dank je brutus ga ik doen

mijn oude schroeven staan op de naaf ook op 45 graden, dat had ik dus aangehouden.
Goed dat je hem bedankt hebt. Hij heeft veel tijd er in gestoken om je te helpen met de scheepsschroef.
Overigens, ik ben het met Brutus eens, dat de door jouw gevolgde weg niet optimaal is.
Alvorens jij de schroefbladen in de bovenomschreven vorm gaat uitzagen, het advies van Brutus:
Brutus geeft aan:
Vraag me alleen af hoe je een bladwortel van 20 mm wilt vastmaken aan een naaf van 15,5 mm
In je bericht :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsschroeven-zelf-maken.270193/page-3#post-4022124
laat je de vorm van het schroefblad zien. Overigens redelijk schaal technisch goed.
Maar ik zou je aan raden om toch wel een spoed in de orde van grootte van 80 of 90 mm te gaan gebruiken, en dan wordt de hoek aan de tip (voor 85 mm spoed)
13,5 graad en op het midden van het blad 23,5 graad.
Zijn advies houdt in een verdraaiing van het blad ( hoek in de naaf - tophoek) = 45° - 13,5° = 31,5°.
Dus elk schroefblad moet deze verdraaiing hebben..
Indien je eerst het blad maakt, dan zal dit niet lukken, de smallere delen zullen meer torderen, dan de bredere.
Dus voor een gelijke verdraaiing van de bladen moet je uitgaan van een platstuk messing, 45 x 3mm of dikker.
Deze strip klem je in een bankschroef en ga je vervolgens torderen.
Op de onderstaande foto, zoals ik heb gedaan bij de schroef van de Dockyard.
Het lijkt heel grof, maar geeft een juiste verdraaiing van de schroefbladen.
In jouw geval moet de verdraaiing van elk schroefblad 31,5° zijn. Op de foto maak ik een verdraaiing voor 5 schroefbladen.
Waarom 5?
De 5e dient voor het extra materiaal, benodigd voor insteken in de naaf en overmaat voor nabewerken van de schroefbladen.
In jouw geval moet je het plat 45x3mm verdraaien over 5 x 31,5° = 157,5°. Maar door het solderen met silver kan de verdraaiing veranderen. Dus rekening houdend met een zekere terug verdraaiing(praktijk ondervonden) kan je gerust naar 170° verdraaien.
Na verdraaiing uit het plat de schroefvorm uitzagen/slijpen.
Voor niet verdere belasting van je draadje, heb ik de aanvullende foto's in klein formaat bijgevoegd.
Foto SAM 1519, de opstelling van de reeds getordeerde schroefbladen in de soldeerhouder.
Foto SAM 1521, de schroef na het hardsolderen.
Foto SAM 1527, controle tophoek.
Foto SAM 1530, de schroef met afgetopte bladen, passend in de straalbuis.