Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Zo, de boot staat binnen. Eerst maar een paar dagen drogen. Glasmat besteld 160 gram 5 vierkante meter, incluis wit pigment voor het kleuren van de epoxy.

_MG_3021.jpg

Als je een vochtmeter hebt dan moet je zorgen dat het hout een maximale vochtigheidsgraad van 18% heeft voor je epoxy gaat gebruiken. Minder is beter
(12% zou mooi zijn) Epoxy hecht niet op een te vochtige ondergrond.

Ik heb mijn epoxy/glas/filler etc bij mrboat.nl vandaan, waar jij?

Dat idee had ik ook maar het schijnt dat je hout natter is dan je denkt. Ik weet niet hoelang je moet drogen voor je de gewenste droogte hebt bereikt.

Behoorlijk wat ge-epoxyed de laatste weken. Ik heb de schroefas onder een net iets grotere hoek gemonteerd, hierdoor heb ik iets meer ruimte om de motor te bevestigen in de boot. De kiel en bodem van de boot zijn inmiddels bekleed met 160 grams keper, met uiteindelijk 3 lagen epoxy (met wit pigment.) De kiel en het roer zijn na epoxy in de grijze primer gezet...niet echt nodig mgoed. Wat me nu al opviel is dat de boot echt superstijf wordt met alleen nog maar de bodem in de glasmat. Stijf was de constructie al, maar het is nu een enorm verschil.

Ik kon toevallig een vochtmeter lenen in de haven; 11% , dus das mooi.

Ik krijg deze week nieuwe keper, dus dan gaan we met de sideboard beginnen en de transom. Ik kan niet wachten om de boot om te keren, kunnen we eindelijk met het echt leuke werk beginnen van in/afbouwen.

Ik heb ook tweecomponenten bootlak gekocht, marineblauw voor iig de onderkant tot boven de waterlijn...moet nog maar eens nadenken over een kleurenschema.
Waar ik ook eens aan moet gaan denken is een leuke handtrailer waarmee de kids de boot makkelijk te water kunnen laten...hmmm.

Ander idee is ook om de boot zo af te bouwen dat er een mast in kan en er evt gezeild kan worden....vleugelzeil.....hmmm

_MG_3078.jpg

Laatst bewerkt:
Franck, dat ziet er netjes uit, ik was eigenlijk bang dat hij natter was met al die buien toen hij nog buiten stond.

Maar des te beter en ik denk voor jou ook lekker warm binnen werken, alleen met de glasvezels epoxy en verven wel goed ventileren .

groeten, Brandaris

Dat gaat de goede kant op Franck :thumbsup:

Kun je ook eens foto's maken als je bezig bent met lamineren? Voorbeeld kan ik dit voorjaar goed gebruiken bij het lamineren van mijn bootje :)

Helaas van foto's is niets gekomen. swry, ik ben vaak in mn uppie midden in de nacht !

Onderkant van de boot is inmiddels marineblauw. (ijssel tweekomponenten..knetter wat een f*ck lucht!!) sideboards, worden wit. FF doorademen denk ik dan maar.

_MG_3217.jpg

Laatst bewerkt:
Sja, dat ze boffen snappen ze zeker :)

De hele buitenkant is in een laag 160 grams keper gezet, met 2 lagen epoxy op de zijboorden, bodem 3 lagen. Het blauw is twee componenten van de ijssel, het wit is IJssel bootlak. Alles heb ik twee keer geschilderd.

Daarmee is de onderkant van de boot klaar, morgen draai ik 'em om en ga ik verder met het afwerken.

Ik denk dat ik de zitbank en console ook wit maak, rest van de binnenkant zet ik in de blanke epoxy, kan je ook zien dat het echt een houten boot is.

_MG_3225-Edit.jpg

Laatst bewerkt:
Tsjee, jij schiet echt lekker op. :thumbsup: Ik sta maar naar mijn bootje te staren die onder het zeil ligt. Helaas een beetje te groot om binnen te halen. Ik geloof dat ik toch moet verhuizen naar een huis met een flinke loods erbij.

*Is bang dat er alleen maar meer projecten bijkomen dan en die loods ook weer snel te klein is ;)*

Ja goed he, ik probeer elke week wel een paar uurtjes wat te doen. De boot staat binnen in m'n hobbyruimte dus das super handig.

Vandaag nog even rails op de bodem gezet, als ze straks de boot op de kant trekken raakt iig de lak niet zo snel beschadigd.

_MG_3234-2.jpg

De boot heb ik net omgedraaid, komende weken verder met inbouwen en afwerken.

om maar te noemen; accu en electronica inbouwen, motor inbouwen, navigatieverlichting, vlaggestok, zwemtrap, opbergruimte, kikkers, noodstopschakelaar inbouwen, gunwales verstevigen, bekerhouders, stootwillen maken (van die "drijftubes" van schuim), stuurinrichting monteren, naam/logo's verven, laadelectronica voor de accu inbouwen, geluidsboxjes...enz enz

_MG_3238.jpg

Laatst bewerkt:
Besef je je dat je, als het ding klaar is, het wel voor een paar duizend kunt slijten :)

Ziet er gewoon erg leuk uit!

Wellicht is dat mogelijk maar dat is vrijwel zeker niet zijn bedoeling. Het mooie is als je straks de kids er lekker mee ziet varen en plezier hebben, daar kan een paar duizend echt niet tegenop.

Hezik, die theorie gaat niet op, wat je er in steekt aan geld dat zou het waard moeten zijn , maar probeer het eens te verkopen voor die prijs ??? Moeilijk dus...
Ik kijk ook wel eens naar "Kunst en kitch" daar schatten ze ook zo mooi hoog , maar als je dan een koper zoekt , is er geen een.

Neem mij nou, Ik heb een vrouw om te stelen, maar ik heb nog geen dief gevonden die ze wil meenemen !!

Wat Burp zegt is waar !

groeten, Brandaris

Neem mij nou, Ik heb een vrouw om te stelen, maar ik heb nog geen dief gevonden die ze wil meenemen !!

:-)

Ennu nee hij is natuurlijk niet voor de verkoop. Wij wonen niet voor niets aan de ijssel, er kan geen tas met euro's tegen het idee op dat mijn kinderen tuffend zelf hun boot kunnen varen.

Mgoed, ik heb afgelopen voorjaar een 50% exemplaar gebouwd van deze sloep (1 meter lang) en die trok zoveel aandacht en bekijks dat ik hem uiteindelijk wel heb verkocht aan een passant. (mn jongste zoon paste er net niet in)

Ben begonnen met de kikkers, even proefpassen

_MG_3241.jpg

Laatst bewerkt:
Wordt heel mooi Franck !

Brurp, het wordt steeds lastigger om dit draadje te volgen ,
ik moet nu via google dit draadje zoeken om in het topic te komen,
via nieuwe berichten aanklikken lukt ook niet meer binnen het forum!!!
iets voor Robert misschien forumprobleem??

Franck ik blijf je wel volgen hoor!!

groeten, Brandaris

Small change of plan. Ik heb nog eens goed naar de gewichtsverdeling in de boot gekeken, met name met het oog op daar waar de meeste waterverplaatsing is. De accu moet verder naar voren. Ik heb besloten de zitbank te verlengen, dus de boel losbreken en verlengen. Malletje maken van depron (mooi spul toch ;) )

De Stuurinrichting werkt inmiddels, en de vier kikkers zitten op hun plek gelijmd en geschroeft. Alle gaten van schroeven ed. zijn weggeplamuurd.

_MG_3297-2.jpg

_MG_3292-2.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er erg fraai uit zeg!!!!!!
Ik kom van de week ff langs om de boot te bekijken en de rechten op de naam van de boot te bespreken....hahaha
Hier moet ik uiteraard een slaatje ( lees: portje) uit slaan:)

Back