SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

  • Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
Robbert,

wij zijn benieuwd naar de foto's! Persoonlijk ben ik vooral benieuwd naar de bovenkant. Alvast bedankt.


Max,

mijn eerste idee was dat je die reeferassen 1 op 1 kon gebruiken in jouw chassis. Helaas kan het dus niet heel eenvoudig. Nou ja, blijft het een leuke puzzel.

groeten,
Erik
 
hierbij de beloofde foto's

IMAG0055.jpg


IMAG0054.jpg


IMAG0053.jpg
 
Robert,

als ik het goed zie, draait bij jou alleen de kingpin samen met de wig. Op deze manier wordt een schuifpotmeter aangestuurd. En deze bedient de servo. Klopt dat?

Nu heb ik wel even een vraag. Als de oplegger onder 90 graden achter de truck staat heeft de potmeter zijn maximale uitwijking. Wat gebeurt er als ik nog verder stuur en de oplegger dus meer dan haaks op de truck komt?

groeten,
Erik
 
als ik de slag enigzins goed inschat gaat die gewoon weer terugsturen. zoiezo hoort een trailer eigenlijk niet haaks achter een truck te staan.
 
UPDATE: ontwerp kingpin stuuraandrijving

Misschien de oplossing.
297410_GB_00_FB.EPS.jpg
Conrad Tandwiel assortiment module 1 met tandheugel en tandwiel.


Conrad Schuifpotentiometer 10kOhm (9mm x 7mm) 441817 - 89

Schuifpotmeter heeft slag van 60mm.

Bij een tandwiel van 30 tanden diameter van 31,5mm. Dit geeft omtrek van 99mm. Bij 180 graden (90 graden links en 90 graden rechts) is dit 49,5mm. Ofwel bij 60mm slag kan je 108graden links en rechtsom.

Monteren tandwiel aan de kingpin, tandheugel tegen het tandwiel en een korte overbrenging naar de lineaire potmeter. Inbouwhoogte tandwiel ca 4mm. Inbouwhoogte potmeter ca 9mm. Moet passen.

scania114.jpg


Tandwiel van 41,5 geeft slag van 82 graden links rechts met hogere nauwkeurigheid. 51,5mm geeft 66,8 graden. Wat is nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als de trekker vedder dan 90 graden draait stuurt de trailer inderdaad terug meer dat is dan zo weinig dat vind ik te verwaarlozen

ik heb eigenlijk voor deze opstelling gekozen omdat je dan nooit de potmeter vedder kan schuiven dan dat ie kan waardoor de boel heel blijft
 
UPDATE: demodag Huissen

Door al dat technische gepuzzel mijn laatste update nog niet doorgegeven.
  1. Uitbreidingen t.b.v. demodag Huissen
    Breedteverlichting, Grilverlichting en natuurlijk een eigen kenteken voor de oplegger
    scania116.jpg
    scania117.jpg
  2. Nieuwe stuurarmpjes
    scania118.jpg
    scania119.jpg
  3. Super Singles gemonteerd en wieldoppen op de aandrijfassen.
    scania120.jpg
    scania121.jpg
Ik heb wel iets van de spatborden verwijderd om het aanlopen op te heffen.
p.s. Ik heb mijn ontwerp aangepast, hebben jullie die al terug gekeken.
scania110.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
UPDATE: Chroomafwerking

Ook chroom folie ontvangen en trekker wat gepimpt.
scania123.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PLAN: Stuurinrichting met fusee assen

  1. Servo binnen en getest. Is zeer krachtig en naar verwachting geschikt voor aandrijven stuurinrichting en compact.
    IMG_1629.JPG
  2. Onderkant van Carson trailer

    IMG_1567.JPG
    IMG_1566.JPG
  3. De ruimte van wielen tot ophanging is bij Tamiya groter dan bij Carson.
    Uitwerking van sturende assen geeft aan dat de wielen aan gaan lopen tegen de balgen van de ophanging van Carson. Het is dus noodzakelijk de ophanging meer naar het midden te verleggen.
    scania134.jpg
  4. Uitgaande van een montage afstand van 80mm voor de Tamiya as (maat nog onbekend, wie weet deze?)
    Onderstaande montage voor de standaard oplegger
    scania135.jpg
  5. Onderstaande montage voor de slede
    scania136.jpg

    Hierin tevens zichtbaar dat de geleiding een soort sandwich constructie wordt om een hoek profiel.
  6. Het zwarte blok is een servo zonder eindstanden. Hieraan een wiel die over de sandwich constructie loopt en de constructie naar binnen en buiten kan sturen.
    2 eindstand blokkeringen (verplaatsbare hoekprofieltjes) bepalen de exacte eindstanden. Er hierbij van uitgaande dat het servo wieltje voorkomt dat de slede weer verplaatst.
  7. De bovenstaande constructie geeft een maximale hoek van 20 graden. Ik ga er van uit dat dit voldoende is.
    scania6.gif
  8. En zo wordt het voor de slede
    scania137.jpg

    scania138.jpg
  9. De koppelplaat ligt aanzienlijk hoger dan de slede waardoor de 2e trailer ook een ruime hoek (hoog/laag) kan maken met de 1e oplegger.
  10. Tevens zichtbaar hoe een tandwiel en heugel ingebouwd moeten worden met een schuifpotmeter.
  11. En hierbij een totaal overzicht.
  12. Scania LZV modelbouwontwerp zijaanzicht
    scania126.jpg
  13. Scania LZV modelbouwontwerp doorsnede
    scania130.jpg
  14. Scania LZV modelbouwontwerp doorsnede 1e oplegger
    scania129.jpg
  15. Scania LZV modelbouwontwerp zijaanzicht standaard oplegger
    scania128.jpg
  16. Scania LZV modelbouwontwerp zijaanzicht in de nacht
    scaniaLight.jpg
  17. De elektronica wordt gemonteerd in de slede. Deze bevat aansturing verlichting, stuur servo en stekker voor 2e oplegger.
    LZV, trekker inclusief opleggers is 1.875 cm. Aanhanger 1 is 65 cm. Aanhanger 2 is 98 cm
  18. Bovenaanzicht
    scania131.jpg
  19. VRAAG:
  20. Ik ben aan het overwegen de stuurinrichting volledig zelf te maken (dus geen Tamiya assen). Voorbeelden genoeg op dorums maar niet met de Carson ophanging. Hier al een voorbeeld ontwerpje.
    scania7.gif

    Ik ben dus op zoek naar tips / adviezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Markioo, dat was voor de gehele constructie misschien de beste keus. Ik heb nu echter een Carson trailer. De afstand van de 3mm platen voor montage van de opganging bij carson is 90mm. Ik weet niet of ik Tamiya assen/ophanging hier rechtsreeks op kan monteren (wie heeft een maten?). Daarbij komt dat ik dan 3 assen moet aanschaffen inclusief ophanging. Dit komt al snel op de totaal prijs van een reefer trailer.

Ik ben dus aan het puzzelen wat de beste oplossing is ook rekening houdend met mijn huidige bezit.
 
PLAN: Stuurinrichting met fusee assen


(....)

VRAAG:

Ik ben aan het overwegen de stuurinrichting volledig zelf te maken (dus geen Tamiya assen). Voorbeelden genoeg op dorums maar niet met de Carson ophanging. Hier al een voorbeeld ontwerpje.

scania7.gif

Ik ben dus op zoek naar tips / adviezen.

Zo alweer een heel uitgewerkt en ander plan. Heb je wel vakantie gehad ;)? Stap je hiermee van het draaistel idee af? Of ga je ze beide eerst goed bekijken en dan een keuze maken?

Zonder dat ik het helemaal heb uitgedacht, maar kun jij je Carson assen grotendeels niet hergebruiken bij eventuele zelfbouw. Je zou ze een beetje kunnen afdraaien totaal je een steekmaat hebt, die jou bevalt. Door te frezen zou je een plat uiteinde kunnen realiseren om de fusee's te bevestigen. Je hoeft dan alleen het fuseegedeelte nog te maken (of kopen. Luk dit niet met je standaard Carson as, dan zou je kunnen overwegen om een dikker stafmateriaal te kopen en deze op maat te maken.

groeten,
Erik
 
hallo
voor ongeveer 30 eurootjes heb je al een tamiya fusee gestuurde trailer as
nou voor die paar centen kan je zelf niet wat in elkaar flansen,
op marktplaats staat iemand met allerlei tamiya assen/banden/velgen,
misschien heeft ie die ook wel
mvg markioo
 
trailer assen

Ach,als men voldoende geld heeft hoef je op jouw manier zelf niets meer aan modelbouw te doen,kopen kopen!!!!!!
Geld speelt geen rol schijnbaar.En ook de lol om zelf iets te maken schijnt afwezig.
 
Laatst bewerkt:
hallo
voor ongeveer 30 eurootjes heb je al een tamiya fusee gestuurde trailer as
nou voor die paar centen kan je zelf niet wat in elkaar flansen,
op marktplaats staat iemand met allerlei tamiya assen/banden/velgen,
misschien heeft ie die ook wel
mvg markioo


Hallo Marco,

Voor 30,= Euro kan ik zelfs uit messing, wat relatief duur is makkelijk 2 stuurassen bouwen, bovendien heb ik ze dan zelf gebouwd, wat altijd mooier is dan kant en klaar kopen !
Dus ben ik het met jou stelling beslist niet eens, dat je voor 30,= Euro zelf niet iets kan bouwen !!

En ja, iedereen heeft ook niet zomaar 30,= Euro voor een stuuras over, of kan dit zo maar makkelijk kopen, iedereen heeft met een budget te maken !
Zelfs ik moet op de centen letten, ik gooi het ook zo maar niet over de balk.
 
PLAN: Zelfbouw stuurinrichting

  1. Markioo, bedankt voor de tips. opnieuw weer een adresje erbij voor onderdelen. De Tamiya assen zijn een optie maar los van de investering vraag ik me af wat ik allemaal aan de Carson ophanging moet verbouwen om de assen te monteren. Dit was bij een Tamiya trailer anders geweest.
  2. Volledige zelf stuur assen bouwen is een optie. Ik heb een MTS werktuigbouw achter de rug :-) en heel wat jaartjes terug nog achter de draai en freesbank gestaan maar dit is verleden tijd. Zou dit graag weer eens doen maar heb zelf thuis of op het werk de middelen niet. Ik houdt dit open als een laatste optie en misschien is een collega bouwer wel bereid iets te maken gebaseerd op een ontwerpje van mij.
  3. Op dit moment heb ik een geheel eigen idee waarbij ik gebruik maak van de bestaande Carson ophanging en toch een soort fusee maak. Ik combineer zaken van het draaiplateau ontwerp met de fusee. Ik denk niet dat je het ooit in het echt ziet maar denk wel dat het werkt en zie het dan maar als modelbouwvrijheid.
  4. In deze optie draai ik de gehele ophanging (ongeveer gelijk aan de draaiplateau oplossing) echter voor ieder wiel een afzonderlijke draaipunt (idem aan fusee).
    scania139.jpg
  5. Ik moet de as in het midden borgen/ondersteunen omdat de veerophanging niet stijf genoeg is en de wielen anders onder een hoek komen te staan.
  6. Doorsnede standaard trailer
    scania140.jpg
  7. Bij het inveren zal de as in het midden niet meeveren waardoor een hoek ontstaat. De veerinrichting bij het model is echter zo stug en veert dusdanig weinig dat ik dit niet als bezwaarlijk zie.
  8. Ik heb het draaipunt buiten het frame gelegd hierdoor komen de wielen bij het draaien niet te ver naar buiten en hoef ik het spatbord maar 5 mm te verplaatsen. Dit wil ik minimaal houden om de lengte van de slede minimaal te houden.
  9. Doorsnede bij de slede met stuurinrichting
    scania141.jpg
  10. Doorsnede bij de slede met vaste as
    scania142.jpg
  11. De slede is nu opnieuw 5 mm langer. Het wordt nog puzzelen hoe ik de 1e oplegger zo kort mogelijk houdt.
    scania143.jpg
scania144.jpg
scania145.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd naar de oplossing met die doorgezaagde as :D het ziet er wel gewaagd uit :D

heeft u toevallig mijn persoonlijk bericht over de PWM puls in PIC's gelezen? ;)
 
Back
Top