Restauratie KA 6E 4,Xm

Zeg Franck, je schrijft wel restauratie, maar zo heel veel valt er niet aan te restaureren... Ik wens je veel plezier met jouw nieuwe toestel...
 
Wijnavondje ==> brak

Tsja, dat is inderdaad zo, er valt niet veel meer te doen dan omsolderen van stekkers en ontvanger en accu plaatsen.....tenminste

Wat wel opvalt is dat er veel speling zit op de rolroeren. De scharnieren zitten wel erg ruim in hun jasje, kijk maar:


Er zit verder geen speling in de servo's of roerhoorn etc. Het is echt de wel erg ruime passing van de scharnier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is mijn idee ook....4mm(up/down) en 3mm (naar voor/achter)...dorie.... dat wordt slopen :-/

Naja..... ben toch bijna klaar met de roodkapje zwever van mees :-)
 
Laatst bewerkt:
Zo

Vandaag tijd genomen om de KA6 eens te bekijken.

Ik blijf het een imposant apparaat vinden.
IMG_1972.jpg


IMG_1973.jpg


Het inwendige ziet er ok uit. Recht toe recht aan. De servo voor hoogteroer zit in de staart.
Wel allemaal MPX stekker , mgoed das een middagje solderen.

IMG_1974.jpg


Voor in de neus de sleepkoppeling. Moet nog eens bekijken hoe die werkt.

IMG_1975.jpg


Ailerons daar zit veel speling op, en deze zit op de scharnieren. Per aileron zijn er 2 scharnieren. Beetje onduidelijk op de foto maar dat wordt dus het aileron voorzichtig open maken wil je erbij kunnen komen. Misschien heeft iemand een tip.

IMG_1976.jpg


Beetje onscherpe foto, maar het "staartwiel" is stuk, dus daar moet wat epoxywerk aan gebeuren.

IMG_1977.jpg


Remklepservo en remklep. Werkt verder prima, ziet er verder goed uit.

IMG_1978.jpg


IMG_1982.jpg


Wiel en starthaak.

IMG_1980.jpg


Hoogteroer, buisjes zitten los, dus het richtingroer zal eraf moeten, anders kom je er niet bij.

IMG_1981.jpg


Vleugelbevestiging. Een beetje eng vind ik de koppeling wel. Tis een soort kliksysteem, wat maar niet in elkaar wil klikken...nog maar eens over nadenken. De electriek is mbv stekkers, die zijn verder ook.

IMG_1984.jpg


En tja de piloot. Willem, die aanschouwt dit alles met een glimlach. Hij weet nog niet dat hij een binnendienstfunktie krijgt :D

IMG_1983.jpg


De kleurstelling van de kist is eigenlijk best ok, dus we laten dit gewoon zo.
Alles bij elkaar toch wel wat werk voordat deze kist weer ok is, maar dat is geen probleem. Voordat de Wilga van Huey hier komt te staan moet toch eerst alle verf eraf :D (gehaald worden door Huey en SL)
 
Laatst bewerkt:
Het kliksysteem van MPX wekt opzich goed alleen de bevestiging blijkt vaak een probleem te zijn. Na enige tijd komt één van de twee delen los te zitten en dan werkt het niet meer.
Een starthaak zal voor een sterke lier bedoeld zijn. Met een elastiek zou ik dit niet 123 durven.
Met die piloot zou ik eerst maar een functioneringsgesprek houden :D
Zijn naam is niets mis mee, maar met zo'n glimlach vrees ik het ergste :)
Ik denk nl dat hij geen stuurknuppel in z'n hand heeft
 
HAHAHAHA nou sorry hoor maar nu zie ik het ook. Dankzij WillemP is het opeens een vies mannetje geworden, die piloot................die blik in zijn ogen ook...........getsiederrie !

:confused::confused::confused::confused:
 
Laatst bewerkt:
Nou idd bedankt Willem ! :rolling: Nu is het een vies mannetje en dat krijg ik niet meer uit m'n hoofd gezet. :rolling: Dit wordt in het magazijn een nieuwe functie creeeren.

Overigens , of hij houd "het" al heel lang te strak vast of het is een prothese, want het is namelijk helemaal zwart.
 
Laatst bewerkt:
Te lang vast............... want hij zit nog steeds zo :)
Ik denk Frank, met zulke jonge onschuldige kinderen......... hier moet ik "ingrijpen"
 
Hmm ja dat kan , we hebben er toch genoeg hier (4)...maar ik denk toch dat ik ruzie krijg met de rest van de famille :D
 
Laatst bewerkt:
Vleugelbevestiging. Een beetje eng vind ik de koppeling wel. Tis een soort kliksysteem, wat maar niet in elkaar wil klikken...nog maar eens over nadenken. De electriek is mbv stekkers, die zijn verder ook.

Daar zal ik ook mee, want ook mijn Discus heeft dit systeem. (wat wil je, ze komen uit dezelfde schuur ;-) ) Ik overweeg dit systeem weg te halen en deze met nylons schroeven te bevestigen. Wat meer werk om vast te maken, maar dan zit het ook vast, met de veiligheid voor het breken van de nylon schroeven.

Bij werkte dit ook niet zo heel goed, 1 vleugel klikte er zo in, terwijl de andere gewoon niet paste.
 
Ik heb vanmiddag ook even de moeite genomen om eens verder naar de KA 6 te kijken. Ik heb de bouwer van de kist geproken en begrepen dat de kist alweer wat jaartjes niet gevlogen heeft.

Naast de klusjes die open staan :
*staart moet uit elkaar --> buisjes liggen los
*ailerons open maken, speling op de roeren verhelpen
*"staartwiel" repareren (glasvezel is gebroken) ; Bij nadere inspectie blijkt (net als bij de wilga) dat 1 barst in de staart aan de binnenkant naar voren doorloopt. Kennelijk heeft de kist een tikje gehad ooit. Niet erg, maar vraagt wel aandacht / plakwerk.

Heb ik naast het lijstje boven een extra klus...Vanmiddag blijkt dat 1 aileron servo toch niet meer werkt zoals het moet, en 1 klepservo en de hoogteroerservo gaan na een half uurtje onder spanning jengelen. De servo voor de sleepkoppeling gaf rook....misschien deed ik iets fout? Waarschijnlijk zijn de oa. potmeters van de servo's niet meer fris, heb geen idee.

Op zich is dit niet zo gek, de servo's zijn niet meer van gister en staan al een tijdje stil. Ik heb wel zoiets (en op advies van Arjan ooit) als het niet goed voelt dan moet je 't aanpassen...dus better safe than sure; ik heb toch maar besloten om alle servo's te vervangen. Wel een berg servo's is dat. 2 aileron, 2 kleppen,hoogte en richting en een sleepkoppeling = 7 servo's. Oops...

Wie heeft een tip over passende servo's ? (het forum staat er over vol, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer)
 
Laatst bewerkt:
Leuk dit draadje te lezen!
Je was me net voor met deze kist :twisted: maar gelukkig heb ik de ASK18 en de groene Musger kunnen overnemen, ook geen kleine jongens.:rolleyes:
Ook de 18 heeft wat aandacht nodig, maar gezien de lage vleugelbelasting heb ik daar wel zin in!
De "groene" moet nog een sleephaakje krijgen en dan achter de Pip omhoog.
Ben benieuwd naar z'n vliegeigenschappen, aan de bouwer zal het niet gelegen hebben.

Succes met je restauratie van de 6 !

JW.
 
hey franck, nu je gezien hebt in herentals hoe het moet........ kan je deze kist best snel klaar maken! ;)
voor je het weet is er weer een biggs treffen en kan je meeslepen!
 
Amai...gast.... ik ben nog aan het bijkomen. Net thuis, mees ligt in bad soep te trekken !

Mgoed, herentals was een wijze ervaring wat betreft zweven en slepen...en erg gezellig kamperen bij onze zuidervrinden ! Het Vuur van gister was vanmiddag 4 uur nog niet uit :D
 
Back
Top