Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan best begrijpen dat je niet zomaar weet hoe iets werkt, maar het principe heb ik gegeven.
Probeer dat te doorgronden!
Als je dat snapt, dan is het echt een fluitje van een cent om die cilinder er bovenop te zetten.
De cilinder bedient dan de midden sectie, en de kabels/kettingen bedienden de 2e sectie.
Alleen, in dat geval zet je de kop van de cilinder vast op de buitenkant van de midden koker.
Probeer het maar 't is echt niet zo moeilijk ;)
Cor

Hallo Cor ;

Zal het wel eens moeten proberen , maar sorry dat ik altijd iets wil dat niet echt bestaat in combinatie , allee dat zegt Rob Hobma toch dat ik altijd moeilijke combinaties wil bouwen .
Dat is nu ook zo met dat pendelassysteem voor een 5 asser .
Bij de afbeelding van Cheeta zijn het nu wel 3 kokers die uitschuiven , maar hoe moet het dan bij 4 uitschuivende kokers want dat is dan voor de verreiker ?
Voor de kabels dacht ik visdraad te gebruiken , touwen koorden kunnen breken , staaldraad is te moeilijk om rond te plooien , kettingen kunnen er niet tussen (amper ruimte voor) dus nu nog hopen dat de visdraad niet breekt .

Aha de mast uitschuiven daar had ik al een begin mee gemaakt in mijn Liebherr topic. De oplossing van Helicor is wat ik heb gemaakt alleen met de cilinder buiten de mast net zoals Steve het wil. Ik zag geen mogelijkheid de cilinder te geleiden ahw binnen de mast want dan heb je rollen nodig en geleiding in het laatste deel van de kraanarm. Zo werkt het tenminste bij de kraanarm van Grove waar ik naast stond terwijl die uit elkaar lag voor de mastinspectie.

Hallo Cor ;

Zal het wel eens moeten proberen , maar sorry dat ik altijd iets wil dat niet echt bestaat in combinatie , allee dat zegt Rob Hobma toch dat ik altijd moeilijke combinaties wil bouwen .
Dat is nu ook zo met dat pendelassysteem voor een 5 asser .
Bij de afbeelding van Cheeta zijn het nu wel 3 kokers die uitschuiven , maar hoe moet het dan bij 4 uitschuivende kokers want dat is dan voor de verreiker ?
Voor de kabels dacht ik visdraad te gebruiken , touwen koorden kunnen breken , staaldraad is te moeilijk om rond te plooien , kettingen kunnen er niet tussen (amper ruimte voor) dus nu nog hopen dat de visdraad niet breekt .

Er is super dun en heel flexibel gevlochten staaldraad verkrijgbaar wat net zo soepel is als visdraad.
Ik heb het ook in een kraantje op een model werkschip gehad om de giek over het draaipunt heen te trekken om hem omhoog te krijgen en was oersterk.
Mijn vrouw maakt zelf sieraden en koopt staalkabel bij pipoos van 0,35 - 1 mm dik.

Succes groet Sander

Laatst bewerkt:
Hallo Sander ;

Het was eerst ook mijn bedoeling om staaldraad te gebruiken maar bij Aero-Naut was de dunste 0,50mm en niets dunner dus hoopte dat visdraad dat er daar nog iets dunner in zou zijn wat niet zo is .
De visdraad heeft zowat dezelfde dikte .
Dus er zou wel degelijk nog dunnere bestaan zoals jouw 0,35mm .
Zal ik eens rond vragen waar deze in de buurt zou kunnen verkrijgen .
Die 1mm is te dik ,zoveel ruimte is er niet tussen de kokers .

Mvg,
Steve .

Hallo Sander ;

Het was eerst ook mijn bedoeling om staaldraad te gebruiken maar bij Aero-Naut was de dunste 0,50mm en niets dunner dus hoopte dat visdraad dat er daar nog iets dunner in zou zijn wat niet zo is .
De visdraad heeft zowat dezelfde dikte .
Dus er zou wel degelijk nog dunnere bestaan zoals jouw 0,35mm .
Zal ik eens rond vragen waar deze in de buurt zou kunnen verkrijgen .
Die 1mm is te dik ,zoveel ruimte is er niet tussen de kokers .

Mvg,
Steve .

hallo steve
ik heb hier gevlochten visdraad (voor karper) van een dikte van
0,17 mm
0,32 mm
dit is oer sterk draad
merk = BERKLEY fireline

en bij finelinemodellbau hebben ze 0,25 mm staaldraad (stahlseile ) 3 euro de meter
DUS genoeg te krijgen

Laatst bewerkt:
Hallo Ad ;

Dank U te vermelden dat daar op die finelinemodellbau die staaldraad te verkrijgen is , had dit de vorige keer niet gezien en heb er nu dan ook inneens 10 meter van besteld .
Nu nog hopen dat het lukt om deze in- en uitschuivend te maken .

Mvg,
Steve .

Hallo ;

Ik heb even een vraag betreffende loctite .
Dit zou ik aan het einde van de schroef moeten doen alvorens de bout erop te draaien .
Mag dit eigenlijk op de schroef gespoten worden nadat de bout er ook al op zit , of heeft dat dan geen nut om deze op z'n plaats te houden ?
Graag jullie antwoorden hierop .

Mvg, Steve .

hallo
achteraf opspuiten van loctite heeft geen effeect dus geen nut,
maar hou er wel rekening mee dat als je de schroefjes er later los wil halen ivm reperatie oid dat je flinke problemen kan krijgen,
het heeft geen nut om bijv schroeven van een chassis vast te lijmen,
ik lijm helemaal niks op mn trucks,omdat het toch niet extreem gebruikt wordt,
een rc brandstof kan ik me voorstellen ivm de kracht/geweld trillingen en dat het kan lostrillen,
en als ik het vast lijm dan liefst met 6 kant of imbus rvs,een gleuf of kruis kopje draai je geheid verrot,zodat je tot uitboren moet overgaan,
en de loctite heb je in div sterkte kwaliteiten,zie loctite info site of in automatrialenwinkel,
mvg markioo

Hallo Markioo ;

Het staat bij het schema van de pendelassystemen dat er loctite gebruikt zou worden .
Dit doe ik liever niet dan wel .
Eigenlijk kan ik hiervoor dan misschien beter stopmoeren gebruiken of is dit niet hetzelfde effect ?
Nu even een andere vraag , heb jij of iemand anders hier op dit forum > een pendelassysteem van ScaleArt : Art. Nr. 710 0013 .
Heeft er iemand dit systeem op een Wedico chassis , dan heb ik een vraag voor die persoon .

Mvg,
Steve .

hallo
die lockmoeren met zo n nylon ringetje zou perfect zijn,die lopen niet zo snel los en krijg je gewoon los gedraaid zonder problemen,
pendelas van scale-art heb ik niet,je zou scale-art duitsland kunnen mailen of hobma in elst de dealer ervan in nederland kunnen bellen,
mail beantwoord ie niet snel,
jhn in deurne op marktplaats onder wedico die zou je ook kunnen vragen,
wat is je vraag eigenlijk,ik heb ook scale-art volvoos enkel assers gehad,
mvg markioo

Hallo Markioo ;

Beide problemen zijn opgelost .
Voor de loctite moeren heb ik dus stopmoeren gebruikt .
Voor het aanpassen van dat bepaalde deel naar het Wedico chassis heb ik bij elke 2 rondellen en een dikke ring van 5mm gebruikt waarbij deze as nu ook gemonteerd is .
Nu moet ik nog de bevestigingspunten monteren waardoor de kabels lopen naar de servo toe .
Eenmaal dat gedaan kan de motor en de rest terug gemonteerd worden .

Mvg,
Steve .

scania topline 10x10 vrachtw. trekker

Hallo ;

Hieronder nu eens een eigen tekening van wat ik bedoel i.v.m. het uitschuiven van de horizontale steunpoten voor de laadkraan .

De blauwe koker is de vaste koker die met de cilinder (onderaan getekend) de 2e koker (groene koker) uitschuift .
De daarop volgende rode en bruine koker zou dan uitschuiven d.m.v. kabels .
Kan iemand op deze tekening aanduiden welke waar te bevestigen en waar mogelijk een wieltje komt waar de kabel op rolt om knikken te vermijden .
Dit alles tekenen is niet moeilijk , het maken ervan , daar geraak ik maar niet aan uit .
Deze tekening is nu voor de hoofd steunpoten .
Bij de achterste steunpoten aan de achterbumper is er 1 koker minder .
Wie van jullie kan mij nu met 2 kleuren de kabels tekenen > vb. blauwe kabel voor het uitschuiven en een rode kabel voor het inschuiven ?
Dank U bij voorbaat voor diegene die dit hier wil tekenen .

Mvg,
Steve .

steve waarom ga je niet gewoon bouwen en experimenteren? daar leer je ook nog wat van ;).

van fouten leer je.
van alleen maar kijken naar plaatjes wordt je niet veel wijzer.

Het principe staat volgens mij al uitgetekend in de tekening van Cheeta. Het enige verschil is dat de cilinder niet in maar buiten het geheel zit. De bevestiging dien je dan anders op te vangen. Je kunt natuurlijk ook het schema van Cheeta aanhouden, dus met de cilinder in de uitschuifbare delen en dan een dummy cilinder aan de buitenkant plaatsen. Die buitenste heeft dan slechts een "showfunctie" en schuift met de rest van het geheel in en uit.

Het moeilijkste moet nog komen .
De elektronica , en de laadkraan achter de cabine met alle hydraulica in een kolom boven op de steunpoten .
Dat zal voor een andere keer worden .
Eerst het onderstel nog wat verder afbouwen .

Mvg,
Steve .

Waarom duur ?
Het chassis en de cabine zijn van Wedico , de assen en de bladveren van ScaleArt , de motor en aandrijving + de verdeel blok zijn van Veroma .
Ik denk dat ik nog niet in de helft zit van wat nog moet komen .
Ik denk persoonlijk dat de hydrauliek me nog veel gaat kosten + het te laten bouwen van de draaidoorvoer waar al het gewicht van de kraan op rust en stevig op het chassis moet staan .
Dat alles zal wel duurder uitkomen dan hetgeen wat hier nog maar gebouwd is .
Dan ook nog elektronica waar ik bijna niets van ken , moet er ook nog in en op komen .
Voor het uitschuiven van de horizontale en vertikale steunpoten moet ik zelfs de micro (mini) stuurventielen van Leimbach aanschaffen > heb geen ruimte tussen de 1e en de 2e alsook tussen de 2e en de 3e as voor de normale stuurventielen .
Is niet veel prijsverschil maar de grote van de ventielen is wel beter en compacter .
Nu no ergens een hydrauliektank met motor vinden die zo klein mogelijk is daar er veel van de hydrauliek boven op de steunpoten komen te staan in een koffer met het uitzicht van de dieseltank .
In een volgend langer weekend wat beginnen aan de laadkraan en het hydraulische kabel oprol systeem .
Eerst nog uitrekenen en uittekenen wat mogelijk is en wat niet .
Voor de rest zal het langzaam maar zeker afgewerkt kunnen worden .

Mvg,
Steve .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back