Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Vandaag de marsera gemaakt voor de fokkemast;

De ra is 195 mm lang van 5 mm dik rondhout en in vorm gemaakt zoals de voorgaande raas. Het middenstuk blijft over een lengte van 30 mm 5 mm dik en naar de beide uiteinde is de ra taps geschuurd tot 3, 5 mm. de nokken zijn 2 mm dik. Daarna op het midden stuk latjes linden fineer van 2 mm breed gelijmd en de raklampen gemaakt van een 4x1,5 mm beuken lat.

hieronder enkel technieken die ik gebruik,
JPG_9905_5268_bewerkt-1.jpg

Nadat ik de latjes fineer op het midden stuk heb gelijmd omwikkel ik deze met tape en daarna strak met een eindje touw (A) dat laat ik dan een half uurtje zitten waarna de latjes super strak om de ra zitten.
B is de beuken lat van 4 mm breed en 1,5 dik waar ik een lengte afsnij die de breedte heeft van de te maken klampen (C) die ik vervolgens met wat kleine vijltjes in model vijl.

Dit geeft het volgende eind resultaat,
JPG_9906_5269_bewerkt-1.jpg

Nog ff beitsen en dan kunnen de blokken er aan geknoopt worden....

Laatst bewerkt:
voormarsra;

De ra is gebeitst en de benodigde blokken voor bereid,
JPG_9909_5271_bewerkt-1.jpg

De blokken aan de ra geknoopt,
JPG_9910_5272_bewerkt-1.jpg

B zijn de beide brasblokken, V de vioolblokken voor de toppenanten van de voormarsra en de schoten van de bramra, T is voor de ra-takel en G zijn geleide blokken die de schoten van de voormarsra en de bramra naar het belegpunt aan dek voeren.

De voormarsra is afgehangen, op het rak na en ook hier komen de brassen later...
JPG_9912_5273_bewerkt-1.jpg

de geleide blokken zijn wat verplaatst, omdat het wat te druk werd door de soldaten gaten van de mars dus voer ik de lijnen nu buiten om.

JPG_9914_5275_bewerkt-1.jpg

de schoot loopt via de pijltjes naar een ring op het bakdek

JPG_9913_5274_bewerkt-1.jpg

de draaireep met het dubbelblok aan de ra, het vaste part aan de zaling en loopt dan aan beide kanten (is dubbel uitgevoerd) via een geleide blok (GB) naar de nagelbank achter op de bak

JPG_9917_5278_bewerkt-1.jpg

de toppenanten

JPG_9915_5276_bewerkt-1.jpg

na twee afgehangen raas word het al wat druk op het bakdek....

met het rak is de voormarsra gereed,
JPG_9924_5281_bewerkt-1.jpg

achterkant (de 2 blokken die nog niet zijn ingeschoren zijn voor de schoten van de voorbramra)

JPG_9923_5280_bewerkt-1.jpg

voorkant

en tot slot heb ik de lijnen van de boelijns aan de raas geknoopt, (zonder de spruiten, want die zouden aan de staande lijken van de zeilen zijn bevestigd)
JPG_9922_5279_bewerkt-1.jpg

de x geven de beide boelijns aan, de pijltjes de geleide blokken en de b de beleg punten aan de buitenste bolder en de knecht (idem aan bakboord)

Prachtig gemaakt Piet ben jaloers op je werk.

Maar waarom zijn de ra's niet voorzien van paardtouwwerk. Als ik anatomy of ship bekijk, dan zouden de ra ermee moeten zijn uitgevoerd. Of heb ik ergens een bericht gemist?

Prachtig werk Piet,ik heb al vol bewondering veel verslagen van u gevolgd en dit vooral uit interesse en bewondering voor u werk maar ook om ideeën op te doen ik ben namelijk ook de cutty sark van billing boats aan het bouwen en zit aan de tuigage de wanten en stagen vallen goed mee maar ik heb een vraagje over het knoppen van u blokken Of het nu vioolblokken,brasblokken enz. Maakt niet uit die knoopjes zijn altijd perfect is dit een speciale manier om het doen of gewoon enkele halve steken achter elkaar ik zeg maar wat ?
Nogmaals proficiat met u mooi schip .

Prachtig gemaakt Piet ben jaloers op je werk.

Maar waarom zijn de ra's niet voorzien van paardtouwwerk. Als ik anatomy of ship bekijk, dan zouden de ra ermee moeten zijn uitgevoerd. Of heb ik ergens een bericht gemist?
Je hebt geen bericht gemist, ik heb bewust gekozen om geen voetpaarden aan te brengen, er zit zo al tuigage genoeg op.

Prachtig werk Piet,ik heb al vol bewondering veel verslagen van u gevolgd en dit vooral uit interesse en bewondering voor u werk maar ook om ideeën op te doen ik ben namelijk ook de cutty sark van billing boats aan het bouwen en zit aan de tuigage de wanten en stagen vallen goed mee maar ik heb een vraagje over het knoppen van u blokken Of het nu vioolblokken,brasblokken enz. Maakt niet uit die knoopjes zijn altijd perfect is dit een speciale manier om het doen of gewoon enkele halve steken achter elkaar ik zeg maar wat ?
Nogmaals proficiat met u mooi schip .
Kijk hier maar eens rond daar worden middels foto's uitgelegd hoe ik de knoopjes leg om de blokken https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ tevens werk ik veel met kleine bindsels op dit model, wat het uiterlijk ook ten goede komt, ook dit word op een simpele manier middels foto's uitgelegd in de topic tips.... (dank voor het compliment)

Piet; complimenten.
Complimenten voor het resultaat, bijzonder mooi.:worship::worship::worship:
Complimenten voor je verslaggeving :wave
en
complimenten voor het delen van je kennis.

Samengevat in een woord. “ Geweldig “ :wave:wave:wave

Henk summarizes everything I could wish to say:

Obviously, the result is nothing short of astonishing.
The report itself - and in particular the photography - is art itself.
Piet's knowledge on the subject of historical sailing ships - British ships in particular - is unsurpassed.

In all, Piet is the total package.

Back