Toch pleit ik voor een zo open mogelijke klasse. Lijkt mij gewoon leuker.
Nieuwe fabrikanten met nieuwe motoren, vooruitgang in de techniek enzo...
Een motor is niet zoon heel duur onderdeel, af en toe wat nieuws proberen hoort gewoon bij de hobby voor mij.
Als je een open klasse wil moet je F3d of club 20 gaan vliegen.
Dit moet simpel zijn en voor iedereen met weinig budget haalbaar zijn.
Ook zonder al te veel kennis te hebben.
Anders zouden de brandstofvliegers ook zelf hun uitlaattiming mogen veranderen en resonantie uitlaatjes gebruiken.
Volgens het regelement mag je alleen een venturi plaatsen en moet de uitlaat standaard zijn. Zelf heb ik vorig jaar met een motor met venturi gevlogen. Mijn conclusie was dat dit het afstellen flink moeilijker maakt en dat de winst minimaal is. Om het gluid iets terug te dringen heb ik de uitlaat voorzien van een extra silence ring. Maar dit maakt het helaas nog niet echt veel stiller.
In de jaren heb ik veel propellers en motoren geprobeerd maar de conclusie is duidelijk alleen een APC 10x7 blijft het meest geschikt voor de Irvine 39, irvine 40, OS40, Irvine 40mk3, IC40 enz.
IEdereen die een irvine 39 met een 10x7 prop koopt gaat net zo hard.
Dan kan je als je wil een voordeel halen uit het bouwen van een goede kist.
En met een goede kist bedoel ik niet een Grand Chelem maar een blackjack of een V-max.
Zelf vlieg ik bijvoorbeeld met een V-max dit is een super kist en dat levert echt qua vliegprestaties betere tijden op ten opzichten van een arf ding.
Maar iedereen zegt dan meteen dat het door de motor komt.
Daarom denk ik dat je zeker een propeller moet vaststellen in combinatie met een accu soort (bijv 5S en min 4000Mah)
Zelf ben ik wel voor het gebruik van een limiter maar daar heb ik geen verstand van.