Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    er is inderdaad een verschil tussen de slange pompen en de tandwiel pompen

    de eerste sluiten namelijk reeds perfect af maar de slijtage is groter
    er kan na enige tijd een breuk in de slang komen met alle gevolgen vandien


    de tandwiel pompen lekken tussen de tandwielen door
    wat weer resulteerd in de investering van een extra ventiel in een van de leidingen om toch de tank( zak ) voor leeglopen te behoeden
    een tandwiel pomp heeft haast geen slijtage wat op een lekkage kan uitlopen

    groeten raf

    ps ik ben tevreden met 1 minuut om haast 2 liter in een tank te pompen


    ps als je op kavan en modelbouw zoekt in yahoo dan vind ge honderde links naar dat merk
    ze hebben zelfs heli's gebouwd en dat meer
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Raf, dank voor het schema. Dat moet te doen zijn, ik ga maar eens bij de electronica-boer langs ....

    Ik ben op die slangenpompensite (wat een woord ...) van Hein geweest. Mooie dingen maar als je een beetje dezelfde capaciteit als het pompje van Raf wilt hebben (+- 2 ltr / min) worden ze erg groot, en ik denk evenredig duur! Bij Conrad hebben ze ook een grotere variant tandwielpomp dan welke ik eerst heb bestelt. Deze pompt 1,8 ltr/min, is misschien ook iets.

    1 Minuut vind ik wat aan de lange kant, maar net acceptabel. Alternatief is een zuigertank, maar dan had ik de U van begin af aan anders moeten bouwen, en dat was nu net niet de bedoeling. Blijft dus bij een pomp met tank en watermelder om hem straks om te bouwen.

    Heb je echt die 2 liter nodig? Als ik de romp zo inschat moet er toch minder dan 2 kg boven water gedrukt worden. Voor op de echte waterlijn dan, (+- 4 cm uit het water) niet de "constructionswasserlinie" die Robbe aanhoud. (+- 2 cm uit het water) Maar dat is een schatting, ik moet nodig dat ding spuiten zodat hij de plomp in kan!!! :oops:

    Groeten en dank, Lex.
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo,
    de tandwielpomp die Raf heeft, heeft zijn voor en nadelen.
    En de slangepomp ook, vorig jaar heb ik een Walrus gezien met een slangepomp en die ging wel erg snel onder.
    Maar ik weet niet wat hij er inhad zitten.
    Een duiktank is ook heeeeeeeeeeeel stabiel en van die beide pompen weet ik het eigenlijk niet.
    Ik weet wel dat je met een slangepomp je boot bij wijze van spreken op de mm onder water kunt parkeren.
    En dat kun je niet met een duiktank is mijn ervaring.
    Daar pendelt je boot meer mee op en neer dan met de slangepomp.
    Ik ga eens in Groningen kijken wat die winkel heeft.
    Want wat ook belangrijk is, het voltage en formaat.
    Er komen anders twee tanks in de Walrus die ik maken ga.
    Als ik in de winkel geweest ben komt de info hier of in Lelystad.

    Hein
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Hein,

    Ik heb in mijn Walrus (een andere dan je hebt gezien) een proportionele zuigertank liggen, en die werkt ook tot op de mm. Met pompen (slang of tandwiel) is het geloof ik een kwestie van de tank helemaal vol pompen, en dan de ballast (lood) zo afstemmen dat'ie zweeft. Dan heb je een vast "volpomp" niveau. Exact pompen tot een bepaald niveau is moeilijk omdat een pomp altijd een beetje 'naloopt', en je door de massatraagheid van de boot niet kunt zien wanneer hij zweeft. Het is echter wel veel goedkoper en technisch minder ingewikkeld te maken, vandaar dat ik dat in de 2540 eens wil proberen.

    Groeten, Lex.

    PS Zoals het er nu naar uitziet komen er in ieder geval 3 Walrussen naar Lelystad (de duikers niet meegeteld...). Word interessant!
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi lex,
    in de Delta die ik had zat een slange pomp in (een kleintje) en de Delta kon ik in een zwembad veel fijner regelen dan met een duiktank.
    In mijn 206 en Skipjack zit een duiktank in.
    En in de C-Classe is ook een tank al ingebouwd.
    Die Delta zweefde veel mooier dat de twee andere boten.
    Daarom informeer ik nu naar die andere systemen.
    perslucht is denk ik geen optie voor mij.

    Hein
     
  6. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    ...inderdaad hein... de delta zweeft ergg mooi ! :wink: :wink:

    met een slangenpomp kan je bijna op de druppel nauwkeurig bepalen hoeveel water je in je ballast zak wil hebben ...

    @ lex, wat voor een proportionele ballasttank besturing heb je gebruikt ?
    ik wil eventueel de zuigertank van m'n skipjack ombouwen...

    Jeroen
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik denk dat er nog een kleine info meer moet gegeven gaan worden

    ik bezit een vaste tank met boven en onder een opening
    de pomp pompt langs onder water binnen en de lucht stroomt er vanboven door een ventiel uit

    de boot komt door die lucht onder druk testaan wat zeer handig is om lekken op te sporen

    ik heb in mijn tank tussen schotten staan om het klotsen (ken geen ander woordt er voor)tegen te gaan
    in die schotten zijn heel kleine gaatjes geboord om het water te vertragen met naar voor en achter lopen
    in elke tankwagen die je op straat ziet rijden zitten ook zulke schotten (die kan men wel omhoog draaien om te lossen)
    lex die 2 liter lucht heb ik mischien niet nodig maar lucht weegt niks en lood wel
    als ik die niet nodig heb dan zaag ik gewoon een nieuw stuk buis die wat kleiner is en zet dat er terug tussen en klaar
    maar ik kan ze ook laten zitten en de rest als veiligheid gebruiken
    wat ik bedoel ik leg de boot in het water en pomp hem vol tot aan de waterlijn
    de rest is om te duiken en als het fout loopt dan heb ik wat meer drijvend vermogen om boven te komen als ik helemaal leeg pomp
    maar wat sturing van de twee soorten pompen betreft die is gelijk
    alleen een slange pomp slijt wat sneller dan een tandwielpomp

    ik heb eigenlijk geen hinder van die uitloop van die pompen
    die stoppen direkt als de spanning weg valt
    komt zeker door de tegendruk van het water
    en door het afsluiten van het ventiel loopt er ook geen water terug naar zee

    ik denk niet dat je verschillende soorten boten kunt vergelijken
    de delta is een heel ander type dan de 206
    als je de test zou moeten doen dan zou je twee dezelfde boten moeten uitproberen
    de 7c kan ik mooi op periscoop diepte houden door lichtjes bij te sturen met de pomp
    maar onder water VAREN is iets anders dan in zweef toestand stil te liggen
    dan zakt de 7c met zijn achter steven naar omlaag
    bij vooruit varen heft hij het achter steven op
    dat komt zeker door de stand van de assen die wat naar beneden staan gericht
    de regelaar van norbert kan daar ook niet bijsturen vooraleer hij wat snelheid heeft gemaakt

    kijken wat de u2540 gaat doen eenmaal hij in het water licht

    groeten raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is voor mij nu ook het belangrijkste! Morgen gaat de eerste laag grondverf erop, dan de lasnaden, en nog eens spuiten. Hij zou dan met 1 à 2 weken moeten varen, ben benieuwd. Nog dank voor de uitgebreide info, alles is nu duidelijk.

    Alleen, ik was er al bang voor :oops: , is er nu hier geen open water meer te vinden! Hopelijk voor de eerste tewaterlating wel weer, anders ga ik een wak slaan !!! :lol: Florian heeft hier het goede voorbeeld in gegeven, dan kan ik niet achterblijven, toch ... :wink:

    @Jeroen,

    Die proportionele besturing bestaat uit een schuifpotmeter die de laatste kwart van de slag van de zuiger pakt. Die is gekoppeld aan een servo dat met microswithes de motor bedient. (met een regelaar lukte niet goed) Het servo krijgt dus de stand van de zuiger teruggekoppeld, kan kan hem dan in de exacte stand sturen die ik hebben wil. Werkt erg prettig, je kunt tot op 5cc nauwkeurig (schat ik) de hoeveelheid ballastwater bepalen.

    Groeten, Lex.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    de echte duikboten deden het veel simpeler (wat je simpel wil noemen)

    die hebben een hoofd duiktank met hoofd trimtanks voor achter en links in de boot

    waarom juist links dat moet je aan de ingineurs vragen die de boot hebben ontworpen maar ik denk dat ze diend voor het schuin liggen van de boot op te vangen(bv als je links een torpedo wegschiet ben je zo een paar 100 kilo lichter aan die kant dus hop zelfde hoeveelheid water in (of uit)die trimtank

    maar waar ik nu naar toe wil is het volgende

    door de hoofd ballasttanks kan je zeer snel duiken
    die hebben ook grote in en uitstroom ventielen om het snel te laten gaan
    maar op periscoop diepte moet het allemaal millimeter werk zijn en daar hadden ze trim tankjes voor die ze met de hand konden bedienen
    de pompen bestonden uit zuiger pompen die ze
    met de hand bediende door aan trim wieltjes te draaien en zo water er in of er uit te drukken
    het zelfde type ongeveer als engel nu bouwt maar dan wel wat steviger denk ik

    dus mijn idee nu
    duiken op een grote duiktank en daarna met kleine zuigertankjes je boot juist op diepte houden

    jos heeft op het duikboot weekeinde mijn sturing gezien geloof ik
    dit was nog maar een prototype maar het werkte al wel reeds
    ik kon een servo door middel van de sensor dieper en ondieper in het water te dompelen van links naar rechts laten gaan
    dit koppelen aan een zuigertje en ik ben zowat klaar denk ik :D :?: :?: :?:

    maar moet ik nu water van buiten halen of uit de duiktank das de vraag waar ik nu nog over aan het denken ben

    groeten raf
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi,
    ik geloof ook dat een vaste duiktank zoals Raf beschrijft ook fijner is.
    Met de duiktanks komt aan een kant het water binnen dus die licht meteen dieper die zijde, in de lengte gezien.
    En met het systeem wat beschreven wordt, een vaste tank voor en achter of in het midden heb je dat probleem niet.
    Dan gaat de boot recht omlaag als hij stil licht.
    Als hij vaart zie je het toch bijna niet dat een zijde het eerste onder gaat als je een duiktank hebt.
    Die Walrus die ik gezien had had 2 tanks met een slange pomp.
    Ik vond dit een mooi systeem en wil ook kijken of dit in mijn nieuwe Walrus kan gemaakt worden.
    Of 2 duiktanks er in.

    Hein
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    de duiktanks zoals engel ze bouwd kan je wel ombouwen dat ze goed werken maar ik denk niet dat iemand dat gaat doen

    de ombouw zou als volgt moeten gebeuren

    er zouden twee motoren en toestanden nodig zijn en twee pistons
    de twee pistons gaan om te duiken elk een kant op en trekken zo water binnen in de duiktank
    daar ze elk een kant uit gaan blijft het gewicht in evenwicht (midden van het drijvende gedeelte)

    wat ik wil zeggen is dat je niet het midden van je boot moet nemen om de tank te plaatsen
    maar het midden van je drukbestendige buis (WTC)
    want dat is het drijvende vermogen van je model
    dit geld ook als je de volledige romp drukvast hebt gemaakt
    de voor en nadelen van de tank zoals ik ze bouw kan ik hier ook maar meteen beschrijven

    een tank zou om goed te zijn steeds volledig vol moeten zijn (zoals een fles cola)
    als je boot nu reeds duikt met een 3/4 gevulde tank dan wil dat water naar voor of achter lopen en kom je aan de andere kant met een luchtbel te zitten
    lucht is lichter dan water dus je zwaarte punt verschuift
    tijdens een duik kan het zijn dat je het heck niet onder kan krijgen (extreem voorbeeld)
    daarom heb ik de uitstroom openingen aan de achter kant van de buis zitten

    het gebruik van een baxterzak heeft al deze nadelen niet
    die is altijd vol als je hem vol pompt
    hij licht vast op de bodem dus kan niet verschuiven
    maar het nadeel is dat je ze topch zeker elk jaar moet vervangen om lekken te voorkomen

    de oplossing is natuurlijk de zak in de tank steken
    als hij dan lekt dan blijft het water nog altijd in de tank

    groeten raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi,
    Dat probleem met de lucht en instabiliteit van de tank is bekend.
    Ik heb zelfgemaakte duiktanks in mijn boot.
    Zondag in Papenburg heb ik een mooie tank gezien met 2 zuigers in een tank en maar een motor. Zie onderstaande link ik krijg geen foto's geplaatst.
    Dus dan maar zo.

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=LARMRNK4

    Dit is een mooi systeem en je bent zo een hoop problemen kwijt .

    Hein
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dit is zoiets dat ik bedoel maar of het ook met een motor kon wist ik niet
    ik heb er ook geen onderzoek naar gedaan want voor zo een tank heb je wel veel plaats nodig
    ze is nogal dik

    groeten raf
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    even nog een aanvulling.
    Op de foto zie je een stang lopen van links naar rechts dat is de aandrijving voor de andere zijde.
    Deze tank is gemaakt voor een Delta inplaats van de rubber zak.
    En je kunt hem zo dik, dun, lang of kort maken als je plaats hebt.
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=DEV4YT8R
    Ik heb het systeem al eens eerder gezien maar weet niet hoe ik zoiets zou kunnen bouwen.
    De gewone tank lukt wel, die in de 206 is in 15 jaar 3x vernieuwd, die is van plexiglas en als er krassen inzitten door zand moet er een nieuwe gemaakt worden.
    De gewone tank van Engel is een heel goed produkt.
    Maar er zijn maar 2 maten, en soms moet je een grotere of kleinere hebben.
    Bekijk deze tank maar eens, die komt in de Deepdive, een platte Offshore duikboot.
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=NMAYN848

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de delta die is redelijk dik van vorm

    kort dik dus een grote bajonet sluiting waar je veel door kunt steken

    ik heb maar 9 cm en daar moet alles doorheen

    dus ik werk met die tanks en pomp
    bij de 7c beviel me dat heel goed en daarom komt het ook in de u2540 en een krick 7b
    de 7d die ik op stapel heb staan daar komt hij ook in

    geen kans op lekken geen kans op krassen door zand
    alleen met de verplaatsing van het water zal ik soms problemen hebben
    maar dat zien we dan wel weer als ik ga varen met de u2540
    groeten raf

    ps dat laatste is wel een heel kleine tank
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Da's een fraaie tank! En lost wat ballastproblemen op.

    Bij de Walrus heb ik de zuigertank zo geplaatst dat de zuiger in volle toestand (95% gevuld) precies op het zwaartepunt ligt. Het beetje water meer of minder om af te trimmen beweegt zich dan op dat zwaartepunt, zodat het geen merkbaar effect op de ligging heeft.

    [​IMG]

    Vol en leegzuigen heeft wel effect. Omdat de tank meer voorin zit ligt de boot bij een lege tank te ver met de boeg uit het water. Als er wat water in de tank wordt gezogen ligt hij vlak. Bij verder voltrekken gaat eerst de boeg onder, waarna het achterschip volgt. Dit is varend op te lossen door met de duikroeren 'boven' te geven, hierdoor duikt hij dan mooi vlak onder. Bij het bovenkomen moet er ook weer iets 'up' worden gegeven anders wil'ie op z'n kop gaan staan. :? Op zich is dit gedrag niet storend, ik heb van mensen die op de echte varen gehoord dat hij een aardig realistisch vaar- en duik- beeld geeft.

    Het ideale is denk ik wat Raf aangeeft, twee hoofdtanks voor en achter om te duiken (van wat voor systeem dan ook), en een kleine zuigertank middenin op het zwaartepunt om af te trimmen. Maar dan moet je wel een aardige maat boot hebben om alles kwijt te kunnen. :cry:

    Groeten, Lex.
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Lex,
    zoals jij de tank hebt liggen heb ik hem ook in de boten liggen.
    En dat beetje wat hij bij de 206 achter het eerste onder gaat en de Skipjack voor onder gaat is met de roeren bijgetrimd tijdens de vaart.
    Die kleine tank die ik heb komt in deze boot
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=MSKRLZSZ
    Maar die dubbelle met 2 zuigers is een mooi systeem voor in het midden van de boot.
    En in de Walrus denk ik dat 2 tanks komen
    Hein
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    In mijn boot heb ik ook twee tanks met 'n inhoud van 1 1/2 ltr. p.st. een voor en een achter in de boot maar zonder tussen schotten en zonder midden tank.Hoe het vaar gedrag is weet ik niet omdat hij nog niet heeft gevaren en nu nog wat te koud is en onder het ijs door varen lijkt mij nog geen optie.
    Bij mij worden de tanks dmv luchtdruk vol gelopen en ook weer leeg geblazen,het vol lopen kan ik op de gram nauwkeurig regelen maar blazen is toch een ander verhaal omdat er vertraging ontstaat tijdens het uitblazen en dat kan soms wel te veel zijn dan gaat hij jojoien en wil dan niet stabiel liggen.
    Tijdens het proefvaren ga ik eerst maar gewoon dynamisch varen voor dat ik echt ga duiken.

    Gr.Joop
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    nee je hoeft geen grote boot te hebben om die kleine trimtank te plaatsen
    die kan zelfs recht op staan in het midden van je boot

    een trimtank van 50 gr is reeds genoeg om juist dat stukje meer te duiken wat je nodig hebt

    en ik zal het eens na meten hoe veel dat is want ik denk dat je zelfs met een servo zulk een tankje direct kunt aan sturen

    of zoals op de foto van hein tezien is (die kleine tank) dat kan ook
    maar door ze recht op te plaatsen trek je het water omhoog en krijg je geen verschuiving van het zwaarte punt

    groeten raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Allemaal,

    even weer iets anders, ik kom net terug van het voor de eerste maal spuiten van de 2540. Ik heb dit maar gedaan in ons clubgebouw, de garage is bij deze temperaturen niet echt uitnodigend. (het clubgebouw word nu toch verbouwd, dus ach, een beetje spuitneven kan geen kwaad.... :lol: )

    Jeeminee, wat een oppervlak! Er zitten nu twee spuitbussen grijze grondverf op, en ik heb een beetje een lamme rechter wijsvinger van het drukken op het knopje! :wink: Ik denk dat ik na de lasnaden het uiteindelijke afspuiten maar in drie stappen ga doen, grijs boven de waterlijn, grijs onder de waterlijn, en dan het donkere deel rond de waterlijn. Dan is het wat overzichtelijker.

    Groeten, Lex.
     

Deel Deze Pagina