Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hier bij mij gaat het ook niet volgens plan met de 2540.

    Ik heb de boot afgelopen zaterdag overgespoten in de (wat ik dacht) laatste laag transparante lak. Deze (Flexa) was echter niet zo transparant als te verwachten was. Er zat een hele, hele, hele lichte zweem geel doorheen, wat bij verschillende laagdiktes die je bij het spuiten toch krijgt van de vage onduidelijke gelige vlekken opleverde. Ziet er niet uit!! :evil: :evil: Nog maar eens overspuiten dus $$%^@*&)~~

    Groeten, Lex.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    lex das minder erg dan helemaal naar keulen moeten rijden om een regelaar te vervangen

    marc gaat ook mee die moet materiaal hebben voor zijn nieuwe modellen

    een dagje uit zonder de vrouwen is ook nie mis
    groeten raf
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Dat is één van de redenen dat ik alweer uitkijk naar Dortmund ........ :wink:

    En volgde keer ruilen we, ik heb een hekel aan spuiten, :oops: maar naar Keulen rijden vind ik weer niet zo erg. :roll: Pak ik wel de motor hoor!

    Groeten, Lex.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    een paar pagina's geleden hebben we het over servotesters gehad als aansturing voor de voorste duikroeren.

    Ik had er 4 bij Conrad besteld, nr 234915, (ook voor andere zaken) waarvan de eerste twee alvast niet werkten!! :evil: Diverse onderdelen controleren en wisselen hielp niet. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er twee stukjes koperbaan op de printplaatjes missen!! Deze staan wel aangegeven op het "Bestückungsplan" in de handleiding, maar zitten dus niet op de print zelf.
    Hieronder het plan, geel omcirkeld de bewuste banen:
    [​IMG]

    Het plan is gespiegeld, zodat dit hetzelfde eruitziet als de printplaat hieronder. (was in bovenaanzicht, de print in onderaanzicht) De missende banen hier ook geel omcirkeld:
    [​IMG]

    Na deze missende banen te hebben doorverbonden werkt het geheel wel.
    Deze productie/ontwerp-fout zit dus in alle 4 de bouwpakketten. Als je die dingen dus nog moet bestellen / bouwen, wees gewaarschuwd! Foutje, bedankt meneer Conrad :roll:

    Groeten, Lex.
     
  5. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Lex

    Mij is e.a. niet duidelijk,die 4 testers zijn die om de servo's te testen,als dat zo is dan heb je toch aan een voldoende of ben ik zo kippig en snap er niets van.
    Graag wat duidelijk hierover om dat dit nieuw voor mij is.

    Gr,Joop
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    ik misbruik die servo testers in de u2540

    je ziet die enen potmeter op het printje dat zijn er bij mij twee geworden met een kleine wissel relais er tussen

    wat ik nu doe is het volgende
    dat printje zit mee in de kleine wtc en dient om de duikroeren uit te klappen (plooien)
    als ik nu de relais met massa stuur schakelt de relais en plooien de duikroeren naar buiten tot de door de potmeter ingestelde stand en schakelen dan een micro schakelaar en geven de duikroerservo stroom zodat ze op en neer kunnen bewegen
    wil ik nu terug de duikroeren in klappen dan zet ik de duikroeren in midden stand en onderbreek de massa op de relais en alles plooit naar binnen tot de instelling van de tweede potmeter

    de funktie is goed koop
    altijd de zelfde instelling door dat de potmeters gelakt zijn geworden met nagellak tegen verdraaien
    ik heb geen impuls nodig buiten die om de duikroeren op en neer te sturen
    en ik schakel met massa zodat ik geen sluiting kan bekomen met andere draden die buiten de boot lopen
    alles buiten de boot is massa gestuurd zelfs de lampjes

    dan heb ik nog een schroef /motor test aquarium waar ik ook zo een printje in gebruik heb.
    en altijd als ik aan een boot aan het werken ben licht er wel zo eentje in de buurt om iets af te regelen

    ik heb er nog eentje in een experimentele opstelling zitten die wat veranderd is maar ik ben nog niet tevreden over de werking er van
    deze dient om de boot als hij stil licht op juiste periscoop diepte te houden middels een servo die een kleine piston bedient
    als ik ga varen heeft het geen zin want dan doen de duikroeren hun werk veel beter dan deze kleine piston en elektro materiaal

    als je op een tentoonstelling staat en je wil droog je boot demonstreren dan doet zo een paar printjes met wat kabel en een 5 volt voedinkje wonderen
    je zit niet met frequenties te klooien en je stoort niemand
    de stekkertjes die naar je ontvanger gaan die sluit je aan op je printjes en je kan alles doen wat je met je zender kan
    (zonder die mix en programma toestanden dan)
    daarom heb ik het niet zo op die geprogrameerde dingen
    ik doe alles liever zelf in de boot mixen met mechanische mixers dan op de zender

    groeten raf

    ps ik ga ook nog om die smd schakel printjes
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Joop,

    Bij mij gebruik ik één servotestprintje om de voorste duikroeren voor het inklappen neutraal te sturen. Dit als beveiliging zodat ze bij het inklappen niet zelf, en ook verder niets kunnen beschadigen. Eenmaal ingeklapt kunnen ze dan ook niet onbedoeld worden bewogen, dan beschadigd het mechaniek namelijk.

    Als de roeren zijn uitgeklapt krijgt het stuurservo gewoon signaal van de ontvanger en kan er op en neer gestuurd worden. Zodra de roeren gaan inklappen schakelt een microswitch het stuursignaal over naar de servotester die de roeren meteen op neutraal=veilig zet.

    Het signaal van het klapservo komt bij mij gewoon uit de ontvanger. Later wil ik dit net als Raf ook met een testerprint aansturen. (Überhaupt heb ik het hele idee van die testers van Raf.) Het schakelrelais daarop laat ik dan door een sensor in de duiktank aansturen, waardoor de roeren automatisch in- en uit- klappen.

    Een derde print wordt voor de aansturing van het "ventielservo" voor de duiktank gebruikt, ook met zo'n omschakelrelais in twee standen (ventiel open - dicht). En de vierde heb ik op reserve, altijd handig! :wink:

    Groeten, Lex.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    vandaag de belgische presentatie gedaan van de C en de andere classen

    ik was de u2540 vergeten aan te melden voor dit jaar daar ik dacht van de boot niet presentatie klaar te krijgen
    maar ik kon dus nog wel mee doen maar zonder classement
    snik snik ik had zilver of goud kunnen hebben
    stom stom stom :hammer: :hammer:

    hier een van de foto's die ik genomen heb in jette
    [​IMG]

    volgend jaar doet hij zeker mee en de 7C ook als ik de nieten er op geplakt krijg

    groeten raf
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    ziet er goed uit! Bij jouw geen donkergrijze band rond de waterlijn?

    Groeten, Lex.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ne nog niet
    het onderwater schip moet nog in een donkered kleur gespoten maar of ik die donkere band ga doen ???????

    ik gebruik de primer van motip en de donkere matte verf voor de bumpers te kleuren
    die zijn niet helemaal schaal maar ze komen aardig in de buurt

    ik kan nergens een foto vinden waar dat op te zien is dat ze drie kleuren hebben
    en als je de kleuren aan houd die destijds gebruikt zijn dan vind je die ook nergens
    zou robbe die pertoeval er bij gefantaseerd hebben
    hier de andere kant van de boot
    [​IMG]

    het is niet omdat hij van mij is maar t'is toch ne schuunen buut he
    een heel imposant als je hem op een tentoonstelling ziet

    groeten raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Of het drie kleuren zijn weet ik ook niet. Op de doos lijken het er drie, maar volgens mij is dat meer lichtval. Robbe geeft ook maar twee RAL nummers aan in de beschrijving (en of dat de goede zijn ??) Op de foto's van de Willen Bauer zie je twee tinten, en de U 2540 die Robbe in Neurenberg had liggen had een donker grijze band, met een licht boven- en onder- schip. Dat donkere grijs van Robbe vind ik alleen veel te donker. Hij was wel mooi geweathered.

    Neurenberg:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga de donkere band ongeveer dezelfde tint geven als het onderwaterschip (hoe zei U bij een duikboot :wink: ) van de 7c op de achtergrond.

    Groeten, Lex.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ik heb de u2540 toen in dortmund gezien en dan was hij heel donker van kleur met een band in het midden die wat groenig was
    juist mos aan groei zou het kunnen hebben voorstellen
    geweatherd mag ik hem niet spuiten daar ik dan geen presentatie mag doen
    ze moeten werf nieuw gepresenteerd worden
    stom maar het kan niet anders
    het is zo over heel de wereld geregeld dus waarom zou ik het anders doen niet ?????
    de boot op de foto's vind ik wel wat licht of komt dat door de flash waar die mee genomen is????
    de recht hoekige antenne klopt volgens mij ook niet
    ik mis er iets aan
    zoals ze nu is is het geen antenne maar meer een zeef of visnet
    ik denk dat er nog voelers of kleine antennetjes op moeten komen te zitten op de rand of in het midden
    maar ik vind haastniets over dat type antenne
    ook niet in de boek van de 7 c die ik heb
    want die boten waren daar op het laatste ook mee uitgerust

    groeten raf
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    De algemene tint is ook wat licht, de foto is trouwens wel aardig kloppend wat de kleur aangaat, komt niet door de flits. Ik maak hem wel die kleur, vind ik wel staan, en bovendien zie je hem dat goed onderwater.

    Als ik het goed heb ( :?: ) was die in dortmund nog een "leeg" showmodel door een bedrijf gemaakt. Die in Neurenberg was een uit het bouwpakket gebouwde XXI.

    Die zeef-antenne klopt volgens de bouwbeschrijving, maar of dat realistisch is? Op de doos staat wel een foto waar er een soort "punt" in het midden zit. Er zitten trouwens nog veel meer verschillen tussen die foto's op de doos en het te bouwen model als je er op gaat letten. Dat zal ook wel een demo-model geweest zijn.

    Groeten, Lex.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    ik vidn dus veel over die antenne (FUMB met een nummer) maar geen foto
    de enige die ik gevonden heb zie je aan de verkeerde kant en je ziet donkere vlekken in de rooster van de antenne
    de antenne heeft verschillende namen of dat ook verschillende antennes zijn geen idee

    ik ga de kleuren aan houden van de 7c en 7B
    licht grijs van boven en donkergrijs van onder

    groeten raf
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het is bijna 22 mei!
    :music:
    Als ik bovenstaande allemaal lees hebben we op 22 mei absoluut geen tijd meer om te varen.
    Het wordt gewoon een dag waar we heel veel kunnen spioneren bij elkaar.
    :teacher: :teacher:
    Moeten we ook de boeken en de RAL kleuren schalen meenemen om alles te vergelijken??
    :pc:
    Of krijgen we een fijne en leuke dag waar we veel kunnen varen?
    :celebrate:
    Het zijn verdomme schepen die 60 jaar geleden gebouwt zijn
    en elk model was tijdens de bouw al weer anders.
    In elk boek wat je openslaat staat onderhand een ander model in.
    Er is zelfs een boot geweest zonder Flak toren in juni 44.
    Wie weet dat allemaal?
    Als er iemand een boot zou bouwen zonder de Flak toren zou het kommentaar niet van de lucht zijn.
    En er zijn ook verschillende proefboten geweest met allemaal een andere toren.
    Bekijk gewoon de foto's van de 2501 tot de 3501 maar eens.
    Het zijn allemaal type XXI en allemaal anders.
    Er zijn 55 type XXI boten geweest in de periode van 44/45.
    Ik heb zelf foto's die in verschillende kleuren geschildert waren met allemaal vlekken er op, dus gecammoufleerd.
    Wil de enige echte XXI boven water komen?
    :proost:
    Dan kunnen we er een op drinken met z'n allen in Lelystad.

    Hein
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hou het maar al bij mooi weer dan komt het allemaal zelf wel in orde

    spioneren ?????? waarom zouden we

    ik wil gewoon dat mijn model zo volledig mogelijk is gebouwd
    inderdaad geen enkele XXI was het zelfde
    al waren sommige verschillen heel klein
    tarning zal ook wel zijn toegepast waarom niet
    het waren toen gekke tijden en dan zijn er ook gekke dingen gedaan
    en dan wil ik zeggen aan alle kanten
    schepen in beton wie komt daar nu op awel ze zijn toch maar gebouwd geworden

    en waarom zou je op zo een dag geen boeken mee brengen
    je kan er altijd iets uit leren of juist dat genen dat men zoekt daar in vinden
    internet is enorm en er staat heeeeel veel op verschillende sites maar soms heel moeilijk te vinden en dan is een boek toch makkelijk
    laptop met een scanner BV is in dat geval heel handig.

    maar zoals ik reeds meer maals schreef iedereen bouwd naar zijn eigen kunnen en de info die men vind of krijgt.
    en de robbe bouwdoos is verre van perfect maar als je ze gekocht hebt dan moet je het er maar mee doen want voor extreme veranderingen is er geen plaats

    [​IMG]

    is het deze die je bedoelt Hein
    groeten raf
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf
    betonnen schepen zijn er nog steeds.
    Ook wedstrijd zeilboten zijn er van beton.
    Jij komt toch ook naar Lelystad he Raf met Marc.
    :eek:lympic:
    en het heeft niets met
    "maar zoals ik reeds meer maals schreef iedereen bouwd naar zijn eigen kunnen en de info die men vind of krijgt. " te maken hoor.
    :pc:
    En mijn laptop kan ik wel meenemen hoor.
    :pc:
    Hein
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Bijna, bijna!! :banana:

    Gisteren heb ik de XXI in elkaar gezet, en vandaag in de tuinvijver uitgetrimd, ondankt het spuitwerk dat nog niet helemaal 100% is. Ik wil nu wel eens weten hoe het vaart! :yes:

    [​IMG]

    Vanavond nog even de periskopen en snorkel schilderen, en morgen wil ik kijken of ik tussen de buien door een stukje in open water kan gaan varen. Beetje heen en weer schuiven in de vijver is ook niet alles, en bovendien worden de vissen er een beetje zenuwachtig van. :?
    Er zit trouwens flink wat vermogen in die motoren, beetje gas is snel te veel!

    Groeten, Lex.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    is dat de diepte die robbe aangeeft of is het de diepte waar hij echt op moet liggen
    ik heb vandaag de verf gaan halen om de donkere band te spuiten
    ik zal morgen eens zien of het lukt in open lucht te spuiten
    maar ik denk dat het te koud zal zijn


    groeten raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    hij ligt nu 5mm hoger dan de "constructionswasserlinie" van Robbe. En dat is rond de 2cm dieper dan de waterlijn waar hij op zou moeten liggen. Eens kijken hoe dat gaat.

    Maar volgens mij komt het toch redelijk dicht bij de werkelijkheid, kijk maar eens naar de waterspiegel bij die hele serie langwerpige spoelgaten onder de toren. Vergelijk mijn foto met het plaatje dat jij gepost hebt van die geschutsloze XXI.

    Groeten, Lex.
     

Deel Deze Pagina