scania nederlands leger met dieplader

Discussie in 'Model truckers' gestart door c.detheije, 9 dec 2008.

  1. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    verf


    De tank was ook gespoten met het mengsel van de tamiya verven. Duidelijk wel een ander mengel. Ik had de proefstroken even naast de tank moeten leggen. Dit ga ik alsnog corrigeren tzt.
     
  2. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Alle zes is zeker mooier maar het moet ook leuk blijven met de kosten. Als ik twee asse niet hoef te doen scheelt dit al een hele hoop.


    Heeft iemand reeds een wedico dieplader nr 21 gebouwd? en heeft daar nog de tekeningen van? Ik wil even kijken of ik daar enkele assen bij kan zetten.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ja idd, het scheelt aanzienlijk qua kosten.

    Kijk hier even naar:
    http://www.kingcobra.co.uk/files/21.pdf
    Dit is de bouwbeschrijving van die wedico dieplader.
     
  4. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    dieplader

    Volgens mij moet het we wel lukken om er 2 tot 3 extra assen bij te zetten. Ik verwacht namelijk niet meer dat broshuis de tekeningen stuurt.

    Ik ben nu aan het kijken of ik ergens een tweede handse dieplader kan vinden. eventueel een idee of adresje?
     
  5. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Op de wedico dieplader kan je zonder de trailer te verlengen 1 as zonder problemen erbij plaatsen. Iemand bij MBVP heeft dat ook gedaan zonder al teveel problemen. Of er nog een vijfde bij kan dat weet ik echter niet. Heb wel het vermoeden dat 6 teveel is. Uiteraard is het wel een mooie basis trailer om om te bouwen naar een 6 asser!

    Zeagle.
     
  6. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Als ik de lengte bekijk van de assen met de lengte die nog over is moet dit wel kunnen.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo detheije,

    Even 2 opmerkingen :

    1.
    Voor een bouwtekening moet je even met Broshuis bellen, i.p.v. e-mailen, dan vragen naar de afd. verkoop en even jou verhaal vertellen, dan zijn zij wel bereid om een summiere tekening op te sturen van de semi-dieplader, maar niet in de leger uitvoering, want daar rust een embargo op van Defensie.

    2.
    Je kan probleemloos 6 stuurassen onder de Wedico Semi-dieplader zetten, er is ruimte genoeg !

    Ik zou wel voor 6 stuurassen gaan als ik jou was, want als je kiest voor 5 stuurassen en 1 vaste as, wringt de combinatie nogal in korte bochten, zeker als je er een zware lading opzet !

    Hoeveel gewicht moet jou dieplader trouwens kunnen dragen ???

    Kijk maar eens op mijn topic : Nieuwe uitdaging, daar beschrijf ik de besturing van 6 stuurassen van een na te bouwen Broshuis Semi-dieplader !!!
     
  8. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi
    De 3 assige oplegger van Wedico is 18 cm breed
    De Leopart is 23 cm ( Track,s ) en de tank zelf 24 cm breed .
    Heb indertijd de mijne in de lengte doorgezaagd en er 8cm tussen gezet ,zodat mijn
    Tiger en ook de Leo er op kunnen
    Groeten
     
  9. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    In het echt hebben ze de rupsen toch ook gedeeltelijk over de rand, is niks mis mee, als je hem zo breed maakt als het gevaarte wat er op moet lijkt het volgens mij niet zo realistisch:???:
     
  10. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    dieplader

    de wedico is inderdaad maar 17-18 cm breed. Ik had ook naar de carson dieplader gekeken, die is 20 cm. Maar mooi is anders.

    Zijn er eventueel foto's van de verbreding van de wedico dieplader? met name foto's van de onderkant.
     
  11. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Bij een 6 assige oplegger moeten alle 6 de assen gestuurd zijn ,en de 2 voorste assen
    moeten zelfs andersom sturen ,anders slepen ze over de grond .

    Mototmuis
     
  12. mark

    mark Guest

    Je kan het bed breder maken d.m.v. 2plankjes hout aan de zijkant erop te leggen? Dat is toch standaard(heb zelf beide diepladers van Wedico maar weet niet meer of dat standaard was, dat dacht ik wel)

    Of had je hier al naar gekeken?

    p.s. Bij ons op de club heeft er vaak genoeg een Tamiya Leopard 2a6(zo heet ie toch?) op onze Wedico diepladers gestaan, uitsteken vond IK meevallen, hoogstens 0,5cm aan beide zijde!

    Ook heeft de Eerste Leopard van Tamiya er opgestaan en was ongeveer hetzelfde(iets minder)
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Motermuis,

    Dit hangt natuurlijk wel van een paar feiten af !

    Je kunt in feite zelf bepalen, waar het draaipunt komt van de trailer.
    Meestal ga je vanuit het midden te werk, maar je kunt het ook iets verder naar voor of achter verplaatsen.

    Zolang de radius-verschillen tussen alle assen maar op elkaar zijn afgestemd.
    Je kunt het ook eerst uittekenen op papier, om te bepalen waar het draaipunt precies zit.

    Kijk hier maar eens naar:
    Forum Modelbouwvereniging Papendrecht: Dieplader met gestuurde assen

    Hier een voorbeeld van een tank-transporter van Broshuis met 7-assen.
    [​IMG]

    Hierbij zullen inderdaad op zijn minst, de voorste 3 à 4 assen tegengesteld sturen.
     
  14. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Martin
    Natuurlijk hangt dat van verschillende factoren af .oa de lengte van de oplegger ,de afstand
    tussen de assen e,d
    Ik heb een Wedico oplegger deze had 3 assen en ik heb er 3 bij gedaan ,zodat hij er nu 6 heeft ,daarvan moeten de twee voorste andersom sturen ,anders slepen ze over de grond en dat is geen vertoning .

    Groeten Motormuis
     
  15. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Heb je misschien een paar foto's van de 6 asser.
     
  16. Farid Roos

    Farid Roos Guest

    Van welk merk heb je dat chassis?
    Wedico?
     
  17. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Als je het chassis van de scania bedoeld heb ik die laten maken. Het schijnt dat je in nederland ook makkelijk aan het juiste profiel kan komen. kijk maar in deze forum berichten.
     
  18. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
  19. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Je kan ook eenvoudig stuurassen maken van alu profiel de as van een draadeind en de wielen en banden ook zelf maken
    Dit moet een oplegger worden Faun Elefant 1-10
    Groen Motormuis
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Bij een de 6 assige Broshuis Semi-dieplader, die ik bouw laat ik bewust de 2 voorste assen niet tegensturen, want dan gaat hij hele rare stuurbewegingen maken, vind ik zelf en begint toch ook behoorlijk te wringen. (ik heb dit uitgetest)

    De 1:1 broshuis Semi-dieplader heeft ook geen 2 tegensturende assen, want als men de Semi-dieplader uitschuift, klopt de besturing niet meer.
    Maar wringen doet het toch wel hoor, ook als je 1 of 2 assen vast laat staan.
    Bij een dieplader met een interdolly, sturen de 2 of 3 interdolly assen wel tegen, maar dit is een vaste verbinding met het zwanenhals, dit is een vast gegeven, ook als men het de laagbed-laadvloer uitschuift, blijft toch de interdolly een vast gegeven.
    Maar ook zo'n combinatie wringt hoor, zeker als er een lading op staat van 100 ton of meer !!!

    Hoe het met de 7 assige besturing zit van de leger Semi-dieplader zit, weet ik helaas niet !
    Dan zal je even contact op moeten nemen met Broshuis en even de vraag voorleggen.
     

Deel Deze Pagina