Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Wat ik me net realisseerde is dat je natuurlijk geen vliegwiel op de aandrijfas van de staart moet zetten als het nodig zou zijn maar natuurlijk rechtstreeks op de motor. Je wilt je aandrijving (ketting en tandwielen) daar niet mee belasten. Zo te zien is er op de aandrijfas van de motor ook nog meer dan voldoende ruimte.

Klopt. De zorg over een noodzaak voor een vliegwiel is inmiddels wel minder, als ik nu met de hand het tandwiel op het staartstuk verdraai, dan loopt het zaakje eigenlijk helemaal niet zwaar. We zullen het zien.

Laatst bewerkt:
dalijk zit mees niet meer in zomaar de bokko, maar speedboot bokko! heb die een vaarbewijs nodig door de snelheid :confused:.

hmm ja, ik heb een tekening inmiddels van een runabout

wl6pwee2.jpg

en daar gaat een 10pk 200cc twin grasmaaier in met schroefas...dat wordt de bokko 2....maar dat wordt lekker een winterprojectje. Nu maar eerst ff legaal tuffen met de bokko 1 ;-)

IMG_2764.jpg

ff meten zagen en plakken en schroeven en het bankje zit er al bijna in. :-) bij elkaar niet meer dan 1,5 uur werk.
Morgenavond met epoxy-pindakaas de boel lekker vastsmeren aan de romp. Overigens heb ik voor het bankje gewoon triplex gebruikt. Het marine ply is weliswaar onovertroffen, maar toch wel iets over de top voor een bankje- bootje als dit ;-)

Laatst bewerkt:
Vandaag weer verder met het bankje en het staatstuk. Ik heb met mn domme hoofd het connectorstukje van de schakelbak weggegooid met de motor. Dus een nieuwe gemaakt met een afstandmoer en twee M4 schoefjes /tapje. Werkt ook nog ! Aan de bovenkant een M6 bout erin naar de schakelhandel (die nog bedacht moet worden. :-)

_MG_2765.jpg

staartstuk op de boot vastgezet en met epoxy afgesmeerd. (moet nog een laagje pindakaas overheen.) Ook het uilaatgat dichtgeplakt met een houtje en epoxy.

_MG_2780.jpg

met het verfblik tankje begonnen....veeeeeeeel dremelen en passen en meten. Dopje is van het blik west epoxy (en zometeen weer twee uur in bad, handen schoonmaken)

_MG_2784.jpg

Staartstuk doorgetrokken naar de spiegel

_MG_2785.jpg

Laatst bewerkt:
De tandwielen zitten er gewoon in dus wat staartolie erin kan geen kwaad. Zeker goed omdat er ook makkelijker water in kan komen als er geen olie in zit. Is niet goed voor de tandwielen.

Nog een andere tip maar waarschijnlijk maak je dat al zo: Het roer kan zo veel rotzooi verzamelen. Als je hem wat ronder maakt aan de kant van de schroef lijkt het mij wat beter.

@burp : idd, das iets om te vergeten. OMdat de boot op zn kop ligt heb ik alle olie eruit gehaald. En zonder olie draait het staartstuk alsof er een bak grind in zit...dus ff checken voordat we gaan testen. Het roer moet idd anders,kijken we nog een naar.

@Piet: zeker mees kan echt niet wachten om te proefvaren....maja...toch ff geduld hebben ;-) De boot ligt pas een dikke week op de kant en we maken meters bij de vleet. Ik denk zelf 2 of 3 dagen voor de proefvaart, worst case vant weekend. Morgen komen alst goed is benzinekraan en filter + slang binnen dus als morgen de boel droog is gaat ie weer omgedaaid en kunnen we de motor/ketting en stuurinrichting afmaken.

Vanavond de waterlijn opnieuw gezet en het wit in een nieuwe laag een component bootlak van ijssel chemie gezet (geweldig spul is dat). De oude waterlijn klopte niet echt.

_MG_2786.jpg

Laatst bewerkt:
Staartstuk zonder olie maakt altijd zo'n geluid. Olie erin en het is weer oké . Simpele 80W90 olie.

Ah goed om te horen. Het roer is nog even niet aangepast, wel de boel al in de "gewone" marine-blue verf gezet...lekker dik erop klodderen. Mn blauwe tweecomponenten verf was helaas op.

_MG_2791.jpg

Laatst bewerkt:
Natuurlijk ! Het meest lastige hebben we achter de rug...staartstuk/epoxy-en en passen en meten. Mees heeft gister de motor vastgezet en morgen gaan we de ketting monteren en de stuurinrichting maken.

Jij mag vant weekend helpen de boot in de ijssel te sjouwen :-) want hij is inmiddels wel ietsje zwaarder dan voorheen. lol

Denk je nog wel aan een ontluchting in de tankdop tijdens gebruik?
Ik heb niet gekeken naar wat voor druk er ontstaat als de tank dicht zit met de zon erop, maar ik zou het verfblik deksel nog wel borgen tegen onverwachts open vliegen.
Mijn 5 liter reserve kannen aan boord kunnen weleens gevaarlijk sissen, als die goed warm zijn geworden krijgen ze aardig bolle wangen.

Back