Carbon liggers en voorlijst mag juist weer wel om de bouw te vergemakkelijken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
5.L.3.1. Het model is voornamelijk opgebouwd met houten onderdelen. De volgende methoden
zijn toegestaan:
a. Vleugels gebouwd met ribben, open of bedekt met hout, "D-box", massief houten vleugels of
een combinatie van massief hout en ribben.
b. Alle onderdelen moeten van hout zijn gemaakt met uitzondering van de voorlijst, de ligger(s)
en de verbindingsdelen van de vleugeldelen.
c. Het oppervlak van de vleugels mag bedekt zijn met spanfolie, zijde, papier of
polyesterweefsel. Specificaties a) tot c) zijn ook van toepassing op de staartvlakken.
d. De ruimte tussen de achterzijde van de spoiler(s) en de achterlijst moet minimaal 5 cm zijn.
De spoiler(s) kunnen worden geactiveerd door een of twee servo's.
e. De romp moet volledig van hout zijn gemaakt, of met een staartboom van glasvezel / koolstof
(GFK/CFRP) of Kevlar buis of profiel. De buis/het profiel mag niet voor de helft van de vleugel
uitkomen.
f. Het houten oppervlak van de romp kan bedekt zijn met glasvezel/koolstof (GFK/CFRP) of
Kevlar, maar niet meer dan maximaal 1/3 van de totale oppervlakte. Het oppervlak kan
worden beschermd met vernis of zoals beschreven bij c).
g. Scharnieren en bedieningsstangen zijn vrijgesteld van de GFK/CFRP-beperking.
h. De starthaak mag niet groter zijn dan 5 mm frontale breedte en 15 mm frontale hoogte. Het
mag verstelbaar zijn, maar niet met radiobesturing. Het lossen mag ook niet met
radiobesturing.
Zulke rovings zijn toch uitgesloten in het RES-reglement, juist om de bouw eenvoudig te houden?
Misschien moet ik hem gewoon twee maal bouwen om het helemaal mooi te krijgen.![]()
@Rob.M even een vraagje.... op de duitse site dacht ik te lezen dat jij je RESopenS vliegt met het zwaartepunt op 80 mm in plaats van de veel genoemde 72 mm ...klopt dat en zo ja, wat zijn je ervaringen met 80 mm ????