Scheepsschroeven zelf maken?

ik heb zitten rekenen maar kom er niet uit, ik hou hele grote getallen over.
110 x pi (3,14) 345.4. dat 2x pi = 2169.112 doe vast iets fout :rolleyes:
hoek op de naaf is 45 graden. naaf 20mm

Geef me de gewenste spoed maar, de schroef diameter, en dan reken ik de hoeken wel even voor je uit op de naaf, op de halve bladlengte en aan de tip.
Want als ik het moet uitleggen zit ik morgen nog te typen.
 
Niet een ieder is even goed met de formules.

Maar als je zelf schroeven wilt maken via de 3D printer, kan je dichter op een origineel in schaal mikken... tot zover de info strekt.
 
op de naaf staan de bladen op 45 graden, naaf dikte is 15.5mm.wortel schroefblad is 20 mm.Diameter schroef = 110 mm (gekapte schroeven) .
Boven zijde schroef bladen is 25 mm.lengte schroefblad is 49mm. breedste punt blad is 45 mm.
grt Peter
 
op de naaf staan de bladen op 45 graden, naaf dikte is 15.5mm.wortel schroefblad is 20 mm.Diameter schroef = 110 mm (gekapte schroeven) .
Boven zijde schroef bladen is 25 mm.lengte schroefblad is 49mm. breedste punt blad is 45 mm.

Dat maakt het wat lastiger want dan moet ik éérst de spoed uitrekenen aan de naaf.
Vraag me alleen af hoe je een bladwortel van 20 mm wilt vastmaken aan een naaf van 15,5 mm

Maar goed... de hoek van 45 graden op een naaf van 15, 5 mm levert een spoed op van slechts 49 mm (afgerond 50 mm, waar ik mee verder ga werken) en dat is vrij weinig.
NOGMAALS: het was beter geweest als je me gewoon een gewenste spoed had opgegeven.
De spoed bij de naaf is weinig relevant, maar ik kan niet anders dan rekenen met de getallen die jij me geeft, al kan ik je garanderen dat wat je me opgeeft, GEEN goed resultaat gaat geven in de praktijk.

Maar de bijbehorende hoek op de tippen zouden dan 8,1 graad (t.o.v. de schroefcirkel) zijn, en op de halve bladlengte (dus gemeten VANAF de naaf), zou dat 14 graden zijn.

Maar ik zou je aan raden om toch wel een spoed in de orde van grootte van 80 of 90 mm te gaan gebruiken, en dan wordt de hoek aan de tip (voor 85 mm spoed)
13,5 graad en op het midden van het blad 23,5 graad.
De hoek aan de naaf kun je zo laten, dat kan niet zo heel veel kwaad want dicht bij de naaf doet het blad toch niet zo heel veel.
 
dank je brutus ga ik doen :)
mijn oude schroeven staan op de naaf ook op 45 graden, dat had ik dus aangehouden.
grt Peter
 
dank je brutus ga ik doen :)
mijn oude schroeven staan op de naaf ook op 45 graden, dat had ik dus aangehouden.

Goed dat je hem bedankt hebt. Hij heeft veel tijd er in gestoken om je te helpen met de scheepsschroef.
Overigens, ik ben het met Brutus eens, dat de door jouw gevolgde weg niet optimaal is.

Alvorens jij de schroefbladen in de bovenomschreven vorm gaat uitzagen, het advies van Brutus:
Brutus geeft aan:
Vraag me alleen af hoe je een bladwortel van 20 mm wilt vastmaken aan een naaf van 15,5 mm

In je bericht : https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsschroeven-zelf-maken.270193/page-3#post-4022124
laat je de vorm van het schroefblad zien. Overigens redelijk schaal technisch goed.

Maar ik zou je aan raden om toch wel een spoed in de orde van grootte van 80 of 90 mm te gaan gebruiken, en dan wordt de hoek aan de tip (voor 85 mm spoed)
13,5 graad en op het midden van het blad 23,5 graad.

Zijn advies houdt in een verdraaiing van het blad ( hoek in de naaf - tophoek) = 45° - 13,5° = 31,5°.
Dus elk schroefblad moet deze verdraaiing hebben..
Indien je eerst het blad maakt, dan zal dit niet lukken, de smallere delen zullen meer torderen, dan de bredere.
Dus voor een gelijke verdraaiing van de bladen moet je uitgaan van een platstuk messing, 45 x 3mm of dikker.
Deze strip klem je in een bankschroef en ga je vervolgens torderen.
Op de onderstaande foto, zoals ik heb gedaan bij de schroef van de Dockyard.
SAM_1513.JPG


Het lijkt heel grof, maar geeft een juiste verdraaiing van de schroefbladen.
In jouw geval moet de verdraaiing van elk schroefblad 31,5° zijn. Op de foto maak ik een verdraaiing voor 5 schroefbladen.
Waarom 5?
De 5e dient voor het extra materiaal, benodigd voor insteken in de naaf en overmaat voor nabewerken van de schroefbladen.
In jouw geval moet je het plat 45x3mm verdraaien over 5 x 31,5° = 157,5°. Maar door het solderen met silver kan de verdraaiing veranderen. Dus rekening houdend met een zekere terug verdraaiing(praktijk ondervonden) kan je gerust naar 170° verdraaien.
Na verdraaiing uit het plat de schroefvorm uitzagen/slijpen.

SAM_1514.JPG


Voor niet verdere belasting van je draadje, heb ik de aanvullende foto's in klein formaat bijgevoegd.
Foto SAM 1519, de opstelling van de reeds getordeerde schroefbladen in de soldeerhouder.
Foto SAM 1521, de schroef na het hardsolderen.
Foto SAM 1527, controle tophoek.
Foto SAM 1530, de schroef met afgetopte bladen, passend in de straalbuis.
SAM_1530.JPG
 

Bijlagen

  • SAM_1519.JPG
    SAM_1519.JPG
    242,8 KB · Weergaven: 224
  • SAM_1521.JPG
    SAM_1521.JPG
    248,7 KB · Weergaven: 217
  • SAM_1528.JPG
    SAM_1528.JPG
    204,3 KB · Weergaven: 222
dank je stoompomp, weer wat geleerd :)
En zeg ik wel eens geen bedankt dan?
eerst buigen dan zagen/slijpen. Komt goed:yes:
grt peter
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb stoompomp zijn advies op gevolgd, met het torderen. Gevolg een mooie wokkel :)
Nu de vraag is dit zo goed? Wel iets anders gedaan als met bankschroef. Zo kon ik mooi de graden vaststellen.
20200304_160505.jpg
20200304_160637.jpg


Uitzagen gaat nog ff niet, wacht op mn nieuwe lindzaag bladen.


Grt peter.
 
idd lintzaag, werkt als een speer. Beter als met de hand, daar ik artrose heb in mn duimen heb.
Maar of dat torderen wel zo goed is gegaan weet ik niet, voelt aan of er knikken in zitten.

20200304_170447.jpg

grt Peter
 
Laatst bewerkt:
Wel iets anders gedaan als met bankschroef. Zo kon ik mooi de graden vaststellen.

Zulk mooi gereedschap heb ik niet, vandaar in mijn geval de tordering in de bankschroef.

Nu de vraag is dit zo goed?

Werkelijk prachtig gemaakt, mijn complimenten.
Mooi strak werk!. Had je geen moeite met de lengte afname van de strip tijdens het torderen?
Voor mij is de richting van de verdraaiing correct.
Maar, voor het uitzagen van de bladen pas eerst de mal, die je had getoond in bericht #49: https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsschroeven-zelf-maken.270193/page-3#post-4022089
Dit voor de overmaat, die je nodig hebt voor het insteken in de naaf en aftoppen van de bladen.
Vroegen kon men "bijvijlen" tegenwoordig alleen affrezen.
 
Laatst bewerkt:
Maar of dat torderen wel zo goed is gegaan weet ik niet, voelt aan of er knikken in zitten.

Ik schrijf nog geen 3 minuten geleden, voordat ik je nieuwe reactie had gekregen:
Had je geen moeite met de lengte afname van de strip tijdens het torderen?

Indien je de strip aan beide zijden stijf vastklemt, dan gaat deze rekken.
Door het torderen wordt de lengte korter. Neem een stukje papier, hou dit stijf vast en draai dit een paar slagen. De lengte wordt korter.
Volgens mij heb je de strip dus stijf ingeklemd. De lengte vermindering kon alleen opgevangen worden door uitrekken van het materiaal. Vreemde oppervlakte verbuigingen.
Bij de volgende de strip aan één kant vast inklemmen en de andere in een losse klem.
Dus de bovenkant vast in de boorhouder en de onderkant losjes in de draaiverstelling.
 
Laatst bewerkt:
ok, vandaar de knikken die ik voel. Ik ben geen ervaren metaalwerker, meer amateur ;)
Maar zo leer je weer wat, hoorden tijdens het torderen ook wel een " Plong"
volgende keer beter doen. ik wist dat het korter zou worden, maar dacht dat door het torderen hij de spindelas wel naar beneden zou trekken, maar de veer is denk ik te zwaar. deze wokkel ga ik dus niet gebruiken om bladen van te maken.
grt Peter
 
Laatst bewerkt:
"Peter58,
vandaar de knikken die ik voel. Ik ben geen ervaren metaalwerker, meer amateur ;)
Maar zo leer je weer wat, horden tijdens het torderen ook wel een " Plong"
volgende keer beter doen.
grt Peter


? de boor spindelas komt toch vanzelf omlaag als het materiaal korter gaat worden door torderen?

Idee is prima. Goed bezig Peter.
Vaak wordt torderen op een draaibank gedaan.
Willum
 
klopt, echter zit daar geen graden verdeling op.
Temminste niet bij mij.
En ik denk dat de veer van de spindelas te sterk is om dat te realiseren.
grt Peter
 
En ik denk dat de veer van de spindelas te sterk is om dat te realiseren.

De spindelas van jou kolomboor
zoals jij hebt laten zien
geeft bij trekken, korter worden van je werkstukmetaal door het torderen echt wel bij.
De as komt omlaag.

De getordeerd strip lijkt lang genoeg om hem in tweeën te delen.
Als je dit nog een keer exact zo doet ben je klaar?

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Maar zo leer je weer wat, horden tijdens het torderen ook wel een " Plong"

Goed opgemerkt. Dit was het signaal uit het metaal, dat er een verandering plaats vindt in de materiaal structuur.
Het klinkt misschien vreemd, maar het materiaal geeft door het geluid aan, dat de bewerking niet goed is.
Bijvoorbeeld boren in messing: indien het geluid,toon tijdens het boren oploopt, dan zal de boor vastlopen, of zelfs breken.
Elk materiaal heeft bij bewerking zijn eigen geluid
Dus bij "piepen" of breekgeluiden "Plong" stoppen met de bewerking.
 
Back
Top