Scania Highline - 4-asser

Hoi Erik, heb je toevallig al een foto met de wipkar erachter? Ben best benieuwd hoe dit span er nu uitziet in het geheel! Echt een mooie build!

Hoi Erik, heb je toevallig al een foto met de wipkar erachter? Ben best benieuwd hoe dit span er nu uitziet in het geheel! Echt een mooie build!

Hallo Dirk,

U wordt op uw wenken bediend !
De echte Scania en Volvo met en zonder wipkar trucks 1:1
Scania Oud en Nieuw :
Volvo Nieuw :

Erik kennende bouwt Erik de wipkar ook weer heel natuurgetrouw na.

WESSELS RIJSSEN.01.jpg

WESSELS RIJSSEN.02.jpg

WESSELS RIJSSEN.04.jpg

WESSELS RIJSSEN.03.jpg

Hoi Piet, dank je wel voor de mooie foto’s. De wipkar heeft Erik al gemaakt, zoals in het begin van zijn verslag te lezen is. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe zijn span eruit ziet! Maar we wachten geduldig af

Na een hele tijd tijd van bouwstop (geen zin en gezinsuitbreiding maakt dat je geen tijd maakt voor de modelbouw) ga ik weer langzaam verder.

Hoewel de laatste hand nog aan de cabine gelegd moet worden, heb ik de grootste uitdaging in dit project opgepakt: de autolaadkraan. Zal vooral denkwerk zijn, voordat er iets in styreen ofzo te zien is.

e199920506853b7a31f41dbe21a5cc8a.jpg

Het plan om deze kraan helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen. De kraan moet enigszins functioneel worden, wat betekent dat ik leuk zou vinden om rotatie en uitschuiven werkend te krijgen. De kraan hoeft niet per se veel gewicht te kunnen tillen. Daarnaast zou het fijn zijn om dat mijn model enigszins op het origineel lijkt. Het zal niet een identieke miniatuur kopie worden. I.v.m. met ruimte en functies zal er op verschillende punten een concessie gedaan moeten worden.
Het zal ook wel een wat langdurig werkje worden aangezien ik qua tijdsbesteding ook mijn beperkingen blijf hebben.

Het plan is om stukje bij beetje te werken aan ontwerp en uitvoering.
Idee is om eerst de rotatie mogelijk te maken en een proto cilinder te bouwen. Een aantal onderdelen is inmiddels besteld.

Als eerste heb ik veel foto's bekeken. Plan is om binnenkort zelf nog veel detailfoto's te maken.
Maar met de grove opzet is begonnen.

Eerste even gevoel krijgen bij de maatvoering. Papier, potlood en lineaal worden hiervoor gebruikt.

116ba74eb90c809c1a93bb5594f84896.jpg

Dit is dan vrij snel om te zetten in een eerste opzet voor het 3D-model van het frame.
Zo weet ik de beschikbare ruimte.

6ad863ac9ec2418a8723fccc98feed0b.jpg

f9458cb0292b141cfd80c72814119de9.jpg

Eerste vervelende puntje is al dat rotatie midden boven de steunpoten zit. De eerste afweging: wat gaan we doen? Toch maar iets korter maken? Zou best kunnen. Ik weet het nog niet. Eerst maar eens verder met uitzoeken. Sleepring en servo passen wel in de ruimte (van de steunpoot :(). Nu op zoek naar manier om de draaikrans compact te construeren.

Dit is een hele mooi combinatie geworden. En die kraan blijft lastig daar ben ik ook al een heel tijdje mijn hoofd over aan het breken.
Ik ben net begonnen aan bijna dezelfde layout als jou maar dan 8x4. Maar ipv van een plat achterdek wil ik er een bergingsvoertuig van maken.
Ik ga je topic in de gaten houden. mooie plannen ben benieuwd hoe je het gaat realiseren.

Voor wat betreft de werkende kraan is het misschien een idee om de kijken bij de scheepsbouwers.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/voortzetting-bouw-smit-enterprice.268412/page-24
Deze man heeft al een uitschuifbare arm gerealiseerd.

Ik geniet verder volop van deze mooie tak van de modelbouw.
Heb zelf ruim 50 jaar internationaal gestuurd en sinds 2009 met pensioen.
Mijn laatste truck was een M.A.N. TGA 18. 440 XXL en ik reed toen containers.

Grt John

Laatst bewerkt:
Mooi project om te volgen en ja, modelbouw is ook concessies doen maar ook de vrijheid dat te doen.

Er is een basis ontwerp voor de cilinders. Dit is ontstaan op basis van enkele verslagen op dit forum alsook een enkel youtube filmpje.
Maatvoering moet allemaal nog bepaald worden.
Het plan is om als de motortjes binnen zijn een eerste prototype te maken. Eens kijken of het werkt naar verwachting.
In het ontwerp zit nog geen eindaanslag: de stang kan van de schroefdraad open. Daar mag ik nog eens over nadenken.

concept
6307b429c81399e1415b391dfec79b17.jpg

doorsnede:
f7cd25a0ff4990ae213ced025842d92e.jpg

Laatst bewerkt:
@Bakkers : leuk om ook dit binnenwerk te zien. Dat komt dan ook aardig overeen (functioneel gezien).

@Bakkers, @trialrolf : zou de verdikking op de cilinderstang dan niet tegen het uiteinde van het cilinderhuis lopen? Zo ja, hoe gaat het motortje daar dan mee om?

@Bakkers : leuk om ook dit binnenwerk te zien. Dat komt dan ook aardig overeen (functioneel gezien).

@Bakkers, @trialrolf : zou de verdikking op de cilinderstang dan niet tegen het uiteinde van het cilinderhuis lopen? Zo ja, hoe gaat het motortje daar dan mee om?

de verdikking is een geleider. en hier zit ook de messing moer in. En ja bij loopt de cilinder daar op vast dat moet ik nog oplossen. ik loop met de gedacht om er een o-ring als buffer/demper tussen te leggen zodat niet meteen alles mechanisch vast zit. maar dit is een gedacht en moet ik nog testen.

...............En ja bij loopt de cilinder daar op vast dat moet ik nog oplossen. ik loop met de gedacht om er een o-ring als buffer/demper tussen te leggen zodat niet meteen alles mechanisch vast zit. maar dit is een gedacht en moet ik nog testen.
Je zou het eind van de schroefspindel af kunnen draaien tot op de kern diameter; dan blijft hij goed uitgelijnd, maar kan niet meer hard tegen de kop drukken.
Dat gaat zonder meer goed bij een cilinder die door de zwaartekracht terug wil; anders moet je er nog een spiraal veer in zetten, om hem weer terug te kunnen trekken.
E.e.a afhankelijk van de toepassing van de cilinder natuurlijk.

Back