S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Simbolo zei:
S39 is juist uitstekend te gebruiken voor kwiklinks...
Maar ook daarbij niet nodig, als je goed soldeert. Dat zou intussen wel moeten lukken met de informatie en links eerder in deze discussie en met wat oefenen op proefstukjes. Neem geen risico: harskernsoldeer, met fijn schuurpapier oppervlak 'schoon maken' (oxydehuid verwijderen), oppervlak vertinnen (eventueel te veel tin meteen wegvegen) en VOORAL: gebruik geen lichte soldeerbout, bij accucellen 100Watt of zo. Je zou met zo'n vermogen zelfs gerust SMD componenten kunnen solderen, ware het niet dat de punt dan natuurlijk veel te grof is.

Oh en uh... Je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, het valt onder de zwaar chemische ellende die je bij het chemo-station van de gemeente reiniging moet inleveren. Vraag blijft hoe je de resten op milieuvriendelijke manier weg krijgt. :?

OK, je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, maar je mag wel de waterleiding ermee solderen........dacht het niet !
Al sinds enige tijd is het verboden bij de wet om S39 te gebruiken voor waterleidingen.
Daarbij is kunsthars iets heel anders dan harskern.
Kunsthars is een ander woord voor polyester/epoxy.

Heb laatst bij een of ander klusprogramma vernomen dat er een "nieuwe" S39 is welke niet meer "verboden" is..

Weet iemand daar meer over?

BigBoat zei:
Oh en uh... Je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, het valt onder de zwaar chemische ellende die je bij het chemo-station van de gemeente reiniging moet inleveren. Vraag blijft hoe je de resten op milieuvriendelijke manier weg krijgt. :?

OK, je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, maar je mag wel de waterleiding ermee solderen........dacht het niet !
Al sinds enige tijd is het verboden bij de wet om S39 te gebruiken voor waterleidingen.
Daarbij is kunsthars iets heel anders dan harskern.
Kunsthars is een ander woord voor polyester/epoxy.

De kunsthars in de huidige soldeer heeft nog nooit een denneboom of ander soort hars producerende boom gezien. Dus ook deze hars in synthetisch en daarom dus kunsthars. Inderdaad is epoxyhars, wat dus eigenlijk weer geen hars is, ook kunsthars.

ron van sommeren zei:
Je zou met zo'n vermogen zelfs gerust SMD componenten kunnen solderen, ware het niet dat de punt dan natuurlijk veel te grof is.

Oh zeker. Ter demonstratie heb ik wel SMD IC's gesoldeerd met een grote 400 Watt pook waarmee je ook dakgoten kunt solderen. 8O :wink:

Ik heb vroeger eens electronica moeten repareren waarbij iemand ook zo slim was om s39 te gebruiken voor de kabels.... dat soldeerde zo lekker :( Was een chaos. Alle kabels weggevreten en onbruikbaar. Veel contacten aangevreten en moesten ook vervangen. Wat een chaos...... door de stroom krijg je een soort electrolyse en vreet het metaal gewoon weg. Wel een goede leer :)

Solderen met harskern gaat perfect (zolang je temp goed is en je de hars niet verbrandt uiteraard) en je hebt niets anders nodig. Bout regelmatig schoonvegen (voor elke verbinding eigenlijk en voordat je tin toevoegd) helpt ook enorm.

Toch blijft het een handigheid die je even moet aanleren......

mooi dat soldeer met harskern schaars begint te worden in de ultieme lood/tin verhouding.

met de nieuwe tin komt er weer een hele nieuwe berg ergernissen ! ;)

Hej,
ik heb juist men EZ* binnen, maar het probleem is dat men elektronica van verschillende merken is, dus dat sommige dingen niet op elkaar passen. Nu, voor de eerste keer zoek ik wel iemand die men elektronica wil voorzien van 4mm plugjes. Maar ik zou in de toekomst tog graag zelf die plugs kunnen solderen.
Kan iemand me die links van in het begin/ andere links geven ?
En ook mss wat raad over een goeie, niet al te dure(lees goedkope:p) soldeerbout ?

alvast bedankt,

niels

Laatst bewerkt:
Wist ik niet :|

Heel handig artikel.

Gelukkig gebruik ik altijd harskern soldeer dus zal er weinig mis zijn bij mijn werken.

Wel goed dat dit soort dingen gemeld worden :)

Nog even een kleine aanvulling op dit topic uit de oude doos.
Er zijn lui die speciaal naar de Gamma rijden om een knoepert van een soldeerbout kopen als ze die 4 kwiklinkjes moeten solderen.
Iets wat voor velen maar 1x per tig jaar voor komt.
Als ik een stuk verenstaal moet verbinden aan een kwiklink, en ja het lijkt wel een typisch Russische oplossing, is het stuk staal en de kwiklink gewoon goed schoonmaken en naar m'n gasfornuisje lopen.
Daar heb je van die pitten met vlammetjes waarop je met een beetje oefening en handigheid fantastisch kwiklinkjes aan verenstaal kunt solderen (werkstukje in of bij de vlam houden welteverstaan en niet gewoon op het pitje leggen ;) ).
Werkt prima en het is bewezen dat zo'n verbinding het al 18 jaar vol houdt. :cool:

Tja, en dan zal je toch geen gasaansluiting in je huis hebben.
Wordt het toch zo'n soldeerbout.

Tja, en dan zal je toch geen gasaansluiting in je huis hebben.
Wordt het toch zo'n soldeerbout.

Hmmm, ik moet zelf ook een beetje uit die oude doos komen vrees ik.
Heden te dagen zullen er inderdaad ook genoeg lieden zijn met inductie en andersoort kookapparatuur.

Nou ja, voor de lui die nog een 'ouderwets' gasfornuis hebben ==> solderen maar :D

Back