Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Joost, (en andere belangstellenden)….Ik zoek geen antwoord maar speel advocaat van de duivel; ….de kans groot is dat de accu's aangegrepen gaan worden, dit begint met de cellen beter dan nu te selecteren (waar dus alleen de happy few van profiteren) en eindigt misschien wel met gemodificeerde laders die de pakketten bijvoorbeeld naar 8,8v opstoken………en zal dit op die punten grote gevaren kunnen inhouden…… groet,Eric

Och met “de rechterhanden van de duivel” weet ik wel raad, dan gaan we gewoon “hand-hold” LiPo laden het volgende seizoen, wie daarna zijn hand nog op kan steken om hier tegen te stemmen is echt een “held” :rolleyes:

Och met “de rechterhanden van de duivel” weet ik wel raad, dan gaan we gewoon “hand-hold” LiPo laden het volgende seizoen, wie daarna zijn hand nog op kan steken om hier tegen te stemmen is echt een “held” :rolleyes:

Tjee er zijn al lipo's die je op meer dan 1C probleem loos kunt laden.
Maar dat hoef je niet eens altijd te doen.
Het gaat er meer om dat als je alles standaart makt dat een duure lipo met hoge waardes je meer vermogen geeft dan de andere.
Dat betekend dus dat je iedere keer nieuwe lipo's moet kopen om het bij te houden.

En zo is en blijft het een domino effect wat we hebben. Leg je het ene vast gaat men in het andere zoeken. Always has been, always will be... Blijft een eindeloos gevecht tegen de klok en de markt. En aangezien de techniek nu sneller dan ooit vooruit gaat, gaan we er in mee...

Iedere vorm van verenigings hobby/sport kent zijn goede en slechte periodes. Dit heeft niks te maken met high-tech electronica.

Voor de huidige situatie heb je mogelijk gelijk. Maar zeker ben ik daar absoluut niet van. Feit is dat in de 90'er jaren de "high-tech electronica" en daarmee gepaard gaande frustraties en kosten de toenmalige 1:12 klasse in een tijdsbestek van 1-2 jaar om zeep heeft geholpen. Het heeft ruim 10 jaar geduurd voordat die klasse weer een beetje op de rails begon te komen. Vraag rijders als Peter Meurs en Frans Heinsbroek maar eens naar hun gedachten over de Panasonic P170 cellen.

Er is zelfs een parallel te trekken met de WK in 1992 toen de Amerikaanse rijders de beschikking hadden over handgemaakte cellen die 5 gram zwaarder waren dan de cellen in de winkel (gevolg: hogere spanning en grotere capaciteit). Als ik nu hoor dat er mensen zijn die de allernieuwste team software op hun regelaar geïnstalleerd krijgen en deze even later kapot gaat omdat - oeps - ze een productieversie van de regelaar hebben waarin niet dezelfde FETS zitten als in de teamversie, dan gaat er iets grondig mis.

Op zich is er wellicht niets mis met de programmeerbare regelaars, maar het heeft wel tot gevolg dat de periode dat teamspullen niet of nauwelijks beter waren dan productieversies voorlopig weer even voorbij is. In mijn ervaring is dat nog nooit goed geweest voor een klasse.

Tjee er zijn al lipo's die je op meer dan 1C probleem loos kunt laden.
Maar dat hoef je niet eens altijd te doen.
Het gaat er meer om dat als je alles standaart makt dat een duure lipo met hoge waardes je meer vermogen geeft dan de andere.
Dat betekend dus dat je iedere keer nieuwe lipo's moet kopen om het bij te houden.

Tja,

Het aanschaffen van 8 lipo's á 100 Euro (2 per kwartaal) is duurder dan elk jaar twee regelaars á 200 Euro :-( Probleem is dat regelaar nooit echt een "slijtage-artikel" zijn geweest terwijl accu's dit wel waren, dit lijkt heden ten dage omgedraaid door de goede lipo's!!

Als ik zie dat ik "vroeger" zeker tweemaal per jaar 3-6 NIMH-pakketten kocht (50 Euro per pakket = minimaal 450 Euro) dan is het nu nog zo slecht niet!!

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Grappig dat er toch mensen zijn die "antiek" denken.

Ik noem als mooi voorbeeld uit een ander topic vast vertimde motoren maar lekker de regelaar vrij houden waarbij ik mij afvraag als je timing op die manier toelaat waarom dan toch vaste motoren als nu ook LiPo's met meer vermogen en hogere spanningen. Vermogen is niet iets wat geleverd wordt maar gevraagd wordt en met de huidige LiPo's moet je met je motoren en vertandingen zwaar over de top gaan wil je de grenzen bereiken als ook een hogere spanning met 8.40 volt laadspanning en 7.4v klemspanning niet haalbaar is.
Natuurlijk speelt de interne weerstand een rol maar ik denk tov. geavanceerde timingen in de regelaar dat die winst pinuts is.

om een vergelijking te maken met de 1/8 met 3,5cc nitro motoren. En iedereen graag mij verbeteren mocht mijn denkwijze compleet verkeerd zijn.:mrgreen:
de 1/8 3,5cc is een klasse met een vaste inhoudsmaat. Je zou kunnen aangeven dat het equivelant is aan bijvoorbeeld een 13.5t of 10.5t klasse bij de electro.(even als voorbeeld) Dus zelfde hoeveelheid turns (aantal cc bij nitro)

De poorten van de 3,5cc kunnen 3, 5, 7 , 9 etc zijn. Zoals je aangeeft kun je een standaard 3,5cc 3 poorter kopen en modificeren naar een 7 poorter om sneller te gaan. Je mag ook met een 9 poorter tussen de 3 of 7 poorter rijden terwijl een 9 poorter normaal gesproken wel sneller zou moeten zijn dan een 3 poorter met dezelfde 3,5cc inhoud.

Dat mag blijkbaar gewoon in de 1/8 regelement en dat is volkomen open etc.

Nu een vergelijking makende met brushless motoren. Een standaard klasse motor, bijvoorbeeld 13,5t (voorbeeld 3,5cc nitro) modificeren we dmv nieuwe aansturing om sneller te gaan of efficienter d.mv dynamische regelaars. Je zou kunnen zeggen (schrijven) dat het modificeren van de poorten of een motor met meer poorten bij nitro de nieuwere aansturing of software is in de electronische regelaars. Inderdaad we mogen dan de motoren niet mechanisch vertimen maar doen dit dus via de regelaars.

Volgens het electro regelement mag dit net zo goed als iemand een 3,5cc 3 poorter aanpast naar een 7 of 9 poorter of iemand die met een 9 poorter tussen 3 of 7 poorten rijd.

Nou is mijn vraag, waarom doen ze daar bij de 1/8 nitro niet moeilijk over en bij de electro wel? (gezien sommige reacties) Waarom moeten we in een electro klasse allemaal dezelfde snelheid en regelaars hebben (volgens sommige) terwijl blijkbaar dit bij de nitro jongens ook niet het geval is? Zij hebben er blijkbaar vrede mee dat er mensen sneller zijn dan hun in 1 klasse? Of zie ik het compleet verkeerd (zou best kunnen). Het is in ieder geval wel iets wat ik vooralsnog vreemd vind.

Laatst bewerkt:
om een vergelijking te maken met de 1/8 met 3,5cc nitro motoren. En iedereen graag mij verbeteren mocht mijn denkwijze compleet verkeerd zijn.:mrgreen:
de 1/8 3,5cc is een klasse met een vaste inhoudsmaat. Je zou kunnen aangeven dat het equivelant is aan bijvoorbeeld een 13.5t of 10.5t klasse bij de electro.(even als voorbeeld) Dus zelfde hoeveelheid turns (aantal cc bij nitro)

De poorten van de 3,5cc kunnen 3, 5, 7 , 9 etc zijn. Zoals je aangeeft kun je een standaard 3,5cc 3 poorter kopen en modificeren naar een 7 poorter om sneller te gaan. Je mag ook met een 9 poorter tussen de 3 of 7 poorter rijden terwijl een 9 poorter normaal gesproken wel sneller zou moeten zijn dan een 3 poorter met dezelfde 3,5cc inhoud.

Dat mag blijkbaar gewoon in de 1/8 regelement en dat is volkomen open etc.

Nu een vergelijking makende met brushless motoren. Een standaard klasse motor, bijvoorbeeld 13,5t (voorbeeld 3,5cc nitro) modificeren we dmv nieuwe aansturing om sneller te gaan of efficienter d.mv dynamische regelaars. Je zou kunnen zeggen (schrijven) dat het modificeren van de poorten of een motor met meer poorten bij nitro de nieuwere aansturing of software is in de electronische regelaars. Inderdaad we mogen dan de motoren niet mechanisch vertimen maar doen dit dus via de regelaars.

Volgens het electro regelement mag dit net zo goed als iemand een 3,5cc 3 poorter aanpast naar een 7 of 9 poorter of iemand die met een 9 poorter tussen 3 of 7 poorten rijd.

Nou is mijn vraag, waarom doen ze daar bij de 1/8 nitro niet moeilijk over en bij de electro wel? (gezien sommige reacties) Waarom moeten we in een electro klasse allemaal dezelfde snelheid en regelaars hebben (volgens sommige) terwijl blijkbaar dit bij de nitro jongens ook niet het geval is? Zij hebben er blijkbaar vrede mee dat er mensen sneller zijn dan hun in 1 klasse? Of zie ik het compleet verkeerd (zou best kunnen). Het is in ieder geval wel iets wat ik vooralsnog vreemd vind.

Denk omdat hij Nitro rijd en weet hoe je motor harder te laten lopen zonder veel geld uit te geven en dat hij het niet erg vind als een ander dat wel doet. Zo blijf je je concurentie voor ;)

Of het is zielig voor degene die een regelar kopen die niet te updaten is en waar ze ook nog eens te veel voor hebben betaald.

Grappig dat er toch mensen zijn die "antiek" denken.

Ik noem als mooi voorbeeld uit een ander topic vast vertimde motoren maar lekker de regelaar vrij houden waarbij ik mij afvraag als je timing op die manier toelaat waarom dan toch vaste motoren als nu ook LiPo's met meer vermogen en hogere spanningen. Vermogen is niet iets wat geleverd wordt maar gevraagd wordt en met de huidige LiPo's moet je met je motoren en vertandingen zwaar over de top gaan wil je de grenzen bereiken als ook een hogere spanning met 8.40 volt laadspanning en 7.4v klemspanning niet haalbaar is.
Natuurlijk speelt de interne weerstand een rol maar ik denk tov. geavanceerde timingen in de regelaar dat die winst pinuts is.

Vertiming op de motor vast leggen heeft geen nut.
Je kunt een motor vertimen zo ver je wilt maar je zult er geen voordel van hebben met de huidige regelaars.
De maximale vertiming waarbij er nog vermogen word geleverd is 60 a 65 graden in totaal.
Ga je daar over heen dan zorg je voor een hogere motor temp en je accu zakt eerder in. Als je alleen maar op ene paar punten boven die vertiming uit komt is het nog niet zo'n probleem, maar als je er langer boven zit zul je merken dat je accu eerder in zakt en je motor warmer word.
Boven die 60 a 65 graden vertiming word er niet meer vermogen geleverd.
Vandaar dat de meeste regelaars zoals de GM 60 graden vertiming, Tekin en mamba 55 graden waarvan de Tekin er nog eens 20 bij kan zetten. Let wel op dat je, je regelaar niet vol open kunt zetten bij de Tekin. Dit geld ook voor de andere afhankelijk van de motor vertiming.
Je ziet veel problemen met de X12 die te warm word en de Novak motoren die gaan stotteren als de vertiming te hoog staat. Deze motoren hebben een vertiming standaart rond de 30 graden.
Je kunt er dus nog zo'n 35 graden bij zetten om optimaal te gebruik te maken van je vertiming.

Denk omdat hij Nitro rijd en weet hoe je motor harder te laten lopen zonder veel geld uit te geven en dat hij het niet erg vind als een ander dat wel doet. Zo blijf je je concurentie voor ;)

Of het is zielig voor degene die een regelar kopen die niet te updaten is en waar ze ook nog eens te veel voor hebben betaald.

ja maar daar ging mijn vraag niet specifiek over, het ging mij om de basis principe dat er blijkbaar 9 poorten motoren tussen 7 poorten of lagere motoren rijden in dezelfde klasse terwijl niemand daar een probleem mee heeft en bij electro wordt er wel een probleem van gemaakt (blijkbaar, ik heb er zelf geen problemen mee en vindt het een zegen) dat men nu dynamische regelaars inzet.

Laatst bewerkt:
ja maar daar ging mijn vraag niet specifiek over, het ging mij om de basis principe dat er blijkbaar 9 poorten motoren tussen 7 poorten of lagere motoren rijden in dezelfde klasse terwijl niemand daar een probleem mee heeft en bij electro wordt er wel een probleem van gemaakt (blijkbaar, ik heb er zelf geen problemen mee en vindt het een zegen) dat men nu dynamische regelaars inzet.

Ik ben het met je eens.
Ik vind het ook een zegen die nieuwe regelaars. Ik doe nu 2 jaar met mijn regelaar. Ik heb in de brushed tijd nog nooit zo lang met mijn regelaar gedaan.
Het is voor mij de laatste tijd alleen maar goedkoper geworden.

Het is het zelfde als met Nitro maar blijkbaar moet electro iedereen met het zelfde spul rijden en moet de snelheid omlaag.
Mod vind iedereen te hard gaan maar dit vinden de meeste een goede snelheid al is het helaas nog niet terug te zien aan de inschrijvingen voor het NK.

Ik heb de overstap van brushed naar brushless met 5 cel altijd al vreemd gevonden dat toen geen motor limiet werd vast gesteld zoals dat voorheen met brushed wel het geval was.
Nu gaat met harder dan wat men met de 12T motoren deed en het zou dus een mooie mod klasse kunnen zijn.
Haal het woordje stock weg en de discussie is weg.
Is het een mod klasse met een motor limiet van 13,5T

Nu nog een stock klasse er bij en klaar.

Waarom zou je het dan modified noemen? Gewoon TC 13.5 en klaar. Hoef je je alleen nog te concentreren op een klasse waar iedereen met "gelijke" spullen mag rijden. Ik vind het ook een uitkomst en net als in het andere topic over de stock-klasse ben ik wederom blij dat ik Pro10 rij. Daar hebben we nagenoeg helemaal geen gezeik over spullen en/of snelheden.

Ik vind het ook nog steeds een uitkomst die regelaars hoor, heerlijk, ook dat is nu eenmaal een deel van de hobby geworden "and I like it!"...

offtopic
of 13.5t de nieuwe mod moet worden heb ik mijn vraagtekens bij. :mrgreen:

13.5t heeft een vrij hoge eindsnelheid maar de acceleratie naar die eindsnelheid is nog niet hetzelfde als een 6.5t of zelfs lager (op de grotere circuits) en dat is ook wat rijders aantrekt.

offtopic
of 13.5t de nieuwe mod moet worden heb ik mijn vraagtekens bij. :mrgreen:

13.5t heeft een vrij hoge eindsnelheid maar de acceleratie naar die eindsnelheid is nog niet hetzelfde als een 6.5t of zelfs lager (op de grotere circuits) en dat is ook wat rijders aantrekt.

Het gaat een stuk harder dan de 12T deed.

Hier een leuk filmpje van 2001.
Dit was toen mod.
[media=youtube]hybl0nOW0yA[/media]

Ik denk dat je met een 13,5 goed mee zult komen als ik dit zo zie.
Acceleratie is goed hoor van een 13,5. Anders verrander het in 10,5T en dan dat als mod klasse.

Laatst bewerkt door een moderator:

Het grootste voordeel bij de 1:8 is dat zelfs materiaal van 20 jaar terug regelmentair ingezet mag worden want ook toen waren de tanks net als vandaag 125cc en de motoren 3.5cc, in tegenstelling met electro is de tankinhoud van 1200mAh naar 5500mAh gegaan.
Ik heb zelfs met een 13 jaar oude motor gereden welke nog nieuw uit doos kwam, ik was net zo snel als met de huidige motoren.
Maar zie hier het verschil dat wij niet ieder jaar hoeven te investeren naar de reglementen, ik weet niet hoe het zit maar vandaag de dag zou ik met de electro niet meer mee kunnen doen met mijn 19 turns element.

Maar de 1:8 is geen automatische stap als je voor het eerst naar een club gaat, de 1:8 wordt een keuze als je het kent maar de meeste mensen in dat beginstadium rijden een 1:10 EP of GP en willen met hun spullen inspringen. Ik geef toe dat een HPI Nitro RS4 nu niet een geschikte raceauto is maar bij veel clubs wordt die toegelaten ondanks de grotere cilinder inhoud. Maar je kunt er ten alle tijden een betere 2.1cc op zetten en proberen competief mee te rijden maar als je NK's wilt gaan rijden zal zo'n iemand toch al meer geinvesteert hebben.

Bij de 1:8 zijn eer 3 klasses, alle 3 de klasses rijden met dezelfde reglementen en dus dezelfde materialen maar het prestatieniveau is verschillend. In de allerlaagste klasse zou een ervaren rijder prima met een low budget motor mee kunnen komen. Zo kan iedereen op hun eigen niveau strijden voor een finaleplek en voor een podiumplek maar naar mate je beter wordt zal ook daar het materiaal belangrijker worden. Om die reden zijn er mensen die zich bewust terug laten vallen om niet te hoeven promoveren naar een hogere klasse.
Bij electro zijn de verschillende klasses ook gebaseerd op verschillende reglementen (materialen) en kent iedere klasse zo zijn profs. Het is dus ook moeilijker om in welke klasse dan ook te strijden voor een finale (mits de klasse goed is gevuld) en wordt je ten alle tijden gedwongen om er in mee te moeten gaan want anders is het per definitie een verloren zaak.
Waarom dan toch zoveel tevreden man als "veldvulling" op een ETS? Dat verhaal is bij iedere grote internationale wedstrijd hetzelfde: het is een belevenis om mee te maken.

In de electro onroad is het bijna altijd al zoeken geweest naar winst om zoveel mogelijk vermogen op het tapijt of asfalt te krijgen. Dat moest vroeger via de accu's, toen dmv de motoren en nu door de regelaars. Of dat de regelaars nu een zegen zijn of hobbykiller ligt niet zozeer aan de regelaars maar aan de personen die deze regelaars wel of niet goed gebruiken. Als je een keer op een wedstrijd niet hard genoeg gaat op pure snelheid kan dat net zo goed zijn omdat de instelling van de regelaar er naast zit. Zo kon ik zelf met de eerste versie van de GM 120 regelaar in Hrotovice op de ETS ( eind januari 2010 ) gewoon goed meedoen. Te vaak doen we zelf iets fout of testen we het gewoon niet goed genoeg en geven dan de regelaar de schuld. Kopen dan een andere en klagen dat het zo duur is. Met een aantal van de huidige regelaars kun je zelf updates doen aan de software. Opzich heel goed, maar iedere keer als je zo een update gedaan hebt moet je weer opnieuw testen. Dat is tegenwoordig hetgeen waar de schoen wringt, bijna iedereen wil immers alleen nog maar plug en play. De hobby of modelautosport gaat mee met de technische vernieuwing maar een groot aantal van de nieuwe rijders willen dat wel als ze er maar geen moeite voor hoeven te doen. Dat laatste is de grootste "hobbykiller". Als je hard wilt gaan kan dat best met een minimale financiele inspanning zolang je maar een beetje tijd en aandacht besteed aan hetgeen wat je doel is en nadenkt over hoe je dat kunt bereiken. Veel geld investeren is leuk als je het hebt maar als het resultaat dan tegenvalt dan geven veel mensen het al snel op. Kortom, als je hard wilt gaan moet je trainen en testen.

VWB het brandstof en electro verhaal zoals Roelof dat schetst: het klopt dat de brandstof 1:8 al jaren met een 125 cc brandstoftank rijdt. De fout wordt echter gemaakt door te roepen dat de tank van de electro rijder alsmaar groter is geworden. Die tank is namelijk jarenlang evengroot gebleven, alleen is die de laatste jaren daadwerkelijk gevuld. De dimensies/afmetingen van een sub C cell zijn al jaren niet gewijzigd. Dat de fabrikanten de "tank" van de electro pas de laatste jaren wel wisten te vullen betekend alleen maar dat wij ook eindelijk eens met een gevulde tank mochten rondrijden ipv een kwart of half gevulde tank ;)

Laatst bewerkt:
…..Ik vind het ook een zegen die nieuwe regelaars. Ik doe nu 2 jaar met mijn regelaar. Ik heb in de brushed tijd nog nooit zo lang met mijn regelaar gedaan.
Het is voor mij de laatste tijd alleen maar goedkoper geworden…….

Jij ben vast begonnen met brushed tijdens de opkomst van de “mini-FET’s”, het probleem lag niet eens bij de regelaars die waren uitstekend, ook met de mini-FET, maar er was iets anders aan de hand.

Na de tijd van de “aan/uit regelaar”, kwam de “mechanische regelaar” (draadgewonden weerstand met een loper) daarna de eerste “elektronische regelaars” (ESC) deze hadden FET’s met een TO-220 behuizing, daarna kwamen ESC’s met de mini-FET’s.

Een FET fabrikant geeft een specificatie op, onder voorbehoud van optimale koeling, de TO-220 “zonder koeling” kan nog maar voldoen aan ongeveer 30% van deze waarde, een mini-FET “zonder koeling” ongeveer nog maar 10% van de opgegeven specificatie.

De ESC ontwerpers zetten in het beginperiode de ESC’s op de markt met de spec’s van de FET fabrikant minus de “gemiste optimale koeling”, later omdat dit beter verkocht sjoemelde men met de spec’s, dit begon al tijdens de periode van de TO-220 behuizing en men heeft dit doorgetrokken in de periode van de “mini-FET”. Er werden specificaties aan ESC toegekend die meer dan 20X te hoog waren, dan de “echte reële waarde” die de ESC maar kon dissiperen. Oftewel de ESC’s waren goed, alleen werden we “bedonderd” door onze toeleveranciers met “de waarden” (specificaties) die men hieraan toeschreef.

De afmeting van het koelelement wat je eigenlijk minimaal nodig zou moeten hebben om de specificaties van de FET fabrikant te benaderen, zou waarschijnlijk groter wezen dan de afmeting van een 1:10 auto, om maar even een indruk te geven hoeveel koeling je eigenlijk te kort komt.

In de electro onroad is het bijna altijd al zoeken geweest naar winst om zoveel mogelijk vermogen op het tapijt of asfalt te krijgen. Dat moest vroeger via de accu's, toen dmv de motoren en nu door de regelaars. Of dat de regelaars nu een zegen zijn of hobbykiller ligt niet zozeer aan de regelaars maar aan de personen die deze regelaars wel of niet goed gebruiken. Als je een keer op een wedstrijd niet hard genoeg gaat op pure snelheid kan dat net zo goed zijn omdat de instelling van de regelaar er naast zit. Zo kon ik zelf met de eerste versie van de GM 120 regelaar in Hrotovice op de ETS ( eind januari 2010 ) gewoon goed meedoen. Te vaak doen we zelf iets fout of testen we het gewoon niet goed genoeg en geven dan de regelaar de schuld. Kopen dan een andere en klagen dat het zo duur is. Met een aantal van de huidige regelaars kun je zelf updates doen aan de software. Opzich heel goed, maar iedere keer als je zo een update gedaan hebt moet je weer opnieuw testen. Dat is tegenwoordig hetgeen waar de schoen wringt, bijna iedereen wil immers alleen nog maar plug en play. De hobby of modelautosport gaat mee met de technische vernieuwing maar een groot aantal van de nieuwe rijders willen dat wel als ze er maar geen moeite voor hoeven te doen. Dat laatste is de grootste "hobbykiller". Als je hard wilt gaan kan dat best met een minimale financiele inspanning zolang je maar een beetje tijd en aandacht besteed aan hetgeen wat je doel is en nadenkt over hoe je dat kunt bereiken. Veel geld investeren is leuk als je het hebt maar als het resultaat dan tegenvalt dan geven veel mensen het al snel op. Kortom, als je hard wilt gaan moet je trainen en testen.

VWB het brandstof en electro verhaal zoals Roelof dat schetst: het klopt dat de brandstof 1:8 al jaren met een 125 cc brandstoftank rijdt. De fout wordt echter gemaakt door te roepen dat de tank van de electro rijder alsmaar groter is geworden. Die tank is namelijk jarenlang evengroot gebleven, alleen is die de laatste jaren daadwerkelijk gevuld. De dimensies/afmetingen van een sub C cell zijn al jaren niet gewijzigd. Dat de fabrikanten de "tank" van de electro pas de laatste jaren wel wisten te vullen betekend alleen maar dat wij ook eindelijk eens met een gevulde tank mochten rondrijden ipv een kwart of half gevulde tank ;)

+1

Helemaal mee eens!!! Eigenlijk niks meer aan toe te voegen... :mrgreen:

iedere keer als je zo een update gedaan hebt moet je weer opnieuw testen. Dat is tegenwoordig hetgeen waar de schoen wringt, bijna iedereen wil immers alleen nog maar plug en play. De hobby of modelautosport gaat mee met de technische vernieuwing maar een groot aantal van de nieuwe rijders willen dat wel als ze er maar geen moeite voor hoeven te doen. Dat laatste is de grootste "hobbykiller".

Prepareren, testen en trainen is juist het grootste deel van de hobby. Dit is de enige manier om je nivo omhoog te krijgen en hoog te houden. Voordeel van de huidige regelaars is de noodzaak weer samen te werken met andere racers; in Warschau hebben we met een aantal rijders met dezelfde regelaar in een paar runs erg veel info verzameld door diverse setups te rijden. Qua chassis ging dit ook goed door samen dingen te proberen.

Ik vind dit een absolute verrijking van de hobby. Maar er is ook een verschil tussen competitierijders die hun spullen serieus voor elkaar hebben en competitierijders die vinden dat ze de snelste zijn. Zonder training zullen deze rijders snel afhaken omdat anderen ineens harder gaan.....omdat ze getest hebben!!

De nieuwe generatie gaat het hier sowieso moeilijk mee krijgen aangezien deze over het algemeen alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgt en dit eigenlijk ook in de hobby verwacht (zie de vele simpele Googlebare vragen hier op MBF ;-))

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Back