Restauratie oude “Smit Enterprise”

In een paar voorgaande berichten heb ik foto’s getoond van wand waartegen de sleephaak zit en waarin de doorvoeren zitten voor de kabels naar de lieren.
Jammergenoeg geven deze zwart-wit foto’s niet echt duidelijke details, maar er is wel te zien dat bij mij veel niet klopt.
Bijv. zijn de kabel doorlaten op de wand anders van afmetingen, en ontbreken er twee onderdelen waarvan ik niet weet waar die voor dienen. Dat zijn het schuine vlak aan BB kant van de haak, en een “rekje” onderop aan SB kant.
Van dit rekje dacht ik ergens ooit een wazige beeld gezien te hebben waarop er een aantal D-sluitingen in hangen.
In iedere geval was hier wat werk te doen.

Even ter herinnering.
Het echte schip, met aan de linkerkant van de wand het schuine vlak, en rechts onder het “rekje”.
En net voor het rekje lijkt een stukje van het dek hersteld.. Vond ik eigenlijk ook wel een leuk detail…..
IMG_0327.jpeg

Zoals het was, een beetje kaal en een reddingsmiddel dat er niet hoort….
IMG_3562.jpeg

En zoals het nu is aangepast. Klaar om te worden gespoten…
IMG_7132.jpeg
I

Rechtsonder het rekje waarvan ik de functie niet ken… dat ik heb gemaakt op basis van een paar onduidelijke beelden….
Ervoor heb ik ook bij mij het stukje dek “vernieuwd”.
IMG_7135.jpeg

En hier links onder het schuine vlakje waarvan mij ook niet duidelijk is waarom dat is.
Maar ik kan me voorstellen dat daar misschien kabels en leidingen onder lopen.
IMG_7136.jpeg

De rode koordjes liggen er in om de loop van de kabels naar de lier te beoordelen
Ik heb het plan om een van twee rollen (de voorste) te kunnen laten draaien.
De draad daarvoor loopt door het bovenste gat in de wand en nu blijkt dat deze draad schuurt over de geleidersteun van de achterste lier. Dat kan nooit zo zijn geweest.
Ik moet alles nog eens goed uitzoeken, maar vooralsnog lijkt het erop dat de lier in zijn geheel gewoon iets te laag is.
Dus dit krijgt nog wel een vervolg….

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Het grijze rekje..........rechts onderin is een smit bracker.

https://www.google.com/search?clien...ket&oq=smit+bracker&aqs=mobile-gws-lite.0.0l1

Mvg ronald

Ronald , denk je voor deze aanvulling.
Wist niet van het bestaan…en mijn ontwerp is ook wel erg simpel zo, en dat moet ik verbeteren.
Maar ik heb nog niet helemaal helder hoe dit hier werd gebruikt.
En ook de plaatsing begrijp ik niet omdat er dan volgens mij van alles en nog wat op het dek in de weg staat als er een lijn naar achter ligt.

Gr. Jan

Het wordt bv op schepen gebruikt op het voorschip.Je kan er dan bv een sleepdraad op zetten van een sleepboot.Deze komt op de horizontal pen te staan.
Wil je de sleep
draad weer los maken....dan sla je met een grote voor hamer de pen uit de smit bracket.

Mvg ronald

Laatst bewerkt:
Het wordt bv op schepen gebruikt op het voorschip.Je kan er dan bv een sleepdraad op zetten van een sleepboot.Deze komt op de horizontal pen te staan.
Wil je de sleep
draad weer los maken....dan sla je met een grote voor hamer de pen uit de smit bracket.

Die toepassing ken ik, ergens rond 95~97 werden alle schepen van mijn toenmalige baas er mee uitgerust.

Als zo'n ankerdraad / -ketting gaat, dan gaat hij ook...
Als het een ketting is, dan niet... Ik heb een keer 11 lentes ketting met een anker van een paar ton er aan, helemaal tot aan het bitter end naarbuiten gelopen, moeten kappen omdat de winch dat niet meer terugkrijgt (ankerwinch volgens het uitrustingsgetal krijgt maximaal ongeveer 6 lengtes recht op en neer naar binnen, hangt er meer uit dan is het uithangende deel zwaarder dan de trekkracht van de ankerwinch), en dat verliep teleurstellend kalm.

Een draad zou kunnen zwiepen, dat weet ik niet.

11 lengtes x 27m = 297 meter ketting recht op en neer.

Waar waren jullie dan dat er zoveel ketting vrij kan hangen?
In een fjord of iets dergelijks?

Maar ik kan me voorstellen dat een winch daar moeite mee gaat krijgen.

1 lengtes x 27m = 297 meter ketting recht op en neer
Geheel correct... Het zou ook nog wel eens 12 geweest kunnen zijn. Meestal hadden we één anker met 11 en de ander met twaalf, of een van 12 en een van 13 lengtes.

Waar waren jullie dan dat er zoveel ketting vrij kan hangen?
Oceaantraject, dag of twee voor aankomst Houston. We hebben later aan de hand van de hoek van de "afdruk" op de huid (verfschade) uitgepuzzeld dat het anker ver onder, maar ongeveer 50 meter achter de schroef gehangen moet hebben.

Anker was 's nachts uitgelopen. Niemand had wat gemerkt maar tussen 2 en drie uur 's nachts liep, aan de posities te oordelen de snelheid een knoop of 5 terug, en werd er een fors lagere pitch stand in het journaal vermeld, maar we kwamen er pas rond een uur of vier 's middags achter dat dat dus door de uitgelopen ankerketting kwam. Beneden merkten we afgezien van die pitch verder niks, want de loadcontrol neemt gewoon pitch terug om de hoofdmotor belasting constant te houden. Kaptein liep steeds maar naar beneden te zeiken en te kankeren dat wij er een potje van maakten en dat die boot niet liep, en ik heb hem vier keer verteld dat hij maar eens aan dek moest gaan kijken omdat beneden alles normaal draaide.
De vierde keer werd ie boos, want wat zou er dan aan de hand moeten zijn? Stuurlui en kapiteins MAKEN geen fouten, per slot van rekening... "Tsja, kapitein, wie weet ligt er een dooie walvis op de bulb... Dat IS vaker gebeurd...".

De wind die er toen uit de intercom kwam kon je een hoofdmotor op starten zo ongeveer, waar ik het lef vandaan haalde dat soort flauwe geintjes te maken. Kreeg op mijn lazer dat ik niet zo'n grote bek moest hebben (best wel een beetje serieus, iets met officiële waarschuwingen en gebrek aan respect en zo), maar een kwartier later werd wel zonder verdere uitleg die telegraaf op stop getrokken, en werd de gas en zuurstof aan dek besteld...

Maar ik kan me voorstellen dat een winch daar moeite mee gaat krijgen.
Geen moeite... gewoon NIET... 6 lengtes is het meeste wat ik ooit een winch recht op en neer heb zien trekken. Zoek de eisen voor anker gewicht, ketting sterkte en winch capaciteit maar op. Trekkracht is gelijk aan anker plus ongeveer 5, mischien 6 lengtes.
Wij gingen regelmatig in de Perzische Golf ten anker, en daar heb je ongeveer 5 lengtes aan waterdiepte. Anker op gaan was daar vaak heel erg problematisch, je was zomaar 20 minuten tot een half uur bezig om het anker uit de bodem te krijgen, als het een beetje ingegraven was...

Laatst bewerkt:
Wat voor kapitein is dat zeg?
HWTK en kapitein behoren samen het gezag te vormen van een schip.
Ik heb de HWTK en kapitein altijd als een tweeëenheid beschouwd.
Ze kunnen niet zonder elkaar.
Tuurlijk.
De kapitein is de "baas", maar de écht belangrijke beslissingen neemt hij samen met de meester.

Dit soort kapiteins zijn de titel niet waard in mijn ogen.

Nah... zo zat dat niet... Ik was toen nog geen HWTK, en ik kon juist héél goed met die ouwe. De HWTK op die reis, dat was echt een enorme eikel, en dat liep niet zo goed tussen die twee. Lag niet aan die ouwe, want dat was op zich een prima kerel, beetje autoritair maar niet op een onprettige manier...
Die ouwe dacht, dat ik (in opdracht van de meester) hem voor het lapje probeerde te houden. En na een dag lang 5 knopen te laten liggen raakte die ouwe natuurlijk ook wat gefrustreerd, maar ja... Ik kon weinig anders doen dan de hele dag hetzelfde antwoord geven: "bededen draait alles goed, ALS er wat aan de hand is, is er iets anders wat het schip afremt". En dus niet zo verwonderlijk dat mijn (toegegeven, op een wat jolige toon gebrachte) suggestie over een walvis op de bulb even in het verkeerde keelgat schoot.

Bij het avondeten was hij de eerste om toe te geven dat ie gewoon niet nagedacht had over mijn opmerking "iets remt het schip af", en dat ie gewoon eerder opdracht had moeten geven om een goede dekronde te maken.

Als je het over zakkenwassers van kapiteins hebt, dan heb ik over de afgelopen 3 jaar andere ervaringen... Ik ben niet voor niets gestopt met varen.

Ah, oké. Een relevante aanvulling.
Thanks.

Juist naarmate ik langer voer had ik steeds minder moeite met vervelende kapiteins.
Wist zo langzamerhand wel hoe ik met ze om moest gaan.
Vooral kalm blijven werkte goed.(Niet nederig worden. Dat werkt averechts.)
Uitgekafferd worden en dan kalm blijven...
Dat trekken ze niet.:cool:

Even weer terug naar het bouwverslag……en dan met name over de clash van de draden van de voorste liertrommel met de geleiders van de achterste liertrommel. Misschien kijk ik te krap, maar het houdt me bezig….

Omdat de openingen in de wand goed zijn, blijven er volgens mij nog maar twee redenen over voor deze clash.
1- de afmetingen van de lier
2. de positie van de lier in het schip.

Gelukkig had ik vroeger al de gewoonte om zoveel mogelijk onderdelen zo te bouwen dat ze ooit eenvoudig gedemonteerd konden worden. Het frame zit alleen met inbusbouten vast op het dek…
Ik heb dan ook eerst van de bewuste lier nog even de maatvoering met de NVM tekeningen vergeleken. En alles klopt… (hoe representatief de NVM tekening is weet ik niet, maar andere info heb ik ook niet….)

En dan gaat het dus over de positie van de lier.
De lier staat bij mij op het (optisch) doorlopende achterdek.
Dit heb ik uitneembaar om toegang te hebben tot de buik van het schip waarin o.a. een auto accu voor de stroomvoorziening moet gaan zorgen.

Hieronder mijn lier.
Het frame daarvan staat op het uitneembare stuk dek.
IMG_3546.jpeg

En door de lier wat hoger te zetten loopt de draad wel vrij uit de wanddoorgang naar de voorste (= de hoge) trommel.

Alleen……. door de lier hoger te zetten loopt de draad van hoge trommel alleen goed als die tussen de horizontale geleidestangen van de lage trommel doorgaat. Daarmee wordt de laterale beweging van die geleider beperkt en dat zou dan toch betekenen dat de twee lieren niet samen/tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. (Misschien hoeft dat ook niet, en hebben ze verschillende functies, want het soort draad dat op de twee trommels zit lijkt nogal verschillend. Maar daarover heb ik geen kennis en ook geen verdere informatie kunnen vinden].

Op deze foto van het schip is dit ook wel te zien.
De draad loopt vanaf de voorste trommel tussen de laterale geleidestangen door, (maar dan weer niet door de geleiders zelf…).
Maar hieruit zou ik concluderen dat de draad van de voorste (hoge) trommel inderdaad tussen de horizontale geleidestangen van de lage lier heen is gegaan…..
IMG_7148.jpeg

Ik heb deze situatie nagebootst, en op het model zit het dan zo…
IMG_7149.jpeg

Voor mij is dit ook prima, omdat ik alleen de hoge trommel wil kunnen laten
draaien…

De loop van de draad , ingeschoren door de geleiders, is dan zo.
Eerst bij een “lege” hoge trommel. Ook blijft de draad vrij van een “volle lage” trommel
IMG_7144.jpeg

En zo wordt het bij een “volle” hoge trommel.
IMG_7143.jpeg

Wat dan ook tegelijkertijd weer aantoont dat de horizontale rol boven de wandopening nu te hoog zit…..en ook dat lijkt eigenlijk wel te kloppen met de oude zwart-wit foto van het schip..

Conclusie…. De lier moet hoger, en de geleide rol boven de wandopening moet lager….

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Jan, Heb zitten kijken naar het schuine plaatje links naast de sleephaak. Het lijkt wel of er boven in de zwarte wand ee deur zit. Als dat zo is zou het schuine plaatje kunnen dienen als geleider om zware onderdelen zoals kettingen en sluitingen naar binnen te trekken. Maar ook voor mij is het diswerk. Gr. Klaas.

Jan, Heb zitten kijken naar het schuine plaatje links naast de sleephaak. Het lijkt wel of er boven in de zwarte wand ee deur zit. Als dat zo is zou het schuine plaatje kunnen dienen als geleider om zware onderdelen zoals kettingen en sluitingen naar binnen te trekken. Maar ook voor mij is het diswerk. Gr. Klaas.
Klaas, het zou kunnen, maar ik denk dat wat je op de foto ziet de aanslag is voor de sleephaak.
Die zit nl. aan beide kanten. Die aan SB is beter te zien.
Ik heb bij mij die aanslagen wel zitten, maar die staan nu eigenlijk nog te ver naar het midden.

Laatst bewerkt:
De basis voor de lier is aangepast.
Op het bestaande dek/onderplaat de verhoging gezet. Ik heb ervoor gekozen om het “profiel” van lier te behouden. En alhoewel er straks eigenlijk niet of nauwelijks iet van te zien zal zijn vind ik dit wel zo netjes. De extra hoogte heb ik gebruikt om een klem-constructie te maken waardoor de lier uitneembaar blijft. Dat lijkt me voorlopig handiger voor het mechaniseren omdat onder dit (dek) platform de aandrijfmotor moet gaan komen. Zonder de lier erop is het makkelijker werken aan de onderkant.

IMG_7155.jpeg

Verder heb ik de aanslagen voor de sleephaak nieuw gemaakt en iets verder uit elkaar gezet, en ook de Smit bracket is verder uitgewerkt. En omdat het kan… ……Deze kan open en gesloten worden…
IMG_7153.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
De lier zoals het op het nieuwe toegevoegde onderframe staat. Het onderframe staat nog in de primer en moet weer in het grijs gezet worden, en dan nog wat verweren….
IMG_7156.jpeg

De komplete onderframe zoals het in het schip zit. Het is onwrikbaar ingeklemd en is geborgd met een paspen.
IMG_7159.jpeg

Vervolgens kan de lier er van bovenaf eenvoudig ingezet en gefixeerd worden.
IMG_7160.jpeg

Toen de lier erin stond, en nu de bovenrol inmiddels verlaagd is, heb ik de beoogde loop van de draad naar de hoge trommel kunnen controleren. In de meest kritische situatie…., naar boven keurig begrensd door de rol en voldoende vrijloop bij de geleidestang.
IMG_7161.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
De wand achter de trekhaak afgewerkt. D.w.z. in de zwarte verf gezet. Verweren komt later nog.
De Smit bracker en het “schuine” vlakje staan nu op hun plekje, en verder nog wat kleine aanpassingen nav. de oude foto’s. Zo is de werkbank iets verlaagd en is er ook ruimte is voor de reddingsboei.
En er hangt een kastje boven de werkbank.
IMG_7169.jpeg

IMG_7166.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Back