S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Ik heb ook zo'n gas soldeer boutje en die is op het veld verdomde handig :) Thuis ook als je even snel iets in het toestel moet solderen. Soldeerstation loskoppelen (staat mooi op het buro met kabel weggewerkt) is lastiger en kost veel meer tijd. Ook is hij goed geisoleerd en dat scheelt als je in een tv gaat solderen ;)

Ik heb hem hoofdzakelijk voor op het veld daar doet hij het super.
 
Als alle soldeerhulpvloeistoffen (Scrabblewoord!) zo slecht zijn... wat is dan eigenlijk de hars uit harskernsoldeer voor spul? En is dat dan niet los te koop? (Er is mij vroeger op school verteld dat harskernsoldeer soldeer was met "ingebouwde" S39)

Ooit kocht ik een soldeerbout en daar zat een merkloos doosje soldeerpasta bij dat al jaren mee gaat. Ik durf het nu niet meer te gebruiken, zal ook wel fout zijn... ik heb er alleen pluggen mee gesoldeerd dus het zal wel meevallen qua aangerichte schade (ik ben absoluut niet competent om in electronica te zitten solderen)
 
Alles wat in de soldeer zit (dunnen soldeer) is geschikt voor electronica. Ze zullen het vroeger zo wel hebben gezet omdat de werking gelijk is. De hars kern zorg voor een laagje over de tin zodat deze niet zo snel oxideert. Ook vloeit deze snel tussen de 2 objecten zodat de warmte goed geleidt. S39 doet dat hoofdzakelijk ook maar vreet ook een beetje op het metaal in zodat de soldeer nog beter hecht. Dit is nodig voor leidingen edg. Vooral op staal erg hecht soldeer niet direct goed. Aangezien wij zolderen op zachter koper is S39 niet nodig en vreet dat het koper weg.
 
Zeker niet alle "soldeerhulpvloeistoffen" zijn slecht. Maar vaak wel overbodig.
Het eerste deel van wat je schrijft is helemaal juist maar het tweede deel niet.
Soldeerhulpvloeistoffen zijn NOODZAKELIJK. Zonder de juiste vloeistoffen kan je niet goed solderen. Voor de elektronica wordt vrijwel altijd het zogenaamde harskern soldeer gebruikt. In de soldeerdraad zit een kanaal (vaak zelfs 3 of meer kanalen) waarin de soldeerhulpvloeistof zit. Bij afsmelten van de draad komt die vloeistof vrij om zijn werk te doen. Soms heb je meer vloeistof nodig en dan kan je extra soldeer toevoegen. Helaas gebruik je dan meer soldeer dan nodig is. Naderhand moet je het teveel aan soldeer weer verwijderen dus wordt er op die manier nogal wat soldeer verspilt.
Wanneer je extra vloeimiddel (dat is de eigenlijke naam en een stuk makkelijker ;)) nodig hebt kan je dat kopen bij de elektronica winkels. Het is er in vloeibare en pasta vorm en zit bijna altijd in een injectiespuitje. Het heeft één (vrij groot nadeel) het is niet goedkoop.
Maar een beetje handig persoon kan zelf iets maken dat behoorlijk goed werkt, goedkoop is en onschadelijk is voor de elektronica.
Ga op zoek naar een vers stuk vurenhout, daar zitten vaak harsgangen in. Met een heatgun kan je de hars warm maken en eruit laten druipen. Dat hars los je op in zuiver alcohol (ethanol). Hoe meer hars je in de alcohol oplost des te minder heb je nodig op je printen. Meestal is 1 deel hars op 2 of 3 delen alcohol een goede oplossing.
Dat mengsel kan je met een penceel op de te solderen plek aanbrengen en zo solderen. Werkt prima en je hoeft het niet schoon te maken.
Er is wel één nadeel, na het solderen ziet de print er nog al smerig uit. Zoals ik al schreef dat kan geen kwaad maar het oog wil ook wat, dus misschien toch schoonmaken?
 
Ik denk dat Nando bedoelt dat NAAST de harskernsoldeer, andere hulpmiddelen snel overbodig zijn.

Mijn ervaring is dat als het met het vloeimiddel wat al in de tin zit niet werkt, dat je dan je print niet goed schoongemaakt hebt oid.

Na het etsen nog even geheel belichten en in de ontwikkelaar, dan goed afspoelen en schoonmaken op de gebruikelijke manier, helpt dan vaak meer dan extra vloeimiddel gebruiken ;)
 
Een goed schoongemaakte print is natuurlijk een voorwaarde voor goed soldeerwerk. Wanneer de print niet goed schoon is zal extra vloeimiddel inderdaad niet helpen.
Toch kan het wel eens goed zijn om wat extra vloeimiddel te gebruiken. Het komt regelmatig voor dat een soldering niet goed is en dat zou te voorkomen zijn geweest met wat extra vloeimiddel. Vooral wanneer je bout nogal heet is (>360°C bij loodhoudend soldeer en >380°C bij loodvrij soldeer).
Overigens heb ik een soort "schuurblokje" van SENO om de print na het etsen en het verwijderen van de fotolaag een soort op te schuren. Dat gaat werkelijk perfect, vooral wanneer je de print daarna met een beschermende en soldeer bevorderende lak inspuit.
 
Overigens heb ik een soort "schuurblokje" van SENO om de print na het etsen en het verwijderen van de fotolaag een soort op te schuren. Dat gaat werkelijk perfect, vooral wanneer je de print daarna met een beschermende en soldeer bevorderende lak inspuit.
Ja zo krijg je uitstekende resultaten.

Ipv een merk schuurblokje neem ik altijd een dot fijn staalwol (zonder zeep).

Wat voor lak gebruik je?
Ik heb goede ervaringen met SK10.
 
... Ipv een merk schuurblokje neem ik altijd een dot fijn staalwol (zonder zeep).

Wat voor lak gebruik je?
Ik heb goede ervaringen met SK10.

Staalwol is mij minder bevallen want ik kon nooit van die echt fijne staalwol vinden. Ook dat uit de keuken was te grof vond ik want ik kreeg altijd goed zichbare krassen op de baantjes.
SK10 is ook het middel dat ik gebruik. Prima spul!
 
Video toegevoegd
How to sauder Traxxas connectors


connectors_sidecutaway.jpg
 
Prima uitleg van Innov8tive over slechte soldeerverbindingen :yes:

Maar wat is de oplossing? Dat lees ik niet zo gauw ergens...

Ik heb Turnigy's binnengekregen met freaking 8AWG :shock: batterijdraden :p
Ik wil ze op Deans solderen dus heb ik de 5.5mm goudcontacten eraf geknipt. Wat ik ben tegengekomen lijkt inderdaad op dat verhaal: draden lijken gesoldeerd met loodvrije soldeer.

Wie heeft er tips om slechte soldeerverbindingen zoals door Lucien omschreven te voorkomen?


-Patriek


Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat fabrikanten loodvrij gebruiken (draden vertinnen, hogere smelt temperatuur) terwijl wij (nog) loodtin gebruiken (lagere temperatuur) gebruiken.

Uitleg na de twee filmpjes en de grote quote, beginnend met Whenever a motor just :
quivers back and forth:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups
 
Ik heb Turnigy's binnengekregen met freaking 8AWG :shock: batterijdraden :p
Ik wil ze op Deans solderen dus heb ik de 5.5mm goudcontacten eraf geknipt. Wat ik ben tegengekomen lijkt inderdaad op dat verhaal: draden lijken gesoldeerd met loodvrije soldeer.

Ik denk niet dat dat loodvrije tin is , waarom zouden ze in china dat doen.

Vaak zijn de stekkers er gewoon schlecht aan gesoldeerd door iemand in china met geen ervaring .
Kom ik regelmatig tegen .
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Producten die in europa verkocht moeten worden moeten loodvrij gesoldeerd zijn (behalve enkele uitzonderingen). Soortgelijk regels zijn van kracht in veel aziatische landen. Alleen in Amerika is het nog mogelijk, maar onwaarschijnlijk, dat er loodhoudend gesoldeerde producten verkocht mogen worden. Onwaarschijnlijk omdat de hele industrie naar loodvrij overschakelt, en het op dit moment al duurder is om loodhoudend te produceren, dan loodvrij. Je kunt op dit moment nog maar moeilijk aan IC's komen die voor loodhoudend produceren geschikt zijn. Vrijwel alles is loodvrij.

Handsolderen met loodhouden tin komt nog wel regelmatig voor. maar machinaal werk is vrijwel uitsluitend loodvrij.

Hoewel het officieel niet goed gaat heb ik de ervaring dat slechte loodvrije verbindingen prima na te solderen zijn met loodhoudend tin.
 
Die XT-60 stekkers kan ik gewoon nasolderen , merk niks dat het loodvrije zou zijn die een hogere temperatuur nodig heeft.

Mvg Johan
 
Back
Top