Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo
hoogwout zaandam heeft een tijd geleden ook een volvo FL,een 4-asser gehad met effer meen ik hele zware kraan erop,
moet je maar even op google zoeken blauw/gele trucks,
en alle assen aangedreven is 10x10,
op youtube staan ook leuke laadkranen typ scania of volvo 8x4 in
mvg markioo

Scania Topline 10x10x6 vrachtw. trekker

Hallo ;

Als 1e wilde ik een Scania Topline 5 asser bouwen waarbij nu mijn twijfels om er 1 stuuras bij weg te laten zodat er meer ruimte is om tussen de 2e en 3e as voor de hydrauliek en andere zijde een koffer te plaatsen .
Echter heb ik op de www.dtz.de website een totaal nieuwe Scania Topline R620 10x4 trekker met Effer 1750 kraan van Grollitsch uit Villach Oostenrijk gezien die mij wel aanspreekt om na te bouwen in de plaats van mijn 5 assige model (model is te zien bij dtz > updates) .
Mijn enige probleem is de verdeler die tussen m'n 2e en 3e as staat .
Deze kan ik niet inkorten om er dus een as onder (achter) te monteren .
Mijn model zou dus ofwel een 4 asser worden , ofwel deze 5 asser als er een oplossing gevonden kan worden om de verdeler op een andere plaats te monteren wat ik tot nu toe nog geen juiste plaats voor kan vinden .
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is om een 5 asser te bouwen doordat al de assen bij mij aangedreven zouden zijn , zowel stuur - als achterassen .
De verdeler is verbonden met de motor die dan de stuurassen en de achterassen aandrijft .
Is er volgens jullie een oplossing hiervoor om deze verdeler op een andere plaats te monteren zodat het toch nog een 5 assige trekker zou kunnen worden ?
Wat bekomt men eigenlijk als er maar 4 assen zijn waarbij de eerste 2 stuurassen aangedreven (4 wielen) zijn alsook de 2 achterassen (8 wielen) ?
Is dit dan een 8x4 of eerder een 8x8 trekker ?
Is het mogelijk om met deze combinatie ook op de aarde te kunnen rijden en niet alleen op de weg of is dit af te raden ?
Graag jullie antwoorden hierop te willen weten .
Hieronder een afbeelding van de Scania 10x4 .

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Hierbij zoek ik ook nog iemand die messing of aluminium laadbakken zou kunnen bouwen voor mij met neer te klappen zijpanelen en open draaiende achterdeuren .
Wie kan mij daarbij helpen of een adres toesturen waar ik dit zou kunnen vragen ?
Dank U bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve .

10x10x6

Hallo ;

Het is wel degelijk een Scania Topline maar het dak ligt ergens anders .
Eigenlijk wilde ik deze bouwen met zo een pendelassysteem maar dat bestaat niiet voor een 5 asser als deze .
Weten jullie of denken jullie dat dit wel mogelijk zou zijn of niet ?
Heb even een vraag voor jullie : ik heb hier een GWS IQ-200MG (bestel. nr. 080-200MG) > zou deze servo sterk genoeg zijn om de 2e as te sturen of niet ?
De ontbrekende cardans tussen 2e en 3e as zijn besteld , dus daar nog op te wachten .
Achteraan achter de achterste as komen dan nog steunpoten waarbij een vraag voor jullie .
De steunpoten zouden aan beide zijden 2x uitschuiven .
Hoe zou dit het beste volgens jullie kunnen uitschuiven ?
Wat hiervoor te gebruiken want erg veel plaats is er niet onder de kokers van de steunpoten ?
Een elektromotor of cilinder gebruiken om de steunpoten horizontaal uit te schuiven en dan zo met een kabeltje voor de kleinste koker , maar hoe bouw je zoiets ?
Heb er al wel tekeningen van gezien , maar toch weet ik het nog steeds niet hoe aan zoiets te moeten beginnen .
Weten jullie raad hierbij ?
Wten jullie hoe hieraan te moeten beginnen ?

Hallo mobieleke ;

Weet jij wat voor combinatie dit nu zou zijn ?
Is dit dan een 10x10 of niet ?
Ik weet het niet dus hoop dat jij het wel weet .
Die van jou , heeft die ook alle assen aangedreven of enkele niet ?
Jij hebt 2 stuurassen en 3 achter aandrijfassen , was ook mijn bedoeling en oogt mooi maar is dan zowat hetzelfde en neen wilde iets anders vandaar de laatste as bij mij ook sturend geworden is .
Het moeilijkste moet nog komen , alle hydrauliek van leidingen voor het uitschuiven van de horizontale en vertikale steunpoten .
En dan een lang sleepend project , de opbouw van een laadkraan achter de cabine , dat gaat nog wat duren en duur worden , zeker voor wat er allemaal nodig is en voor de hydraulische - elektrische draaidoorvoer .

hallo
als alle assen aangedreven zijn is het een 10x10x6,en x6 is voor aantal gestuurde wielen,
op duitse truck forum is er ook iemand met een mercedes 5 asser 10x10,
kijk eens bij hem hoe de pendelassen in elkaar steken,
en dat is gerust te koop hoor,
mvg markioo

10x10x6 scania topline vrachtw. - trekker

Uploaded with ImageShack.us

In de vlugte wat foto's bij te plaatsen , nu met volledige cabine en eens met laadbakje met nog af te werken RC minigraver dat werkt met microhydrauliek .
Ook te zien de plaats van de steunpoten voor en achteraan .
Dit moet nog bestudeerd worden van hoe uit te schuiven .

Mvg,
Steve .

Hallo Thom22 ;

Ik heb alles aangekocht voor de minigraver bij www.wpraez.de en als je daar shop nog bij aan toevoegd zie je alle hele kleine cilinders , stuurventielen , enz... .
Heb er zelf voor 1.480 Euro gekocht waarvan na deze te versturen eens een foto van door te sturen .
Is echt heel klein met hydrauliek leidingen die in een messing buis van 2mm kunnen .
Ik kan m'n minigraver niet afwerken daar de bestelde hydraulische en elektrische draaidoorvoer nog niet klaar is .
Diegene die deze bouwd is ziek geweest en achter op zijn schema dus wachten en verder doen aan de 5 asser .

10x10x6

hier een afbeeling van micro hydrauliek .

Heb in totaal wel 4 of 5 cilinders dus die zijn hier niet allemaal op te zien .
Er waren er enkele met verkeerde lengtes besteld dus dat is geen probleem geweest de verkeeede terug te sturen en anderen langer of korter terug te krijgen mits meerbetaling voor grotere enz.... .
Help dit iets of reeds naar de website ervan gekeken ?
Wil dat nu zeggen dat ik concurentie ga krijgen of zo ?
Laat maar iets weten .

Mvg,
Steve .

Scania Topline 10x10 vrachtw. trekker

Hallo ;

Zo zou ik mijn Scania Topline vrachtwagen trekker in deze zin willen bouwen .
Wel in eigen kleuren en met eigen laadkraan achter de cabine .

De voorzijde :

Hier met 4 assige oplegger :

Hier kijk ik zo een beetje van af maar zal niet volledig hetzelfde worden .
Bij mij is er wat meer ruimte tussen de 2e en de 3e as daar daar bij mij 2-delige stuurventielen zitten en 1 daarvan zou een koffertje kunnen worden .
De rest komt boven de steunpoten in de tank en de kisten daarboven .

Mvg ,
Steve .

he steve
ik heb deze truck ook op ditzje zien staan
een geweldig ding man :turn-l::turn-l:
succes met de bouw en hou de achterste as stuurbaar

Hallo Ad ;

Ja hij komt van de vermelde ditzj.de website .
Heb hem daar voor het eerst gezien .
Jammer maar vind er geen website van daar ik er graag wat meer info van wilde verkrijgen .
Dit is normaal een 10x4 combinatie , maar bij mij zouden alle assen aangedreven worden .
Is mijn model dan een 10x10 model of niet ?
De 10x4 is hier een baan model , en komende week zou voor mijn 5 asser een pendelas systeem binnen komen om deze in de plaats van de Wedico bladveren te kunnen monteren .
Hopelijk past dit nog met de geplaatste wieloverkappingen .
Dus het volgende weekend wordt het chassis wat omgebouwd tot het pendelas ststeem .
Nadeel is dat de combinatie steeds duurder wordt .
Is 670 mm te lang voor een vrachtwagen / trekker combinatie of niet ?
Zijn er trekkers die nog langer zijn of wat is de maximum lengte voor een trekker dat op de banen zou kunnen rijden ?
De achterste stuuras zal dus behouden blijven en wordt geen 3e aandrijfas .
Op de Grollitsch trekker zou er een Effer 1750 laadkraan staan .
Bij mij zou ik de Palfinger PK 150002G met de PJ170E jib willen proberen te bouwen .
Komende week wat proberen om de kokers van de uitschuivende delen te gaan plooien en te verlijmen tot 1 sterke koker en deze verschillende malen te herhalen en ervoor te zorgen dat alles ook in elkaar zou schuiven ook nog .
Alleen heb ik nog een probleem met de steunpoten van de laadkraan en de achter steunpoten .
De achterste steunpoten schuiven aan beide zijden 2x uit .
De 1e uit te schuiven koker gebeurt hydraulisch maar hoe de 2e in werking te zetten is me een raadsel .
Kan iemand dit voor mij tekenen ? (de cilinder zit aan de buitenzijde van de koker komen te zitten)
Ook zou ik dit dan moeten toepassen aan de kraan zelf waarvan de 1e ook hydraulisch uitschuift en de andere 2 met kabels of iets dergelijks . (kan iemand mij dit ook tekenen)
Dank U bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve .

Zoiets Steve?

tele-outrigger0001.jpg

DIK zijn de kokers, dun zijn 2 kabels of kettingen
A is het vaste punt in de chassis koker,
B is het vaste punt in de 2e schuif deel
C is het vaste punt in de chassis koker
1 en 2 zijn kabel of ketting poulies, waarbij 1 op de kop van de cilinder zit, en 2 op de achterkant van het middendeel

De tele cilinder zit er meestal "achterste voren" in, dan heb je geen slangen rollen in de kokers
De voeding voor de zuigerkant van de cilinder gaat dan door de holle stang.

Succes,
Cor

Laatst bewerkt:
Hallo Cor ;

Dank U voor jouw tekening , maar kan je het even tekenen met dit :
Op de grootste koker zou een cilinder gemonteerd zijn (er bovenop > niet er binnenin zoals bij jouw tekening) .
De cilinder op de grootste koker zou de 2e (iets kleinere koker) in werking brengen en dan zou er iets moeten zijn die de kleinste koker in werking brengt .
Teken vb. de werking van het uitschuiven in een volle lijn , en het terug inschuiven in stippellijn als dat mogelijk zou zijn .
Bij mij zou de cilinder aan de buitenzijde van de kokers bevinden .
Aan de binnenzijde is er niet genoeg plaats voor de cilinder , deze kan niet in de kleinste koker want jouw systeem oogt wel heel goed maar het kan er jammer genoeg niet in .
Zou je ditzelfde kunnen tekenen waar dus de cilinder buitenkant staat en de 2e grootste in werking brengt en vervolgens voor achteraan > 1 koker uitschuift , en voor vooraan 2 kokers zouden uitschuiven me kabels ?
Dank U al vast bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve .

Als ik bovenstaand stukje leest valt mijn mond open van verbazing:schrik:
Jij bent wel een heel makkelijke modelbouwer. Er wordt je een principe schets gegeven, en je bent te lui dat je het zelf verder uitwerkt!
Dat niet vraagt of iemand het nog voor je bouwen wilt.
Zal je binnenkort ook wel doen, want ik lees alleen hele dikke verhalen, maar enig kennis van zaken ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik kan niet begrijpen dat je een dergelijk project wilt / gaat bouwen, met geen enkele technische "knowhow" en inzicht.

Hallo Adam ;

Ja het is juist , ik ken niets van techniek .
Sorry dat ik zo veel vraag en ja het is jammer dat dit niet bestaat als bouwpakket .
Het zou makkelijker en mooier zijn als de cilinder in de poten kon gemonteerd worden , maar daar is geen ruimte voor dus moet die wel aan de buitenzijde plaatsen .
Sorry he dat ik niets van techniek ken , en van elektronica nog minder .
Gewoon impele modellen heb ik niet , alhoewel ja , alleen de Linde heftruck , dat is een standaard model , al de anderen niet .
De Scania Topline 6x4 Longline is niet standaard en uitgebouwd (verlengde cabine) .
De Scania Topline 6x4 met Leimbach laadkraan en afzetcontainer is ook niet standaard waarbij het moeilijk was met de pomp en motor ervan .
En nu deze Scania Topline 10x10 vrachtwagen - trekker zal dan ook niet standaard zijn daar dit volgens Scale Art de 1e zou zijn met 5 assen met dat pendelas systeem . Hier op deze laatste komt dan ook nog een laadkraan achter de cabine , maar dat zal wel een tijdje duren voor deze klaar zou zijn .
Ben nog bezig met een minigraafmachine met micro hydrauliek en de verreiker ligt ook nog in stukken daar de draaikransen van beide modellen nog niet besteld zijn en dus ook nog niet gemaakt zijn .
Sorry dat ik het vraag maar als het mogelijk zou zijn om dus de cilinder bovenop te plaatsen en dan te weten te komen hoe het werkt met de kabels binnenin dat zou echt veel vooruitgang brengen .
Dit systeem is ook de moeilijkheid bij de verreiker .
Sorry dat ik het niet weet hoor , ben ook maar ne simpele arbeider en niet echt met techniek bezig in dit soort zaken .

Steve .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back