 staafjes 1.0mm koolstof gebruikt om hem open te houden.Het gebruikte profiel is MH 78''.
Nu alleen nog hopen op beter weer en dan kan er afgesteld worden. 8)
Verder wil ik ook mijn vader en broertje bedanken voor hun gereedschap en kennis. :idea:

ben benieuwd :)

Bart, hoe noem je dit dan?
img0233ip6.jpg

snellere schermen hebben idd steeds meer reflex, maar in deze zie je het toch wel duidelijk. Dit scherm was ook superstabiel.
Mijn nieuwe scherm heeft amper nog reflex, maar zodra je een bocht instuurt wil hij ook meteen er achteraan duiken. Schiet echt zo weg :).
Vind ik nu wel leuk, maar voor een modelparapentje heb je die controle helemaal niet. Zo'n schermpje moet dus autostabiel zijn op de pitch. Anders is er amper mee te vliegen....

ziet er leuk uit.

Dat achterste carbon stokje in het parapentje hoeft niet als het goed is. Scheelt gewicht op een kritisch punt!
met alleen het voorste stokje zal hij ook goed vliegen.

Waar zit bij jou trouwens het gewicht in? die van mij woog dacht ik rond de 60 gram. gewoon maar smijten en proberen :D.

Heb je het filmpje goed bekeken hoe je kan starten? Over je hoofd heen werpen werkt het beste. Kan ook makkelijk eerst een stukje zweven voor je gas geeft :).

Bedankt !
Dat achterste koolstof staafje kan er altijd nog uit zo beleef alleen de chute wat gelijkmatiger open staan. Heb het filmpje al meerdere malen bekeken.En die ring die er om heen zit waarvan is die gemaakt ? Tijdens het gooien houd je hem dan aan het bakje vast of anders.
Het grootste gewicht zit in mijn Lipo.Nu alleen hopen op beter weer en dan kan er getest worden. :D

Groeten Jan-Willem

1 versie had een ring van sate-prikker :D. Die was prima. een andere had een ringetje van gespleten 1mm carbon.

Tijdens het gooien houd je hem idd aan het bakje vast. die onderste 2 horizontale balkjes.
Het schermpje naar onder laten hangen zodat alle lijntje vrij hangen. En dan rustig omhoog geleiden en over je hoofd loslaten. NIET gooien dus want dan smijt je alleen maar het bakje weg en stalled het schermpje.
Gewoon rustig weg laten zweven.

sietse zei:
Ja, dat is reflex, je hebt gelijk.
Is het nou echt zoals je zegt dat snellere schermen meer reflex hebben? Ik zou eigenlijk denken omgekeerd...
Ben een tikje verbaast reflex op een pent te zien. De pendulaire stabiliteit maakt de pitch volgens mij zo vast als een huis... is deze vorm van reflex niet bedoeld voornamelijk om te voorkomen dat het scherm doorduikt na een stall of zo?
Smakelijke foto trouwens. St. Vincent, is 't niet?

Bart

bdoets zei:
sietse zei:
Ja, dat is reflex, je hebt gelijk.
Is het nou echt zoals je zegt dat snellere schermen meer reflex hebben? Ik zou eigenlijk denken omgekeerd...
Ben een tikje verbaast reflex op een pent te zien. De pendulaire stabiliteit maakt de pitch volgens mij zo vast als een huis... is deze vorm van reflex niet bedoeld voornamelijk om te voorkomen dat het scherm doorduikt na een stall of zo?
Smakelijke foto trouwens. St. Vincent, is 't niet?

Bart

Nee, omgekeerd juist. Snellere schermen hebben minder reflex. Nou ja, meer dynamische schermen hebben minder reflex.
Het idee dat als je er onder hangt het toch wel stabiel is, is dus echt niet zo.... (jammer genoeg..). Moet je maar eens een acrofilmpje bekijken. Beetje insturen en het scherm schiet naar voren! Er zijn alleen ook paramoteurschermen met veel reflex die daardoor juist extreem snel zijn (niet wendbaar of dynamisch, puur voorwaartse snelheid). Dit komt omdat je bij paramoteurs (en wedstrijdschermen) de instelhoek van de vleugel kan veranderen met trimmers. Door veel reflex toe te passen word het scherm bij hogere snelheden alleen maar stabieler zo'n beetje. Van die schermen kan je de instelhoek achterlijk ver verstellen waardoor je dus alsnog erg hard kan. Er is één figuur in Nederland die op de duinen vliegt met zo'n scherm. Als iedereen aan de grond staat of over het duin is geblazen, hangt hij nog lekker voor het duin :). Dat is dus gelijk de ene manier om snel te gaan (grotere instelhoek), de andere manier is om het scherm te verkleinen en een slanker vleugelprofiel te kiezen. Grotere vleugelbelasting.

Deze vorm van reflex is dus gewoon gemaakt om het scherm op zich al autostabiel te maken qua pitchbeweging. Als je dus in een pendelbeweging (schommelen voor/achter) komt, kan je in principe gewoon je stuurlijnen losjes houden. het scherm stabiliseert zichzelf. Bij een scherm zonder reflex zal je actief moeten remmen op het goede punt om deze pendel te stoppen. Aangezien dit remmen niet mogelijk is met het kleine parapentje (je stuurt immers met 1 servo alleen op gewichtsverplaatsing), moet het scherm zelf dus autostabiel zijn.

Tis idd St. Vincent :). Heeeeeeeeeerlijke plek! ook gevlogen daar? moet wel :)
Stukje daarboven ligt Ceillac. Ook een prachtige plek trouwens. Daar zijn deze foto's genomen van mij aan mijn nieuwe scherm. Een Nova Aeron S. Lekker snel en dynamisch en zoals je ziet heeft ie idd geen reflex. (het ding duikt ook als een debiel :D ).
hpim2320mediumnr8.jpg

hpim2324largedb0.jpg

Ja St. Vincent.... aan de overkant van het meer langs die rode rotsen omhoog tot bij die waanzinnige vlakte daarboven, of naar het zuiden naar het oude fort Dormillouse.
Mijn mooiste XC ooit: van St.André-les-Alpes naar Dormillouse en weer terug, dikke 100 km. Je komt over het meest fantastische landschap.
Het NK delta is wel eens geweest vanf Seyne, daar vlakbij; dit jaar is het weer bij St.André, dus die retour zal wel weer op het programma staan.
Bart

Gisteren heeft mijn micro paramoteurtje zijn luchtdoop gehad. :)
Na een aantal pogingen en een gebroken prop. Tog tot de conclusie gekomen dat waarschijnlijk het scherm te klein is omdat het bakje 100 gram weegt en dat hij daarom als een baksteen uit de lucht valt :?.
Nu zit ik alleen met de afmetingen van het nieuwe scherm deze blijft 70 lang maar inplaats van 17 breed zat ik aan 25-30 te denken.
Iemand verder nog ideeen.

Groeten Jan-Willem

Ey Jan-Willem.
Dit berichtje helemaal gemist... :(.

Gebroken prop? Dan is je behuizing niet sterk genoeg lijkt me... Probeer er eens een flink sterke ring op te zetten. Bijvoorbeeld van een satéstokkie dat je op veel plekken een beetje breekt en dan weer lijmt. Of een gebogen heeel dun carbon stokkie.
Daarna heb ik nooit meer een propje gebroken met dit ding.

Je kan het ook nog eens proberen terwijl je het achterste carbon stokkie in de vleugel weglaat. Dan vervormt het schermpje heel anders en word ie een stukkie stabieler. werkte bij mij goed.

een langer schermpje is slecht te doen. hebben we wel veel mee ge-experimenteerd, maar dan moet je ook langere lijnen nemen en dan pendelt het geheel veel te veel. Een beetje langere koorde zou wel kunnen denk ik. Maar het bakje moet ook nog lichter kunnen gok ik :).

Even off topic, met hemelvaart ga ik een parasail cursus volgen, in de vogezen in Frankrijk, met de organisatie van paragliding holland.
Heeft er iemand nog tips over wat voor kleren ed. mee te nemen? ik heb geen flauw idee hoe koud of warm het in zo'n ding is, ed.
Dus tips zijn welkom! :lol:

Groeten harm

uhms. Paho doet niet aan parasailen als het goed is.
Parasailen is namelijk met zo'n rond ding achter een boot raggen. hebbie ook geen cursus voor nodig :roll:

Als je wel echt gaat parapenten ;), gefeliciteerd en welkom in deze wondere wereld!
Verplicht eigenlijk zijn hoge schoenen als eerste.. Dat zou je eigenlijk allang ook van paho moeten hebben gehoord lijkt mij??
Verder is het KOUD aan een parapente. Je vliegt namelijk continu rond de 36 km/h (windsnelheid). Das een flink windje als je op de zou staan, dus ookal is het op de grond en op de start 24 graden, gewoon goede kleding aandoen. liefst iets dat winddicht is.

Ik vloog in het begin wel vaak met 3/4 broek en T-shirt. met die glijvluchtjes van hooguit 7 min kan dat ook makkelijk. Alleen toen ik het niet kon laten om een belletje te pakken en door te knallen naar 3km kreeg ik het toch wel extreem koud!!!
Daarna besloten om toch maar een vliegpak te kopen :). heerlijk!

Het gekke is dat je het wel extreem merkt zodra je het ietsje te koud heb, maar net wat te warm is niet erg.
Vaak in de zomer is het met pak in de lucht gewoon lekker en merk je niks. das het beste. Zodra je op de grond komt en je houd je pak nog ff aan, dan zweet je je helemaal kapot. maarja, snel helm af en pak open ritsen een het is weer toppie :).

Voor jou dus extreem belangrijk om goede kleding mee te nemen. Hoge bergschoenen (liefst zonder haakjes), sterke spijkerbroek, T-shirt, trui, en een winddicht laagje. (bv. 2 T-shirts, winddichte fleecetrui, of als het koud word zelfs een regenjas ofzo.

Als het buiten echt koud is dan moet je je helemaal dik inpakken...

In Pyla vlogen we op blote voeten en een een zwemshort aan! 8O
Maar als je de bergen in gaat zijn hoge stevige schoenen met enkelbescherming een must. En als het ook maar onder de 20°C op de startplaats is vertrek ik niet zonder windstopper fleece.

Nou, op Pyla zaten wel een paar van die grijs/zwarte lagen vlakbij het "strand". die waren snoeihard! Ook lag er soms wel scherpspul (glas enzo). Ik hield toch maar mijn hoge schoenen aan hoor :). Vooral ook met die gekke dingen die ik deed :). schuin wind mee, scherm dwars uit de bocht landen en dan op je voeten achter je scherm aan slepen. Ging HARD! haha.

Veel vlogen op Pyla ook zonder helm. Op de "officiele" startplek controleerden ze alleen wel af en toe op helmen. Die helm heeft mij trouwens ook wel gered voor een gedeelte gok ik.. vanaf ± 6 meter vrije val op het strand (vlak naast het water :( ).

Ik heb in Pyla nog NOOIT iemand met een helm op zien vliegen. Zelfs tijdens het Wagasfestival deed er niemand zijn helmpje op. Vanaf 2003 zijn de eerste kontroles pas begonnen maar die hype was ook snel over.....

nou, toen ik vloog wel hoor :).

Die fransen vliegen trouwens in de bergen ook niet altijd met helm. Als ze voor een glijvlucht (Plouf) gaan, dan zowieso niet :).

En met Wagasfestival idd ook niemand, maar goed...

Toen ik er zat gingen ze wel controleren op de startplek.

Back