Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo ;

Van deze onderstaande Scania Topline kijk ik zo een beetje van af .

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Voor de rest maken jullie het zelf maar uit wat jullie ermee zouden doen , dacht dat ik een model kon bouwen naar mijn zin maar het is precies of dit niet mag of zo .
Jullie doen en bouwen jullie modelle hoe en wat jullie willen hebben .
Wilde eerst gewoon 2 aangedreven achterassen hebben en de 3 stuurassen niet aangedreven , maar blijkt moelijker te zijn om op aarde wegen te rijden en vandar de keuze alle assen aan te drijven .
Mijn 2 andere modellen zijn baan modellen , wilde ook eens een model dat op aarde wegen zou kunnen rijden en dus met zo een as systeem waarbij de assen op en neer gaan .
Ik mag toch uitgeven aan dit model wat ik wil of niet .
Als jullie daar niet zo over denken , mij moet je niet meer helpen hoor als jullie niet willen antwoorden .
Ik verplicht jullie niet hoor , doe wat jullie willen .
Al schrap je alles van mij , als het zo zit dan stop ik er gewoon mee .
Wat nut heeft dit forum dan om iets te weten te komen van anderen hun modellen en hoe zij hun modelle bouwen .
Sorry dat ik alles meerdere keren vraag over 1 onderwerp .
Ben dan niet zo slim als jullie en dat overal een oplossing zou weten .
Kan beter stoppen met alles .
Het gaat nu even niet zo goed , maar tja doe er dan een schepje bovenop en ik stop definitief .
Jullie vinden een kipper misschien beter maar ik vind dat wat te gewoon .
Ik vind een laadkraan mooi , mag dat dan niet op deze 5 asser gebouwd worden of zo ?

Mvg,
Steve .

Niemand kan jou iets verplichten, dit model is gewoon een hele uitdaging omdat je moet zien dat je alle hydraulische componenten van die kraan kan wegwerken ;)

Persoonlijk hoop ik wel dat je dit model tot een goed einde brengt, het is een mooi project ;)

hoi steve
ik volg het enkel maar om niet iets te melden waar weer discussies over ontstaan,
maar ik vind dat u gewoon lekker moet gaan bouwen wat u wilt,
ik vind de scania 5 asser een geweldige truck en alss model zou het helemaal geweldig moeten zijn om dat in je vitrine te hebben staan,
echt iets om trots op te mogen zijn hoor,
ik hoop dat het u gaat lukken om de kraan werkend te maken,
op youtube staat er eentje waar je echt bij zit te kwijlen,al zullen er wel meerdere op joeptjoep staan,
en of die truck nou 1 of 20 assen heeft,maakt niet uit,al rijd 1 as wel een beetje moeilijk:D:D:D
als alle assen aangedreven zijn heeft een liftas niet veel zin,
je kan beter alle draaiende wielen op de grond hebben,en wat dik vet in de diff doen als een soort diff lock met wrijving,
succes met de bouw en hou ons aub op de hoogte,fotoos mogen ook wel hoor
mvg markioo

Hallo Steve,

Hier even een mededeling van mij als modelbouwer en beslist niet als moderator.

Dit moet je totaal los zien van elkaar, mijn moderatorschap en ik als modelbouwer.

Steve, ik denk dat je de lat veel te hoog voor jezelf legt.

Wat jij wil bouwen is niet eenvoudig, bovendien heb je niet de machines om een hydraulische kraan te bouwen.
Hydrauliek zelf bouwen is niet eenvoudig, want dit luistert nogal er nauw om alles oliedicht en werkend te krijgen, dus moet je best wel een beetje techisch inzicht hebben en een beetje verstand hebben van hydrauliek.

Ik denk dat je eerst eens een goed bouwplan moet opstellen wat je precies wilt bouwen, want nu begin je zo maar te bouwen zonder dat je weet wat je bouwt.
Je hebt voor een kapitaal aan onderdelen gekocht maar je weet nog steeds niet wat je wilt.

Wij willen jou best advies geven, maar doe dan daar ook iets mee en vraag niet steeds hoe het moet, terwijl wij dit al vele malen hebben uitgelegd.

Ik heb je onlangs nog uitgelegd wat voor type tuck je aan het bouwen bent.
Ik leg jou in een P.B.tje uit wat voor truck het is en hoe de benaming daar van is, vervolgens vraag je een dag erna via het forum wat voor truck je eigenlijk hebt.
Sorry Steve, met alle respect voor jou, maar dan denk ik bij me zelf, zoek het lekker zelf uit, want je doet toch niks met mijn informatie !

Nu schrijf je weer dat wij jou niet willen helpen met bouwen, maar het bouwen zal je toch echt zelf moeten doen.
Of je moet de combinatie door een professionele modelbouwer laten bouwen, die de combinatie voor jou bouwt en rijklaar maakt.
Maar ik denk dat jij die niet makkelijk zal vinden die dit voor jou wil doen.

Toen ik als modelbouwer ruim 40 jaar geleden begon, ben ik begonnen met een eenvoudige auto te bouwen en niet direct een hele ingewikkelde combinatie te bouwen, daarna ben ik de lat voor mezelf steeds hoger gaan leggen en bouw nu steeds mooiere modellen, maar dit gaat echt niet vanzelf hoor, ik moet daar steeds iedere keer weer moeite voor doen.

Dus als ik jou een goed advies mag geven begin eerst eens met eenvoudige modellen te bouwen, als je dat goed onder de knie hebt, dan kan je steeds een stapje verder gaan.

Mijn verhaaltje is beslist niet om jou af te kraken, maar bedoeld als opbouwende kritiek.
Hopelijk doe je wat met deze informatie en wens ik jou veel succes met alles wat je nog gaat bouwen, maar je moet mij niet meer om advies vragen, want daar doe je toch niets mee, jammer maar helaas.
Ik wil best iederen helpen, maar dan moet het wel zinvol zijn, maar met alle respect, die indruk heb ik bij jou helaas niet.

Nogmaals veel succes met de (af)bouw van je Scania 10x10/6

Laatst bewerkt:
Piet :yes:mooi gesproken.
Ik zelf durf dit ook niet aan hoor ook al bouw ik voor mijn werk aangepaste elec. rolstoelen.
Steve begin gewoon met het maken van die standaard scania, uitbreiden kan nog altijd.
Maar als je iets wil leren zou ik maar naar de wat oudere hier op het forum luisteren die hebben veel bouw ervaring.
suc6 met de bouw

Hallo Markioo ;

Welke is er te zien op youtube ?
Is deze met of zonder laadkraan ?
Is het een laadkraan met meer dan 6 uitschuivende delen ?
Voor de anderen , ik bedoel het allemaal niet zo maar heb wat problemen in het dagelijkse leven wat ik uitwerk op de modelbouw .
Kan wel sorry zeggen tegen ieder van jullie maar dat maakt niet meer uit van wat er geschreven is .
Alles wat ik doe in het dagelijkse leven en dan lukt het hier ook niet al te veel .
Sorry dat ik dingen meerdere keren vraag , ik lees niet altijd wat er verteld wordt na een laatste bezoek , sorry daarvoor .
Sorry dat ik het altijd op de verkeerde personen uitwerk .
Piet wat betrefd de combinatie die ik zou hebben als model , de firma waar ik werk zegt tegen mij dat dit helemaal anders in elkaar zit waardoor ik twijfel van wat voor iets dat het dan is , vandaar de onzekerheid hiertoe .
k'Zal er proberen over te zwijgen .
Sorry maar ik ben niet zo voor standaard modellen , die heb ik er al genoeg op schaal 1/50 en 1/43 , daarom dat ik altijd iets speciaals ondenkbaar zou willen op deze schaal 1/14,8 of 1/16 .
Praten jullie maar verder , ik zal proberen om enkele weken offline te blijven .
Alle gedachten eens op een rijtje te zetten en een nieuwe tekening maken volgens deze combinatie .
Wat het wordt wordt het , mislukt het dan heb ik deze nog voor onderdelen of verdwijnt ie in de kast bij de anderen tot er nog eens zin is om hieraan verder te bouwen .

Mvg,
Steve .

Hallo Markioo ;

Welke is er te zien op youtube ?
Is deze met of zonder laadkraan ?
Is het een laadkraan met meer dan 6 uitschuivende delen ?
Voor de anderen , ik bedoel het allemaal niet zo maar heb wat problemen in het dagelijkse leven wat ik uitwerk op de modelbouw .
Kan wel sorry zeggen tegen ieder van jullie maar dat maakt niet meer uit van wat er geschreven is .
Alles wat ik doe in het dagelijkse leven en dan lukt het hier ook niet al te veel .
Sorry dat ik dingen meerdere keren vraag , ik lees niet altijd wat er verteld wordt na een laatste bezoek , sorry daarvoor .
Sorry dat ik het altijd op de verkeerde personen uitwerk .
Piet wat betrefd de combinatie die ik zou hebben als model , de firma waar ik werk zegt tegen mij dat dit helemaal anders in elkaar zit waardoor ik twijfel van wat voor iets dat het dan is , vandaar de onzekerheid hiertoe .
k'Zal er proberen over te zwijgen .
Sorry maar ik ben niet zo voor standaard modellen , die heb ik er al genoeg op schaal 1/50 en 1/43 , daarom dat ik altijd iets speciaals ondenkbaar zou willen op deze schaal 1/14,8 of 1/16 .
Praten jullie maar verder , ik zal proberen om enkele weken offline te blijven .
Alle gedachten eens op een rijtje te zetten en een nieuwe tekening maken volgens deze combinatie .
Wat het wordt wordt het , mislukt het dan heb ik deze nog voor onderdelen of verdwijnt ie in de kast bij de anderen tot er nog eens zin is om hieraan verder te bouwen .

Mvg,
Steve .

Hallo Steve,

Als die firma waar jij werkt het zo goed weet dat jou Scania model geen 10x10/6 is, waarom vertellen ze jou dan niet wat het dan wel voor een configuratie jou Scania model is !!

Maar ik zal het je nog 1x uitleggen :
10x10 betekent : 5 aangedreven assen en alle 10 wielen/banden aangedreven.
/6 betekent : 3 gestuurde assen met 6 wielen/banden.

Laatst bewerkt:
Hallo Piet ;

Die firma waar ik werk zegt altijd dat het iets anders is , vraag je wat het dan wel zou zijn dan antwoorden ze me niet , maar nu genoeg over deze assen en het blijft nu hoe jij dit vermeld hebt .
Zou graag verder doen met de verdere afbouw hiervan .
Weten jullie of er een laadkraan bestaat op schaal 1/14,8 - 1/16 met meer dan 6 (8) uitschuivende delen ?
Zijn daar afbeeldingen van te zien of een filmpje ?

Mvg,
Steve .

hallo
zal proberen filmpie hier te linken,
is een platte bakwagen met laadkraan erop,
mvg markioo

typ onderstaande maar in op joetjoep,link lukt niet,staat rechts in rijtje ook tamiya volvo veel kijkplezier
tamiya scania with palfinger crane

Laatst bewerkt:
@markioo

Als je nou zo vaak op dit forum reageert, word het wel eens tijd dat je leert hoe je een foto en een filmpje kan plaatsen. Zo moeilijk is dat niet.

Kraan is zelfbouw met hydrauliek van Leimbach, maar het kraantje is niet groter als de originele Leimbachkraan.

Het bouwverslag van de Duitser die MANV8 aangeeft volg ik ook.
Deze heeft hiervoor een volledig hydraulisch werkende Goldhofer dieplader gemaakt en beschikt ook over een draaibank en CNC freesmachine.

Wat hij maakt is wel mooi.

Hier duidelijk te zien hoeveel ruimte je nodig hebt voor de hydraulische ventielen.
Hij gaat wel alle 4 de stempels apart uitschuifbaar en stempelbaar maken:

IMG_1782_800x600.jpg

Hier de uitschuifsecties, 6 in totaal:

IMG_1836_800x600.jpg

Hier een plaatje van de draaikrans met oliedoorvoer:

IMG_1793_800x600.jpg

Hier een overzichtplaatje van de kraan op de wagen:

IMG_1798_800x600.jpg

Laatste plaatje, voor de rest moet je zelf maar even op dit forum kijken.

IMG_1808_800x600.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo William ;

Ja die laadkraan vanop de Duitse website heb ik ook al een keer gevolgd , maar is nu veel verder tegenover de vorige keer dat ik die website bezocht heb .
Ja dat is een perfecte laadkraan en dat zal ook wel bewezen worden als deze ook gaat werken .
Echter heb ik geen 14 stuurventielen voor mijn gewenste laadkraan .
Ik zou 6 servo's met stuurventielen hebben voor de steunpoten die tussen de 1e 3=en de 2e alsook tussen de 2e en de 3e as komen (vandaar die verdere afstand er tussen) .
Voor de laadkraan zelf zouden er 5 servo's dienen voor alle cilinders en 1 elektrische voor het zwenken van de laadkraan .
Die Duitser heeft zijn kokers geplooit uit aluminium wat ik ook van plan ben om te doen .
Alleen snap ik niet goed hoe hij deze verguld heeft zodat deze zoals messing worden om dan gesoldeerd te kunnen worden .
Wie weet hoe dit in zijn werk gaat mag me dit wel eens vertellen , want sorry dat weet ik niet .
Die laadkraan is meerendeels gebouwd uit messing waarbij ik de mijne meer uit aluminium zou willen bouwen (als het lukt te minste) .
De hydrauliektank met motor en de resterende 5 stuurventielen komen bij mijn model boven op de steunpoten te staan , achter de cabine .
Zal alles nog eens opnieuw uittekenen om het wat duidelijker te maken (als dat zou helpen natuurlijk) .

Mvg,
Steve .

De kokers van de mast zijn niet verguld hoor.
Hij heeft de aluminium masten vervangen voor messing, omdat de plaatdikte dunner is, anders kreeg hij geen 6 secties in elkaar.
Geeft wel meer gewicht. Vervolgens heeft hij deze beplakt met zwarte folie, om ze makkelijk te laten glijden.

Even over de servo's, jij schrijft dat je 5 servo's voor de kraan nodig hebt.

Heffen/dalen=1, knikken=2 en in/uitschuiven=3. Als je zit te denken aan twee extra functies voor een jib zou ik dat maar vergeten, je krijgt nooit al die slangen langs je mast omhoog. Bovendien buigt de slang niet voldoende om deze strak langs de mast te leggen. Ik vraag me bij deze kraan ook af of hij straks voldoende kracht heeft, want hij wil de slangen zo over de buisjes heen schuiven met een knelbusje, hier kan je geen 30 bar op zetten, hooguit de 12 tot 15 bar die een standaard Leimbach pomp levert, anders klappen de slangen eraf. Met al dat gewicht van de mast vraag ik mij dus af of hij nog wat kan tillen.

Ik blijf het bouwverslag in ieder geval volgen, want de kraan ziet er wel fantastisch mooi uit, daar kan je niks van zeggen.

Hallo William ;

Dus messing weegt meer dan aluminium , maar is het dan ook even sterk als ik maar een plaat zou plooien van 1mm dikte tot die kokervorm ?
Het buizensysteem op de cilinders zou zowat hetzelfde kunnen zijn , alleen moet ik even nog iets proberen voor de leidingen mee naar boven te krijgen voor het knikken van de jib en ook voor het verder uitschuiven van de arm delen daar op .
Daar zit ik nog niet , even eerst verder gaan met het onderstel en deze verder af te werken alvorens aan de laadkraan zelf te beginnen .
Er bestaat zoiets om aluminium te lassen maar denk niet dat dit mogelijk is bij een koker van 6 op 8 mm .
Dat zal wat te klein zijn om te lassen zonder dat er te veel vloeistof in de binnenzijde zou zitten .
Een V vorm onderzijde en een V vorm omgekeerd en deze over elkaar heen aan elkaar te kleven , dan wordt elk uitschuivend deel in de breedte veel te breed en oogt niet mooi .
Het is niet echt mijn bedoeling om zwaar materiaal met de kraan te tillen maar als het kon zou het wel gemakkelijk zijn .
Er moeten nog over vele dingen nagedacht worden , heb wel bepaalde oplossingen daarvoor maar of het ook zal werken is een andere vraag .
Is nog afwachten wat het wordt .

Mvg,
Steve .

als je als modelbouwer niet weet dat messing zwaarder is als alluminium,vraag ik me af wat voor kennis heb je.Heel het project waar jij met bezig bent is een vraag en antwoord spel.Als ik het topic zo eens door lees kom ik veel dezelfde vragen tegen en verwacht je overal de oplossing van je problemen bij anderen.

Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat messing zwaarder is dan aluminium .
Alleen wil ik hiermee bedoelen of zwaarder materiaal beter zou zijn tegenover lichter materiaal .
Kan er met lichter materiaal ook zwaare dingen getild worden of niet ?
Mijn voorkeur is nog steeds aluminium , maar zie dat meerdere kranen gebouwd worden uit messing dus is messing dan zoveel beter of niet .
Ik dacht dat als m'n laadkraan uit aluminium zou zijn , dat deze misschien ook wel bepaalde materialen op een hoogte zou kunnen neerzetten .
Zwaardere kranen zijn misschien wel sterker maar de 2 onderste cilinders ondersteunen de laadkraan , als de daarop uitschuivende arm delen te zwaar zijn dan houden de 2 cilinders toch geen stand of wel ?
Ben ik in die theorie verkeerd of niet ?

Waarom moet ik het weten ?
Jullie zijn toch de experts hierin , ik ben toch maar de dommerik dus dan weten jullie het wel beter zeker .

Het is eigenlijk heel simpel, alleen moet je er even over nadenken en een beetje natuurkunde/wiskunde helpt ook.

Als je op schaal werkt gaan alle lengtes gedeeld door 14,5 ( in mijn geval )
Als je een oppervlak op schaal hebt gaat alles gedeeld door 14,5x14,5, of 14,5²
Als je een inhoud op schaal hebt gaat alles gedeeld door 14,5x14,5x14,5 of 14,5³

Als je materiaal op schaal neemt veranderd er niets, want dit blijft net zo sterk.
Dus met kunststof kan je ook nog een heel eind komen.

Waarom messing en geen aluminium, als jij aluminium wil gebruiken moet je dat vooral doen. Alleen messing, en ook staal, zijn te solderen, aluminium ook wel maar dit is erg lastig en bovendien zijn de soldeermaterialen lastiger te krijgen.

Deze kraan heeft een kunststof mast:

01120910_Demo-sept2010Klein.jpg

En deze kraan heeft ook een kunststof mast en tilt daar vele kilo's mee:

Liebherr-ltr1800-5.jpg

Hallo William ;

Ja kunststof (plastiek) zou ook nog wel gaan maar dan moet ik toch eerst en vooral een mal maken , deze in een gietvorm plaatsen (laten uit harden) vervolgens model er uit nemen en dan vloeibare kunststof terug ingieten en laten uitharden .
Ik denk niet dat 1 of 2mm voor kunststof sterk genoeg zal zijn per uitschuivend deel of ben ik bij deze ook verkeerd ?
Ik heb vloeibaar kunststof wat bij vermenging van verharder in enkele seconden (minuten) hard wordt dat wel .
Heb daar nog niet bij stilgestaan om de laadkraan uit kunststof te bouwen .
Is de bedoeling om in aluminium te bouwen met de laatste plooinaad te velijmen met elkaar .
Voorlopig een mal aan het maken van de voorbumper die dan ook in dat kunststof gegoten zal worden .
Eerst zien of dit lukt .

Mvg,
Steve .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back