Goede morgen,
De hoekjes moeten er idd nog in, excuses!
Dan de pennen, hmmm ik heb er maar es een berekening tegen aan gegooid want ik weet et ook niet zeker uiteraard.
De kist wordt ca 1kg of 10N zeg maar. De romp is 6N en de vleugel 4N verdeeld over 3 meter. Ik ga er maar even van uit dat het een vleugel is geheel gelijk van vorm (is niet zo maar lijkt een veilige aanname).
E.a geeft een moment van ca 0,8Nm.
Het balsa is 2,6x minder stijf dan triplex en zal dus bij gelijke rek (balsa en triplex zit aan elkaar vast) dus minder moment opnemen. Ik denk, maar sta open voor andere suggesties, dat er dus een equivalente breedte van de pen berekend kan worden. Dit resulteert in een waarde van ca 4mm ipv 3mm van triplex zelf.
De spanning in het triplex (maximaal) bij 1g is dan 11,7MPa.
Zie post op pagina 4 van dit draadje; triplex kan zo'n 70MPa aan en balsa een kleine 20MPa, wat in dit equivalente geval ca 50 MPa geeft.
Ik denk dus dat de pennen een belasting van 3g dynamisch kunnen hebben.
Balsa gaat eerder dan triplex dus das mazzel vanwege verkeerde richting vezels v.h. Triplex.
Dan nemen de andere pennen ook nog wat op en is de moment werking eerder nog wat minder gezien de vleugel vorm.
Ik geef toe dat een max 6g dynamisch prettiger was geweest, maar voor een Electro zwever zou et toch goed moeten gaan
Heb voor de zekerheid nog even een klein testje gedaan en met vastgehouden pen op ca 45cm.van de pen een kracht opgebouwd van bijna 1kg. Das 5g dynamisch en leek geen probleem (!?).
Ik waag et er maar op...
Groet Q