om een vergelijking te maken met de 1/8 met 3,5cc nitro motoren. En iedereen graag mij verbeteren mocht mijn denkwijze compleet verkeerd zijn.
de 1/8 3,5cc is een klasse met een vaste inhoudsmaat. Je zou kunnen aangeven dat het equivelant is aan bijvoorbeeld een 13.5t of 10.5t klasse bij de electro.(even als voorbeeld) Dus zelfde hoeveelheid turns (aantal cc bij nitro)
De poorten van de 3,5cc kunnen 3, 5, 7 , 9 etc zijn. Zoals je aangeeft kun je een standaard 3,5cc 3 poorter kopen en modificeren naar een 7 poorter om sneller te gaan. Je mag ook met een 9 poorter tussen de 3 of 7 poorter rijden terwijl een 9 poorter normaal gesproken wel sneller zou moeten zijn dan een 3 poorter met dezelfde 3,5cc inhoud.
Dat mag blijkbaar gewoon in de 1/8 regelement en dat is volkomen open etc.
Nu een vergelijking makende met brushless motoren. Een standaard klasse motor, bijvoorbeeld 13,5t (voorbeeld 3,5cc nitro) modificeren we dmv nieuwe aansturing om sneller te gaan of efficienter d.mv dynamische regelaars. Je zou kunnen zeggen (schrijven) dat het modificeren van de poorten of een motor met meer poorten bij nitro de nieuwere aansturing of software is in de electronische regelaars. Inderdaad we mogen dan de motoren niet mechanisch vertimen maar doen dit dus via de regelaars.
Volgens het electro regelement mag dit net zo goed als iemand een 3,5cc 3 poorter aanpast naar een 7 of 9 poorter of iemand die met een 9 poorter tussen 3 of 7 poorten rijd.
Nou is mijn vraag, waarom doen ze daar bij de 1/8 nitro niet moeilijk over en bij de electro wel? (gezien sommige reacties) Waarom moeten we in een electro klasse allemaal dezelfde snelheid en regelaars hebben (volgens sommige) terwijl blijkbaar dit bij de nitro jongens ook niet het geval is? Zij hebben er blijkbaar vrede mee dat er mensen sneller zijn dan hun in 1 klasse? Of zie ik het compleet verkeerd (zou best kunnen). Het is in ieder geval wel iets wat ik vooralsnog vreemd vind.