Scheepsschroeven zelf maken?

Die knikken worden veroorzaakt doordat je een te brede strip gebruikt hebt t.o.v. de getordeerde lengte.
De buitenste rand wil verkorten (je maakt een spiraal van die buitenste rand) maar de middellijn wil "even lang blijven" want dat probeert nog een rechte lijn te blijven.
En wat gebeurt er als je een rechte lijn in elkaar probeert te drukken? Die gaat knikken.
Dat zijn ook de plonken die je hoorde.

Iets smallere strip, en dan zal het al een stuk beter gaan.
 
Ik had een de stip 5 mm breder gehouden als dat het blad breed zou zijn, dit ivm zagen.
Dus strip op 4,5 houden? of zou warm stoken beter gaan?
grt Peter
 
Als je de breedte nodig hebt voor het blad, is daar weinig aan te doen, die halve cm zal het verschil niet maken ben ik bang.
Je zou eventueel dikker materiaal kunnen gebruiken (meer weerstand tegen knikken). Of heet stoken met koperlegeringen (messing en zo) ook werkt, weet ik niet. Met staal en ijzersoorten wel, maar Messing heb ik in dat opzicht weinig ervaring mee. Koper wel, dat krijg je alle kanten uit, maar dat is ook gelijk weer best wel prijzig.
 
Schroefbladen

Gewoon van messing maken.
Maak inderdaad een test met uitgloeien van je strip.
Baat het niet dan schaad het niet?
Ouder wordend messing kan bijvoorbeeld net als aluminium flink hard worden.

Ik heb mijn agenda vol.
Anders zou ik zeggen kom maar op.

En die welving in die bladen?
Er zijn profielen met welving Peter.
upload_2020-3-4_20-33-40.png

Hoef je alleen nog maar te torderen?


Willum
 
Maar Peter,

Dan kun jij wel een gokje wagen.
Ik zou maar uit kijken met dergelijk mededelingen.
ca. 300 graden over 5 minuten moet lukken.
Langzaam laten af koelen.

Kijk eens op google
uitgloeien messing, koper etc.
Er zijn meerdere bedrijven in Nederland
die hier in gespecialiseerd zijn en ook iets over schrijven.
Heb je wat ondergrond.
Als je (hard)soldeerd doe je (wel plaatselijk) al het zelfde.

Willum
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd?

ca. 300 graden over 5 minuten moet lukken.

Wat Willum schrijft komt aardig overeen, met de werkwijze, die ik heb toegepast bij het vervormen van de messing huidplaten en het maken van de messingspanten uit L 5 x 5 x 0,4mm
Deze spanten heb ik over de hoge kant in een profielwals gebogen.
SAM_1294.JPG


Dit buigen ging niet in één keer. Het profiel knikte over de hoge rand.

Oplossing:
- Profiel verbuigen over ca. 1/5 van de hoek.
- Profiel verhitten over de buigzone, donkerrood.
- Volgende stap in de verbuiging, weer ca. 1/5 deel.
- Weer verhitten en op gelijke wijze doorgaan.

Op de onderstaande foto de gebogen spant en je kan in de bocht goed de door de verhitting ontstane verkleuring goed zien.

SAM_1295.JPG

En wat gebeurt er als je een rechte lijn in elkaar probeert te drukken? Die gaat knikken

Daar ik een messing poot van een tafel had gebruikt had ik geen last van knikken. De poot was gegoten messing en dit is beduidend zachter, dan het getrokken messing platstaf.

Mijn voorstel voor de werkzaamheden:
- Strip uitgloeien en richten(door uitgloeien kan deze kromtrekken) Verwarmen, met een soldeerbrander, deze is minder heet dan een acetyleen/zuurstof brander, waardoor het gevaar van smelten veel minder is.
- Strip in spannen, aan één kant stijf en de andere zijde schuifbaar.
- Strip over ca. 45° draaien.
- Heet stoken, donkerrood, rustig laten afkoelen.
- Volgende verdraaiing, ca. 45°
- Weer heet stoken en de stappen net zolang herhalen tot de gewenste verdraaiing is bereikt.

Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd?

Vanochtend vergeten te vermelden.
Indien messing donkerrood is, dan is het, bij wijze van spreken, zo sterk als een nat vloeitje.
Dus heet stoken, eigenlijk uitgloeien, altijd in verticale stand en spanningsvrij!
In jouw geval eenvoudig. De strip in de bovenste klem vasthouden en de onderste klem geheel lossen.
Of anders het geheel in een aparte houder hangen, zodat je machines geen schade door de vlam kunnen oplopen.
Indien je de strip niet spanningsvrij maakt, dan zal de spanning in het materiaal zich ontladen in de eerst heet gestookte/uitgegloeide deel van de strip.
Gevolg een onregelmatige vorm van de wokkel.

Over de door mij gebruikte soldeerbrander, gewoon een goedkope prikbus brander, in mijn geval de Soudogaz X2000 met brander X1700, verbruik ca. 140 gr/h.
Het gebruikte gas is menggas Butaan/Propaan.
Butaan/Propaan heeft een hogere calorische waarde dan alleen Butaan. De vlamtemperatuur is bij de eerste beduidend hoger.
Met de X1650 puntbrander ca. 1750 °C doe ik het kleine hardsoldeer werk.
 
Een wokkel zonder vouwen :)
Heet gestookt af laten koelen naar zo ver het ging gedraait.
Weer stoken en na wat hitte er in kwam kon ik hem makkelijk verder draaien, dus ben ik blijven stoken en als het ging weer een stukje verder gedraait, staat nu op 170°. Ver genoeg, dus nu koud laten worden, zal wel wat terug komen denk ik.

20200305_161517.jpg


Grt peter
 
Wokkel 2, heb een paar zware sleutels aan het handvat gehangen om een neer waardse druk uit te oefenen, daar de veer nogal sterk is.
20200305_165338.jpg


Grt peter.
 
De eerste uitgezaagt.

Mooi werk.
Eigenlijk is het leuk, dat door deze werkwijze van vervormen van materiaal voor schroefbladen er een "holle" vorm van het blad ontstaat.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Peter! Nog effe wat vijlwerk, en mischien een beetje balanceren (weet niet hoe kritisch dat is bij bootjes, maar ik kan me voorstellen dat een metalen schroef best zwaar is), maar het lijkt al heel wat.
 
Dank allemaal :worship:
100% zal hij niet zijn, maar dat verwachte ik ook niet.
Ik vond het een uitdaging om te doen, en daar hou ik van.
De camper op mijn avatar was schroot bereidt, die heb ik kompleet kaal gesloopt en weer opgebouwd.
Drie jaar elk weekend en vrije dagen in gestoken, geeft echt een kik als mensen hem mooi vinden :)
Grt peter.
 
Back
Top