Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Moest ook hier weer even wat inhalen qua lezen, (was even weg om nieuwe emmers te kopen want die doekjes voor het kwijlen helpen niet) Herby wat laat je toch fantastische dingen zien. Geweldig :thumbsup:
 
Veel succes voor je zoektocht naar een betaalbaar exemplaar.
Wat ze daar voor durven vragen :stout: :hammer:
Het is met wat zoeken wel bijna volledig in pdf vindbaar op het wereldwijdeweb :)

de pdf heb ik volledig, maar als je hem afdrukt weet je nooit hij correct is ingescand of correct is afgedrukt.

en op deze schaal kan een paar mm verkeerd afgedrukt toch een groot verschil maken.

Daarom zoek ik de boek om zeker te zijn.

En inderdaad, de prijzen zijn schandalig
 
als je hem afdrukt weet je nooit hij correct is ingescand of correct is afgedrukt.

Ik ben met de dwarsdoorsnede naar een copycenter gegaan, en de schaal bleek nagenoeg correct te zijn.
Het is inderdaad voor de plannen zonder schaal dat ik het boek in "levende lijve" wilde.
Het grote voordeel van de PDF is dat plannen over 2 blz mooi samengevoegd zijn, en in het boek er een blanco strook tussen is, ten minste als je de hardcover koopt, bij de paperback zit je nog met de verlijming.
Ik denk dat ik uiteindelijk voor een 50£ een hardcover gevonden heb in Engeland, maar vind zo gauw de gegevens niet terug.

PS net teruggevonden: 29,99£, met verzending kwam dat op 40€ via Amazon.co.uk
 
zal dankzij brexit niet meer gaan
In principe zou je nu zonder Britse BTW moeten kunnen kopen, dus nog goedkoper, want voor die waarde passeert het normaal de douane zonder formaliteiten, maar ik heb toen ook een paar maanden moeten zoeken, en nu zie ik ook geen exemplaar voor een redelijke prijs. Kijk zeker niet op Amerikaanse sites, want die gekken vragen 800 à 900 $ alsof het niets is.

Ik denk dat het boek, in 1989 uitgegeven, sindsdien geen herdruk meer gekend heeft.
Als je een mondje Italiaans spreekt, of alleen voor de plannen gaat, kan je proberen of het origineel, waar de AotS-versie op gebaseerd is, misschien nog te koop is, maar ik ben hem in ieder geval niet tegengekomen als ik op de naam van de auteurs zocht (Sergio Bellabarba en Giorgio Osculati).
 
Dank voor de leuke reacties.

vervolg dag 149

Luik voor de trap gemaakt van 0,5 x 3 linden waarvan de zijkanten met een zacht potlood ingestreken zijn, op een kartonnetje gekleefd, en afgeboord met een noten L-profiel dat in verstek gezaagd is. Na het drogen van de houtlijm heb ik een snipper gezwart papier tussen de hoeken van het kader gelijmd.

IMGP4589.JPG


Morgen verder, veel modelbouwplezier,
 
Dank voor de complimenten en de leukjes.

Dag 151: 09/02/2021 1u20

Montage van de traptreden: de basis is een beuken latje van 1,3 x 2,8 mm. De treden worden telkens 18° meer aan de achterzijde afgeslepen, hetzij met de Dremel met schuurschijf, hetzij met de schijfschuurmachine. Een inkeping van 2,8 x 1,3 mm met een sleutelvijl aangebracht zorgt voor een perfecte pasvorm tegen de beuken lat.
IMGP4593.JPG


Traphal: op het voordek, tegen het voorschot van de statiekajuit staat in beide hoeken een rechthoekige uitbouw die een draaitrap naar beneden verbergt. Aan bakboord staat de externe draaitrap daartegen. Daarvoor heb ik een balkje van 3 x 3 mm tegen de beuken lat van de trap geplaatst. De traphal zal dus latje voor latje vorm krijgen in de volgende dagen.
IMGP4594.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Knap trappie...:thumbsup:
Dank je Piet en Peter, maar er is nog veel werk aan.
Zoals je ook vaststelde Piet, die traphalletjes en trap komen op een dek dat oploopt naar achter afloopt naar buiten en tegen de verschansing die naar binnen glooit. Niet vanzelfsprekend omdat passend te maken. Maar het is redelijk goed gelukt. :)
En met een vleugje Danish Oil ziet het er allemaal wat mooier uit.
 
Dank allen voor de aanmoedigingen,

Dag 152: 10/02/2021 0u15

Deuren van de 2 traphallen: onderdelen 211 losgemaakt uit het frame (bovenplaat van de traphallen) en 2x2 noten latten van 1 x 6 mm in de verstekbak op 30 mm lengte gezaagd. Per 2 op een blaadje papier gekleefd met houtlijm. Dit vormt de basis waarop de deuren gaan gemaakt worden.

Dag 153: 11/02/2021 1u05

Verder met de deuren van de 2 traphallen: samengesteld uit noten latjes van 1 x 1 mm en 0,5 x 3 mm, zo nodig in de lengte doorgesneden om smallere stukjes te bekomen.
IMGP4595.JPG

Het hoekprofiel dat regen de balkjes van 3 x 3 mm gekleefd zijn, vormen een "aanslag" waar de deuren en zijwanden tegen komen, om die makkelijker recht te bevestigen.

veel modelbouwplezier,
 
Dag 154: 12/02/2021 1u05

Een gaatje van 0,9 mm geboord voor de deurknop en een nagel er in gelijmd met SLO-Zap.

Een gaatje van 3 mm geboord in het midden van het bovenste deurpaneel, uit gevijld tot 4 mm en een messing patrijspoortje er in gelijmd.

De zijwanden van de traphal opgebouwd met noten latjes van 1 x 6 mm en 0,5 x 3 mm.
IMGP4599.JPG


Het centrale paneel onderaan is weer uit ceder fineer vervaardigd.
 
Vervolg van dag 154:

Met veel bloed, zweet en tranen een 10-puntige ster van 6 mm proberen te frezen.

Na een paar pogingen ging het al vlot om de vector te ontwerpen, maar het reliëf gaf niet wat ik verwachtte (missende punten, de meest bizarre vormen, …) tot ik de omtrek van de ster nog eens over trok. Na een aantal mislukkingen
IMGP4597.JPG
IMGP4598.JPG

IMGP4600.JPG



kwam er een bruikbare ster tevoorschijn, die het center van de winch gaat sieren.
 
Back
Top