Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja nu jet het zegt
    dat komt aardig in de buurt
    lex heb jij die stabi buizen er in zitten of niet
    ik wil ze der voorlopig niet in schuiven
    want ik denk dat door dat ik de WTC er kan uit schuiven met verschillende stukken buizen ga moeten werken
    want als je de diepte bekijkt waar op hij nu drijft dan hebben die buizen niet veel effect
    en om te duiken moet je dat vollume mee aan water in nemen en dat is zonde van plaats en tijd als je der toch niets aan hebt

    groeten raf
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Raf,

    ik heb de buizen er in zitten, de hele boot is in principe standaard gebouwd. Ook alle 4 de loodstaven zitten erin. Als de boot op de 'werkelijke' waterlijn zou liggen komen de buizen net 2-3 milimeter onder het wateroppervlak. Dus ballasttankvolume kosten ze niet.

    Groeten, Lex.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik zal dus aan de voorkant de buizen er in moeten gaan steken en dan de rest aan de achterkant want de kleine wtc zit in het midden onder de toren
    die geeft onderwater wel stabiliteit maar aan de oppervlakte doet die niets af
    daar ik de grote buis er nog kan uitschuiven kan ik nog altijd het lood er in leggen als het nodig moest zijn
    de buizen moeten wel los in de romp blijven zitten want anders kan ik de grote WTC er niet meer uithalen daar dan de ontluchtings nippel naar de kleine wtc komt klem te zitten
    ik heb wel de kiel aangepast zodat ik daar drie staven in kan schuiven

    groeten raf
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    onder de toren is ook voor het uittrimmen een betere plaats voor die kleine WTC. Ik heb hem (je raad het al) op de originele plaats zitten, en dan blijkt dat de boeg meer druk nodig heeft om onder te gaan dan de achtersteven. Maar dat is misschien voor dynamisch duiken weer een voordeel, het heck 'volgt' dan de boeg makkelijker waardoor hij misschien niet steeds zo schuin onderwater moet varen. Morgen maar eens kijken.

    Groeten, Lex.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    We schrijven Zondag 10 April 2005, de eerste proefvaart van de U 2540.

    Bij het vaarwater aangekomen was het eerst even wachten tot de waterkraan boven dichtgezet werd, maar toen was het zover.

    [​IMG]

    Daarna de eerste voorzichtige meters. En de eerste bocht: draaicirkel 8 :!: meter 8O

    [​IMG]

    Wat dichterbij. Mooi vaarbeld.

    [​IMG]

    De eerste pogingen voor onderwater

    [​IMG]

    Ik moet nog wat verder experimenteren met de afstelling van de duikroeren. Kijken of de boot wat gecontroleerder dynamisch onderwater te krijgen en te houden is. Hij wil erg snel op de kop gaan staan. Heeft iemand ervaringen met de afstelling van de roeren op een dynamische 7c? (dat is toch aardig te vergelijken denk ik) Ik heb de roeren nu contra aangestuurd, ze tilten de romp dus. Is beide roeren synchroon de romp naar beneden trekken beter? (Die ballasttank komt er toch wel in, het is maar even voor nu) Aan de oppervlakte vaart hij wel erg mooi.

    Verder komen er twee relais tussen de regelaar en de motoren die bij bochten met uiterste roeruitslag de binnenste motor ompolen.

    En zoals je misschien nog weet moet'ie nog een keer overgespoten worden, dat neem ik een iets donkerdere tint. Zo op het water komt het model in dit lichte grijs wel erg bleek over.

    Maar zo voor een eerste keer 'vrij varen' vond ik het goed gaan. Ook de (originele) afdichting liet na een half uurtje spelen geen druppel water door. Wat dingen wijzigen, en dan op naar de tweede proefvaart dus maar. :wink:

    Groeten, Lex.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ja wadde schoon vaarbeeld hoor

    dat duiken met een dynamische 7c heb ik nooit gedaan
    maar met een norbert brugge regelaar er in moet het wel beter lukken om de boot niet te laten afduiken zoals hij nu doet

    het problem is dat je altijd telaat reageerd hoe snel je ook bent
    door het breken van het water zie je verkeerd de hoek waarin je boot opdat ogenblik vaart
    doe de rietjes proef maar in tijltje water

    groeten raf
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    dat met die regelaar klopt. Ik heb in de Walrus zo'n diepteregelaar van Norbert liggen, werkt echt perfect!! Die kan ik wel eens transplanteren, kijken hoe het werkt.

    Groeten, Lex
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    mooi schip hoor.
    ik baal er nog van dat ik 22 mei niet kan komen ,ik zou al dat moois wel es willen zien. maar ja wie weet word er nog wel eens zo'n dag georganiseerd

    groeten Gertjan
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Schone foto's, Herr Verkuijl!
    Erg benieuwd wat dit gebakje gaat doen als je haar volle kracht vooruit geeft!
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    met duiktank of zonder ik heb die regelaar er toch in zitten
    kan je veel rustiger varen en hou je tijd over om ook met de mensen om je heen wat te praten
    en je moet minder met de sticks melken


    groeten raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    ik ga dit weekend toch naar Dortmund, ik denk dat ik maar even bij Norbert langs ga, kijken of hij nog postzegels heeft :wink:

    @ Roel,

    Dat gebakje is meer een taart, en bij volgas gaat'ie (je raad het al) slagroom kloppen! :lol: :lol:

    Groeten, Lex.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de boot krijgt kleur

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en nu zondag proberen om de eerste proefvaart te gaan maken


    groeten raf
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dat ziet er fraai uit Raf!! Zo wat donkerder komt'ie mooier uit dan dat bleke grijs dat ik er nu op zitten. Als ik aan het overspuiten toe ben ga ik ook maar in die tinten zitten.

    Succes met de proefvaart, ik ben benieuwd!

    Groeten, Lex.
     
  14. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    WoW Raf,
    Ziet er prachtig uit. Ben benieuwd zondag om het zien in het echt en ook te zien varen.

    (Kan ik nog niet eens zeggen over dat bootje van mij, werk ligt er voor een stuk tussen)
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    lex we zitten met een klein groot probleem

    ik heb boeken gekocht over de XXI types en die stom uitlaten die staan der alleen maar op in 1 tekening
    en ze staan naar achter met de opening dus de punt naar voor
    op geen enkele foto van de boten in de haven of droog dok zie je ook maar een spoor van die uitlaten (inlaten)
    ze beginnen volgens de foto tussen de kleine dubbele streepjes aan de onderkant
    en de twee rijen vloedgaten boven
    ik zal proberen morgen een scan te maken van de tekening

    groeten raf
    ps ik kan nu uit nummers genoeg kiezen
    morgen de plimpson merken laten maken in de letter shop
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    hier al een foto van een uXXI
    [​IMG]

    zoals je kan zien geen uitlaat kegels (zullen we ze zo maar noemen)
    dit is u3503
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ga ze er nu maar niet meer afslopen :evil:

    Trouwens gisteren nog even testgevaren met de 2540.

    Er blijkt bij mij een blokje lood van 780 gram nodig te zijn om hem met de bovenzijde van de toren net onder het oppervlak te laten drijven. Voor de duiktank heb ik dan genoeg aan 1 liter denk ik, en nog reserve.

    Groeten, Lex.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    dus ik kom met mijn 1.900 tank ruim toe

    scheelt weer een kilo slepen en als ik die reserve heb dan hoef ik gaan rekening te gaan houden met de tank leeg detektie
    want dan blijft er altijd 900 gr in de tank zitten en kan ik geen lucht trekken

    groeten raf
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    En dan komen we bovendien aan een pomptijd van 30 seconden, ook weer leuk!

    Ik had bij Conrad die grotere randwielpomp bestelt. En wat denk je, het is een Kavan pomp, dezelfde die jij gebruikt! € 21,nogwat.

    Groeten, Lex.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ja dat is zowat de prijs die ik ook betaald heb

    ik heb nog iets moois gezien en als het lukt dan maak ik een foto en breng ik een stuk voor je mee
    ik heb er nog een 50 stuks van
    het wordt toch niet meer gebruikt en het hoort op de boot te zitten

    eerst ff proberen of het lukt
    ik ga het nog niet monteren maar er los tegenaan zetten om te kijken of het efect dat is wat op de foto ook staat


    groeten raf
     

Deel Deze Pagina