Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Vandaag wat schilderwerk gedaan, de dekken geschilderd, en wat detailwerk gedaan. Alles moet nog een keer denk ik want het dekt nog niet overal. Binnenkort de romp netjes afwerken en dan alles in de blanke lak. Hoop dit voorjaar te kunnen varen.
20220109_161110.jpeg
20220109_161116.jpeg
20220109_161055.jpeg

schilderwerk lijkt je best goed af te gaan, net als de bouw zelf, alles netjes vervaardigd en samengevoegd tot een prachtig schip.
succes met de laatste werkjes en dat het maar snel goed vaarweer wordt.

Afgelopen weken de gehele romp opnieuw gedaan, na het spuiten van de zwarte waterlijn bleek de verf te reageren. Dus alles er weer af, ook het grijs dus weer gedaan.

Inmiddels is dat zo goed als klaar, enkel het dek moet nog een keer een graadje donkerder, net als de dekken van de opbouw.

Als dat gedaan is nog de belettering en een blanke laklaag.

De planning is dit voorjaar met mooi weer een eerste proefvaart.

20220130_155646.jpeg
20220130_155654.jpeg
20220129_203100.jpeg

Wordt een hele nette boot vooral de details komplimente.
Ik ben ook lid geworden van de Facebook pagina van de Tromp en de Ruiter kreeg toestemming ook al was in nooit opvarende. Zie de foto. Staan best mooie detail foto's op.
Misschien ook voor jou interessant.
Ga vooral zo door het is was hele mooie boot in het echt en als model vaart prachtig.
Gr Hans
Screenshot_20220130-233844_Facebook.jpg

Tnx, voor het compliment.

Wat de facebookpagina ik ben niet erg actief op Facebook maar zal er eens naar kijken

Ik ben ook niet zo actief op Facebook.
Heb 2 vrienden en 4 favoriete of zo waaronder deze van de Tromp en de Ruiter ook alleen voor de foto's.

Beste bouwers,

Vraagje en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet doen. Ik vlieg met een frsky zender met open tx, daar kan ik vrijwel alles programmeren wat ik wil, echter mijn duikboot zit op 40mhz en dus heb voor de boten een futaba 10cp met 2,4ghz en 40mhz module. Daar heb ik moeite met de meest eenvoudige oplossingen.

Wat ik wil is de beide motoren aangestuurd door 2aparte regelaars op 2 aparte kanalen maar op 1 stick (throttle) als ik roer geef zou ik graag de motoren mee laten werken. Dus roer rechts is linker motor meer en rechter minder gas roer helemaal rechts is links max vooruit en rechts max achteruit (naargelang throttle uitslag)

Dat zou moeten met een mixer echter ik kan geen weg met dat futaba menu..

Is er iemand die weet hoe ik dat op kan lossen?

Hoi k-k

Dat klopt heb ik ooit gezien, ik heb alleen geen idee hoe dit in m'n futaba te proppen. Heb gister uit frustratie echter een frsky qx7 op mp gekocht, daar past mijn 40mhz module die ik ooit eens gemaakt heb voor mijn vliegzender ook in. Deze kan ik ws beter programmeren dan de futaba want is ook open.tx. Ooit was het plan voor alles 1 zender, echter dat werkt gewoon niet fijn.

Ik ga mijn futaba 10cp dus verkopen. Mocht een duikbootliefhebber er belang bij hebben, een unieke zender met de 2,4ghz en 40mhz dus voor oppervlakte boten 2,4ghz 10 kanalen, en voor de duikboten 40mhz 7 kanalen. Hij staat in de verkoophoek.

Laatst bewerkt:
Destijds had ik ook problemen mijn zender te programeren en heb een losse V-mixer plus Y-kabel gekocht. Daarmee werkt het ook. Maar in mijn sleepboot werkte dat niet naar mijn zin. Verloor tijdens het slepen in het draaien teveel aan trekkracht. Gr. Klaas.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003756976663.html
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, voordeel van de zender oplossing is dat ik ook de rest beter kan regelen, maar bedankt voor de tip.

Avondje huisvlijt, besloten de railing neergeklapt te monteren, is varend met een heli, die ik overigens nog moet zien te regelen of te maken iets realistischer.

Heb ze wel redelijk stevig gemaakt zodat ze niet om de haverklap afbreken. Het gaas moet er nog in, dat moet ik nog regelen.
20220411_213653.jpeg
20220411_213656.jpeg
20220411_223440.jpeg

Als ik jou was, zou ik ze verticaal monteren. Dit ivm eventuele aanvaringen. Ze zijn zo fragiel. Ze raken snel beschadigd daardoor. Ik spreek uit ervaring met mijn M-fregat.

Groet,
Willie

Laatst bewerkt:
Als ik jou was, zou ik ze verticaal monteren. Dit ivm eventuele aanvaringen. Ze zijn zo fragiel. Ze raken snel beschadigd daardoor. Ik spreek uit ervaring met mijn M-fregat.

Groet,
Willie
Dat was ook het originele plan, alleen ik wil ook de heli op het helidek plaatsen dan is normaal gesproken de railing neergeklapt, ik heb ze ook zo gemaakt. Ze zijn redelijk stevig dus hoop gewoon dat het heel blijft.

Wordt netjes zo wel kwetsbaar.
Laat je de wieken ook draaien?
Ik zit al te piekeren hoe zo'n klein vertraagd motortje in de helikopter te krijgen. Onderdeks is weinig ruimte. En vindt maar zo'n motortje.

Weet je al wat jou boot weegt ?
Gewicht is een puntje met zo'n fregat.
Vaar klaar is de mijne nu 5.4 kg. Ik wil hem achter nog iets minder diep. Heb de ontvanger 50gram al naar voren gebracht denk dat ik nog wat aan gaat passen om de vaar accu nog verder naar voor te krijgen.

Wordt netjes zo wel kwetsbaar.
Laat je de wieken ook draaien?
Ik zit al te piekeren hoe zo'n klein vertraagd motortje in de helikopter te krijgen. Onderdeks is weinig ruimte. En vindt maar zo'n motortje.
Ik vind dat wel leuk, je kan het motortje gewoon onder het dek plaatsen, de heli zit in het echt ook vast aan het dek met een harpoen, daarbij als je het asje niet te dik maakt zie je dat niet of nauwelijks.

Ik moet eerst een heli maken, de lynx is er niet in 1:100 helaas dus dat word zelf maken..

Wat gewicht betreft, dat zal tegen de 5kg aankomen. De voorgaande versie was ook rond de 5kg. Maar moet het geheel in de huidige vorm nog gaan wegen.

Back