***RcRallyCup winterseizoen 2013/2014***

Status
Niet open voor verdere reacties.
FDR

Heb een oude TL-01 opgetuigd met een speed tuned gear set (53342) met een pinion van 23T zit ik op een FDR van 4.92 mooi onder de eis dus.

Rallycars:
Motor: “Officiële wedstrijdmotoren”: 17,5T brushless of 27T brushed (EFRA-spec) 2*, of met de “kennismaking/introductie-motor” 3*

2* (EFRA) specificatie die betrekking heeft op: machine gewonden anker, vaste 24 graden timing, kogellagers en demontabel ten behoeve van onderhoud, is toegestaan.
3* In de Rally klasse mag er ook evt gereden worden met een “low budget”, introductie/kennismaking motor: de Carson Cupmachine (906052) of de Mabuchi/Johnson 27T motor (standaardmotor uit de bouwdoos), deze zijn wel iets langzamer dan de officiële wedstrijdmotoren!

dus als je een beetje leuk wilt meedoen ben je dus verplicht om een Brushless setje te kopen omdat de Carson Cupmachine (goed verkrijgbaar) langzamer is en de 27T wedstrijdmotoren niet kan vinden..... of heeft iemand tips waar deze wel te koop zijn? :confused:

heb nog wel wat oude 27 Turns motoren liggen van 25 jaar terug.... mag dat dan ook?

dus als je een beetje leuk wilt meedoen ben je dus verplicht om een Brushless setje te kopen omdat de Carson Cupmachine (goed verkrijgbaar) langzamer is en de 27T wedstrijdmotoren niet kan vinden..... of heeft iemand tips waar deze wel te koop zijn? :confused:

heb nog wel wat oude 27 Turns motoren liggen van 25 jaar terug.... mag dat dan ook?

Als ze 24 graden vaste vertiming hebben kun je ze gewoon gebruiken Jan, eventueel heb ik ook nog wel een nieuwe Team Epic 27t wedstrijdmotor te koop. Pm me bij interesse.

ik heb nog deze oude Demon Motor 27Turns

full

full

zou deze gebruikt mogen worden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dus tussenhandel via modelbouwforum is de enige manier om aan 27t efra motors te komen, geeft me wel een beetje een vreemde smaak in de mond.
Waarom geen kv afspraak, rond de koers van 17,5 turns sensored. 2200 kv of zo...
goedkope sensorloze setjes genoeg te koop is die range... dat maakt de instap voor nieuwe rally rakkers wat makkelijker denk ik... en het deelnemers veld wellicht groter..

Als jij team epic/trinity mailt kun je ze gewoon bestellen, ik ben de inkoopactie juist gestart om de cup levend te houden omdat ik weet dat het lastig is om de motoren te vinden als je geen idee hebt waar je naar zoekt. Door de hoge verzendkosten is het niet rendabel om er 1 te bestellen, ik kan je zwart op wit bewijs geven dat ik hier niets aan verdien en ik de motoren tegen inkoopsprijs doorverkoop.

Wel deel ik je mening om ook sensorloze motoren toe te voegen aan het reglement, zijn goed te krijgen en bulletproof. Hier zal Per wel uitsluitsel over kunnen geven.

Ik bedoel ook niet dat ik iemand beschuldig of zo! sorry dat ik die indruk heb gewekt..
de vreemde smaak was meer omdat het zo dus de indruk geeft dat het 'moeilijk' gemaakt word om een competitieve moto te scoren.
kan ook aan mijn brein liggen ;-)

Als alle circuitbouwers net zo'n uitdagend circuit neerleggen als men in de regel bij ERCE doet, maakt het weinig uit met wat voor een motor je rijdt. Misschien moeten we ons wat meer op de opbouw van de circuits richten in plaats van een lange discussie voeren over type motors of kV-tjes.

Of gewoon de motoren zo onbenullig snel kiezen dat die gladde tamiya rallyblock bandjes het limiet zijn. :mrgreen:

kwam trouwens nog wel wat leuks tegen mbt bandjes.

http://www.modelsport.co.uk/fastrax...-4-blue-medium-compound/rc-car-products/11424

http://www.modelsport.co.uk/tamiya-rally-block-tyre-2-/rc-car-products/11721

8 pond voor 4 fasttrax rallyblock bandjes tov 12 pond voor 2 tamya bandjes.

Denk dat ik er eens een paar haal. als het volgens het regelement niet mag, zijn het misschien alsnog erg leuke bandjes om mee te oefenen. :)

Als alle circuitbouwers net zo'n uitdagend circuit neerleggen als men in de regel bij ERCE doet, maakt het weinig uit met wat voor een motor je rijdt. Misschien moeten we ons wat meer op de opbouw van de circuits richten in plaats van een lange discussie voeren over type motors of kV-tjes.

Een paar extra obstakels zijn nooit verkeerd. Het landbouwzijl wat in een van de bochten werd gebruikt bij erce was erg gaaf. De curbs in den haag ook jammer dat die plaat bol stond en weg moest. Simpele dingen opzich maar met dat soort obstakels maken motoren echt niet uit. Dan komt het op rijderskunst en grip zoeken aan. Hopen dat we dat vaker zien dit jaar.

Of gewoon de motoren zo onbenullig snel kiezen dat die gladde tamiya rallyblock bandjes het limiet zijn. :mrgreen:

kwam trouwens nog wel wat leuks tegen mbt bandjes.

Fastrax Rally Block 1/10th Off-Road Tyres with Inserts (4) - Blue Medium Compound FAST372

Tamiya Rally Block Tyre (2) 50476

8 pond voor 4 fasttrax rallyblock bandjes tov 12 pond voor 2 tamya bandjes.

Denk dat ik er eens een paar haal. als het volgens het regelement niet mag, zijn het misschien alsnog erg leuke bandjes om mee te oefenen. :)

Helaas zijn alleen de tamiya rallyblocks toegestaan maar die zijn bijvoorbeeld ook bij conrad.nl, pkracing.nl
Tedsrcshop.nl en ga zo maar door, te verkrijgen. Bandjes gaan minstens 1 a 2 seizoenen mee. Verkoop prijs is meestal tussen de 12 en 15 euro per 2. Dat zijn opzich ook de kosten niet dus..

Whoooowww….effe lekker een weekendje Polen geweest, geen internet, MBF of FB, alles is daar een stuk minder gecompliceerd dan hier, bijna therapeutisch…echt een aanrader!!!

@Klamath, de fastrax rallyblocks zijn hele goede banden, zacht rubber, dus echt veel meer grip dan de Tamiya’s, tevens bekend bij mij en de technische keuring voor een aantal jaren. Je val meteen door de mand als je hiermee gaat rijden in een RRC wedstrijd, niet doen dus, wel een aanrader voor thuis of elders!!!

Wbt de motoren,

Probeem 1: Veel misverstand van rijders die niet of nauwelijks een RRC wedstrijd hebben gereden, en dit gaan vergelijken met regulieren onroad wedstrijden, met banden die veel grip hebben (vandaar die griploze tamiya blocktires).

Probleem 2: 27T brushed motoren worden steeds schaarser, maar nog steeds verkrijgbaar via internet of marktplaats ed (plaats eens een “gevraagd” ad, op je club of id)!

Probleem 3: De brushless motor die op vele verzoek van rijders geïntroduceerd/gereglementeerd zijn, helaas vocht gevoelig, maar daar is destijds voor gewaarschuwd, desondanks is deze wens in vervulling gegaan. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat nu het balletje bij de organisatie wordt neergelegd, als men daar achteraf problemen mee ondervindt! Regelaars, ontvangers en ook de brushed motoren waren ook lange tijd vochtgevoelig, ook daar zijn oplossingen voor gevonden, en voor de brushless motoren, en de esc niet te vergeten, zal er dus ook een oplossing gevonden moeten worden! Rijders bij de RRC hebben door de jaren heen, altijd al creatief moeten wezen om de electronica en de motoren te beschermen tegen vocht, modder, sneeuw, ed, met zelf gemaakte binnenkapjes van ijsbakjes en weet ik veel wat allemaal (voorlopig niks nieuws dus), ik kan het ook niet helpen dat de commercie hierin achter blijft!!!

Overgangfases zijn nu eenmaal niet gemakkelijk, dat blijkt maar weer, de modernisering die zo gewenst werd door de rijders, is achteraf onderschat geweest mbt tot het vochtprobleem, tja met deze “erfenis” zullen we nu moeten leren omgaan!

Als iemand een waterdicht sensorless brushless setje met een gelijkwaardig Kv van rond de 2200Kv oid in zijn koffer heeft liggen, als “back-up” naast een gereglementeerd setje, ben ik best bereidt om een experimentje tijdens 1 van onze wedstrijden uit te voeren, om te zien of we in de toekomst hiermee wat kunnen doen, mail mij maar!!

Met de Carson kansloos.... dat bestrijd ik met klem, en die uitdaging heb ik dan ook vorig seizoen op mij genomen, en zowaar kampioen mee geworden in de rallycar klasse. Zoals ErikJan al uitlag, proberen we de track-layout zo aan te passen dat deze niet gevoelig is voor motorvermogen, de blocktire en de winterse omstandigheden moeten de rest doen. We zijn een beetje afhankelijk hoeveel tijd en werk een club hierin wil steken, de RRC heeft zelf geen geld om materiaal, zoals schansen aan te schaffen, dus als iemand nog een een schansje heeft liggen van ongv 3m breed en niet al te hoog, en bereid is deze mee te nemen naar een wedstrijd, mail mij maar, een eervolle vermelding in een wedstrijdverslag, en een bakkie koffie op “mijn privékosten” als dank, zal de Uwe worden!

Laatst bewerkt:
Ik heb een vermoeden waar het probleem van sensored in de regen zit en denk het simpel op te kunnen lossen. Ik heb een afspraak staan met iemand die binnenkort langs wil komen om oa. dit verder uit te zoeken.

Ik heb een vermoeden waar het probleem van sensored in de regen zit en denk het simpel op te kunnen lossen. Ik heb een afspraak staan met iemand die binnenkort langs wil komen om oa. dit verder uit te zoeken.

Met een goede innerbody en een dicht getapete bodem houd je 90% van de weersomstandigheden al buiten. Kijk eens rond voor een waterdichte regelaar als je brushed gaat rijden (lrp is hier goed in) of gebruik kaarsvet/wax/hotglue/tape om openingen in de esc en ontvanger dicht te maken. De sensorkabel van de motor kan ook wanneer deze aangesloten is een druppel was gebruiken. Zorg dat de innerbody goed vastzit en goed aansluit en je bent klaar voor de rallycup.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back