Quickie 500 Electro klasse

Nando, dat is ook het idee, gewoon een max. stellen. Ik dacht ook aan iets van 1000Watt (is een mooi rond getal en komt ongeveer overeen met brandstof).

Met een brandstof kist kan je ook sneller met een andere motor, maar hier vliegen we alleen met een standaard motoren vanwege geluid en om het goedkoop te houden.

Nando, weet jij nog hoe jouw kist met 1000watt vloog?

Als ik op het grafiekje van Almere kijk dan was het max 67Ampere. Dat zou dan dus 1139W zijn met een 9x8 prop. RPM was ongeveer 15700 max op 5 cellen 4300 (verwarmd natuurlijk).

In de vlucht zat het zo rond de 50A zie ik net. Dan is het dus 850W.

En Nando, jouw GC blijft ook wel sneller zolang ik afrem voor de bochten. Angsthaas als ik ben.:puppydogeyes: Maar hij is vast ook wel sneller, heb ik alleen jammergenoeg niet meegemaakt de laatste 2 wedstrijden ivm vakantie.

Laatst bewerkt:
Dat verwarmen had ik ook al aan gedacht.

Dan moet de kist met verwarmde accu's ter keuring worden aangeboden of misschien wel niet.

Als je niet verwarmd, dan heb je het voordeel dat je motor na een tijdje harder gaat lopen. geeft in theorie mogelijk weer winst .

Als je niet verwarmd dan gaat de kist op een gegeven moment sneller omdat de accu's warm worden volgens mij. Als je dat van tevoren doet heb je dus gelijk de winst en is hij constanter.

Ik heb er ook geen onoverkombare probleem mee om over te stappen op de hyperion motor (hoewel een Scorpion HK4020-910KV ook leuk is:rolleyes:;)), zolang het bij een motor blijft. Als het ook een regelaar en accu word gaat het mij wat ver.

Toch pleit ik voor een zo open mogelijke klasse. Lijkt mij gewoon leuker.
Nieuwe fabrikanten met nieuwe motoren, vooruitgang in de techniek enzo...
Een motor is niet zoon heel duur onderdeel, af en toe wat nieuws proberen hoort gewoon bij de hobby voor mij.

Mij lijkt het voorschrijven van te gebruiken onderdelen zoals motor/regelaar/accu's al helemaal tricky. Stel dat het voorgeschreven onderdeel rommel blijkt te zijn zoals ze een keer zo'n slechte serie hobbycity lipo's hadden. Dan kun je de reacties van de piloten al raden ben ik bang.

Ik bedoelde een voorkeurssetup, dat is niet hetzelfde als voorschrijven.

Je kan b.v. zo'n turnigy motor met regelaar en een bepaalde 5S lipo als voorkeur aangeven.
't hele spul bij Hobbycity bestellen, kan dan iedereen doen (ik krijg daar wel wat korting).
dat is in ieder geval goedkoop.

Je kunt natuurlijk ook een lijst met toegestane motoren maken eventueel aangevuld met de piloten die deze gebruiken. Er is dan nog genoeg keuze over en je kunt dan zelf de regelaar/accu/prop kiezen.
Maar hoe bepaal je dan hoe zo'n motor op de lijst terecht komt. Doe je dat of basis van de Watt's op de grond of in de vlucht?

Toch pleit ik voor een zo open mogelijke klasse. Lijkt mij gewoon leuker.
Nieuwe fabrikanten met nieuwe motoren, vooruitgang in de techniek enzo...
Een motor is niet zoon heel duur onderdeel, af en toe wat nieuws proberen hoort gewoon bij de hobby voor mij.

Als je een open klasse wil moet je F3d of club 20 gaan vliegen.
Dit moet simpel zijn en voor iedereen met weinig budget haalbaar zijn.
Ook zonder al te veel kennis te hebben.

Anders zouden de brandstofvliegers ook zelf hun uitlaattiming mogen veranderen en resonantie uitlaatjes gebruiken.
Volgens het regelement mag je alleen een venturi plaatsen en moet de uitlaat standaard zijn. Zelf heb ik vorig jaar met een motor met venturi gevlogen. Mijn conclusie was dat dit het afstellen flink moeilijker maakt en dat de winst minimaal is. Om het gluid iets terug te dringen heb ik de uitlaat voorzien van een extra silence ring. Maar dit maakt het helaas nog niet echt veel stiller.
In de jaren heb ik veel propellers en motoren geprobeerd maar de conclusie is duidelijk alleen een APC 10x7 blijft het meest geschikt voor de Irvine 39, irvine 40, OS40, Irvine 40mk3, IC40 enz.

IEdereen die een irvine 39 met een 10x7 prop koopt gaat net zo hard.
Dan kan je als je wil een voordeel halen uit het bouwen van een goede kist.
En met een goede kist bedoel ik niet een Grand Chelem maar een blackjack of een V-max.
Zelf vlieg ik bijvoorbeeld met een V-max dit is een super kist en dat levert echt qua vliegprestaties betere tijden op ten opzichten van een arf ding.
Maar iedereen zegt dan meteen dat het door de motor komt.

Daarom denk ik dat je zeker een propeller moet vaststellen in combinatie met een accu soort (bijv 5S en min 4000Mah)
Zelf ben ik wel voor het gebruik van een limiter maar daar heb ik geen verstand van.

Hmm, een V-max lijkt me ook wel wat, maar dan wel eentje van Yamaha:cool:

Simpel is de klasse wel te maken denk ik, maar met weinig budget vraag ik me af of je de juiste keuze maakt als je electro wilt gaan vliegen.

Even een schot voor de boeg.
- lijstje met x aantal toegestane motors tussen 1000-1250 Watt op de grond
- 3 toegestane propellors
- max 5s1p lipo (minimaal 4000 wordt lastig want dat zou wel eens niet in een viper kunnen passen)
- evt max 6s1p LiFePo
- Motor moet op de kist uit te schakelen zijn

Ziet er niet slecht uit Johan. Misschien i.p.v. een lijst met motoren gewoon een max KV opgeven? Ik weet het, lastig te controleren, maar dat is het vermogen ook op basis van 1 meting.

Tja je kunt alles wel blijven controleren. Maar het valt denk ik toch wel op als je opeens iedereen voorbij gaat en meer geluid maakt.

kv wordt ook hoger als de motor ouder is of overbelast is geweest. Kortom als de magneten minder sterk zijn geworden. Bij goedkopere motoren is het kv door de wisselende kwaliteit(sterkte) van magneten, dus ook niet zo constant. Dat merk je terug bij sommige HC motoren bijvoorbeeld.

Tja, het zal lastig worden om hier goede regels voor af te spreken.

Als de motor van paul, johan enz een kv van 915 heeft dan heeft die van mij nooit 890... Zit een stuk meer verschil in.

1X een meting (per wedstrijd) is niet een perfecte oplossing maar het is beter dan niks. En goedkoper dan iedereen verplicht met een logger aan boord (wat volgens mij wel de perfecte oplossing is).

Verwacht niet dat motoren zo nauwkeurig geproduceerd kunnen worden dat er slechts 25rpm/Volt verschil zit tussen twee exemplaren van een zelfde serie.

Volgens mij is mijn schot voor de boeg nog zo gek niet. Gewoon een standaardlijst van gecontroleerde motoren en daar moet je 't maar mee doen. Elke wedstrijd controleren lijkt me niet echt haalbaar. Als iemand dan zo nodig moet frauderen (en dat kan ik me binnen de pylonracers eigenlijk niet voorstellen) dan valt hij toch wel een keer door de mand.
Of een limiter invoeren, maar dan is het goedkope en eenvoudige er ook wel gelijk weer af.

Johan, lijkt mij een goed idee, maar dan wel ook de accu spanning vast leggen, b.v. Lipo 5S.
Moeten andere accu's ook mogelijk zijn?

Dan zou ik in eerste instantie met de 2 nu gebruikte motoren willen beginnen.

Laatst bewerkt:
Back